Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Crossin kuljetus peräkärryllä

10.4.2017 19:54

Terve,

En haulla löytänyt peräkärry kuskauksesta ketjua, niin aloitin uuden.

Hankin viikonloppuna oman eka pyörän Yamaha YZ250F 2006 nelarin ja sitä kuskataan ainakin aluksi pelkästään peräkärryssä.

Yksin kyytiin lastaus aavistuksen hankalaa, kun ei ole lastaussiltaa ja puuttuu oma jalkatappi (on semmoinen irto hitsattu käkkyrä).

- Kysymys kuuluu kuinka moni uskaltaa kuskata pelkästään jalkatappia vasten tangosta sitomalla pyöräänsä peräkärrissä?

Mie lähdin suunnittelemaan omaa kiinnikettä, jonka saa kiilattua kärriin kiinni, jossa on tuo ramppi samassa. Pyörä lukitaan sit pystyyn takavanteen navan läpi pultilla.
- Ainakin miulla on siinä läpireikä, eli onko noin kaikissa crosseissa?

Kun saan perusidean ruudulla valmiiksi pitää katsoa saako siihen vielä huoltopukin samaan rakennettua miten helposti, mut ensin pitäisi tuo kuljetusongelma ratkaista.

Kaikki kommentit, ideat ja kuvat tervetulleita pyörien kuskaamiseen kärrillä liittyen.

Re: Crossin kuljetus peräkärryllä

11.4.2017 18:10

Tämän tapainen vaikuttaa kätevältä ja jos on pelit ja vehkeet niin itsehän tuollaisen voi tehdä hiukan yksinkertaisemman version.
https://www.24mx.fi/quickload-transport ... roworks#?p

Re: Crossin kuljetus peräkärryllä

12.4.2017 2:29

Onnea uudelle pyöränomistajalle!

Ihan ensin on pakko kysyä, että tarkoitatko nyt siis jalkatapilla seisontatukea?

Lastausrampiksi kannattaa ottaa vaikka kakkosnelosen pätkä tai joku muu vastaava. Mulla on ollut yli 6 vuotta jo käytössä vanerilevy, johon on ruuvattu vanhoja lätkämailan varsia tuiksi, joten ainakaan heti ei varmaan kannata mennä mitään 200e peltiramppia ostamaan.

Pyörää ei kannata seisontatukea tai taka-akseliin tulevaa kolmiotukea vasten kiinnittää kärryyn, sillä jos se viritys pääsee retkahtamaan tai liikahtamaan jostain, niin on aika todennäköistä, että pyörä lentää kärrystä maantielle. Ennemmin kannattaa sitoa pyörä koukkuliinoilla tangosta suoraan alas molemmin puolin ja vaikka kiinnittää yksi ylimääräinen kuormaliina takarenkaaseen, ettei pyörä pääse liikkumaan edes takaisin. Lastausta helpottaa aika paljon, jos etupyörälle on jonkunlainen tuki. Tuen ei tosin tarvitse olla tuollainen kaupan versio, vaan sen voi myös rakentaa vaikka patikasta, jos haluaa olla säästeliäs.

Mun kärryn etureunaan on tehty etupyörälle oma kolonsa, joka ei kylläkään pidä fillaria pystyssä, mutta pitää sen ainakin kuljetuksessa paikallaan. Ensisijaisesti toi tehtiin sen takia, ettei kärryn perälauta mahtunut kiinni crossipyörän ollessa kyydissä. Samall näet tuon sidonnan. Kärryn pohjassa on koukut, joihin toisen puolen liina kiinnittyy.

Mun kärry (Kuva pitäis olla julkinen, mutta kerro jos ei näy.)

Tuo yllämainittu proworksin jalkatappikiinnitys on varmasti hyvä systeemi, mutta jos et halua sijoittaa tuollaiseen, niin suosittelen liinoja.

