Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

6.11.2013 7:39

Luin tuossa yhdeltä alan nettisivulta lajiryhmän jäsenen haastattelun ja siinä on taas hyvä osoitus siitä ettei pystytä ajattelemaan asiaa kuin yhdestä näkökulmasta ja fokus on aivan hukassa. Omasta mielestäni MX-liiga on yksi parhaimmista uudistuksista mitä crossissa on saatu aikaan, samoin turhan vaaralliset radat ei palvele ketään (en ole kuullut, että kukaan tulisi nopeammaksi sairaalavuoteella) jne. Jos muu lajiryhmä on asioista samaa mieltä niin huh huh. Muutenkin tämä viimeisin lajiryhmä on alkuhypetyksestä huolimatta ollut todella huono hoitamaan mitään asioita (mm. kalenterit ja säännöt tuli järkyttävän myöhään, sponsoreita ei ole hankittu, tiedotusta ei ole ollut jne). Todella iso pettymys :(

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

6.11.2013 11:32

Mä olen tuosta MX-liigasta vähän kahta mieltä. Esim. MX65, MXC/C (mistä ei vissiin nykyään voi nousta mihinkään kesken kauden?) ja esim. MX125 on hyviä liigaluokkia. MXB on siinä rajoilla. Mutta esim. MXC/B ja MXJ ovat huonoja: C/B luokassa pitäisi olla yksi tavoite - nousu C/A luokkaan. Olen ehkä tyly, mutta C/B luokan liigamestaruus ei pitäisi olla minkäänlainen meriitti. Eikös se käytännössä tarkoita vaan sitä et taidot ei ole riittänyt C/A-luokkaan, ja tästä sulle lohdutuspalkinto?

MXJ ajaa Suomen Cupia. Miksi niille pitää olla erikseen vielä MX-liiga? Tätä en ole tajunnut vielä missään vaiheessa, enkä tajua vieläkään.

MXB-liiga on mun mielestä ollut ihan OK, mut nyt jos pyritään häivyttämään MXB ja MXA luokkien rajaa niin, että kynnys lähteä MXA:han on pienempi, niin sillon voidaan mun mielestä kyseenalaistaa myös MXB-liigan järkevyys.

Jos 80cc luokat menee takaisin vanhaan luokkajakoon: C/C --> C/B --> C/A ja nousupisteillä eteenpäin niin sillon tuossa ei ole (mun mielestä) järkeä liigakisoja ajattaa. Sillon jäis käytännössä MX65 ja MX125 (MXB varauksella) luokat joille olisi hyvä sarjamuotoista kilpailua tarjota. Tai sitten jos MXJ Suomen Cup loppuu niin sillon myös MX-liigalle on tuossa tilausta.

Eli paljon hyvää, paljon huonoa, paljon hyvää. :)

Radoista en kyllä oikein osaa sanoa mitään. Tampere oli hyvä, ja kuljettajat kehuivat. Mun mielestä tuosta on hemmetin hyvä ponnistaa kohti ensi kautta. Turha kurkkia peräpeiliin liian kauas, otetaan tämä mikä nyt on käsissä ja rakennetaan siitä. Olen kyllä edelleen sitä mieltä että kun näitä halleissakin ajetaan niin missään Hyvinkään tai Siilinjärven hiekkalaatikoissa ei pitäisi "supercrossia" ajaa. Helsinki (halli) - Vantaa (sx) - Turku (sx) - Tampere (halli). Siinä on jo hyvä setuppi. Jos hallikisat ("todellista superia") tiputetaan pois SM-sarjasta ni sitten on ihan sama vaikka vedettäis Kaanaassa speedway-rataa ympäri. Niin kauan kun noi hallikisat on SM-sarjassa niin radoista pitää rakentaa niiden näköiset - koko sarjan läpi.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

6.11.2013 12:40

Jayllä ja M-racerilla hyviä pointteja.

Asia mikä ei ole tullut esiin on, että noi liigakisat on ainoita kisoja joissa järjestävä kerho voi olla suht varma tuloksen jäämisestä plussalle.
Siinä mielessä toi liigaformaatti olisi säilyttämisen arvoinen.

