Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Muuta keskutelua #2

3.9.2014 15:50

Säännöistä pitää pystyä tekemään poikkeuksia, jos tarvetta ilmenee. Ne nyt on kuitenkin vaan ihmisten tekemiä ja niitä tehdessä ei olla pystytty ottamaan kaikkia erilaisia vaihtoehtoja huomioon. Esimerkiksi aika typerää olisi aikoinaan ollut jos Harri olisi joutunut nousupisteensä keräämään koitmaan kisoista. Tässäkään tapauksessa kenellekkään ei aiheutunut mitään harmia ja vaan hommasta oli selkeää hyötyä sekä Jerelle, Orimattilan kerholle, alan medialle ja katsojille.

Re: Muuta keskutelua #2

3.9.2014 16:54

Onko esim. viimeisen kymmenen vuoden aikana keneltäkään evätty pyydettyä luokkanousua tai ylemmässä luokassa ajamista? Enemmän on tuntunut olevan tunkua alaspäin.

Re: Muuta keskutelua #2

4.9.2014 8:50

Onhan näitä tapauksia muitakin kuin harri. Seistolan Matti muistaakseni nostettiin suoraan A-luokkaan endurossa, kun oli jo maailmalla kerännyt menestystä. ;)

Re: Muuta keskutelua #2

4.9.2014 10:43

Eikös sääntöihin nyt olis aika helppo lisätä kohta, jossa sanottais että lajiryhmä voi oman harkintansa mukaan nostaa menestyneitä tai lupaavia kuljettajia ylempiin luokkiin, jos siellä ei sellasta kohtaa vielä ole? :roll:

Re: Muuta keskutelua #2

4.9.2014 12:17

Aikanaan Savasteelta evättiin C/B:ssä ajaminen, joten aloitti C/C:ssä. Eikä päässyt suoraan C/A:hankaan, vaan piti aloittaa C/B:stä. Ekan kisan jälkeen sitten nostettiin C/A:han kun voitti toiseksi ajaneen about minutilla.

Tänä vuonna eräs isä pyysi lajiryhmältä poikkeuslupaa nostaa oman poikansa MX65-luokasta MXC/C:hen pojan pituuden takia. Lupaa ei myönnetty, suositeltiin välivuotta.

Täysin tuntematon kuljettaja kun pyytää luokkanousua, niin sitä ei myönnetä ja sitten kun maahantuojan tukema kuljettaja pyytää luokkanousua niin se myönnetään.

Kun sääntökirjaan kirjoitetuista sääntöihin ruvetaan tekemään poikkeuksia päästään tilanteeseen jossa eri henkilöitä kohdellaan keskenään eriarvoisesti.

Yksi sääntöjen perusperiaate on juurikin tuo kaikkien kuljettajien tasavertainen kohtelu.

Vaikka jokin sääntöpykälä on huono, on se silti ihan sama jokaiselle kuljettajalle.

Re: Muuta keskutelua #2

4.9.2014 22:36

Kaijis kirjoitti:Eikös sääntöihin nyt olis aika helppo lisätä kohta, jossa sanottais että lajiryhmä voi oman harkintansa mukaan nostaa menestyneitä tai lupaavia kuljettajia ylempiin luokkiin, jos siellä ei sellasta kohtaa vielä ole? :roll:


Motocross-säännöissä lukee:
"Poikkeuksellisissa tapauksissa on lajiryhmällä oikeus suorittaa luokkavaihdoksia kesken kauden (Urheilusäännöstön kohta 08.5 ajajaluokittelu)."

Nyt kun tuli ilmi, että näitä on anottu ja evätty, niin oma mielipiteeni on, että sääntöjen pitäisi tosiaankin olla selvät.

Re: Muuta keskutelua #2

5.9.2014 9:19

wolvie kirjoitti:Tänä vuonna eräs isä pyysi lajiryhmältä poikkeuslupaa nostaa oman poikansa MX65-luokasta MXC/C:hen pojan pituuden takia. Lupaa ei myönnetty, suositeltiin välivuotta.

Täysin tuntematon kuljettaja kun pyytää luokkanousua, niin sitä ei myönnetä ja sitten kun maahantuojan tukema kuljettaja pyytää luokkanousua niin se myönnetään.

