Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua ilmanputsareista

4.5.2011 16:48

Reetuhai2 kirjoitti:Miks pitää vaihtaa suutin??

kiihtyisi nopeammin ja saisi vähän lisää nopeutta. Piaggio kulkee nyt mittariin kisaiset 48km/h, suuttimen vaihdolla voisi mennä jo 53 mittariin mikä tarkoittaisi että ei jäisi kaikille muille vakioille. Ja nyt siinä on (kaverien mukaan) liian pieni suutin, kuristukeinona.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

4.5.2011 17:02

Kyllä minulla Piaggiossa on elementti pysynyt ihan paikallaan siellä kopassa. Eikä tossa kyllä taida olla kuristettukkaan liian pienellä suuttimella? Onko se elementti sulla siellä oikein päin, ettei jää mitään rakoa jompaankumpaan reunaan? Millälailla sulta ne tehot häviää? Booaako? Hyytyykö? Alkaako pätkimään? Tms.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

4.5.2011 17:10

CemBalo kirjoitti:Kyllä minulla Piaggiossa on elementti pysynyt ihan paikallaan siellä kopassa. Eikä tossa kyllä taida olla kuristettukkaan liian pienellä suuttimella? Onko se elementti sulla siellä oikein päin, ettei jää mitään rakoa jompaankumpaan reunaan? Millälailla sulta ne tehot häviää? Booaako? Hyytyykö? Alkaako pätkimään? Tms.

Se Booaa. Nyt se elementti taitaa olla ihan paikallaan, kun sen seinne kunnolla laitoin... saattaa olla että yritin työntää sen liian syvällee, sehän kuuluu siihen ihan etteen eikä tukkiamaan sitä ilmanottoa. Ja se vakio suutin on kai joku 55, jos olisi 70 kokoinen niin kuulemma auttaisi jo kummasti. Mikä piaggio sinulla on, ja kiihtyykö se paremmin kuin muut? Jos vaikka vertaisit tähän uusimpaan solifer skoppeen?

Re: Keskustelua ilmanputsareista

4.5.2011 17:37

NRG Power DD itsellä. Vakiona itsellä suutin oli 53 ja kaasuttimena siis PHVA 17.5. Booaaminen vittais liian pieneen suuttimeen. Kokeile vaikka jtn 60-65 kokoista. Isompi suutin ei nopeuteen vaikuta, alkaa vaan röpöttämään ja kulkee jopa vähemmän.

Eikä toi nyt mitenkään ihmeellisesti kiihdy, aika samaa tasoa muiden 2t-skopian kanssa. Nelarit sitten jää kun tikku paskaan. :lol: Ilmanputsarissahan tossa ainakin on sellanen messinkinen reikälevy, sen kun ottaa pois ja 60 suutin, niin vinguttamalla n.60km/h mittariin. Ja ehkä ihan inan paremmin kiihtyy ;)

Re: Keskustelua ilmanputsareista

4.5.2011 17:43

CemBalo kirjoitti:NRG Power DD itsellä. Vakiona itsellä suutin oli 53 ja kaasuttimena siis PHVA 17.5. Booaaminen vittais liian pieneen suuttimeen. Kokeile vaikka jtn 60-65 kokoista. Isompi suutin ei nopeuteen vaikuta, alkaa vaan röpöttämään ja kulkee jopa vähemmän.

Eikä toi nyt mitenkään ihmeellisesti kiihdy, aika samaa tasoa muiden 2t-skopian kanssa. Nelarit sitten jää kun tikku paskaan. :lol: Ilmanputsarissahan tossa ainakin on sellanen messinkinen reikälevy, sen kun ottaa pois ja 60 suutin, niin vinguttamalla n.60km/h mittariin. Ja ehkä ihan inan paremmin kiihtyy ;)


Joo samasta moposta puhutaan :) . Omani on pysynyt kaverin derbi malossin perässä kiihdyttäessä kunnes se viritetty mopedi sitten katoaa näkyvistä. Tosin tuon ilmanputsarin elementin asennolla on kyllä kiihtyvyyteenkin merkitystä, kun se on huonosti ei suostu kulkemaan melkeinpä yhtään. Juu 53 tais olla vaikio. Esin tuo 60 suutin toisi lisää kiihtyvyyttä? Rullia en rupea vaihtamaan. Toisaalta, kohta on 5tkm huolto tulossa että kun vien sinne niin sanon että kiihtyvyys on ollut ihmeen nuhaisaa, ja varmaan suostuvat vaihtamaan suuttimen kun eihän se varsinaista virittämistä ole. Vai?

