Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

10.8.2010 0:25

Lohkoja ei tarvitse irrottaa toisistaan, mutta suosittelen lämpimästi moottorin irrottamista rungosta. Se helpottaa huuhtelua huomattavasti.

10.8.2010 11:08

no pitää tästä varmaa sitte lähtä irrottaa moottoria rungosta. ihan maalaisjärjellä ajateltunaki niin se auttaa tosi paljon ku niitä ois muute aika vaikea saada pois niitä bensoja :D

E: pitäskö siitä lähteä myös kaikki metalliset osat pois ku saattaa olla että mulla on menny männästä/männänrenkaista pikkupalasia sinne ku se meni paskaksi? ja osaako joku sano että voiko se johtua pelkästä alakerran liasta ku mulla meni max. 1km ajon jälkee uusi mäntä paskaksi vai mistä vois johtua? mistä erottaa että kampiakseli ois viottunu että voisko siitä johtua?

24.8.2010 1:57

Kertokaa te viisaimmat mitä hyötyä on pitkäisku kiertokangesta? Sylinterihän vain nousee ylemmäs / kauemmas sen 5-10mm? Ja kampikammion tilavuus kasvaa.. eikö se ole huono asia näissä pienemmissä moottoreissa jos tehoa haetaan? Tuoko pitkäisku tehoja? Sylinterin tilavuuttahan se ei kasvata.

E: kiitos vastauksesta, Shape
Viimeksi muokannut Alec__ päivämäärä 24.8.2010 13:02, muokattu yhteensä 1 kerran

24.8.2010 11:32

Alec__ kirjoitti:Kertokaa te viisaimmat mitä hyötyä on pitkäisku kiertokangesta? Sylinterin tilavuuttahan se ei kasvata.


Kyllä muuttaa, sylinterin tilavuushan lasketaan halkaisija x isku ?

24.8.2010 12:13

Pitempi kiertokankisia kampuroita käytetään vain virityssylintereissä, joiden portitukset on suunniteltu toimimaan semmosen kampuran kanssa. Tehoon se ei vaikuta, mutta se lisää huomattavasta männän kestävyyttä, koskan männän ja kiertokangen välinen kulma ääriasennoissa (90' YKK ja 270' YKK) on pienempi kuin lyhempi kankisessa.

Iskutilavuuttahan se ei muuta, koska kampiakselin piiri, jossa kiertokangen alaosa on, on edelleen saman mittainen.

24.8.2010 20:03

Shape kirjoitti:Pitempi kiertokankisia kampuroita käytetään vain virityssylintereissä, joiden portitukset on suunniteltu toimimaan semmosen kampuran kanssa. Tehoon se ei vaikuta, mutta se lisää huomattavasta männän kestävyyttä, koskan männän ja kiertokangen välinen kulma ääriasennoissa (90' YKK ja 270' YKK) on pienempi kuin lyhempi kankisessa.

Iskutilavuuttahan se ei muuta, koska kampiakselin piiri, jossa kiertokangen alaosa on, on edelleen saman mittainen.

Pidempi isku tuo kuutioita. Koska pidempi kampiakseli vaatii tietynlaisen virisylinterin joka on myös korkeampi. Pelkällä pidemmällä kierokangella et saa muuta kuin koneen jumiin koska mäntä ottaa saman tien kanteen kiinni. Ja omasta mielestä se ei vaikuta männänkestävyyteen, koska samalla lailla se toimii sen toisen toisen sylinterin kanssa. Sillä saa kuutioita ja tehoa mukavasti irti ilman että sylinterinpalotilan halkaisijaa joudutaan laittamaan aivan tappiin.