Kun sääntökirjaan kirjoitetuista sääntöihin ruvetaan tekemään poikkeuksia päästään tilanteeseen jossa eri henkilöitä kohdellaan keskenään eriarvoisesti.

Yksi sääntöjen perusperiaate on juurikin tuo kaikkien kuljettajien tasavertainen kohtelu.

Vaikka jokin sääntöpykälä on huono, on se silti ihan sama jokaiselle kuljettajalle.


Pitää oikeasti muistaa, että nämä säännöt ei ole mistään Jumalalta tulleita vaan ihan lajiryhmä vaan kehitellyt päissään. Tämmöisissä asioissa olisi älytöntä vetää täysin musta-valkoista linjaa, koska jokainen tilanne on erilainen, perustelut ratkaisevat.

Vaikka en 65 kuljettajan taustoja tiedäkkään niin ei voi verrata Jeren tilanteeseen mitenkään, täysin eri asiasta on kyse. MX65 luokan kuskille ollaan ilmeisesti kysytty luokan muutosta jossa on selkeä ikäraja ja noissa ikärajoissa ei ole harmaata aluetta. Aikoinaan mietittiin lajiryhmässä näitä pituuskysymyksiä luokituksissa ja todettiin se sen verran hankalaksi (junnut voi kasvaa yli 10 senttiä vuodessa), että se jätettiin ainakin silloin ikään perustuvaksi.

Jeren tapauksessa taas kysyttiin lupaa ajaa SM-luokassa samanlaisella kalustolla, jolla on jo kisannut ja voittanut junioriluokassa viime vuonna. Kyse ei ollut luokan tai luokituksen vaihdosta. Ja todellaakaan ei ole kyse siitä ajaako maahantuojan tiimissä, vaan yksinkertaisesti vauhti ja tavoitteet puoltavat pyytöä:

A) Vaikka EM:ien päällekkäisyydet ovat estäneet osallistumisen MXJ Suomen Cuppiin on Jere osoittanut vauhtinsa riittävän MX2 SM-sarjaan ja olevansa MXJ luokassa yksi nopeimmista kuljettajista. Jere mm. voitti jo viime vuonna Tampereen supercrossin MXJ luokassa (voitti siellä mm. Sihvosen) ja tänä vuonna kauden aloittaneessa West Crossissa Jere voitti kolme erää ajetusta neljästä ja esimerkiksi Imatran MXJ-liiga kisoissa Jere ajoi eräsijat 1. ja 6. mutta ajoi sekä aika-ajossa, että erissä nopeimmat kierrosajat.

B) Jere on harvoja suomalaisia kuskeja joiden päätavoite ensi kaudella on ulkomailla. Lajiryhmän ja Moottoriliiton tehtävänä on edistää suomalaista motocrossia ja suomalaisten kuljettajien menestymistä kansainvälisesti. Tänä vuonna MXJ kisoja on enää kaksi jäljellä ja EMX250 luokan avaus on jo huhtikuun puolessa välissä Italiassa, joten Jere olisi joutunut aloittamaan sarjan ilman yhtään SM-kokemusta. Olisi mielestäni melko erikoista, että Jeren erävoittoja ja EM-mitalin tuottanut osallistuminen EMX150 sarjaan kääntyisi häntä vastaan ensi kauteen valmistatutumisen suhteen, koska kalenterien päällekkäisyyden vuoksi näyttöpaikat ovat olleet vähissä.

Ja kuten tohon aikaisemmin laitoin niin Orimattilan kisa osoitti, että päätös oli oikea. Jere sai hyvää oppia ajamisesta SM tasolla ja varmasti pari virhettä korjataan taas seuraavaan kisaan. Katotaan nyt jos lupa irtoaa vielä Heinolaan.

