Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Muuta keskutelua #2

23.6.2014 17:37

Ajotekniikka vaikuttaa myös asiaan. Jaloilla pitää puristaa kovaa ettei pelkkien käsien voimalla tarvitse pitää itseään pyörän selässä. Monesti tulee myös puristettua grippejä liikaa.

Re: Muuta keskutelua #2

23.6.2014 17:55

Älä missään tapauksessa ainakaan treenaa kyynärvarsiin lisää voimaa tai lihasmassaa. Kestävyyttä tai liikkuvuutta voi yrittää parantaa. Tosiaan ajoasentoa ja reagointia sellaiseksi, ettei käsillä tarvitse repiä. Erilaiset tupit tai stongan taivutus tai jarru/kytkinkahvojen paikat ja asennot voivat myös auttaa. Ehkä jopa iskareissa voi olla säätämistä.

Re: Muuta keskutelua #2

23.6.2014 18:48

Grippien puristaminen on huomioitu ja sitä yritetty vähentää. Nyt kun tuli puheeksi jaloilla puristaminen niin se taitaa olla tällä hetkellä aika vähäistä, pitää kiinnittää siihen enemmän huomiota.

Treenit on pistetty ajamisen ohella jäihin ja kohta on kuukausi "lepoa" takana, ehkä tällä viikolla voisi käydä kattomassa mikä on tilanne.

Ajoasento on tehty aika pystyksi koska kuskin fysiikassa on muutamia ongelmia jotka vaatii aika pystyn ajoasennon. Ajoasento ei varmaan ole se kaikista optimaalisin monenkaan mielestä mutta ihan vakio tapeilla/tangolla pyörä (EXC) on aika epämiellyttävä ajaa. Matalammat jalkatapit ja korotettu ohjaustanko paransi tilannetta ja vähensi painetta käsiltä.

Paksummat gripit on oikeastaan seuraava mikä on käynyt mielessä. Pojan pyörään tuli paksummat gripit ja ne tuntui pienen ajolenkin perusteella aika hyviltä.

Iskarit on tehtaan jäljiltä ja keulaan kaipaan lisää pintaherkkyyttä, sekin varmaan parantaa asiaa.

Re: Muuta keskutelua #2

24.6.2014 12:13

kun keskivartalossa ei ole "pitoa", niin homma on liikaa käsien varassa ja silloin rupee kädet puutumaan. Korsetti kuntoon. (esim. maastaveto, Zercher-kyykyt)

Re: Muuta keskutelua #2

29.6.2014 13:47

Keskivartalosta mäntiin..

Onko kukaan vaihtanu omaan 450cc pyörään korkeapuriste mäntää? Miten se käytännössä eroaa "normi" mäntään? Olis tarkotus ostaa mäntää omaan -11 450 suzukiin niin puntaroin vaikutuksia ja merkitystä?!

Re: Muuta keskutelua #2

29.6.2014 14:05

Olen vaihtanut. En muista, miten vaikutti moottorin käyttäytymiseen. Periaatteessa tuo lisää tehoa ja ainoana haittavaikutuksena mahdollinen nakutus.

Re: Muuta keskutelua #2

29.6.2014 14:10

No mitäs tälle mahdolliselle nakutukselle on tehtävissä?
Ruiskun säätö? Eikö se johdu se nakutus liian vähästä polttoaineesta? Vai ilman vähyydestä vai mitämitä?