Kuvailemasi kaltainen taka-akselin läpi tuleva kiinnityssysteemikin voisi toimia, mutta veikkaan että se tulisi loppupeleissä olemaan aika hankala käyttää, sillä takapyörän pitäisi olla aina juuri oikeassa paikassa ja oikeassa kulmassa joka suuntaan. Samalla kuitenkin toinen käsi pitää olla tangossa tai muuten pyörässä kiinni ja siinä jos yrittää esim. kierretankoa pujottaa jonkun sortin telineen läpi taka-akselin sisään, niin kiroiluksi mennee. :lol: Ja jos joskus vaihdat pyörää, niin taka-akselin sisähalkaisija voi olla eri kokoinen ja akseli ylinpäätään eri levyinen.

Täällä on aikaisempaa juttua pyörän kuljettamisesta, mutta ainakin alku on pitkälti pakettiautoista. Kai tuolla jossain välissä kärryistäkin on jotain puhuttu.

Re: Crossin kuljetus peräkärryllä

19.4.2017 22:23

Jalkatuella tarkoitin seinontatukea...

Tänään eka kerran käyty ajamassa. Kärriin työnsin pyörän perälautaa pitkin, siinä ei ollut isompia ongelmia, ja tangosta kahdella liinalla kiinni, mut siihen tarvitse kaverin apua. Perälauta ei vain ole lukittu niin ei ole paras vaihtoehto pitemmässä juoksussa.

Tuo quickload näyttää pätevältä peliltä, mut kukaan ei ole vielä kommentoinut omia kokemuksia käytöstä, tuolla toisessakaan ketjussa?

Tarkoitus ostaa oma peräkärri joka vain pyörän kuljetus varten kesällä ja talvella kelkan kuskaukseen. Jos löytyy hyviä ratkaisuja järkevään hintaan niin ei tarvitse itse rakentamaan lähteä. Quickloader näyttää hinta käytettävyydeltä järkevältä. Yli 100e taas kokoon taitettavasta alumiini rampista ei ole miusta järkevä hinta.

Re: Crossin kuljetus peräkärryllä

28.4.2017 0:28

Juu ei kannata tosiaan sitä seisontatukea vasten lastata. :)

Vähän kärrykohtaista varmasti, mutta kyllä sen pyörän yleensä saa yksinän lastattua. Työnnä fillari kärryyn ja laita toinen liina vähän ylipitkänä tankoon kiinni niin, että pyörä voi roikkua sen varassa kunnes laitat toisen puolen paikalleen ja siitä sitten kiristelemään. Tietty jos kaveri on aina mukana niin sittenhän se on sama vetää kahteen mieheen kiinni. :)

Ei taida kovin monella valitettavasti täällä olla tuollaista quickloaderia.

Re: Crossin kuljetus peräkärryllä

28.4.2017 17:22

Kerran tuli jossain yhteydessä vastaan tuollainen itse tehty quickloader jossa oli käytetty lukitus salpoina tämän tyyppisiä salpoja. Loppu onkin helppo ite turata jos vaan löytyy hitsausvehkeet ja rautaa pari metriä.
http://www.teohydrauli.fi/PublishedServ ... code=23301

Re: Crossin kuljetus peräkärryllä

30.5.2017 9:52

Minäkin alussa katselin kaikkia hienoja quickloader teline zydeemejä, mutta olen käytännössä havainnut saman, kuin moni muukin aiemmin, eli mitä halvempi sen parempi :)

Rampiksi kaksi laudanpätkää ja eturenkaaseen jousituksen lukitsin tästä http://www.motonet.fi/fi/tuote/807511/P ... uslukitsin

ja ihan perus liina molemmilta puolilta etu iskaritolpista ympäri kärryn koukkuihin: http://www.sahkonumerot.fi/6450003/id/2 ... /color.jpg

Hintaa lukitsimeen ja liinoihin ei paljon mene ja aivan varmasti saat yksin kiinni, se oli ehto itsellänikin, että en muiden apua lähteä ruinaamaan. Tuohon voi halutessaan virittää eturenkaan telinettä, mutta siihenkään ei ole tarvetta montaa kymppiä laittaa. Kaikki reissut pyörä on pysynyt kiinni.