Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Muuta keskutelua #2

22.8.2014 8:27

Ei se oikeastaan ole positiivista tai negatiivista, se on realistista eli ton verran kovempaa se EM-kärki vetää. Itse uskon, että Jere pystyy siihen kun vaan pysyy ehjänä ja laittaa kaiken peliin.

Re: Muuta keskutelua #2

25.8.2014 9:15

Laittaa kaiken peliin ja pysyy ehjänä, aika harvoin toimii samaan aikaan. Kun laitetaan oikeasti kaikki peliin niin aina välillä satuu ja tapahtuu.

Jeren historiaa kun katsotaan, niin todennäköisyys sattumiselle on aika iso.

Re: Muuta keskutelua #2

25.8.2014 9:43

wolvie kirjoitti:Laittaa kaiken peliin ja pysyy ehjänä, aika harvoin toimii samaan aikaan. Kun laitetaan oikeasti kaikki peliin niin aina välillä satuu ja tapahtuu.

Jeren historiaa kun katsotaan, niin todennäköisyys sattumiselle on aika iso.

Kaikki peliin tarkoittaa tässä kohti koko pakettia eli ruokavalio, fyysiset treenit, unirytmit, valmistautuminen kisapäivään (varusteet, pyörä jne.), mentaalivalmennus ja kisataktiikka. Jerellä ei ole ongelmaa siinä, ettei laittaisi kaikkea peliin erässä, mutta kun muu paketti on kunnossa niin loukkantumisten riski pienenee. Vakavien loukkaantumisten riskiä pystyy treenatessa vähentämään kun siirtyy radoille jossa ei ole isoja ja vauhdikkaita hyppyjä, crossissa kuitenkin voitetaan ajamalla ne kurvit kovaa. Fakta on se, että Jerellä on pari vuotta aikaa saada jotain kansainvälisesti aikaiseksi tai sitten voi suoraan siirtyä SM-sarjaan harrastelemaan. EM- ja MM-tiimien pomojen kanssa jutellessa tuli selväksi, että niitä kiinnostaa eniten 16-vuotiaat kuskit koska koulu on ohi ja pystyy käyttämään kaiken ajan sen potentiaalin esiin kaivamiseen.

Re: Muuta keskutelua #2

25.8.2014 9:51

M-Racer kirjoitti:
wolvie kirjoitti:Laittaa kaiken peliin ja pysyy ehjänä, aika harvoin toimii samaan aikaan. Kun laitetaan oikeasti kaikki peliin niin aina välillä satuu ja tapahtuu.

Jeren historiaa kun katsotaan, niin todennäköisyys sattumiselle on aika iso.

Kaikki peliin tarkoittaa tässä kohti koko pakettia eli ruokavalio, fyysiset treenit, unirytmit, valmistautuminen kisapäivään (varusteet, pyörä jne.), mentaalivalmennus ja kisataktiikka. Jerellä ei ole ongelmaa siinä, ettei laittaisi kaikkea peliin erässä, mutta kun muu paketti on kunnossa niin loukkantumisten riski pienenee. Vakavien loukkaantumisten riskiä pystyy treenatessa vähentämään kun siirtyy radoille jossa ei ole isoja ja vauhdikkaita hyppyjä, crossissa kuitenkin voitetaan ajamalla ne kurvit kovaa. Fakta on se, että Jerellä on pari vuotta aikaa saada jotain kansainvälisesti aikaiseksi tai sitten voi suoraan siirtyä SM-sarjaan harrastelemaan. EM- ja MM-tiimien pomojen kanssa jutellessa tuli selväksi, että niitä kiinnostaa eniten 16-vuotiaat kuskit koska koulu on ohi ja pystyy käyttämään kaiken ajan sen potentiaalin esiin kaivamiseen.


No tuosta ei voi kyllä olla eri mieltä. Loppu jää lahjakkuuden piikkiin ja sitä joko on tai ei.
Toivotaan menestystä ja ehjää kautta!

Re: Muuta keskutelua #2

25.8.2014 14:48

M-Racer kirjoitti:
wolvie kirjoitti:Laittaa kaiken peliin ja pysyy ehjänä, aika harvoin toimii samaan aikaan. Kun laitetaan oikeasti kaikki peliin niin aina välillä satuu ja tapahtuu.

Jeren historiaa kun katsotaan, niin todennäköisyys sattumiselle on aika iso.

