Gasket kirjoitti:Se kun kerran on kohdallaan, niin ei siihen tarvitse puuttua ennen suurempia muutoksia moottorille.
Olen tästä kyllä hieman eri mieltä.
Käytän esimerkkinä RDLC mk3 ja DTLC mk3 malleja jotka on itselle varsin tuttuja ja niiden eroavuudet sattuu oleen tässä juuri nyt helpoiten satavilla. Molemmissa on sama 1GU kone pienin muutoksin. DT mallissa on puristussuhde 6,8:1 ja RD mallissa 6,4:1 joka on erona varsin pieni. Tavallisestihan tuon suuruista jälkikäteen tehtyä puristussuhteen muutosta ei luonnehdittaisi "suureksi muutokseksi".
Pakoputki on tietysti eri jo muotonsakin puolesta katu- ja enduropyörän välillä. Pakoputken vaihtoa toiseen esim tehoputkeen tuskin kukaan myöskään laskee sarjaan suuret muutokset. Sylinterin ajoitus ko. peleillä on myös eri. Kuinka suuri ero sitten on sylinterin ajoituksissa, on nähtävissä tässä:
http://aijaa.com/tKgs04Varsin pienet on muutokset siis siinäkin. Kuitenkin ideaaliksi perusennakoksi on osoittautunut RD mallissa 17 astetta / 1300rpm mutta DT mallissa vastaava on vain 8 astetta / 1300rpm.
Myöskään sytytyskäyrä ei ole sama.
Näin paljon on sytytyskäyrissä eroa eri TZR malleilla joissa erot on niinikään varsin pieniä
http://img163.imageshack.us/img163/5774 ... sretm8.jpgMukana on kyllä kaksi DTR ja yksi TDR mallejakin, mutta pointti tässäkin, että eipä näissäkään edes perusennakko ole kartalla samassa pisteessä, vaikka kone on periaatteessa aivan sama.
(Erot kaasuttimissa ilmanpuhdistajineen ja pakoputket + lisäksi dtr ja tdr mallien hieman suurempi puristussuhde)
Monessa muussakin pelissä on huomattavissa sama mikäli niissä on samaan perustuva kone jos asioita alkaa tutkimaan. Kannattaisi miettiä minkä vuoksi tehtaat päätyvät noinkin suuriin eroihin perusennakon asetuksissa jos asialla ei olisi juurikaan väliä. Detoominenhan ei ole se ainut syy, miksi jollakin perusennakolla moottoria päätetään markkinoille valmistaa.