Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Muuta keskutelua #2

13.3.2014 21:39

Niin no, en tiedä kuinka moni on teknisesti tupla eli alle metrin korkuinen ei ole muistaakseni hyppyri vaan patti. Olen kuitenkin sitä mieltä, että treenikäytössä olevilla yleisillä radoilla ei kannata olla ollenkaan tuplia (edes pieniä), triploja tai alaspäin hypättäviä portaita, JOS JA KUN niitä ei osata rakentaa JA huoltaa oikein. Jenkeissä olen noi on lähes aina sellaisia, että vaikka jäisi kuinka paljon vajaaksi niin ei käy kuinkaan. Eli todella loivat alastulot ja eritysesti se vastarinne.

Re: Muuta keskutelua #2

14.3.2014 8:31

M-Racer puhuu jälleen asiaa! Mielestäni isotkin hyppyrit ovat ihan jees, jos ne ovat oikein tehty ja pidetty kunnossa. Tuplanokat ja uraiset hyypyjen lähdöt tekevät lähes mistä tahansa hyppyristä vaarallisen. Koko radan ei tarvitse olla tasaista, kunhan hyppyrit ovat kunnossa.

Jenkeissä näyttävät möyhentävän noita radan pohjia jyrsimillä. Jyrsimällä saadaan radoilta pois ne terävät reiät, joita jää, kun rataa tasataan lanaamalla. Lanatessa kuopat peittyvät pehmeällä tavaralla ja kovat patit jäävät pinnan alle muodostaen teräviä reunoja. Muutaman ajetun kierroksen jälkeen pehmeä tavara alkaa kaivautua pois ja terävät reunat tulevat taas esiin.

Re: Muuta keskutelua #2

14.3.2014 11:58

Samoilla linjoilla täysin.

Re: Muuta keskutelua #2

14.3.2014 13:00

Kurikassa rata äestettiin viime syksynä muutaman kerran hyvin tuloksin..

Re: Muuta keskutelua #2

14.3.2014 21:13

Eiköhän muuteta ratoja sileäksi ja mutkia vaan yhteen suuntaan ,ettei mene turhan vaikeaksi,anteeksi vaan kyynisyyteni,mutta kyllähän kuskien peiliin täytyy katsoa.Onhan motocross kehittynyt kokoajan johonkin suuntaan,ei välttämättä parhaaseen mahdolliseen.
80 -90 luvulla oli tuplia ,niitä metrin korkuisia triploja ja pudotuksia,kyllähän niissä kaatumisia sattui,mutta silloin kun siirryttiin siihen ajatustapaan että,kaikkien pitää päästä hyppyreiden yli,radat muuttuivat.Isoille radoille tuli mini vuoroja jolloin mini pyörilläkin piti päästä rata ympäri,eli radat helpottuivat.Ei kaikkien ratojen tarvitse olla jokaisen ajettavissa,ihan jokaisen ei tarvitse hypätä sitä radan isointa hyppyriä.Onhan se kivaa ajaa pienemmällä pyörällä ympäri MM-areenaa,mutta se ei auta ketään eteenpäin kehityksessä jos radat tehdään liian helpoiksi,sitten jos radat jätetään hoitamatta loukkaantumisia sattuu.Kuinka moni valitti radan huonoa kuntoa joskus 80 -luvulla Hangon keväässä jossa parisataa pyörää möyhi rataa,tietääkseni loukkaantumisia ei sattunut.M-racer on jossain julkaisussa tilittänyt ex-crossareiden kaipuuta entiseen,tuntuu vaan että nykyään sattuu koko ajan jotain vakavia onnettomuuksia,ehkä askel taaksepäin toisi muutoksen suomi crossiin tai sitten ei....?

