Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
29.8.2012 20:58
Ideana on se että staattori asennetaan keskiasentoonsa, ja vauhtipyörä paikalleen siten että ennakkoa on esimerkiksi 2,5 tai 3 mm. Sen jälkeen sytkän säätäminen suoritetaan kääntämällä staattoria, vauhtipyörä pysyy alkuperäisellä paikallaan ellei staattorin säätövara lopu kesken. CDI:stä lähtee tappokatkaisijan johto, HPI:n sähköissä se on mustavalkoinen, Italkitistä en osaa sanoa. Puolan maadoituksen pitää hipoa täydellisyyttä, eli tarkista uudestaan paikka mihin sen olet pultannut kiinni. Ei tee pahaa käydä pulttauskohta hiekkapaperilla läpi. Lohkoilta tulee olla erillinen maadoitus runkoon, se kuparijohto on tarkoitettu juuri kyseiseen tehtävään. Jos sinulla on sähköstartti kiinni, sen maajohto ajaa saman asian.
Liitän tähän oheen kirjoittamani ohjeen HPI:n sähköjen säätämisestä, toivottavasti saat siitä hyödyllisiä vinkkejä:
Sähköjen säätäminen onnistuu helposti näin: ota työntömitta, ja irroita skoden tulppa. Työntömitta sisään, ja pyörittelet konetta variaattorin puolelta siten että männän asento on 2,5 mm ennen yläkuolokohtaa. Digitaalisella tönärillä homma on vielä helpompi, voit nollata sen yläkuolokohtaan.
Sitten pyydät kaveria pitämään kampuraa paikallaan variaattorin puolelta. Mene itse staattorin puolelle, ja pyöritä se keskiasentoonsa, ja kiristä paikoilleen löysästi. Sitten katsot että vauhtipyörän HPI-logo on oikealla, jos ajoitusmerkki on ylöspäin. Säädä vauhtipyörän asentoa siten, että sen ajoitusmerkki kohdistuu staattorin vasemmasta reunasta lukien toiseen isoon viivaan. Laita vauhtipyörän mutteri kevyesti kiinni.
Seuraavaksi tarkista säädöt, eli että kampura on edelleen 2,5 mm ennen yläkuolokohtaa ja että vauhtipyörän ajoitusviiva täsmää staattorin toiseen isoon viivaan vasemmalta lukien. Tarkista myös että HPI logo vauhtipyörässä on nimenomaan käyttämästäsi ajoitusviivasta eteenpäin. Jos ajoitus heittää hieman staattorin viivoituksella, se ei haittaa (pari viivanväliä max).
Kiristä vauhtipyörä kireälle. Tarkista sitten vielä ajoitus, voit hienosäätää sitä tässä vaiheessa 2,5 milliin ennen YKK pyörittelemällä staattoria. Sitten staattori kevyesti kireälle ja testilenkille
Mikäli kone potkii takaisin käynnistettäessä, käännä staattoria hieman myötäpäivään. Jossei näin tapahdu eikä nakuttavaa ääntä kuulu tyhjäkäynnillä tai etenkään ajaessa korkeilla kierroksilla, voit kokeilla säätää staattoria hieman vastapäivään. Jos tehoa tuli lisää eikä kone vieläkään potki takaisin / nakuta, toista tarvittaessa. Tavoitteena on saada sytytys mahdollisimman aikaiselle ilman nakutusta, takaisin potkimista ja tehon laskua.
29.8.2012 21:35
jkoljo kirjoitti:...Puolan maadoituksen pitää hipoa täydellisyyttä, eli tarkista uudestaan paikka mihin sen olet pultannut kiinni...
Eikä ole edes hullun hommaa laittaa vaikka molempien kiinnityspulttien alle lisäksi rengasabikot ja niistä lisämaajohdot runkoon. Liittimet mieluiten vielä juottamalla johtoihin kiinni, niin voi olla melkeinpä varma, että ainakaan tuossa kohtaa ei esiinny vikoja tulevaisuudessakaan.
29.8.2012 21:53
Ja koska itse opiskelen vielä kisasähköjen toimintaa ja osia niin voisiko joku selittää mitä tekee
staattori
vauhtipyörä
magneetto
kiitos
29.8.2012 22:28
jkoljo kirjoitti:Mikäli kone potkii takaisin käynnistettäessä, käännä staattoria hieman myötäpäivään. Jossei näin tapahdu eikä nakuttavaa ääntä kuulu, voit kokeilla säätää staattoria hieman vastapäivään. Jos tehoa tuli lisää eikä kone vieläkään potki takaisin / nakuta, toista tarvittaessa. Tavoitteena on saada sytytys mahdollisimman aikaiselle ilman nakutusta tai takaisin potkimista.