Re: Keskustelua ilmanputsareista

4.5.2011 18:01

Niin siis sulla on täysin vakio? Sitten ei suutinta/rulli(paitsi jos kuluneet) kannata vaihtaa. Itse nyppäsin sen reikälevyn kaasarin ja ilmanputsarin välistä ja heitin 60 suuttimen---->piristyi pikkuisen. Suuttimen vaihto ei ole kovin vaike homma itsekkään tehdä:
-Kaasari irti ilmanputsarista ja imukaulasta
-Käännät kaasaria varovasti, että näät sen pohjan ja pohjan ruuvit.
-Irrotat pohjan ja sitten suutin näkyy
-Pääsuutin irti, uusi tilalle
-Osat paikalleen ja baanalle. ;)

Pelkällä suuttimella en ole kokeillut, mutta samalla on helppo ottaa se reikälevy pois, kun suutinta vaihtaa :) Ja sitten, kun kulkupuoli ei riitä, prikkaa vaan pois ;) :D

Tokihan toi kiihtyvyyden lasku voi johtua esim. kuluneista varin rullista (vaihdetaan muistaakseni 5tkm huollossa) taikka löystyneistä kytkimen jousistakin... Vinkkaa huollossa niin kaiffarit (toivottavasti) laittaa kuntoon...

Katso kanssa, että kaikki ruuvit on tiukalla. Itsellä löystynyt vaikka ja mitä ruuveja! Voi tulla ikäviä yllätyksiä.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

4.5.2011 18:49

CemBalo kirjoitti:Niin siis sulla on täysin vakio? Sitten ei suutinta/rulli(paitsi jos kuluneet) kannata vaihtaa. Itse nyppäsin sen reikälevyn kaasarin ja ilmanputsarin välistä ja heitin 60 suuttimen---->piristyi pikkuisen. Suuttimen vaihto ei ole kovin vaike homma itsekkään tehdä:
-Kaasari irti ilmanputsarista ja imukaulasta
-Käännät kaasaria varovasti, että näät sen pohjan ja pohjan ruuvit.
-Irrotat pohjan ja sitten suutin näkyy
-Pääsuutin irti, uusi tilalle
-Osat paikalleen ja baanalle. ;)

Pelkällä suuttimella en ole kokeillut, mutta samalla on helppo ottaa se reikälevy pois, kun suutinta vaihtaa :) Ja sitten, kun kulkupuoli ei riitä, prikkaa vaan pois ;) :D

Tokihan toi kiihtyvyyden lasku voi johtua esim. kuluneista varin rullista (vaihdetaan muistaakseni 5tkm huollossa) taikka löystyneistä kytkimen jousistakin... Vinkkaa huollossa niin kaiffarit (toivottavasti) laittaa kuntoon...

Katso kanssa, että kaikki ruuvit on tiukalla. Itsellä löystynyt vaikka ja mitä ruuveja! Voi tulla ikäviä yllätyksiä.

No tattista, kuullostaa ihan järkevältä, voisi ehkäpä toimiakkin.

Kertoilen tänne sitten mitä mopolle tapahtuu, 5tkm huolto varmaan ensiksi

Re: Keskustelua ilmanputsareista

4.5.2011 18:55

Eipä kestä, toivottavasti alkaa taas toimia :D

Re: Keskustelua ilmanputsareista

4.5.2011 19:25

Juuri niin, jos booaa niin pari numeroo isompi suutin. Ei isommalla suuttimella saa lisää nopeutta, suutin on säätöosa, sillä säädetään seos sopivaksi että toimii parhaiten. Myöskään vakioon ei kannata vaihtaa kevyempiä rullia, koska sillon kiertää yli tehoalueen. (Tai voi kokeilla just 0,5gr kevyempiä rullia).
Koska rullat on myös säätöosia.
Ainoo poikkeus on jotku kiinanskobat missä on vakiona ihan liian painavat rullat.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

11.5.2011 7:55

käyn tnä ostaa isomman suuttimen.. ni vakio suutin on #88 jospa ostaisin #98 & #100 & 108# suuttimet.. jos sit alkas toimimaan pipercross suodattimella ja sais kaasarin säätöihin.. onks ne 6mm kierteil ??

Re: Keskustelua ilmanputsareista

11.5.2011 15:08

Ja kaasarihan on mikä?

Re: Keskustelua ilmanputsareista

21.5.2011 13:15

Jos saisin tähän kisaohjelman, nii suositelkaas mulle ilmanputsareita.Mieluites SA:lta saatavia.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

21.5.2011 17:18

Vakioputsari on paras, sitte kun alkaa olla teharit, paremmat pytyt ja muut niin on piperistä tai muusta hyötyy.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

21.5.2011 18:04

Tarkoitus ei ollut hakea tehoa vaan saada toi jättirumilus pois.Vireinä tehari ja variaattori säädöissä.
Käykää galleriassa kattomas tota ilmanputsarii ja kertokaa oma mielipiteenne. Pitää kyl miettii et kannataako ees lähtee vaihtelemaan, kun ei voi koskaan tietää et käykö kone liian laihalla ja sit leipoo...(vaikka olis kisaohjelma)

Re: Keskustelua ilmanputsareista

22.5.2011 11:43

Ite en vaihtas, mutta jos pakko on ni malossin sellane redfilsu. Eli se kartio, joko kuorella tai ilman. Eliko se ny joku e5 tai tämmöne.