Re: Muuta keskutelua #2

14.3.2014 21:35

Toi äestys on hyvä homma radoille mutta jyrsimen käyttöön ei taida kovin monen radan rahat riittää. Rahastahan se hoito on kuitenkin kiinni,joka radalla olisi täyspäiväinen mies hoitamassa jos se vaan taloudellisesti olis mahdollista. Nyt jos ratamaksu on 100€ vuodessa niin alkaa hurja meteli siitä kun kerhot vaan rosvoaa muttei kuitenkaan hoida rataa,kuitenkaan sillä 100 ei laiteta edes yhtä kertaa sitä rataa kuntoon. Eli se menee pakolla siihen että sitä laitellaan talkoilla ja niillä kamppeilla mitä sattuu milloinkin kerjäämällä saamaan. Sekin vielä vaikka olisi huippu konemies muuten niin ei osaa rataa laittaa jos ei ole sitä koskaan tehnyt,toki oppii sen nopeasti jos joku vaan näyttää millainen pitää tehdä.
Eli te ketkä olette sitä mieltä että radat pitää saada turvallisemmaksi/paremmaksi niin sinne vaan mukaan,talkoolaisia ei ole missään varmaan liikaa. Näissä chateissa kirjoittavista niin kuinka moni käy muutenkin noilla ajopaikoilla kun ajamassa?
Ne muutamat ketkä käy niin tekeekin sitten valtavasti työtä ja kiitokseksi saa vielä paskat niskaan....ugh olen kirjoittanut

Re: Muuta keskutelua #2

15.3.2014 1:02

omassa pienessä päässä tuli mietittyä, että vaikutusta on varmasti myös sillä, että ajotyyliä on viety todella paljon agressiivisempaan suuntaan.

kun 90 luvun lopunkin pätkää kattoo niin ajo ei ole mitenkään erityisen agressiivista ja näyttää suurimmalta osin siltä, että pyörä limitti on täys.

Emig sanoi jossain haastattelussa, että aikanaan voitetun erän jälkeen saatettiin käydä baarissa muutamalla ja että vasta Carmichael teki tästä lajista huippuurheilun. Tämän jälkeen on kyllä kehitys mennyt kovaa, kun aina tullut uusia "kidejä". Nyt huipulla on taso niin kovaa, että ajon on pakko olla todella agressiivista ja nämä huiput jotka homman osaavat toimivat kuitenkin ajotyylillään esimerkkinä kaikille.

Huomaa hyvin tämänkin foorumin gopro pätkistä, että vaikka mutkissa ajetaan ykkösellä ja pyörää ei uskalleta kallistaa niin hypyt vedetään kovaa ja yli sekä tietenkin käännetään puolessa välissä tankoa sivulle.

Kaksi tapausta on kuitenkin sattunut Sipoossa, jonka hypyissä ei ole mitään erikoista verrattuna muihin ratoihin. Ehkä jopa turvallisempia kuin muualla. Hyvä, että kuitenkin step downin korkeuseroa laskivat.

Surullista kaiken kaikkiaan. En tiedä, että onko vain ollu todella huono vuosi, mutta tuntuu että lajin vieminen turvallisempaan suuntaan on todella pitkä taival. Varsinkin, kun tuntuu että lajiliittossa ei hommat pelaa niinkuin pitäisi.

Ja en tiedä mihin ne radan huolto rahat menevät, ehkä pirkanmaalla ainoa rata missä niitä on käytetty itse rataan on kaanaa. Esimerkiksi toijalan ratamaksu n.10-15e ja rata-alueella ei ole mitään, rata täynnä vaarallista irtokivee,lanaamatta, hyppyreiden alastulot jyrkempiä kuin lähdöt ja tietenkin postimerkin kokosia.

Ja mikäs juttu tämän kaanaan kanssa on? On vain ilmoitus, että vauhtipuisto ry hoitaa. Ikinä kuullukkaan koko puljusta, nettikään ei mitään järkevää tietoa löydä tästä. Kohta puoliin pitäis vain rata aueta ja ei kuulu pitäjästä mitään.

