Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
11.10.2020 22:43
Tarvitsisin neuvoja pyörän hankintaan. Tarkoitus käyttää ainoastaan kalareissuilla. Pitäis pystyä ajamaan huonossakin maastossa(hitaasti!) ja myös maantiellä muutaman kymmenen km. matkoja. Jonkinlainen tavaratelinekin pitäisi olla tai mahd. asentaa. Eikä liian painava mutta maantiellä kuitenkaan voisi seurata muuta liikennettä vastatuuleenkin. Omat kokemukset mopoista ja moottoripyöristä n. 40 vuoden takaa, ei kuitenkaan enduroista. Saiskohan täältä asiallisia neuvoja?
12.10.2020 1:00
Kannattaa katella noita dualsportteja. Renkaina yleensä katurenkaita karkeammat, mutta renkaitahan saa vaikka minkälaisia. Osa painaa enemmän ja osa vähemmän, mutta kaikissa on kyllä tehoa, mutta minimi moottoritilavuus kannattaa olla 450cc, koska pienemmissä ei ole kiihtyvyyttä ihan niin paljoa ja huippunopeutta. Nää japanilaiset on luotettavia ja kestäviä (Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki)
Tässä lista aika isosta osasta pyöriä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category: ... otorcycles
12.10.2020 12:40
Lisäisin vielä että nopeus maantiellä ei tärkein ominaisuus, siitä voi tinkiä. Kyllä 80-90km/t riittää jos pystyy pitämään kohtuu hyvin. Miten 125 tai 250 kuutioisilla pääsee metsässä isompiin verrattuna vai onko se vain etu?
12.10.2020 23:54
No jos mietit 2 tahtista niin kummatkin moottorikoot ovat hyviä. Pienempi paino on etu ketteryydessä. Mutta jos mietit 4t niin 125 on liian pieni koneeltaan ja on painavia, mutta 250 ja siitä isommat on hyviä.
Riippuu vähän mikä budjetti on. Jos haluaa hyvän maastovehkeen mikä ei ole kadulla niin hyvä niin hommaa katulaillisen krossipyörän 2 tahdeissa konetilavuudet 125, 250 ja 300. Ja nelitahdeissa 250 ja 450. Näitä joutuu huoltamaan enemmän kuin tavallista pyörää ja hinta on usein korkeampi.
Sitten jos haluaa, että on vähän isompi ja kuormaa haluaa enemmän ja mukavemman katuajon niin ostaa semmosen dual sportin. ei maastossa ihan niin ketterä, mutta kadulla mukavampi ja vähempihuoltoinen.
13.10.2020 10:17
Siis 4tahti painava(ja laiska?) ja vaatii enemmän huoltoa, ymmärsinkö oikein? Olen huomannut että Yamaha 125 WR ja DT paljon myynnissä käytettynä. WR 4t ja DT 2t. Ei kyllä tavaratelinettä, saaneeko ollenkaan? Onkohan näistä mihinkään? 250 cc ei juurikaan myynnissä. Uutta en ole ajattellut. Ei päivittäiseen käyttöön. Maantieajo vähäliikenteisellä tiellä Lapissa, ei siis mitään kiihdytyskisoja.
14.10.2020 0:35
Ei siis 4t vaadi huoltoa enemmän se on toisinpäin. No noista piikeistä on kokemusta, että itsellä on dt ja kavereilla wr.
DT on ihan hyvä painoa sen 120kg ja vanhemmissa tehtaalta tavateline. Moottori ok ja luotettava. Huiput sen 115km/h
WR painoa 140kg ja tehoa about saman verran, mutta ei kiihdy niin paljoa huiput ehkä 105km/h
Se on nyt vähän mitä haluaa itse ajaisin isommalla pyörällä, jos kortti riittäisi. Mutta DT tekniikaltaan yksinkertaisia ja luotettavia. WR on vähän monimutkaisempi, mutta luotettava. Vanhemmissa malleissa öljynsyöntiä.
14.10.2020 12:04
Kiitos hyvistä neuvoista! Vielä mietityttää onko eroa 4t ja 2t välillä sitkeydessä jos ajaa vaikeassa maastossa pienellä nopeudella? Ja jos on ilmajäähdytys joka perustuu ajoviimaan, voiko kuumeta liikaa hitaassa ajossa kun ilmavirta ei jäähdytä?
15.10.2020 0:24
Ei varmaa, kun onhan krossipyöriä 2t ja 4t ja valinta on melkein aina mistä tykkää. 4t tietenkin pienempi kulutus. Mutta 2t enemmän tehoa suhteessa kuutiotilavuuteen. Ja ilmajäähy kyllä lämpiää jos moottorilla on kuormaa ja vauhti pieni. Mutta kyllä ne kestää.