Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Männästä/männänrenkaista 2-t

11.2.2014 16:02

Päätin tänne laittaa kyselyä aiheesta vaikka onkin yleistekninen kysymys, mutta kyseessä crossipyörä. Tilanne on siis se, että pyörääni ei saa oikeanlaista mäntää kuin KTM:ltä sopivan suolaiseen hintaan (380€/ovh). Tarvikkeena saattaisi saada EHKÄ soveltuvaa mäntää, mutta kyseisestä männästä joutuisi jättämään alemman männänrenkaan pois, jotta se ei vaurioittaisi sylinteriä.

Onko mitään haittoja mikäli jätän kaksirenkaisesta männästä alemman männänrenkaan pois? Alunperin pyörässä on ollut vain yksirenkainen mäntä ja mitoitus kanavissa sen verran tiukka, ettei kaksi rengasta toimi enää turvallisesti. Normaalisti laittaisin itsekin tietty vain ja ainoastaan alkuperäistä, mutta jos pyörän huoltoväli on 20h ja mäntä vaihtuu 40h välein, niin en näkisi, että rengasura täyttyy tuona aikana liikaa sonnasta saatika heikentäisi rakennetta niin paljoa että se estäisi asentamisen pyörään.

Tällä hetkellä varmistan eräältä myyjältä josko uudemmassa mäntämallissa olisi samat mitat tuon mun männän kanssa. Vanhanmallinen mäntä ei taas sovellu laisinkaan rakenteensa vuoksi. Kyseessä on siis sellainen malli, johon ei saa aftermarket mäntiä ellei sitten teetä vanhan mukaan.

Ajatuksia, kommentteja? Kaikki käy :)

Re: Männästä/männänrenkaista 2-t

11.2.2014 16:16

Jos jätät alemman rengasuran tyhjäksi niin lyö sinne uraan putki sokat taikka muut vastaavat tapit huuhteluiden ja pakoaukon välille. Näin estät tuoreen seoksen karkaamisen rengasuraa pitkin pakokanavaan.

Yksi rengas siirtää huonommin lämpöä männästä sylinteriin kuin kaksi, mutta aiheuttaa vähemmän kitkahäviöitä.

Re: Männästä/männänrenkaista 2-t

11.2.2014 22:40

Netistä löytyneiden tietojen perusteella renkaan poistaminen vähentää kitkanmäärää, mutta vastaavasti kuormittaa mäntää&sylinteriä enemmän. Kyseisessä pyörässä ei alunperinkään ole ollut kuin yksi rengas, joten rasitus on ns. normaalia tässä tapauksessa. Lisäksi joku oli raportoinut tehonlisäystä ylärekisterissä ja hieman laskua alarekisterissä, mutta tehokäyrä on kuitenkin yleismuodoltaan tismalleen samanlainen kuin kahdella renkaalla. En sitten tiedä tässä pyörässä miten se reagoi, koska ei ole alunperin kuin yksi rengas. Kokeilut oli mielestäni tehty nimenomaan pyörissä missä on alunperin kaksi rengasta vakiona.

Renkaan poistamisella on myös voiteluvaikutus eli se toisaalta lisää voitelun määrää sylinterissä niissä kohteissa, joissa sitä on yleensä rajoitetusta. Samalla tietty vähenee entisestään kitka sylinterissä ja sitä myötä lämmöt pysyy paremmin kurissa. Olen kuitenkin siinä käsityksessä elänyt, että jos vaihdan 20h ajon jälkeen männänrenkaan uuteen ja ajan vielä 20h lisää männällä harrasteajoa, niin kombinaatio pitäis kestää ihan hyvin ja mäntä olla siinä kunnossa ettei se käy sylinterin pinnoitteen päälle.

Taidan olla näin suomen mittakaavassa varmaan ainoa joka pohtii kokeilla tuota, mutta oikeasti kun en aja kisaa pyörällä ja hintaero on noin radikaali ja saatavuus vielä kehnompi, niin kovasti tekisi mieli kokeilla miten toimii. Sylinteri on just pinnoitettu uusiks ja korjaushitsattu vanhan väljän männän tuhojen jäljiltä.

Re: Männästä/männänrenkaista 2-t

13.2.2015 23:19

unohtunut tänne kirjotella, että kone käy ja kukkuu kyseisillä modifikaatioilla ja ruttua piisaa.

Re: Männästä/männänrenkaista 2-t

21.3.2024 12:37

It's understandable that you're facing difficulties finding the right piston for your cross bike at an affordable price. Omitting the lower piston ring from a two-ring piston may be a possible solution, but there are some considerations to keep in mind. As bloxd io, the lower piston ring plays a crucial role in maintaining proper compression and preventing blow-by of gases during the combustion process. By removing it, there is a possibility of reduced sealing, which could affect engine performance and efficiency.