Re: Muuta keskutelua #2

15.3.2014 8:30

http://www.k-smk.fi/ajankohtaista/186-onnettomuudesta

Re: Muuta keskutelua #2

15.3.2014 9:13

jo kirjoitti:Ja en tiedä mihin ne radan huolto rahat menevät, ehkä pirkanmaalla ainoa rata missä niitä on käytetty itse rataan on kaanaa. Esimerkiksi toijalan ratamaksu n.10-15e ja rata-alueella ei ole mitään, rata täynnä vaarallista irtokivee,lanaamatta, hyppyreiden alastulot jyrkempiä kuin lähdöt ja tietenkin postimerkin kokosia..

Kannattaa osallistua seuran toimintaan sieltä selviää mihin rahat menee,tolla 15€ pitää konetta siellä radalla 15min töissä. Toki en tiedä kyseisen radan taustaa mutta kyllä melkein voisin väittää että joka rata aiheuttaa kuluja eikä tuottoa.
Jos on kova pintainen rata niin se on todella työläs saada niistä hyppyreistä hyvät jos on päässeet huonoon kuntoon eli aikaa siinä palaa

Re: Muuta keskutelua #2

15.3.2014 10:22

Kyllä se Toijala lanattu oli mitä mä viime vuonna (loppukesästä) kävin ajamassa. Itseasiassa pari kertaa tiistaisin aivan täydellisessä kunnossa kun oli pikkusen ripotellut vettä viikonloppuna ja sitten lanattu maanantaina. Eihän ne hyppyrien mallit täydelliset ole muttei mun mielestä vaarallisimmastakaan päästä. Suomessa kun ollaan niin ne hyppyjen profiilit tulee todennäkösesti vähän radalla kuin radalla olemaan päin helvettiä siihen asti että ratamestareissa sukupolvi vaihtuu.

Tosiaan talkoita ja kerhon kokouksia kyllä on ja varmaan vaikuttamaankin siellä pääsee, puheenjohtajavaihdoksen jälkeen on hommat siellä mun käsittääkseni kuitenkin edennyt aika paljon. Ehkä toi hyppyjen profiili ois yksi sellainen mistä vois keskustella siellä, parissa paikkaa sais lähdön pohjalle ajaa maata että ois loivempi profiili ja sit alastulot on tietty pienet. Tosin sitä ne mun mielestä on vähän joka paikassa, Kaanaassakin parissa kohtaa. Pikkunelarilla ainakin sai tuupata nelosella sinne takapöydälle eikä liikaa oo varaa vetää pitkäks, sama homma siinä uudessa hypyssä sinne montun pohjalle.

Irtokiveä siellä Toijalassa tulee kyllä aina olemaan maa-aineksesta johtuen, mä oon lämmittelysetin jälkeen käynyt heittelemässä niitä isompia ajolinjalla olevia pois jos on ollut hiljaista.

Re: Muuta keskutelua #2

15.3.2014 12:46

Jos tapaturma on käynyt niin kuin K-SMK:n tiedotteessa esitetty teoria niin huhhuh. Ei voi turhempaa surullista tapaturmaa olla. Ei yliyrittäminen, ei rata vaan huolimattomuus. :(

Re: Muuta keskutelua #2

15.3.2014 13:15

Mielestäni postasin eilen pitkän selostuksen radoista ja niiden turvallisuudesta ym. jäikö lähettämättä vai poistettiinko se? :roll:

Re: Muuta keskutelua #2

15.3.2014 13:23

Ei näy lokitiedoissa mitään poistoa, joten luultavasti jäi lähettämättä.

Re: Muuta keskutelua #2

15.3.2014 17:28

No perhana, taisi jäädä lähettämättä. Siinä oli vaan ratkaisu siihen miten suomicrossi nostetaan maailman huipulle turvallisesti ja tän lauantain lottonumerot. :lol:

Re: Muuta keskutelua #2

15.3.2014 18:54

Vielä ehtis ne lottonumerot..