Re: Muuta keskutelua #2

5.9.2014 9:57

Ihme vänkäämistä, säätöä ja vääntöä. Annetaan kaikille osallistumisoikeus MX2 SM:miin ja sinne sitten 107% (tai 110%) sääntö, minkä jälkeen se on kilpailun tuomariston päätös, että onko edellytyksiä ajaa erässä vai ei. Ei tarvii arpoa enempää. :lol:

Re: Muuta keskutelua #2

5.9.2014 10:10

JayDaddy kirjoitti:Ihme vänkäämistä, säätöä ja vääntöä. Annetaan kaikille osallistumisoikeus MX2 SM:miin ja sinne sitten 107% (tai 110%) sääntö, minkä jälkeen se on kilpailun tuomariston päätös, että onko edellytyksiä ajaa erässä vai ei. Ei tarvii arpoa enempää. :lol:

Mä olen kyllä samaa mieltä, että nykyisillä harrastajamäärillä voisi ihan hyvin laittaa avoimeksi noi SM:t. Saisi kunnon hurlumhei-meininkiä jos olisi vaikka oikein 50 kuljettajaa karsimassa SM-erään. :lol:

Re: Muuta keskutelua #2

5.9.2014 13:26

Toihan on kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvä ratkaisu! :D

Re: Muuta keskutelua #2

21.9.2014 9:01

Eli, tuli ostettua nippu boyeseni teholäppiä ja nyt ei perkele osaa sanoa mihin vehkeisiin on, netti on niin turkaisen hidas täälä muaalla että tuskaa tuottaa jos tuota koko satsia lähden metsästämään..

http://www.motot.net/galleria/kuva208331/

Tuossa kuva galleriaan jossa myös erikseen kuvat läpistä..

Vasen yläreuna RS 125? Alaalla keskellä CR 500?

Kiitos erittäin paljon etukäteen..

Re: Muuta keskutelua #2

21.9.2014 11:50

Tuossa ajassa mitä kirjoitit viestiä tänne, olisit jo googlettanut osanumeroilla ihan itse mihin läpät sopivat. Vinkki: se paketin vasen alareuna...

Re: Muuta keskutelua #2

21.9.2014 13:04

Vasen alareuna, siinä on patentin numero? Vai missasinko jotain? Itse sanoisin, että tuo valkoinen tarra: 604, 6101 jne. antaa valon. Tosin, tässä nyt tais käyttäjällä olla ongelmana wanha kunnon 14400 baudinen, niin surffailu ei tiedon valtatiellä tarjoa elämyksiä. Mutta - eipä tuossa nyt paljoa pysty apujakaan tarjoamaan, koska en mä wanhoilla silmillä näe mitä niissä tarroissa lukee.

604 => For: Yamaha Tri-Z 250 all models; Yamaha YZ125 1998-1992
6101 => For: KTM 125 (all models) 2001-2003; KTM 200 SX 2003-2005
607 => For: Honda 250 FourTrax 1986-1989, Odyssey 350 all models, ATC250R 1981-1986, CR250 1978-1987, Pilot 1989; Kawasaki KDX125 all models, KDX200 all models, KDX220 all models
For: KMX125 all models, KMX200 all models, KX500 1983; Polaris 300/350/400 2-stroke all models; Suzuki RM250 87-88; Yamaha CR450/480 all models
6121 => For: Kawasaki KX250 2004

Disclaimer: Takuuta tietojen oikeellisuudesta ei ole sen enempää kuin käytetyssä mäntäsarjassa.

EDIT: esim. tuo 604 "Yamaha YZ125 1998-1992" ??? :lol:

Re: Muuta keskutelua #2

26.9.2014 16:28

Muuton yhteydessä poistan crossilehtiä aika nipun, jos jotain kiinnostaa niin saa tulla hakeman Turusta.

Lehtiä on arviolta 2006-2014, ehkä enemmänkin, ainakin Transworld Motocross, Racer X ja Offroad Pro, muutamaa numeroa lukuun ottamatta lähes täydelliset vuosikerrat.

Laita yt jos kiinnostaa!

Re: Muuta keskutelua #2

3.10.2014 0:26

En löytäny mitään muuta ketjua kysyä tätä mutta;

Mikä teillä on auttanut sormien kipeytymiseen, nyt vuoden päivät ajanu rauhallista enskaa ja rossirataa koittanut ja ainut paikat mitkä kipeytyy ajamisesta on sormet,
ja pääasiassa oikeen käden sormet. Pari tuntia ku on ajanut nii sormia ei saa edes suoristettua ku niin kipeät?