Kaikki peliin tarkoittaa tässä kohti koko pakettia eli ruokavalio, fyysiset treenit, unirytmit, valmistautuminen kisapäivään (varusteet, pyörä jne.), mentaalivalmennus ja kisataktiikka.


Tää laji on monen pienen asian summa ja vaikka kuinka tekisi asiat huolellisesti, mutta unohtaa yhden pienen jutun niin lopputuloksena saattaa olla koko kisan mönkään meno.

Re: Muuta keskutelua #2

25.8.2014 20:42

wolvie kirjoitti:Tää laji on monen pienen asian summa ja vaikka kuinka tekisi asiat huolellisesti, mutta unohtaa yhden pienen jutun niin lopputuloksena saattaa olla koko kisan mönkään meno.

Esim. laittaa rautalangat tuppiin :lol: Pikkasen ihmetyttää taas tämä toiminta, kun päättäviltä tahoilta ei meinaa millään saada Jerelle lupaa osallistua ensi viikonlopun MX2 SM:ään. Normaalisti hommahan toimii siten, että riittää että on MXJ Suomen cupissa jossain vaiheessa top 10:ssä niin saa sitten osallistua MX2 SM:iin. No valitettavasti Jerellä meni kaikki MXJ Suomen cupit päällekkäin EM-sarjan kanssa eli Suomen Cupissa kokonaispisteissä menestyminen ei olisi ollut mahdollista. Ainoot näytöt ks. sarjassa on viime viikonlopulta Salosta ja kuten kaikki tietää se nyt oli aikamoista arpapeliä siellä kurassa ja muutama muukin siellä kaatui kuin Jere.

Kaverin kehityksen kannalta olisi nyt tärkeää, että pääsisi nyt mittaamaan kisavauhtia Harrin ja muiden kanssa niin olisi selkeämpi käsitys kuinka paljon kovempaa pitää ajaa ja treenata, että olisi edes jotain mahdollisuuksia siellä EMX250-sarjassa. Vaikka noi kotimaassa kisat ei ole mitenkään nappiin menneet, niin luulisi EM-erävoittojen ja hopeamitalinkin jotain painavan vaakakupissa. Jostain syystä tuntuu, että joku haluaa nyt tahallaan vaikeuttaa asioita ja rangaista siitä, että ollaan keskitytty EM-sarjaan. Orimattilassa on ilmoittautumisten perusteella vajaa puomi ja veikkaan, että Orimattilan kerhollekin se tuplamaksu varmaan menisi ihan tarpeeseen ja toisaalta jengiä kiinnostaisi nähdä riittääkö Jeren vauhti edes top kymppiin. Kunnon politikointia taas :roll:

Re: Muuta keskutelua #2

26.8.2014 11:14

Meillä on motocrossissa aika selkeät säännöt, toki niissä on myös hölmöyksiä. Säännöissä on määritetty aika tarkkaan edellytykset millä MXJ-kuljettaja saa oikeuden ajaa MX2:ssa. Nyt kun katsotaan Jeren meriittejä tältä kaudelta isolla pyörällä, niin Laitilasta tuli hyvää näyttöä, mutta sen jälkeen MXJ-kisoista tulokset ovat olleen rehellisesti sanottuna huonoja. Hyviä aika-ajoja, hyviä yksittäisiä eriä, mutta ei yhtään hyvää totalisijoitusta.

Jos lajiryhmä nyt antaisi Jerelle oikeuden ajaa MX2-kilpailuja EMX150-luokan näyttöjen perusteella, niin se veisi aikalailla pohjan säännöiltä. Samantien lajiryhmän pitäisi antaa Junnolalle, Murrolle ja savasteelle MX2-luokitus, puhumattakaan kaikista niistä kuskeista jotka ovat ajaneet MXJ:ssä Jereä parempia tuloksia.

PS: Tällä tekstillä en halua missään nimessä vähätellä Jeren kykyjä!

Re: Muuta keskutelua #2

26.8.2014 17:36

Eikös Kullas saanut erikoisluvan 85:sta loikata suoraan MX2-luokkaan?
Luulisi ainakin Savasteella olevan sellaiset näytöt että sama onnistuisi. Mutta mahtaakohan Savaste edes suomen kisoja ajaa ensi vuonna?

