Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

18.8.2014 11:45

Eiköhän siinä MX450B luokassa saa ajaa millä lystää niinkuin ennenkin.
Kuullostaa kyllä kaikinpuolin hyviltä uudistuksilta. Etenkin tuo kauan kaivattu harraste luokka, mutta se hintapolitiikka tietysti ratkaisee sen luokan tulevaisuuden ja ketkä siellä nyt sitten tarkemmin saa ajaa.
MX85B luokassa voi olla aikamoinen tungos kun nuo kaksi luokkaa yhdistetään.
Niin ja MX250 luokkaan sais laittaa 250vs.250 tahdeista riippumatta.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

18.8.2014 13:13

Tuolla kommenteissa on MBR kritisoinut luokkien määrän lisäystä. Olen kyllä ihan samaa mieltä. Käytännössä U17 125cc veto"poika" voi osallistua MX125 U17, MX125, MXJ, MX2 luokkiin (ainakin, varmaan missasin vielä jotain). On siinä ajettavaa hei. :lol:

Tuo veteraanien alaikärajan lasku 30v on vähän erikoinen. Toisaalta, itsehän tässä voisi suunnitella taas comebackia, koska vois ajaa veteraaneissa ja MX450B luokissa.

"Harraste" on aika tiukoilla kriteereillä, voi jäädä torsoksi. En tiedä.

MX85B...no, tuo on ihan hyvää MX-liigan boostausta, mutta saas nähdä kuinka moni "top 10" osallistuu MX85A SM-sarjaan, jos päätähtäin on Liigassa. Tähän varmaan esim. käyttäjällä wolvie vois olla parempaa tietoa.

MX65 - ei muutoksia. Nyttenkin Imatralla nähtiin kuinka "kristillinen tasajako" heitti kaksi luokan nopeinta kaveria eri ryhmiin, molemmat voittivat eränsä lähes minuutilla. Eikö tuota nyt ihan oikeasti vois laittaa aika-ajoista kahtia, A- ja B-finaaleihin? Turha tulla selittään ny mistään Nuori Suomi-proggiksesta, koska noi tasoerot aiheuttaa vaan turhia vaaratilanteita + että ko. luokassa ajetaan EM- ja MM-mitaleista.

Kannatan myös tuota 250cc tahtivapautta. Kuva

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

18.8.2014 13:43

Mx65 turvallisuus syistä aikojen perusteella eriin. Samoin ajattaa koko kierrosta, jos radassa ei ole erityisen pahoja paikkoja. Lippumiehet on kuitenkin paikalla koko rataa varten. Näin kierroksella ohituksia tulisi vähemmän ja isoilla nopeuseroilla ohitukset ovat aina riski.

Sitten. Miksi poikien on pakko ajaa 11v asti 65? Jotkut lapset Suomessa kasvaa isoiksi nuorena verrattuna Eurooppaan. Omalle pojalle tuli vuosi lisää luokkaa. Nyt päästään 2017 ajamaan kassaria ja poika on jo nyt 144 cm pitkä.
Nyt on sitten sallittava Euroopassa hyväksytty pitkä swingi ja keulaputkien jatkopalat, että voi ajaa pyörää edes siedettävä ajoasennolla.

Tai sitten lopetetaan kilpailut ja ajellaan kassarilla sarjoja vaan. Sillä lailla ei vaan saa vauhtia ja vertailua kavereihin samalla tavalla, kun sarjoissa on vain muutamia kuskeja....

Mitenköhän Virossa pääsee ajamaan?

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

19.8.2014 10:32

Xracingin kommenteissa puhutaan aikataulujen tiivistämisestä, ja lähes "non-stoppina" tapahtuvista starteista. Ilmeisesti rataa ei tarvitse missään vaiheessa esim. kastella? Voi toimia jossain, mutta esim. Karkkilassa (extreme esimerkki, valitan) oli aikataulu vedetty kohtuu tiukalle (erien välissä 5min tauko), ja sehän sitten failasi big time. MX1 toinen erä oli ~puolitoista tuntia myöhässä. Valvoja ilmoitti, että nyt rataa kastellaan joka erän jälkeen kunnolla tai kisat loppuu tähän. Erien väliin jouduttiin laittamaan 20min kastelutauot. Ajajakokous 07:40 ja kamat kasassa joskus seiskan jälkeen illalla. Ja luokkia ei montaa ollut.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

20.8.2014 8:33

JayDaddy kirjoitti:Xracingin kommenteissa puhutaan aikataulujen tiivistämisestä, ja lähes "non-stoppina" tapahtuvista starteista. Ilmeisesti rataa ei tarvitse missään vaiheessa esim. kastella?