Ehkäpä sietäisi mietti miten kisan järkkäämisestä saisi kannattavamman.
Täytyykö vaatimustason olla nykyistä tasoa kansallisissakin kisoissa?


edit: Taitaa muuten olla ainut laji jossa ei aktiivisesti pyritä parantamaan turvallisuutta vaan kaikki kuitataan lajiin kuuluvaksi...

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

6.11.2013 12:54

JayDaddy kirjoitti:Mä olen tuosta MX-liigasta vähän kahta mieltä. Esim. MX65, MXC/C (mistä ei vissiin nykyään voi nousta mihinkään kesken kauden?) ja esim. MX125 on hyviä liigaluokkia. MXB on siinä rajoilla. Mutta esim. MXC/B ja MXJ ovat huonoja: C/B luokassa pitäisi olla yksi tavoite - nousu C/A luokkaan. Olen ehkä tyly, mutta C/B luokan liigamestaruus ei pitäisi olla minkäänlainen meriitti. Eikös se käytännössä tarkoita vaan sitä et taidot ei ole riittänyt C/A-luokkaan, ja tästä sulle lohdutuspalkinto?

Jonkun verran on noiden junnujen kanssa tullut tehtyä duunia ja kaikilla on kyllä kova hinku C/A:han eli ei toi liiga siihen vaikuta. Luulen, että noi hyvät sijoitukset liigassa auttavat motivoimaan sekä kuskia, että niitä jotka homman rahoittaa ;) Syy miksi C/A:ssa on niin vähän kuskeja, että nousupisterajoja nostettiin kolmestakymmenestä viiteenkymmeneen, ei siis sen vuoksi ettei kuskit haluaisi ajaa siellä

JayDaddy kirjoitti:MXB-liiga on mun mielestä ollut ihan OK, mut nyt jos pyritään häivyttämään MXB ja MXA luokkien rajaa niin, että kynnys lähteä MXA:han on pienempi, niin sillon voidaan mun mielestä kyseenalaistaa myös MXB-liigan järkevyys.

Se mahdollisuus ajaa MXA:ssa koskee ehkä 10 kuljettajaa, loput 118 ajaa ihan puhtaasti harrastuksena eikä tavoitteena ole todellakaan enää nousta A-luokkaan tai kilpailla Suomen tai maailmanmestaruuksista.

JayDaddy kirjoitti:Radoista en kyllä oikein osaa sanoa mitään. Tampere oli hyvä, ja kuljettajat kehuivat. Mun mielestä tuosta on hemmetin hyvä ponnistaa kohti ensi kautta. Turha kurkkia peräpeiliin liian kauas, otetaan tämä mikä nyt on käsissä ja rakennetaan siitä. Olen kyllä edelleen sitä mieltä että kun näitä halleissakin ajetaan niin missään Hyvinkään tai Siilinjärven hiekkalaatikoissa ei pitäisi "supercrossia" ajaa. Helsinki (halli) - Vantaa (sx) - Turku (sx) - Tampere (halli). Siinä on jo hyvä setuppi. Jos hallikisat ("todellista superia") tiputetaan pois SM-sarjasta ni sitten on ihan sama vaikka vedettäis Kaanaassa speedway-rataa ympäri. Niin kauan kun noi hallikisat on SM-sarjassa niin radoista pitää rakentaa niiden näköiset - koko sarjan läpi.
Olisi pitänyt uskoa silloin aikanaan, että mennään speedcross nimellä että jengi ei sekoita hommaa jenkkisuperiin. No aika sama, ainakaan meikäläinen ei jaksa enää haalia sponsseja tolle sarjalle ja sen jälkeen tapella promoottoreiden ja kerhojen kanssa kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta :lol:

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

6.11.2013 16:45

hp199 kirjoitti:Asia mikä ei ole tullut esiin on, että noi liigakisat on ainoita kisoja joissa järjestävä kerho voi olla suht varma tuloksen jäämisestä plussalle.
Siinä mielessä toi liigaformaatti olisi säilyttämisen arvoinen.