Re: Muuta keskutelua #2

29.6.2014 14:23

Enemmän paukkua irtoaa. Vääntöä alhaalle ja keskelle, voepi ehkä viedä vähä kiertämistä ylhäältä. Korkeammat puristukset tarvitsee korkeamman oktaaniarvon polttoaineelle kestääkseen. Nakutus tulee kun polttoaine poksahtaa paineesta vähän ennenaikaisesti. Toleranssit pienenee, jolloin männän ja kannen väliin jää todella vähän tilaa. Laakereiden kuluminen voi päätyä totaaliseen tuhoon paljon helpommin. Korkeista puristusominaisuuksista saadaksesi eniten irti pitäisi muokata konetta muutenkin esim. nokat ja virtauskanavat. Lisääntyneen tehontuotannon mukana tulee myös lämpöä joten isommat jäähdyttimet olisi kanssa fiksua.

ts. jos ei pysty viemään normaalilla männällä limitillä vielä pyörää ni ylimääräset eurot kannattanee pistää alustan parantamiseen tai vaikka hierojaan. ;)

Re: Muuta keskutelua #2

29.6.2014 14:23

Johtuu liian korkeista puristuksista. Eli bensa syttyy jo pelkän paineen vaikutuksesta ennen kipinää. Kun paineen sytyttämä ja tulpan sytyttämä paine rintama kohtaavat, syntyy terävä ääni. Nakutus on moottorille haitallista.

Re: Muuta keskutelua #2

29.6.2014 14:33

Tuskin kukaa pystyy viedä limitillä koko ajan, mutta silti. Mulle riittää ihan normi mäntäkin kun kerta lisää räjähdysvaaraa..

Re: Muuta keskutelua #2

29.6.2014 14:51

No eihän sitä crossissa moottoria äärirajoilla viedä. Sillähän ne kestää tuntisotalla möyriä. :) Mutta toleranssien kaventuessa ja tehojen kasvaessa huoltovälit alkavat tippua huomattavaa vauhtia. Samalla tehdasohjeet voi heittää myös romukoppaan.

Btw. en ole ihan tietoinen polttoainesäännöisä crossissa, mutta saisiko pumppubensan sekaan lisätä metanolia lisätäkseen puristuskestävyyttä? Metanoliin ei nykypäivänä enää tarvitse myrkkylupaa ostaakseen joten se on ns. vapaasti myytävissä oleva tuote.

Re: Muuta keskutelua #2

29.6.2014 15:08

Väittäisin, että tyypillisempi syy nakutukseen krossipeleissä on se, että ihan normaali kipinä sytyttää seoksen ekaksi, mutta kun painerintama etenee nopeammin kuin palorintama, saa noussut paine aikaan seoksen syttymisen väärässä kohdassa ennen aikojaan.

Lääkkeet ovat korkeampioktaaninen bensa tai myöhäisempi sytytys.

PS. Eiköhän tässäkin olla vaihtamassa mäntää joka tapauksessa, eikä tuo virimäntä montaa euroa/kymppiä enempää voi maksaa. Itse pysyn tulevaisuudessa vakiomännässä, varsinkin kun iloisena yllätyksenä KTM:n osat tuntuvat olevan ihan järkevissä hinnoissa Örthenilläkin (vs. internets).

PPS. Ilmeisesti metanolia saa lisätä, kunhan happi- ja oktaaniluvut eivät nouse liian isoiksi (4% ja 102 RON).

Re: Muuta keskutelua #2

30.6.2014 23:53

Onko kellään tarvetta varustella pakunsa jatko-ohjaamoa pöydällä. Mulla olis yks ylimääränen uus pöytä. http://www.tori.fi/pirkanmaa/Kovapuu_po ... ?ca=11&w=1

Re: Muuta keskutelua #2

5.7.2014 23:32

Suosituksia eurooppalaisista nettikaupoista otetaan vastaan! Hakusessa Kawasaki KX450F öljysuodattimen kansi. Tuntuu että nettikaupat, jotka itse tiedän keskittyy myymään vaan rättejä.

E: Vaikka kyllähän tämä Suomesta sais löytyä....tuntuu vaan paikallisten maahantuojien nettisivut näyttämään mitä sattuu.
Viimeksi muokannut TeKaMOTO päivämäärä 5.7.2014 23:47, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Muuta keskutelua #2

5.7.2014 23:40

Onko nestekytkin parempi kuin vaijerikytkin ? Eikös vaijeri kytkintä voisi pitää varmempana ?