Re: Muuta keskutelua #2

28.8.2014 13:54

wolvie kirjoitti:Jos lajiryhmä nyt antaisi Jerelle oikeuden ajaa MX2-kilpailuja EMX150-luokan näyttöjen perusteella, niin se veisi aikalailla pohjan säännöiltä. Samantien lajiryhmän pitäisi antaa Junnolalle, Murrolle ja savasteelle MX2-luokitus, puhumattakaan kaikista niistä kuskeista jotka ovat ajaneet MXJ:ssä Jereä parempia tuloksia.

:roll: Itse uskon, että kaikki kuljettajat jotka täyttävät kaikki seuraavat ehdot...
- ovat viime vuonna voittaneet vähintään yhden yhden kisan MXJ:ssä
- ovat tänä vuonna ajaneet erävoittoja MXJ:ssä
- ovat kahdessa viimeisessä kisassa ajaneet yli 3 sekunnin pohjat aika-ajossa
- ovat tänä vuonna voittaneet vähintään yhden EM-osakilpailun
- ovat tänä vuonna saaneet mitalin EM-sarjasta
- tähtäävät ensi kaudella koko EMX250 sarjan kiertämiseen ja tarvitsevat kovaa kisakokemusta sitä varten.
...on aivan kelvollisia kokeilemaan vauhtiaan MX2 luokassa.

Oikeasti Suomessa on muutenkin liian vähän kuljettajia, mp-maahantuojia ja yhteistyökumppaneita, jotka on valmiita oikeasti satsaamaan kansainvälisellä tasolla menestymiseen. On aika erikoista että Jeren EMX150 EM-sarjassa ajaminen (koska ei ole voinut antaa näyttöjä kotimaan kisoissa MX2 SM sarjaa ajatellen) itseasiassa vaikeuttaa valmistautumista ensi vuoden EMX250 kauteen. Voisi se nyt olla ensi kauteen valmistautumisen kannalta olla aika hyvä asia päästä ajamaan edes pari MX2 SM:ää ennen kuin hyppää EMX250 luokkaan? Tuskin Linna ja Merinen (ainoat top 15 MXJ kuskit Salosta, joilla ei käsittääkseni ole oikeutta ajaa MX2 SM:iä) repii ajohousujaan jos Jere saa luvan ajaa Orimattilassa.

Tai sitten vaan on parempi antaa periksi noille EMX250 suunnitelmille ja keskittyä vaan ensi vuonna keräämään niitä nousupisteitä MX2 luokkaa varten...

Re: Muuta keskutelua #2

28.8.2014 14:48

Em sarja jossa ajetaan yhdenmerkkisillä pyörillä, 25-28 kaveria puomilla. Eikö olisi reilumpaa puhua merkkiluokasta? Linna on jo ajanut kaksi MX2 luokan kilpailua, ja eikös Merinen ollut Salossa toisen erän kolmas, joten hänkin sai osallistumis oikeuden.

Re: Muuta keskutelua #2

28.8.2014 15:19

201262 kirjoitti:Em sarja jossa ajetaan yhdenmerkkisillä pyörillä, 25-28 kaveria puomilla. Eikö olisi reilumpaa puhua merkkiluokasta? Linna on jo ajanut kaksi MX2 luokan kilpailua, ja eikös Merinen ollut Salossa toisen erän kolmas, joten hänkin sai osallistumis oikeuden.

Toi kohta nyt tarkoittaa mitä tahansa UEM:n motocrossin Euroopanmestaruussarjaa ja kilpailijamäärää voi tietysti verrata vaikka MXGP-luokkaan, jossa oli kuitenkin keskimäärin 23 - 26 kaveria puomilla :lol: Näköjään Merinen on siis Salossa top 15 ajaneista kuljettajista ainoa jolla ei ole osallistumisoikeutta MX2:seen (siis podiumi toisessa erässä ei anna oikeutta osallistua SM:ään), että saa ja mitä kaveria tunnen niin ei Topi asiasta tosiaankaan ottaisi ongelmaa. Lähinnä tässä on se urpoiluasia, että ei olisi keneltäkään pois ja kaikille lisää.

Re: Muuta keskutelua #2

28.8.2014 19:20

Luulisi nyt tuolla MX2 puomilla tilaa olevan jos kuskilla on näyttöä, haluja sekä rahallisesti mahdollista tähdätä maailmalle.
Eipä ne puomit ole tainneet hetkeen olla täynnä SM lähdöissä vai olenko väärässä?