Tästä voisi muutama kourallinen ihmisiä olla eri mieltä.
Kumpikaan ei vielä kilise:
Below is a dyno print of the horsepower difference in a 50cc engine that had the tinming retarded 4 degrees which resulted in the powerband extended 1000 rpm more.
Lisätään vielä, että:
Retarding the timing will make the power band smoother in the mid-range and give more top end over rev. When the spark fires closer to TDC, the pressure rise in the cylinder isn't as great. The emphasis is on gaining more degrees of retard at high rpm. This causes a shift of the heat from the cylinder to the pipe. This can prevent the piston from melting at high rpm, but the biggest benefit is how the heat affects the tuning in the pipe. When the temperature rises, the velocity of the waves in the pipe increases. At high rpm this can cause a closer synchronization between the returning compression wave and the piston speed. This effectively extends the rpm peak [power] of the pipe.
Muutenkin jos säädetään perusennakolla koko konetta, niin ei hyvänen aika. Pitää olla todella perillä, että käyrä käy justiinsa omalle kokoonpanolle. Itse yleensä laittanut maksimit kohdilleen ja alapää sitten on mitä on ja tarvittaessa käyrää korjattu tavalla tai toisella.
29.8.2012 22:47
Gasket kirjoitti:Muutenkin jos säädetään perusennakolla koko konetta, niin ei hyvänen aika. Pitää olla todella perillä, että käyrä käy justiinsa omalle kokoonpanolle. Itse yleensä laittanut maksimit kohdilleen ja alapää sitten on mitä on ja tarvittaessa käyrää korjattu tavalla tai toisella.
Jotenkin mä ajattelin että jkoljo tarkoitti juurikin samaa eikä että ennakko säädettäisiin pelkkää tyhjäkäyntiä kuunnellen. Ei taida näissä nyt puhutuissa "kisasähköissäkään" pystyä juuri muuta muuttelemaan kuin sitä perusennakkoa. Kunnollisissahan pääseekin sitten pc:llä muovaamaan koko käyrän itse.
30.8.2012 8:58
Jep, oli ehkä hieman epäselvästi ilmaistu mutta ideana oli tosiaan säätää kone piikkitehon kohdalla (tai niillä main), eikä todellakaan tyhjäkäynnillä.
30.8.2012 13:51
Kiitos tiedosta, mutta ei musta tohon taida olla kun en muutenkaan mikään sähkömiespro ole
Täytyy varmaan viedä johonkin laitettavaksi..
1.9.2012 11:08
joo mikähän ois vikana.. mopo on aprilia sr 1998 ja sähköt päin persettä.. kuriton putki ja malossin multivari niin 50km/h kohdalla tärryyttää niinkuin rajotinta vasten ajaisi ja luultavasti sähköjen maadoitus on mennyt koska jarruvaijeri kuumeni ja iski välillä kipinää joten oletan että sitä kautta tulis maadoitus nii saisko jotain maajohtoa runkoon kiinni jostain puolasta tai jostain.. ostakaa tuo paska pois
1.9.2012 11:16
Lisää maadotuspiuhaa niin jopa voi korjautua.
1.9.2012 18:09
saisko tuota jonku pultin alle maajohtoa mikä ois moottorissa kiinni ja sitte toinen pää tulis runkoon kiinni ja mahdollisesti katkaisija väliin mahd. poliisien takia?
1.9.2012 19:24
Niinhän juuri ne moottoripyörien valmistajien tekemätkin sammutuskatkaisijatkin toimii
Viimeksi muokannut Shape päivämäärä 1.9.2012 19:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Edellistä viestiä ei tarvitse lainata.
1.9.2012 22:01
Eipä oikeastaan, ei ne valmistajien ratkaisut katko lohkon maadoitusta runkoon, vaan ne maadoittavat usein impulssikäämin.
2.9.2012 8:47
Olihan kysymys toki laadittu päin honkia, mutta mä ymmärsin sen taustalla olleen kysymyksen maadotusjohdosta, ettei moottoria saisi käyntiin. "maajohtoa mikä ois moottorissa kiinni" eli tarkoitti pyörän sähköjä. "ja sitte toinen pää tulis runkoon kiinni ja mahdollisesti katkaisija väliin"
2.9.2012 12:33
moottori kyllä lähtee käyntiin mutta se toimii ilman sitä maadotusta niinku rajotin eli se saa sitä maadotusta muttei tarpeeksi.. mutta asia korjattu
2.9.2012 12:55
No tuon ei pitäisi kyllä toimia, mutta ns. konkkarajoitin olisi yksi ja halvin rajoitin.