Tämä on hyvä pointti. Osallistujia on ollut todella hyvin näissä säpinöissä.

M-Racer kirjoitti:Jonkun verran on noiden junnujen kanssa tullut tehtyä duunia ja kaikilla on kyllä kova hinku C/A:han eli ei toi liiga siihen vaikuta. Luulen, että noi hyvät sijoitukset liigassa auttavat motivoimaan sekä kuskia, että niitä jotka homman rahoittaa ;)

Eikös tämä ole sitten yhtä tyhjän kanssa? Jos sinne C/A:han tähdätään niin miksi ajaa jotain sarjaa, mistä hyvällä säkää hilpastaa pois heti paikan tullen? En näe siis mitään erityistä hyötyä tuosta liigaformaatista tässä. Ehkä sitten "huoltojoukoille" tärkeämpi, niillehän tätä lajia tehdään. :lol:

M-Racer kirjoitti:Syy miksi C/A:ssa on niin vähän kuskeja, että nousupisterajoja nostettiin kolmestakymmenestä viiteenkymmeneen, ei siis sen vuoksi ettei kuskit haluaisi ajaa siellä.

OK. En ollut tietoinen, että nykyään vaaditaan tuo 50 pistettä. En oikein tajua, että miksi C/B luokassa pitää olla niin paljon kuljettajia että niitä ajatetaan kahdessa ryhmässä. Eikös tuo C/C tiputettu aikoinaan sen takia pois että ajajia ei riittänut kaikkiin kolmeen luokkaan? Nyt on C/B:ssä hyvä edustus (riippuu toki, että missä ajetaan), mutta C/A:ssa edelleen vajausta. Voitaisiin palata takaisin vanhaan luokkajakoon. Ja kun portaat on selkeät ylöspäin niin tuo MX-liigan sarjaformaatti ei enää kovin hyvin istu.

M-Racer kirjoitti:Se mahdollisuus ajaa MXA:ssa koskee ehkä 10 kuljettajaa, loput 118 ajaa ihan puhtaasti harrastuksena eikä tavoitteena ole todellakaan enää nousta A-luokkaan tai kilpailla Suomen tai maailmanmestaruuksista.

Niin tekee, mutta jos nuo 10 kuljettajaa saadaan MXB:stä tuonne MXA:han, vaikka edes yhteen kilpailuun niin se tarkoittaa jo (lähes) täyttä puomia. Kuten sanoit, noi 118 on harrastepenoja ja ajelee mitä ajelee, sillon kun ehtii tai muuten vaan nappaa. Vaikuttaisiko se ajamiseen tai kilpailuihin mitenkään jos ko. luokka ei ajaisi MX-liigaa? Tuskin. Onko siitä mitään haittaa? Tuskinpa sitäkään. Eli siinä mielessä en näe että MX-liigan lopetus ko. luokkaan juuri vaikuttaisi. Eipä siellä tänäkään vuonna montaa kaveria ollut kun ihan oikeasti tuota liigaa tahkosi. Lopuille sitten aika sama kuinka mones sitä pisteissä oli..?

M-Racer kirjoitti:Olisi pitänyt uskoa silloin aikanaan, että mennään speedcross nimellä että jengi ei sekoita hommaa jenkkisuperiin.

Ei tätä nyt kannata jenkkisuperiin sekoittaa, mutta mun mielestä nämä sx-sarjan radat alkaa näyttämään jo hyviltä, sellaisilta mitä täällä voi ja kannattaa ajaa. Ongelma on mun mielestä siinä, että tosiaan Siilinjärvellä ajetaan speedcrossia, mutta esim. just Tampereella ajettiin supercrossia. Silti molemmat kuului samaan "supercross" SM-sarjaan. Pick the horse, dammit! :lol:

Kuvaavaa, että Liiton järjestämässä keskustelutilaisuudessa oli vähäinen osanotto. Johtopäätös: Kaikki on pirun hyvin. 8)