Minä tuota tiivistystä olen suositellut ehdotellut paikassa. Melkein jokaisessa kisassa viimeisen 4 vuoden aikana ollaan odoteltu ennen eriä ihan turhaan. Hyvin harvassa kisassa huolletaan rataa muuten kuin lähtösuoran osalta erien välissä ja silti tuossa on aina 10-15min odottelua. Sitten kun tullaan tutustumiskierrokselta takaisin karsinaan odotellaan taas vähintään 5min että saadaan aikataulu kiinni. Joskus kysyin valvojalta miksi pitää aina odotella, syy oli se että säännöissä sanotaan ettei erää voi aloittaa kuin max. 5min ennen aikatauluun merkittyä aikaa.

Toki mun mielipiteisiin vaikuttaa myös se, että oma poika ajaa täyteluokassa, jolloin aika harvoin meille mitään radan huoltoa tehdään. Esim siili oli hyvä esimerkki kassareille ei tarvinnut rataa huoltaa koska ei olla RR-kisoissa, mutta heti kassareiden jälkeen pidettiin huoltotauko. Sama homma oli Porissa.

Viron malli aamulle, niin olisi valtaosalla lyhkäsempi päivä. Katsastus joustavasti jolloin sen voi tehdä samalla kun vie pyörän karsinaan ja kuljettajakokous treenien jälkeen juusi ennen ensimmäisen erän alkua.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

20.8.2014 8:46

JayDaddy kirjoitti:MX85B...no, tuo on ihan hyvää MX-liigan boostausta, mutta saas nähdä kuinka moni "top 10" osallistuu MX85A SM-sarjaan, jos päätähtäin on Liigassa. Tähän varmaan esim. käyttäjällä wolvie vois olla parempaa tietoa.


Tuskin tuo C/B ja C/C -luokkien yhdistäminen ja uudelleennimeäminen tuo yhtään sen enempää kuskeja MX85A-luokkaan kuin tänävuonnakaan.

Tänä vuonna 21 kuskia on saanut C/B:ssä nousupisteet täyteen. Jos ottaa pois ne henkilöt jotka pakkonousulla joutuivat siirtymään C/A -luokkaan niin heidän lisäksi olisikohan viisi kuskia käynyt C/A -kisoissa.

mitä olen porukan kanssa jutellut, niin syynä vähäiseen osallistumiseen ei ole se etteikö C/A-luokkaa arvosteta, vaan muita syitä.

Jotkut kokevat, että radat ovat liian vaikeita pikkupyörille. Onhan se aika hurjaa kun Kullas sanoo MX1 ekan erän jälkeen että rata oli vaikeammassa kunnossa kuin edellisenä päivänä MX2:ssa tokassa erässä. Jos se rata on isolle pyörälle vaikeassa kunnossa niin pikkusille se on vielä vaikeammassa kunnossa.

Yksi syy ajamattomuudelle on se, että reissaaminen maksaa. Ei haluta lähteä hirveän kauaksi kokeilemaan C/A-kisaa kun ei ole pakko. Jos kisa on sopivan lähellä niin sitten osallistutaan.

Jos C/A-luokan kisat olisivat liigan yhteydessä sunnuntaina, niin uskoisin kiinnostuneita C/B-kuskeja olevan huomattavasti enemmän. Liigan sunnuntaina rata on pikkusen helpommassa kunnossa kuin MX1-päivinä ja kisaan voisi osallistua samoilla matkakuluilla.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

20.8.2014 9:26

Siinähän sitä asiaa tulikin! Itse myös Karkkilassa (sori, käytän sitä esimerkkinä, koska se oli ainoa kisa missä tänä vuonna kävin) ihmettelin tuota tutustumiskierroksen ja erän välistä aikaa, tais olla varattu 10min (vai oliko jopa 15min). Paljon kuitenkin, ja kyllä sitä venailua siinä jonkin verran tulikin. Karkkilassa muutenkin tulee venailua, koska esim. lähtökurvi on paikassa mistä ajetaan vielä maalin jälkeen. Kone ei pääse radalle, ennen kuin se viiminenkin kaveri on rullaillut pois radalta.

