Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Muuta keskutelua #2

8.3.2014 17:41

..ei tule laskemaan vakuutusmaksut. Eikä nämä uutiset muutenkaan ole hyväksi kaksipyöräisten lajeille.

Re: Muuta keskutelua #2

8.3.2014 17:47

Niin ja sittenhän siellä tosiaan kuoli nuori ihminen. Mutta ne vakuutusmaksut.. :roll:

Omaisille voimia, ikävää että näitä on nyt sattunut näin paljon. Ja erikoista siinä mielessä ettei radat, nopeudet tai pyörät oo mun käsittääkseni Suomessa viime vuosien aikana suuremmin muuttuneet.

Re: Muuta keskutelua #2

8.3.2014 18:31

OA243 kirjoitti:Ja erikoista siinä mielessä ettei radat, nopeudet tai pyörät oo mun käsittääkseni Suomessa viime vuosien aikana suuremmin muuttuneet.


Niin, vaikea löytää näille yhtä syytä, mutta en oikein jaksa/halua enää uskoa "tuuriin" tai "kuuluu lajin luonteeseen" -jargoniin. Uskoisin, että tämä on erillisten tekijöiden summa. Pyörät tulevat koko ajan paremmiksi ja helpommin ajettaviksi. Esimerkiksi itse olen pistänyt radoilla merkille, että ei tarvitse olla kummonenkaan kaveri niin kaikki hypyt pystyy vetään yli - ja ne myös vedetään. "Wanhaan aikaan" näitä sanottiin reikäpäiksi. Tuskin niitä nykyään enempää on, ainoastaan nykyaikainen kalusto tarjoaa paremmat mahdollisuudet ajaa oman osaamisensa yli. Nykyaikaisella nelarilla voit ajaa mutkan aivan vihkoon, mutta siitä kun avaa ni sehän laukkaa komeasti. 2-tahdin kun nukuttaa valliin niin voi kyllä unohtaa nopeusennätykset seuraavalla suoralla. Koskee niin 125 kun 250 fillaria.

Harva meidän radoistakaan on tämän kehityksen perässä pysynyt. Paljon on vielä 90-lukua näkyvissä, laji kehittyy ja kaikkien palasten pitää pysyä mukana. Enkä tarkoita siis mitään näistä valitettavista tapauksista vaan yleisesti.

E: Kannattaa muuten tutustua: https://www.facebook.com/MXSafetyFIN

Re: Muuta keskutelua #2

8.3.2014 19:07

JayDaddy kirjoitti:
OA243 kirjoitti:Ja erikoista siinä mielessä ettei radat, nopeudet tai pyörät oo mun käsittääkseni Suomessa viime vuosien aikana suuremmin muuttuneet.


Niin, vaikea löytää näille yhtä syytä, mutta en oikein jaksa/halua enää uskoa "tuuriin" tai "kuuluu lajin luonteeseen" -jargoniin. Uskoisin, että tämä on erillisten tekijöiden summa. Pyörät tulevat koko ajan paremmiksi ja helpommin ajettaviksi. Esimerkiksi itse olen pistänyt radoilla merkille, että ei tarvitse olla kummonenkaan kaveri niin kaikki hypyt pystyy vetään yli - ja ne myös vedetään. "Wanhaan aikaan" näitä sanottiin reikäpäiksi. Tuskin niitä nykyään enempää on, ainoastaan nykyaikainen kalusto tarjoaa paremmat mahdollisuudet ajaa oman osaamisensa yli. Nykyaikaisella nelarilla voit ajaa mutkan aivan vihkoon, mutta siitä kun avaa ni sehän laukkaa komeasti. 2-tahdin kun nukuttaa valliin niin voi kyllä unohtaa nopeusennätykset seuraavalla suoralla. Koskee niin 125 kun 250 fillaria.

Harva meidän radoistakaan on tämän kehityksen perässä pysynyt. Paljon on vielä 90-lukua näkyvissä, laji kehittyy ja kaikkien palasten pitää pysyä mukana. Enkä tarkoita siis mitään näistä valitettavista tapauksista vaan yleisesti.