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

6.11.2013 21:19

Onhan toi liiton toiminta ollut muutenki kautta aikain mielenkiintoista
seurata,kun piti A-luokkaan saada lisää kilpailijoita ,niin yksinkin piste riitti nousemaan B.stä A:ahan,olihan se kivaa ajaa erivärisillä numerokilvillä mutta ei se tasoa milläänlailla muuttanut,ainoastaan saatiin lisää jengiä puomin taakse toiseen luokkaan.Ratojen turvallisuuteen saattaa vaikuttaa se ,että nykyään radat ovat liian helppoja ja nopeita, kaikkien pitää päästä kiertää sitä ilman vaikeutta,nopeus ennenkaikkea jo alusta pitäen, jolloin tekniikka harjoittelu kärsii.Ehkä se tekniikan puute eroittaa meidät maailman huipulta.Ei ne liiton kuntotestit kuljettajaa tee,sorry jos astun jonkun varpaille,mutta ehkä liiton pitäisi panostaa enemmän tällä ruohonjuuri tasolla kuin miettiä värityksiä joukkuepaitoihin....

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.11.2013 10:10

Johnny O' kirjoitti:Ratojen turvallisuuteen saattaa vaikuttaa se ,että nykyään radat ovat liian helppoja ja nopeita, kaikkien pitää päästä kiertää sitä ilman vaikeutta,nopeus ennenkaikkea jo alusta pitäen, jolloin tekniikka harjoittelu kärsii.


Mikä olisi oikea tapa pudottaa nopeutta tai lisätä vaikeutta? Oon varmaan tullut vanhaksi, mutta kyllä itseäni jännittää katsoa kun jollain kaverilla ei ole pelit yhtään hallussa, mutta kaikki hyndet vedetään yli. Näitä näkee yllättävän paljon.

Nopeasti selasin MM-tuloksia läpi, ja jos noi keskituntinopeudet pitää paikkansa niin MM-sarjan kovavauhtisimmat radat: Hyvinkää ja Sevlievo.

E: Tuossa aiheeseen liittyvä haastis. Siellä käsitellään myös aihetta "Radat". Ratojen turvallisuus ja päähän kohdistuneet iskut @Xracing.fi

E2: Laitetaas tähän vielä Stuttgart SX1 osallistujat. Ilmeisesti sivuilta näkee kisat livenä: http://www.supercross-stuttgart.de/home.html

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.11.2013 11:01

JayDaddy kirjoitti:Nopeasti selasin MM-tuloksia läpi, ja jos noi keskituntinopeudet pitää paikkansa niin MM-sarjan kovavauhtisimmat radat: Hyvinkää ja Sevlievo.

Vauhti ei tapa, vaan äkkipysäys...esim. Karkkilassa keskinopeus 50km/h, mutta kun yksi hyppyri on suunniteltu "do or die"-hengessä, niin siihen loppuu suomalaisen motocross juniorin ura. Keskinopeus ei kerro juuri mitään radan turvallisuudesta. Ratoja pitää katsoa kokonaisuutena ja turvallisuuteen vaikuttaa mm. hyppyreiden muodot, turva-alueet, radan pintamateriaali, huolto, näkyvyys eri paikoissa, leveys, nopeus eri kohdissa jne.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.11.2013 11:20

Mä oon samaa mieltä ettei sitä keskinopeutta pidä tuijottaa. Hyvinkää oli loistava rata MM-kisoissa ja rossissa kuuluukin olla vauhtia. Harvemmin porukka suorilla lippaa vaan hyppyrit ja pattisuorat ne vaaranpaikat on. Hyvinkäällä nuokin näytti erittäin hyviltä. Oliko siellä yhtään kovaa lippaa kisaerissä?
Niin kauan kuin meidän lajissa on hyppyjä on myös onnettomuuksia eli niihin kuuluisi satsata erityisesti.
M-racer vois vaikka pitää jonkun liiton koulutustilaisuuden kerhoille kuinka ratoja rakennetaan ja huolletaan oikeaoppisesti.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.11.2013 14:23

Juu, en mä sitä sanokaan että keskinopeus on mitenkään ratkaiseva. M-Racer listasi hyvin noi ~10 asiaa mitkä vaikuttaa enemmän kun keskinopeus. Mutta - jos nuo asiat tai edes osa niistä on pielessä niin kova keskinopeus ei ainakaan tilannetta helpota. Sillon sattuu, varmasti. Niin kauan kun hommat tehdään isossa kuvassa päin pers...niin on parempi pyrkiä pitämään nopeudet alhaisena, IMO.