Oon siitä kyllä samaa mieltä, että toi C/A:n ajattaminen MX1 SM:mien yhteydessä on mennyt vihkoon. En tiedä, oisko se nyt niin kamalaa siirtää C/A Suomen Cup MX-liigan yhteyteen. Pikkasen se sitten söisi tuon MX-liigan ideaa, mutta tottahan nuo on mitä wolvie tuossa aikasemmin kirjoitti. Olishan se jokseenkin makeeta tehdä C/A-luokasta kilpailun pääluokka, tavallaan antaa se arvostus sille mikä tuollaiselle luokalle mun mielestä kuuluu.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

20.8.2014 9:39

Muutama asia ihmetyttää tällaista C-luokkien sivustaseuraajaa.
- Miksi ihmeessä poistaa C/C luokka, se on kuitenkin selvästi luokka josta harrastus aloitetaan. Ajatuksena ehkä on ollut että polku kulkisi kuusvitosista suoraan C/B:hen, mutta entäs ne kaverit jotka ajavat ensimmäisen kisansa vasta kasivitosella samoin kun kaverit jotka kasvavat ulos kuusvitosista ennen aikojaan.
- Jos polkua ajatellaan pidemmälle niin C/A Suomen cup pitäisi ajaa liigan C/lauantaipäivänä jossa se olisi selkeästi päivän pääluokka. Luokan arvostus varmasti nousisi ja siitä tulisi se luokka johon pyritään.
Päivän pituutta se ei jatkaisi kohtuuttomasti varsinkin jos harjoitus/aika-ajojen aikatauluja muokataan sekä jätetään turhat starttiharjoitukset ja odottelut lähtökarsinassa pois.
Kerhotkin todennäköisesti tykkäisivät muutoksesta, toisihan se lisää tuloja kerhon kassaan.
- Monen kerhon kannalta kaksipäiväiset kisat ovat painajainen kun talkoolaisia ei tahdo saada kahdeksi päiväksi. Moni kerho nostaa kädet pystyyn kisojen järkkäämiseen ihan siitä syystä. Pitäisi olla mahdollisuus järjestää yksipäiväinen liigakisa esim pelkkä C-päivä. Kansallisiahan ei kannata pitää koska osallistujia ja sitä kautta tuloja on liian vähän että kisat saisi kannattaviksi.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

20.8.2014 12:01

Laitetaas tähän väliin MXdN asiaa.
Motocrossplanet.nl kirjoitti:Sweden comes with a stronger team than in many years. The team consists of Filip Bengtsson MXGP - Fredrik Noren Open - Eddie Hjortmarker MX2.


E: Ja siitä lukemaan, jos tunnarit löytyy. MX-liigapäätöksessä non-stop-aikataulu @ OFFROADPro.fi

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

20.8.2014 16:34

hp199 kirjoitti:Jos polkua ajatellaan pidemmälle niin C/A Suomen cup pitäisi ajaa liigan C/lauantaipäivänä jossa se olisi selkeästi päivän pääluokka. Luokan arvostus varmasti nousisi ja siitä tulisi se luokka johon pyritään.


Kun asiaa ajatellaan kehittymisen ja oppimisen kannalta, niin Liigan lauantai ei ole C/A:lle hyvä paikka. Tämä ihan sen takia, että lauantain rata on ihan lentokenttä. C/A-kuskien kuitenkin pitäisi olla kassareiden kovimpia, joten radankin olisi hyvä olla pikkasen vaikeampi.

Toisaalta jos C/A-luokkaa ajatettaisiin samana päivänä C/B:n kanssa estäisi se C/B-luokan kärjen osallistumisen. C/B-kuskeille tekee hyvää käydä kokeilemassa siipiä C/A-luokassa, niin ovat seuraavana vuonna huomattavasti valmiimpia. C/A:ssa kuitenkin kuskit ottavat homman totisemmin, ajo on pikkasen agressiivisempaa ja muutenkin vähän kovempaa. Monet sanovat, että C/B ja C/A -luokkien ero on 50cm, eli C/A:ssa tullan tuon verran lähemmäksi.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

22.8.2014 10:26

Näkikö 450 moto 2:sen suorana jostain netistä? Promotocrossin sivuilla vaan 1. erä livenä.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

22.8.2014 17:23

Youtubesta noi löytyy, välillä jo sunnuntai aamupäivisin. "Ama motocross 2014 indiana" sinne hakuun esimerkiksi. Ite oon vältelly tulosten näkemistä/koosteita ym. sillä että oon pistäny hakuun suodattimeks ajan. (pitkä)

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

24.8.2014 12:10

Se on tänään kenties kauden turhin kisa menossa Tsekeissä: European Motocross of Nations. En edes tiedä millä formaatilla tuo ajetaan, eikä juurikaan kyllä kiinnostakaan. Ihme, että tuota vielä ajetaan, vaikka on jo nähty ettei se ketään kiinnosta.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

25.8.2014 9:40

Nyt kun tuolla Kanadassakin on sallittu MX2 luokkaan puolikkaat 2-t pyörät niin näyttää aika kivalta kisaamiselta.
Siitä maanantaille kattelemista.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

25.8.2014 11:40

Roczen juhli mestaruutta tyylillä:

http://instagram.com/p/sEceB-gzEF/

http://instagram.com/p/sESADOmNKp