Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua sylintereistä

28.8.2012 20:48

En väitä että hirveästi tietäisin, mutta kyllähän sen nyt järkikin sanoo että jos on vaikka vakioputki, niin sitä ei todellakaan ole mitotettu millekkään tehokkaammalle 70cc:lle. Sillon se putki kuristaa, pakokaasut ei pääse vapaasti poistumaan. Tehot jää pieniks kun putki ja sylinteri ei toimi yhdessä. Eikä pytty pidä jos on putkessa kuri, tai putki kuristaa, kun pakokaasut ei pääse kunnolla pois.

Re: Keskustelua sylintereistä

28.8.2012 21:29

Nopealla googletuksella:
Polini Corsa 70cc Cylinder Kit
Minarelli horizontal LC engines

The Corsa range of kits from Polini are a much revised version of the Sport kit designed to offer increased performance at a fractionally higher RPM and include some upgraded components to handle that extra power. The Corsa is still a fairly low revving kit offering a fairly easy setup on many exhaust systems and pretty good mileage too. The cast iron cylinder kit has a more aggressive port timing than the sport and the kit includes a stronger piston and rings along with heavy duty small end bearing to cope with this extra power. All necessary gaskets are included along with an aluminium cylinder head. A very good choice for those wanting a bit more power than the sport without going all out upgrading other components to cope with high revving kits. This particular kit is capable of 11.5 HP at 10000 RPM quoted from Polini.


Sounds like a freakin' good ultimate daily driver to me. Ja tuo on LC teho. En tiedä miten mitataan, että onko AC:ssä sitten huomioitu puhallin vaiko ei. Elikkäs siitä riippuen liikuttaisiin noin +-10 hp. Italialaisilla on historiansa SAE tehoissa, joten tuskin ainakaan yli tuon tulee. Tehojahan kun voi ilmoittaa monin tavoin vaikka hevosista puhuttaisiinkin.

Kiinnostaa entistä enempi lähde sille 16 hv:lle?

Niinjuu ja kestosta (Airsal T6 Racing):
Jenkkiputka MHR kirjoitti:The wear resistant single chrome-moly design allows reliable high rpm operation without the risk of shattering or fatigue. Used with the correct exhaust system and carburetor this cylinder works extremely well on all brands of scooters. This modern technology gives excellent reliability for everyday use. Properly ported and modified the track potential is easily there for the racing enthusiast.

Our own T-6 mileage testing is at 11,000 miles and still going strong! Engine rpm has almost always been at a consistent 9500-10,000 rpm and peeks at 11,500 wide open!


Seassa tosin saattaapi olla ameriikkaa etenkin kun kyseessä jälleenmyyjä, mutta silti.

Reetuhai2 kirjoitti:En väitä että hirveästi tietäisin, mutta kyllähän sen nyt järkikin sanoo että jos on vaikka vakioputki, niin sitä ei todellakaan ole mitotettu millekkään tehokkaammalle 70cc:lle. Sillon se putki kuristaa, pakokaasut ei pääse vapaasti poistumaan. Tehot jää pieniks kun putki ja sylinteri ei toimi yhdessä. Eikä pytty pidä jos on putkessa kuri, tai putki kuristaa, kun pakokaasut ei pääse kunnolla pois.


On eri asia kuristaa putkella kun että resonanssit ei osu ja täytös jää vajaaksi. Jälkimmäinen jopa laskee pakolämpöjä! Vähempi kakkua sylinterissä, vähempi palavaa, vähempi tehoa, vähempi lämpöä, järkevää? Eli on eroa kuristetaanko ja miten, vaiko kenties säädetään kierrosaluetta. Toki korkein teho saadaan kun kaikki pelaa yhteen, mutta välttämättä se ei aina ole tarkoituksenmukaista. Jos mennään taas tutumpaan automaailmaan, niin usein pakosarja mitoitetaan about maksimiväännöille, imusarja maksimitehoille ja nokka (tai nokat) johonkin siihen väliin kompromissiksi. Näin ei saada maksitehoja, mutta suurin tehokäyrän pinta-ala. sitten vielä jos on mahdollista kikkailla välityksillä, niin aina parempi. Tiuhemmalle lootalle voi aluetta kaventaa ja nostaa maksimeja, harvalle pitää taas olla laaja alue. Jos ei ajotilapiirrokset ole tuttuja, niin tutustumaan. Skootterissa tietty tarvittava alue tavallaan kapea, mutta jos maksimitehoa käytetään vaikka 10% ajasta ja muu aika kruisataan, niin parempi kompromissi olisi tinkiä vaikka heppa tehoista ja laskea kulutusta puoli litraa? Huiput ei muuten kärsisi.. Paremmalla pytyllä tehoa on tarjolla myös putkella alas pudotetun huipputehon jälkeen, toisin kuin kireämmässä systeemissä joss tehot tulee tikkana alas huippujen jälkeen. Kumpi lie mukavampi ajaa ja nopeampi?