Pidin vaan tuota tulosta yllättävänä, että Hyvinkäällä oli noinkin kova keskinopeus. Sehän oli aika raskaassa kunnossakin kisoissa. Ainahan sitä puhutaan kuinka ulkomailla ajetaan isosti ja kovaa... :lol: Olihan siellä kaikki mikkihiiri-paikat vedetty suoraksi, ja radasta tehty ajettavampi. Hyvä niin, mutta sama lähestyminen kun ei toimi joka paikassa. Hyvinkäällä on esim. kunnossapito todella hyvällä mallilla. Näin ei aina ole.

Tuossa ihan hyvä kommentti Kurrelta näistä paikallisista "puuhastelijoista". Se on sinällään harmittavaa, että ko. porukalla on enemmän intoa kuin taitoa. Monelle myös se oma kädenjälki on kuin "pyhä lehmä".

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.11.2013 14:56

M-Racer kirjoitti:
JayDaddy kirjoitti:Mä olen tuosta MX-liigasta vähän kahta mieltä. Esim. MX65, MXC/C (mistä ei vissiin nykyään voi nousta mihinkään kesken kauden?) ja esim. MX125 on hyviä liigaluokkia. MXB on siinä rajoilla. Mutta esim. MXC/B ja MXJ ovat huonoja: C/B luokassa pitäisi olla yksi tavoite - nousu C/A luokkaan. Olen ehkä tyly, mutta C/B luokan liigamestaruus ei pitäisi olla minkäänlainen meriitti. Eikös se käytännössä tarkoita vaan sitä et taidot ei ole riittänyt C/A-luokkaan, ja tästä sulle lohdutuspalkinto?

Jonkun verran on noiden junnujen kanssa tullut tehtyä duunia ja kaikilla on kyllä kova hinku C/A:han eli ei toi liiga siihen vaikuta. Luulen, että noi hyvät sijoitukset liigassa auttavat motivoimaan sekä kuskia, että niitä jotka homman rahoittaa ;) Syy miksi C/A:ssa on niin vähän kuskeja, että nousupisterajoja nostettiin kolmestakymmenestä viiteenkymmeneen, ei siis sen vuoksi ettei kuskit haluaisi ajaa siellä


Tässä asiassa olen Jaydaddyn kanssa samaa mieltä ja M-Racerin kanssa eri mieltä.

Tänävuonna oli jälleen kerran hyviä esimerkkejä siitä kuinka C/C:ssä ajoi kuskeja jotka olisivat hyvin pärjänneet C/B:ssä ja C/B:ssä oli porukkaa jotka eivät menneet C/A kisoihin ettei riskeerata C/B:n sijoitusta. Ei ne pojat noita niin ajattele, mutta faijat sitäkin enemmän.

Jos kuskilla on mahdollisuus ajaa koko kausi C/B:ssä ja metsästää sieltä mestaruutta niin kyllä se siellä ollaan.

C/B on oikein isosti ihan idiootti luokka sijoituksia ja mestaruuksia ajatelleen kun toisen vuoden kuskeilla ei ole mitään mahdollisuuksia kisata mestaruudesta. Luokan mestaruuskippo voitaisiinkin nimetä "Ensimmäisen vuoden C/B kuljettajien MX-liigan mestaruus" -titteliksi. Oliko mestaruuden voittanut kuski oikeasti suomen paras MXC/B kuski kun 10 häntä nopeampaa kuskia nousi pakkonostoilla MXC/A -luokkaan? No voittaneella kuskilla oli kuitenkin kauden päättyessä eniten pisteitä tasassa.

