Onnea uudelle pyöränomistajalle!
Ihan ensin on pakko kysyä, että tarkoitatko nyt siis jalkatapilla seisontatukea?
Lastausrampiksi kannattaa ottaa vaikka kakkosnelosen pätkä tai joku muu vastaava. Mulla on ollut yli 6 vuotta jo käytössä vanerilevy, johon on ruuvattu vanhoja lätkämailan varsia tuiksi, joten ainakaan heti ei varmaan kannata mennä mitään 200e peltiramppia ostamaan.
Pyörää ei kannata seisontatukea tai taka-akseliin tulevaa kolmiotukea vasten kiinnittää kärryyn, sillä jos se viritys pääsee retkahtamaan tai liikahtamaan jostain, niin on aika todennäköistä, että pyörä lentää kärrystä maantielle. Ennemmin kannattaa sitoa pyörä
koukkuliinoilla tangosta suoraan alas molemmin puolin ja vaikka kiinnittää yksi ylimääräinen kuormaliina takarenkaaseen, ettei pyörä pääse liikkumaan edes takaisin. Lastausta helpottaa aika paljon, jos etupyörälle on jonkunlainen
tuki. Tuen ei tosin tarvitse olla tuollainen kaupan versio, vaan sen voi myös rakentaa vaikka patikasta, jos haluaa olla säästeliäs.
Mun kärryn etureunaan on tehty etupyörälle oma kolonsa, joka ei kylläkään pidä fillaria pystyssä, mutta pitää sen ainakin kuljetuksessa paikallaan. Ensisijaisesti toi tehtiin sen takia, ettei kärryn perälauta mahtunut kiinni crossipyörän ollessa kyydissä. Samall näet tuon sidonnan. Kärryn pohjassa on koukut, joihin toisen puolen liina kiinnittyy.
Mun kärry (Kuva pitäis olla julkinen, mutta kerro jos ei näy.)
Tuo yllämainittu proworksin jalkatappikiinnitys on varmasti hyvä systeemi, mutta jos et halua sijoittaa tuollaiseen, niin suosittelen liinoja.
Kuvailemasi kaltainen taka-akselin läpi tuleva kiinnityssysteemikin voisi toimia, mutta veikkaan että se tulisi loppupeleissä olemaan aika hankala käyttää, sillä takapyörän pitäisi olla aina juuri oikeassa paikassa ja oikeassa kulmassa joka suuntaan. Samalla kuitenkin toinen käsi pitää olla tangossa tai muuten pyörässä kiinni ja siinä jos yrittää esim. kierretankoa pujottaa jonkun sortin telineen läpi taka-akselin sisään, niin kiroiluksi mennee.
Ja jos joskus vaihdat pyörää, niin taka-akselin sisähalkaisija voi olla eri kokoinen ja akseli ylinpäätään eri levyinen.
Täällä on aikaisempaa juttua pyörän kuljettamisesta, mutta ainakin alku on pitkälti pakettiautoista. Kai tuolla jossain välissä kärryistäkin on jotain puhuttu.