Myös virtaustekniikka kehittyy, ennen tarvittiin jotain 300-320 astetta nokkiin että 2 venttiilillä mentiin yli 100 hv/l, nykyään riittää jo jotain 285. Tehoalueen laajuus on noin jo jotain ihan muuta kuin ennen. Mitenkäs siinä yhdessä taulukossa olikaan 2-tahdin pakoasteista suhteessa kierroksiin.. Yli 200 mentiin aika nopeasti, nykyään vähempikin tuntuu riittävän. Mitä katsellut tehokkaita 2-tahteja, niin yli 200 taitaa olla yksi valmistaja ja moottorit saa sen mukaista kommenttia: repivä yläteho. Harvemmin on muuten nopein ja puhutaan kilpapeleistä. Eli tuoreempi tekniikka lie parempaa. Noin yleisesti.

Ennen muuten tehokkaat 2-tahdit tehtiin kampikammiopuristuksella ja lyhyillä huuhteluilla. Oli juu voimaa kohtalaisesti, mutta vaihteita tarvittiin kun tehoalue oli satoja kierroksia. Nykylaitteet tehokkaampia ja vetoalueet jotain ihan muuta. Vähän kuin turbovormulat taannoin: overlappiä nolla pienet pakopesät, isot kompurat ja ahtoa miljoona, polttoaineena tolueenia. Mielenkiintoista tuntea vähän historiaa ;) Ahdettu nelarikone on muuten aika suora analogia 2-tahteihin kun ymmärtää perustoiminnan.

Sorry romaanista, toivottaasti sekaan osui joku ajatuskin.

Re: Keskustelua sylintereistä

29.8.2012 0:07

Ihan asia tekstiä. Itekki oon tolla kannalla että vaikka laittaiskin tehokkaan pytyn kanssa huonon putken, mitä sitten? Ei saa kaikkea tehoa ehkä ulos, mutta se korvautuu pidemmällä osien käyttöiällä. Sehän on aika loogista, mitä vähemmän tehoa tulee ulos, sitä pienempi paine täytyy sylinterissäkin olla, ja sitä vähemmän osat rasittuvat. Toki vähän eri asia on jos ostaa jonkun yber kireän yläkiertopytyn ja sille huono putki, se tuskin toimii ollenkaan hyvin kun pytty vain sylkee seosta pihalle eikä oikein missään vaiheessa toimi optimaalisesti.

Re: Keskustelua sylintereistä

29.8.2012 10:27

Jeps, tuo on sitä klassista virittämistä joka onnistuu kun tehot ei laske yli 30 pinnaa. Sama jos vakiomoottoriin laitetaan kireä nokka: alhaalta ei vedä kun nokka ei toimi ja ylös ei jaksa kun muu moottori ei toimi. Lopputuloksena paljon kuluttava ja vähän kulkeva kone. Pakoputki on tavallaan 2-tahdin nokka-akseli. Ominaisuuksia voi korostaa, muttei liikoja. Pitää tehdä harkiten.

Sylinteripaine toki vaikuttaa kulumiseen, mutta kierrokset on isommassa roolissa. Siksi ei olisi hyvä ryntäytellä konetta ilman kuormaa. Sylinteripaine kun vastustaa hitautta ykk:ssa. Tosin näissä pienissä on niin pienet massat, että hetkellisesti kestää vaikka mitä.