MXC -luokka on hyvä esimerkki siitä kuinka palkintojen metsästys sotkee koko tilannetta. C/C ja C/B -luokilta mestaruudet pois ja molemmat puhtaasti nousuluokiksi. Sen jälkeen kaikilla olisi motivaatio kohdallaan päästä C/A:han metsästämään kippoja ja silloin C/A:ssa olisi kovimmat kuskit ja puomi täynnä.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.11.2013 16:12

Ei kyllä suomen radat mitenkään nopeita ole vs muuhun maailmaan vaa päinvastoin.

Ja liian helppojako? hyvinkää mm:ssä kun sitä rataa katteli niin oli todella yksinkertainen ja "helppo".

Laji vaati nykypäivänä niin paljon, että Suomessa olevalla ihmisen ostovoimalla ei pysy enään katto pään päällä kun alkaa tosissaan ajamaan. Joutuu moni tyytymään vain harrasteluu kun ei ole isoa rahaa taskussa.

Osa syy varmasti valmennuksen puute, kun 3 krt viikossa valmennettu harjoitus on lähes mahdoton toteuttaa kerhon puolesta ilman valmentajan palkkaamista itselleen.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.11.2013 19:40

Hyvinkään rata oli hyvän näköinen kisa erissä,mutta kuinka monta suomalaista oli mukana itse kisassa...joskus aikojen alussa junnujen vanhemmat halusivat jälkikasvunsa isoille radoille ajamaan ja kun talkoo väki löytyi juuri siitä porukasta niin pikkuhiljaa radat muuttuivat helpommiksi.Ei kiinnitetty huomiota itse tekniikka treeneihin vaan lisää vauhtia vaan.Lavangon mini toimintaa muutaman kerran seuranneena ,sieltäkin löytyy sellaisia vanhempia jotka huutavat kurkku suorana kun junnu ei heidän mielestään ole tarpeeksi nopea.Keskinopeuksia ei pidäkkään tuijottaa vaan radan teknisyyttä.Enemmän Mikki Hiiri ratoja,turvallisia pöytiä,patti suorankin pystyy toteuttamaan turvallisesti.Hitaammilla radoilla sen kunnossa pitäminen on vaikeampaa kuin nopeilla...Kuinka moni kerho on kysynyt valmennusta joltain entiseltä huipulta,.tuskin Vehkoset,Aaltoset,Piriset ym kieltäytyisivät jos vaan kysyttäis...jollain tavallahan tämä nyky crossi täytyy saada nousuun...vai olenko väärässä?

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.11.2013 22:28

Itse näkisin, että juuri se nopeustreeni on tärkeintä, jotta silmät, aivot ja hermotukset tottuu kovaan nopeuteen. Suomalaisten ongelma maailmalla tällä hetkellä on se, että ollaan auttamattoman hitaita ja kyse ei ole teknisyydestä vaan siitä että ajetaan liian hiljaa myös helpot kohdat. Suomesta löytyy runsaasti myös mikki hiiri ratoja (esim. Ohkola on hyvä esimerkki tälläisestä) joissa sitten voi ajaa sen tyyppistä settiä, mutta harvasta paikasta hyvin toteutettuna jenkkityyppistä isoa kovaa. Edelleenkään se vauhti ei ole ongelma vaan kokonaisuus ja suurinta vahinkoa syntyy kun hyppyrit on rakennettu siten, ettei ne anna virheitä anteeksi tai joudutaan hyppäämään sokkona johonkin. Ainakin oman käsitykseni mukaan kaikki tän vuoden isot vahingot on liittyneet jollain tavoin hyppyreihin.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.11.2013 23:44

Olen samoilla linjoilla M-racerin kanssa. Mielestäni vaarallisimpia kohtia suomi-radoilla on pehmeästä hiekasta rakennettut jyrkillä lähdöillä ja postimerkin kokoisilla alastuloilla varustetut hyppyrit, sekä väärin tehdyt pattisuorat, joissa patit ovat tehty liian jyrkiksi.