Re: Muuta keskutelua #2

2.9.2014 14:39

M-Racer kirjoitti:
wolvie kirjoitti:Jos lajiryhmä nyt antaisi Jerelle oikeuden ajaa MX2-kilpailuja EMX150-luokan näyttöjen perusteella, niin se veisi aikalailla pohjan säännöiltä. Samantien lajiryhmän pitäisi antaa Junnolalle, Murrolle ja savasteelle MX2-luokitus, puhumattakaan kaikista niistä kuskeista jotka ovat ajaneet MXJ:ssä Jereä parempia tuloksia.

:roll: Itse uskon, että kaikki kuljettajat jotka täyttävät kaikki seuraavat ehdot...
- ovat viime vuonna voittaneet vähintään yhden yhden kisan MXJ:ssä
- ovat tänä vuonna ajaneet erävoittoja MXJ:ssä
- ovat kahdessa viimeisessä kisassa ajaneet yli 3 sekunnin pohjat aika-ajossa
- ovat tänä vuonna voittaneet vähintään yhden EM-osakilpailun
- ovat tänä vuonna saaneet mitalin EM-sarjasta
- tähtäävät ensi kaudella koko EMX250 sarjan kiertämiseen ja tarvitsevat kovaa kisakokemusta sitä varten.
...on aivan kelvollisia kokeilemaan vauhtiaan MX2 luokassa.


Mun pointti oli vain ja ainoastaan se, että meillä on säännöissä kerrottu millä edellytyksillä kuskilla on oikeus osallistua ylemmän luokan kisoihin.

Säännöissä ei ole mitään viittausta siihen että EM-näytöt riittävät näytöiksi suomessa, tai että aika-ajon perusteella voidaan luokitella ylempään luokkaan.

Jos kuskilla on paljon näyttöä MM/EM-kisoissa heiluvalla keltaisellä hyppimisestä niin pitääkö hänelle antaa lupa hyppiä heiluvalla keltaisella myös kotimaan kisoissa?

Säännöt on sääntöjä ja niiden pitäisi olla ihan samanlaiset perus rivikuskille ja maahantuojan tukeman tiimin kuskille.

Re: Muuta keskutelua #2

3.9.2014 9:15

wolvie kirjoitti:Mun pointti oli vain ja ainoastaan se, että meillä on säännöissä kerrottu millä edellytyksillä kuskilla on oikeus osallistua ylemmän luokan kisoihin.

Säännöissä ei ole mitään viittausta siihen että EM-näytöt riittävät näytöiksi suomessa, tai että aika-ajon perusteella voidaan luokitella ylempään luokkaan.

Säännöt on sääntöjä ja niiden pitäisi olla ihan samanlaiset perus rivikuskille ja maahantuojan tukeman tiimin kuskille.

Lajiryhmällä on oikeus tehdä poikkeuksia sääntöihin ja niin on tehty myös luokitusten kohdalla (mm. Kullas). Lajiryhmän tehtävänä on edistää suomalaista motocrossia ja koska lajin tunnettavuutta (josta paljolti riippuu harrastajien, mediahuomion ja sponsoreiden määrä) lisää eniten juurikin nuo kansainvälisesti pärjäävät kuljettajat. Lajiryhmän tuleekin mahdollisuuksien mukaan tukea näitä kuljettajia, eikä ainakaan hankaloittaa heidän uraansa. Ehkä tästä asiasta on aika turha enää jauhaa, koska Jere oli Orimattilan SM:issä mukana ja oli kisan paras MXJ kuski sekä osoitti myös vauhdillisesti pärjäävänsä siellä.

wolvie kirjoitti:Jos kuskilla on paljon näyttöä MM/EM-kisoissa heiluvalla keltaisellä hyppimisestä niin pitääkö hänelle antaa lupa hyppiä heiluvalla keltaisella myös kotimaan kisoissa?

No tämä nyt ei liity kyllä mihinkään????

Re: Muuta keskutelua #2

3.9.2014 14:48

Hienostihan Jere orimattilassa ajoi!

Tällä sääntövänkäämisellä en ole millään tavalla halunnut kyseenalaistaa Jeren osaamista!

Säännöt on sääntöjä ja niiden pitää olla samat kaikille.