Re: Keskustelua sylintereistä

29.8.2012 23:02

On muuten pedpartsilla ihan hyvää juttuja näistä:
What exactly is a 'Sports' Cylinder Kit?
First of all let's clarify what we mean by 'Sports' cylinder... a 70cc sports cylinder is basically a cylinder kit which can be bolted straight onto a moped engine with an absolute minimum of other alterations. As an example a Polini Sport or Malossi Sport cylinder kit will bolt straight onto a standard moped and will work just fine with a significant increase in power whilst still using the standard crank, standard exhaust, standard carb etc. and without compromising reliability of the scooter in any significant way.
You can if you want tune it higher by adding a sports exhaust or perhaps a slightly larger carb, but you don't have to. You can bolt it straight on and it will work.
A mid race cylinder kit on the other hand could be kicking out up to 15hp. This is much higher than you'll ever see from a sports cylinder but this comes at a price. In order to achieve the higher power the engine has to rev very high and you will need to match the cylinder kit to a decent mid-race exhaust, you'll need a larger carb and a much stronger crank to handle the higher revs. You'll also need a decent aftermarket variator to work well at the higher rev range and the scooter transmission and fuelling will normally need to be setup by someone experienced in moped tuning as the powerband will be much narrower and unforgiving of any setting up errors.


Että ei aina tarvitse hakea niitä maksimeja. Myös tuolla skootterinisivustolla on paljon juttua aiheesta kun ei kiinnosta ihan maksimeja hakea käytettävyyden kustannuksella.

Re: Keskustelua sylintereistä

3.9.2012 3:05

Noniin miten saatas malossin sportista (70cc) lissee tehoja irti! Viilaus varmaa ainut apu huippuja etties?Nyt ei oo 75 kovempaa menty kiiwil... jelppii kaivataan.. virit: 17,5mm lortto, vaahtomuovi suodatin, multivar, vakio kokone hihna, malossi pun. vp , kelt. kytkinjouset ja pro replica... ouvosti rupee 70 vauhissa kuulumaan semmone räpätys..? Ihanku rajottimelle vetäs..? Mikä on vikana Apuja...!

Re: Keskustelua sylintereistä

3.9.2012 10:18

Laita nyt ihan ensiksi pakoputki vaihtoon, vaikkapa Tecnigas RS II.

Re: Keskustelua sylintereistä

3.9.2012 11:02

Korotat pakoaukkoa 1-2mm ja parannat virtausta sylinterille. Tuossa on männässä ja sylinterin ylähelmassa reiät, nuo kun avaa taaksepäin niin virtaa jo kohtuullisesti. Pako on muistaakseni noin 30mm leveä eli levennysvaraa olisi noin 2mm.

Re: Keskustelua sylintereistä

3.9.2012 13:16

Juu pakoputki lähtee vaihtoon, oisko s6 pro parempi ku tuo technigas tai jokin muu?

jonik1 kirjoitti:Korotat pakoaukkoa 1-2mm ja parannat virtausta sylinterille. Tuossa on männässä ja sylinterin ylähelmassa reiät, nuo kun avaa taaksepäin niin virtaa jo kohtuullisesti. Pako on muistaakseni noin 30mm leveä eli levennysvaraa olisi noin 2mm.


Elikkä nyt jos oikein tuosta tajusin niin männästä leikataan ne reiät auki entäs sylkästä? Ja pakoaukkoo sit milli tai kaks joka suuntaa ja korotus ylhäältä?

Re: Keskustelua sylintereistä

3.9.2012 16:24

oisko kenelläkää tietoa mist saisin hommattuu malossin männän 41mm?
vai kelpaako malossin pyttyyn muitakin mäntiä, mutta tehoo ei irtoo niin paljoo?

Re: Keskustelua sylintereistä

3.9.2012 16:26

Mihin moottoriin? Morinin vakio mäntä on 41mm.

Re: Keskustelua sylintereistä

3.9.2012 17:17

Voiko mäntä/männänrenkaat vaikuttaa käynnistymiseen, tehon häviämiseen, siihen ettei nosta kierroksia kunnolla ja siihen että tietyssä kohdassa alkaa tuntumaan että kytkin luistaa mutta se ei luista tarkistettu on ?

Re: Keskustelua sylintereistä

3.9.2012 17:23

Jepp, juuri noin tekee jos ne on rikki/poikki.

Re: Keskustelua sylintereistä

3.9.2012 17:30

Riittääks pelkkien männänrenkaitten vaihto vai pitääks koko mäntä uusii ?

Re: Keskustelua sylintereistä

3.9.2012 17:32

Senhän näkee sitten kun avaa, että minkälaisessa kunnossa mäntä on. Pahimmassa tapauksessa sylinterikin on mennyt pilalle ja mäntä.