E: Kannattaa muuten tutustua: https://www.facebook.com/MXSafetyFIN


Jay on aikalailla asian ytimessä. Tohon soppaan kun vielä lisätään suomihyppyrien pyhät lehmät niin jälki on ikävää :(

Re: Muuta keskutelua #2

8.3.2014 19:45

Näitä uutisia ei kyllä enää haluaisi kuulla :(

Jay:n kanssa täysin samaa mieltä tuosta nyky nelareilla ajamisen helppoudesta. Ei tarvitse olla kovinkaan kokenut kuski, että pääsee jo sellaisin vauhteihin, mistä monet vain haaveilivat 90-luvun vehkeillä ajettaessa.

Mielestä myös radoilla on nykyään enemmän sellaisia paikkoja, joihin joutuu ajamaan isomalla riskillä. Esim. ensimmäinen keinotekoinen röykkysuora tänne etelä-pohjanmaan radoille ilmestyi joskus 2006 ja nyt sellainen löytyy lähes joka radalta. Myös hyppyrit ovat kasvaneet todella paljon isommiksi, mutta alastulot ovat yhä postimerkin kokoisia vanhaan tyyliin.

Pelkäämpä vaan, että näitä tulee vielä lisää, jos ei asenteet muutu.

Re: Muuta keskutelua #2

8.3.2014 21:49

Ei johdu onnettomuudet pyörien kehittymisestä; kyllä 80-luvun "viissatasilla" sai hetkessä samat vauhdit kuin nykypyörillä, keskinopeudetkin olivat samoissa lukemissa. Itse pidän järjettöminä keinotekoisia hyppyreitä; mikä ihmeen idea on tehdä laatikon mallinen hyppyri jossa on lyhyt alastulo, entisajan vauhtihyppyreissä kovat kuskit hyppäsivät pitkälle( esim. Jukka Sintonen Imatran SM-kisassa 40 metrin loikkia jo vuonna -79) ja hitaammat vähemmän. Nykyään on määrätty kaikille se sama alastulopaikka(?!). Vielä pahempia nuo kaksoishyppyrit; meikäläinen kerran(v.-86) osui Parolan pitkässä tuplahyppyrissä "vastaseinään" ja ei tullut kuin puolen vuoden sairasloma, mielestäni pääsin vähällä, sen jälkeen se hyppyri muutettiin normaaliksi. Monilla nykyradoilla on pöytähyppyreitä joissa pystyn kyllä mokaamaan totaalisesti kun on se lentomatkan arvionti hukassa; kipeää tulee jos ei osu siihen alamäenpätkään.. Okei, ei tämä vuodatus ehkä liity noihin surullisiin tapauksiin, en ole tietoinen niiden yksityiskohdista. T:Crossifani vuodesta -68

Re: Muuta keskutelua #2

8.3.2014 22:04

Kyllähän vanhoissa pyörissä tehoa on ollut, mutta väittääkö joku vanhaa viissatkua helpoksi ajettavaksi? Tuskin kovin moni aloittelija silloin aikoinaan on ajanut viissatkulla. Nyt moni hypää suoraan kasikymppisestä pikkunelariin, joka on mielestäni vähintääkin yhtä nopea kuin aikoinaan 250cc 2t.

Re: Muuta keskutelua #2

8.3.2014 22:07

Noi tarpeettoman jyrkät lähdöt ja alastulot on kyllä vaarallisia iha millä tahansa pyörällä. Toinen mikä tuli mieleen ni onko ns. scrubbauksella, tai lähinnä sen epäonnistumisella mitään yhteistä viimeaikojen tapaturmien kanssa? Meinaan vain kun sen tyrii niin aina sattuu.

Re: Muuta keskutelua #2

9.3.2014 13:56

Vai voiko radat olla liian hyvässä kunnossa? Silloinhan vauhdit nousee aika kovaksi verrattuna kuplavolkkarin kokoiseen pattiin. Siitä jyrkästä hypyn lähdöstä voi olla montaa mieltä,oikein tehtynä väittäisin että on turvallisempi kuin loiva lähtö.
Kyllä tuolla mm radoillakin on sellaisia hyppyreitä että normi harrastajia saisi ajaa monella lanssilla hoitoon jos reikä päässä niistä ajelisi

No nämä on todella ikäviä juttuja ja eihän niitä saisi sattua,olisi hienoa kun olisi joku ratkaisu millä nämä vakavat turmat saisi pois.