24.8.2010 20:10

Tarkoitin tässä pitkäiskulla sellaista johon laitetaan ns spacer; korotuslevy sylinterin alle, sekä korotuslevyn mukaan pidempi kiertokanki :-)

24.8.2010 20:55

Samppa1993 kirjoitti:Pidempi isku tuo kuutioita. Koska pidempi kampiakseli vaatii tietynlaisen virisylinterin joka on myös korkeampi. Pelkällä pidemmällä kierokangella et saa muuta kuin koneen jumiin koska mäntä ottaa saman tien kanteen kiinni. Ja omasta mielestä se ei vaikuta männänkestävyyteen, koska samalla lailla se toimii sen toisen toisen sylinterin kanssa. Sillä saa kuutioita ja tehoa mukavasti irti ilman että sylinterinpalotilan halkaisijaa joudutaan laittamaan aivan tappiin.
En puhunut mutua, vaan ihan faktaa. Tehoa pitemmällä kangella ei edelleenkään saa lisää. Pidempi isku tuo kyllä kuutiota lisää, mutta spacer ja pitempi kanki ei lisää iskun pituutta. Se iskun pituus on 100% riippuvainen vain ja ainostaan kiertokangen alaosan etäisyydestä kampiakselin keskikohaan.

24.8.2010 21:12

Shape kirjoitti:
Samppa1993 kirjoitti:Pidempi isku tuo kuutioita. Koska pidempi kampiakseli vaatii tietynlaisen virisylinterin joka on myös korkeampi. Pelkällä pidemmällä kierokangella et saa muuta kuin koneen jumiin koska mäntä ottaa saman tien kanteen kiinni. Ja omasta mielestä se ei vaikuta männänkestävyyteen, koska samalla lailla se toimii sen toisen toisen sylinterin kanssa. Sillä saa kuutioita ja tehoa mukavasti irti ilman että sylinterinpalotilan halkaisijaa joudutaan laittamaan aivan tappiin.
En puhunut mutua, vaan ihan faktaa. Tehoa pitemmällä kangella ei edelleenkään saa lisää. Pidempi isku tuo kyllä kuutiota lisää, mutta spacer ja pitempi kanki ei lisää iskun pituutta. Se iskun pituus on 100% riippuvainen vain ja ainostaan kiertokangen alaosan etäisyydestä kampiakselin keskikohaan.
Luulin että puhutaan juuri pidemmästä iskusta. 8o

12.9.2010 23:04

kestäskö vakio kampura, jolla ajettu noin 12 tuhatta, 70 kuutioista sportti pyttyä? Skootterina siis Aprilia Rally eli vaaka minarelli kyseessä (Sama ku esim. Yamaha Neos).

12.9.2010 23:51

thounimakarooni kirjoitti:kestäskö vakio kampura, jolla ajettu noin 12 tuhatta, 70 kuutioista sportti pyttyä? Skootterina siis Aprilia Rally eli vaaka minarelli kyseessä (Sama ku esim. Yamaha Neos).

Kyllä se kestää. Kannattaa tosin tarkistaa onko kiertokangen alapäänlaakerissa klappia ja, että onko petarit timmit ;)

19.9.2010 4:39

Kuinkahan kauan tommonen AM6 alakerta kestää yleensä, että pitäs alkaa jotain petilaakereita, jne vaihtelemaan? Itellä ajettu nyt 12tkm ja suunnilleen puolet kurittomana, mahtaa kestää aika kauan näin matalalla viritystasolla? Vielä ei ainakaan mitään rahinaa tms. kuulu koneesta..

EDIT: huuups, vähä väärä osasto :D
Viimeksi muokannut Jippaj päivämäärä 21.11.2010 10:18, muokattu yhteensä 1 kerran

19.9.2010 11:57

Tämä on moposkoottereille, mopoille on oma puoli.

29.9.2010 12:39

Kestääkö sport pro 70cc:tä ac piaggion kampura? Eikö kuitenkin kyseessä ole väännökäs sylinteri joten ei varmaan kierroksista ole kiinni?

29.9.2010 14:49

Kestää, mutta ei tuo vääntöpytty ole, vaan kiertää sporttipytyistä eniten.