Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Honda CR

9.12.2014 2:37

Morjens, mulla on tuollainen 1991 vuoden 250cc cr honda, otin tuosta sylinterin poies kaverin kanssa n. kuukaus takaperin. Tarkasteltiin yläkerran kunto ja putsattiin pakoaukonsäädin. Sylinterin sisältä löytyi 66,40mm takomäntä (ei wiseco ainakaan) ja oli hieman lämpö leikkaamisen jälkiä imupuolella, mutta ei oo vielä ilmennyt mitään ongelmia vaikka olen sen jälkeen n. kuukauden ajellut.

Eli nyt tarveis tietää että onko tollaset Hondan OEM valu männät mistään kotoisin vai ostanko tuohon suoriltaan wisecon takomännän? Kellään kokemuksia?

Nuo hondan männät ovat vaan perhanan halpoja, niin sen takia sillasta harkitsen. Mutta ei mitään hajua soveltuuko se hyvin tuollaiselle pinnotetulle sylinterille?

Tässä linkki tuohon mäntään:
http://www.cmsnl.com/honda-cr250r-1991- ... IY1OjGsVGs

Ainiin, piti vielä kysyä että minkä kokoisia tk suuttimia olette pitäneet talvella 250 cr:ssä? Itsellä on nyt kesällä ollut 175 pääsuutin ja ostin 182 talveksi, mutta tk suuttimesta ei mitään tietoa minkä kokoinen paranis olla?

Re: Honda CR

9.12.2014 8:10

Ehdottomasti alkuperäis mäntä kehiin. Hondan orkkis männät ovat aina olleet laatu tavaraa. Olethan huomannut, että alkuperäis männän kanssa joudut tilaamaan erikseen männänrenkaat,männäntapin ja lukkorenkaat.

Re: Honda CR

9.12.2014 11:22

Täältä kanssa ääni orkkismännälle. Ovat erittäin kestäviä ja tasalaatuisia, joukossa ei ole ns. maanantaikappaleita, kuten joillekin tarvikevalmistajille joskus käynyt. Suunniteltu pyörään ja toimii hyvin. Ei ainakaan tule ongelmia lämpölaajenemisen kanssa. Ei tule juurikaan halvemmaksi kuin tarvikemäntä, kun joudut ostamaan nuo muut hilppeet, laatu maksaa.

Re: Honda CR

21.1.2015 16:30

Vuosituhannen vaihteesta olevaan CR 125:n olisi tarvetta vähän tekniselle tuelle. Ongelma on se, että pyörä polttaa tulppia. Missähän vika?

Ongelma ilmenee ainoastaan silloin jos pärrää ei ole lämmittänyt aivan perkeleen kuumaksi. Vastaavasti jos Hondan polkasee käyntiin (aina ekalla) ja kaasuttelee vain muutaman minuutin ja lähtee ajelemaan muutaman sadan metrin lenkin ja sammuttaa niin aivan varmasti ei enää käynnisty ja tulppa on entinen. Sen sijaan jos malttaa tosiaan kierrätellä koneen aivan käyntilämpötiloille ja antaa reilusti happea ajellessa, toimii pyörä täysin niin kuin pitää ja myös käynnistyy sammutuksen jälkeen.

En ainakaan imuvuotoa ole pystynyt itse paikantamaan ja kun tosiaan lähtee aina hyvin käyntiin ja säädöt on kohdillaan niin vikahan on pakko olla sähköissä?

Re: Honda CR

22.1.2015 9:07

laita pienempi pääsuutin tai pienemmällä lämpöarvolla oleva tulppa

Re: Honda CR

22.1.2015 19:53

PKS kirjoitti:laita pienempi pääsuutin tai pienemmällä lämpöarvolla oleva tulppa


Pyörä on kyllä hyvin säädöissä enkä ihan ymmärrä miten pääsuuttimen koko vaikuttaa tulpan rikkoutumiseen moottorin ollessa kylmä?

Re: Honda CR

23.1.2015 9:18

tyhjäkäyntisuutin myös ja tarkasta neulakin

Re: Honda CR

23.1.2015 10:11

Laita semmoinen tulppa mikä kestää, eli ns. kuumempi lämpöarvoltaan. Kaverilla on ollut aikojen alusta -98 Cr125 jossa toimii NGK:n 8 joka säällä. Sulla on varmaan kyseessä tulppa joka toimii Californian tms. helteessä huippukuskin ajossa. ..ja ei sun pyörä "polta" tulppia vaan kastelee.

Re: Honda CR

23.1.2015 12:57

Se nimenomaan paskoo ne tulpat. Tässä on niitä vuosien varrella mennyt melko läjä kun ei tuohon vikaan ole jaksanut syventyä. Kastunut tulppa sentään elpyy ajan myötä. Nämä ei henkiin herää.

Re: Honda CR

23.1.2015 14:50

Vaihda pienempi pääsuutin, ota itse selvää perusteluista, tai joku muu kertokoon, on ihan perusasia jos meinaa kakstahdilla ajaa...

Re: Honda CR

23.1.2015 19:21

"on ihan perusasia jos meinaa kakstahdilla ajaa... "

No voi hellan lettas sentään mitä jeesustelua. Viimiset 25 vuotta joku päristin on pihalla vislannut eikä ensimmäinenkään niistä tulppia ole rikkonut jos on pääsuutin ollut väärän kokoinen.

Kait tää on sitä korkeampaa insinööritiedettä sitten mitä ei tällaielle maahiselle uskalleta kertoa.

Re: Honda CR

23.1.2015 20:28

Liian paljon öljyä bensassa suhteessa kaasun asentoon tekee tulpille just tolla tavalla...

Re: Honda CR

23.1.2015 23:39

Laitappa huvikses kuvaa tulpasta nii nähään vähä, että mille se näyttää SEN jälkeen ku on hajonnut.

Re: Honda CR

24.1.2015 8:45

"eikä ensimmäinenkään niistä tulppia ole rikkonut jos on pääsuutin ollut väärän kokoinen." siinä taisikin olla kaikki oleellinen...

Re: Honda CR

24.1.2015 16:14

Parta779 kirjoitti:Laitappa huvikses kuvaa tulpasta nii nähään vähä, että mille se näyttää SEN jälkeen ku on hajonnut.


Ei ole nyt kuvaa tarjota mutta miltä nyt kerran käyntiin polkastu ja pari minuuttia käynyt tulppa näyttää? Eipä siihen pahemmin mitään kerkeä muodostumaan. Ei siinä tulpassa fyysisesti mitään omituista ole havaittavissa.

Pistettiin nyt uusi puola tilaukseen, kun sattumalta merkkikorjaamolla asiaa tiedustelin. Pitää informoida kun joskus kerkeää sen vaihtamaan.

Nimimerkki 201262 voi jatkaa paatuneita mutinoitaan jossain muualla. Ei vaikuta meikäläisen itsetuntoon piirun vertaa jos mestarin meriitti on rikkoa tulppa väärän kokoisella pääsuuttimella. Ilmeisesti en vain osaa, kun näin en kertaakaan ole onnistunut tekemään. Ei haittaa.

Muuten täältä tulikin ihan hyviä neuvoja, joita kannattaa ehdottomasti kokeilla.