Re: Muuta keskutelua #2

9.3.2014 15:53

mantsapoika kirjoitti:Vai voiko radat olla liian hyvässä kunnossa? Silloinhan vauhdit nousee aika kovaksi verrattuna kuplavolkkarin kokoiseen pattiin.

Missä te ajelette jos radat on liian hyvässä kunnossa? :) Iso hiekkapatti on OK, koska se on ennalta-arvattavaa. Kunnon hiekka - no problem. Suomessa ongelmia aiheuttaa moreenipohja: toisesta kohdasta kivikovaa ja toisesta pehmeetä hiekkaa --> rata pettää aina sieltä sun täältä --> tulee reikiä. Lähtökohtaisesti patti ei ole ongelma, vaan reiät. Jokainen varmaan on kokenut sen hetken keskellä suoraa: "Mitä hittoa....!!!" ja peli menee puolelta toiselle. Saman suoran voi ajaa 100 kertaa ilman ongelmia, ja 20cm sivussa homma on ihan herran hallussa.

Nelarit syö rataa enemmän, ja moni vanha rata on jo hukannut suurimman osan maa-ainestaan. Lanaus tarkoittaa sen kuuden kottikärryllisen irtomaata levittämistä vallista keskelle rataa. Ja vartin päästä se on taas samassa kunnossa.

Mikulov on sinällään oikeassa noista hyppyreistä (vaikka pyöristä onkin väärässä kuten JM82 jo osoittikin 8) ), mutta siinäkin pointti on se, että hyppyrit on väärin tehty. Ihan heti mulle ei edes tule mieleen missä nykyään vois vetää "ihan sintosena". Johtuu lähinnä siitä, että jos nykyään noita paikkoja olisi niin olisi myös keskinopeudet kovempia kun Sintosen aikaan, ja sehän ei tässä maassa käy. Vauhdit painetaan väkisin alas. Myös moni "luonnonrata" on jäänyt jyrän alle, ja uusi paikka osoitetaan (jos osoitetaan) tasamaalta.

Re: Muuta keskutelua #2

9.3.2014 21:53

Nämä on niin synkkiä uutisia kuin vain olla voi. Kovalaisen loukkaantuminen pysäytti kyllä ja nyt tämä. Ensi viikolla olen menossa liittoon palaveriin MX safetyn tiimoilta ja pyritään löytämään keinoja turvallisuuden lisäämiseksi. Olen myös kirjoittamassa huhtikuun Bikeen isoa juttua asian tiimoilta, mutta tiivistetysti ne tärkeimmät turvallisuuteen vaikuttavat jutut on mielestäni:
- kuljettajien omat asenteet (osittain säännöt ja koulutus)
- radat ja niiden huolto (radoissa on ihan järjettömän paljon asioita jotka vaikuttaa turvallisuuteen, jopa sellaiset asiat kuten yleisimmät tuulen suunnat ja mihin suuntaan aurinko laskee pitäisi pystyä ottamaan huomioon isoimpien hyppyreiden sijoittelussa)
- turvavarusteet

Itseltä on on vielä kotimaassa kausi avaamatta ja nämä surulliset uutiset ei ainakaan intoa lisää.

Re: Muuta keskutelua #2

10.3.2014 10:58

M-Racer kirjoitti:Nämä on niin synkkiä uutisia kuin vain olla voi. Kovalaisen loukkaantuminen pysäytti kyllä ja nyt tämä. Ensi viikolla olen menossa liittoon palaveriin MX safetyn tiimoilta ja pyritään löytämään keinoja turvallisuuden lisäämiseksi. Olen myös kirjoittamassa huhtikuun Bikeen isoa juttua asian tiimoilta, mutta tiivistetysti ne tärkeimmät turvallisuuteen vaikuttavat jutut on mielestäni:
- kuljettajien omat asenteet (osittain säännöt ja koulutus)
- radat ja niiden huolto (radoissa on ihan järjettömän paljon asioita jotka vaikuttaa turvallisuuteen, jopa sellaiset asiat kuten yleisimmät tuulen suunnat ja mihin suuntaan aurinko laskee pitäisi pystyä ottamaan huomioon isoimpien hyppyreiden sijoittelussa)
- turvavarusteet

Itseltä on on vielä kotimaassa kausi avaamatta ja nämä surulliset uutiset ei ainakaan intoa lisää.


Mikäs on M-Racerin näkemys, kuinka noissa asioissa edetään käytännössä, siis kuinka asenteita muutetaan, miten ratoihin voi vaikuttaa ja miten turvavarusteitten käyttöa voidaan edistää?

Re: Muuta keskutelua #2

10.3.2014 13:40

Siis mulla on vaan semmoinen tunne, ettei mikään tuu muuttumaan. Täälläkin on muutamista radoista jankutettu vuosikausia, että hyppyrit on suorastaan vaarallisia. Lähinnä juuri noitten alastulojen johdosta, mutta miksei joissain tapauksissa lähtöjenkin osalta.
Pitääkö noista hyppyjen geometrioista kirjata jopa säännöt jota pitää noudattaa, että nuo jääräpäisimmätkin uskoo? Ehkä joitain poikkeuksia sallittaisiin näissä "luonnonradoissa".
En vaan usko, että ilman pakkoa mikään tässä maassa muuttuu.
Jotain vaan tarttis tehdä.
Just saying...

Re: Muuta keskutelua #2

13.3.2014 9:12

Jaze kirjoitti:Siis mulla on vaan semmoinen tunne, ettei mikään tuu muuttumaan. Täälläkin on muutamista radoista jankutettu vuosikausia, että hyppyrit on suorastaan vaarallisia. Lähinnä juuri noitten alastulojen johdosta, mutta miksei joissain tapauksissa lähtöjenkin osalta.
Pitääkö noista hyppyjen geometrioista kirjata jopa säännöt jota pitää noudattaa, että nuo jääräpäisimmätkin uskoo? Ehkä joitain poikkeuksia sallittaisiin näissä "luonnonradoissa".
En vaan usko, että ilman pakkoa mikään tässä maassa muuttuu.
Jotain vaan tarttis tehdä.
Just saying...


Säännöissähän ei oikeastaan hyppyreille ole muuta rajoitetta kuin että kaksois- ja kolmoishyppyrit ovat yksiselitteisesti kielletty ja hyppyreiden minimietäisyys on oltava vähintään kolmekymmentä metriä alastulon ja lähdön alimmasta kohdasta mitattuna.
Edes siitä säännöstä ei kerhot tunnu piittaavan pätkääkään. On varmaan pitkä tie edessä noitten hyppyrien osalta.
Tässä pääkaupunkiseudulla noita tuplia löytyy joka radalta, niin Vantaalta, Sipoosta, Hyvinkäältä kuin myös Karkkilasta. Edes kuolemat ja halvaantumiset noilla radoilla eivät tunnu aiheuttavan minkäänlaisia toimenpiteitä sääntöjen vastaisten hyppyrien poistamiseen. Ei vaikka joka ainoa turma ja vakava loukkaantuminen on tapahtunut hyppyreissä.
Onkohan yhdellekkään noiden kerhojen vastuuhenkilöitten mieleen juohtunut, että seuraava iltapäivälehtien lööppi voikin olla "Nuorukainen menehtyi sääntöjenvastaisella radalla xxxx paikkakunnalla."
Ainakin meikäläinen näkisi aikamoisia painajaisia asiasta noitten kerhojen edustajana....
Onneksi nyt edes osa harrastajista on herännyt ja nostaneet asian pöydälle, kerhot, liitto ja media kun tuntuu olevan kovasti sokeita sille etteivät asiat voi näin jatkua.

Re: Muuta keskutelua #2

13.3.2014 20:25

Ja taitaa noi kiellot koskea vaan kisatouhuja hyppyreiden suhteen,ei taida kukaan tulla kieltämään ajamista vaikka olis tuplahyppyri radalla. On sekin tosiasia ettei hyppyri kellekkään aiheuta loukkaantumista vaan kyllä se on se ajaja itse. Toki olen sitä mieltä että ei tietenkään saa ehdoin tahdoin aiheuttaa turhaa vaaraa,mutta aika tylsää on jos radasta tehdän mikroautoradan tyylinen tasainen latu