Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

5.11.2014 2:16

Nyt on 300exc:n kuva palanut pahasti verkkokalvoille. Miten osaatte siitä kertoa? Vai olisiko sittenkin se 250exc se parempi? Ite ymmärtänyt noiden eroksi alaväännön ja sen miten kolmisatasta pidetään jonain "tappokoneena".

Ja tietoa minusta, n. 180cm/85kg,kokemusta pikkupennusta lähtien. Kasivitosella aloiteltu ja piikkisestä löytyy jo suht hyvin kokemusta, umpimetsästä pellon kautta kadulle. Tehot tosta nyt on hävinny mun makuun ja ei, kone ei ole väljä. Nelitahtinen ei innosta sitten yhtään kalliiden huoltojen osalta.

Ajo olisi varmaankin enimmäkseen metsässä tapahtuvaa toimintaa ja ylipäätään kaikkea off-road toimintaa.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

5.11.2014 20:10

250 on sinänsä kivempi laite, voi "huudattaa" myös isommilla kierroksilla, ja myös venyy sinne, toisin kun 300. Tehoa lähes samat, 300 hiukan alempana traktorivääntöä, jolla itsekin tulee köröteltyä. Hyvissä säädöissä oleva 250 on itseni mielestä parempi, vaikka tullut ajeltua lähes kaikki ajot 300..
Paikalliseen, tai lähimpään moottorikerhoon yhteys, joka olisi enskapitoinen, niin sieltä saisi neuvoja, ja pyörätyyppejäkin varmaankin.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

6.11.2014 9:29

Molemmat hyviä, kummasta saat paremmat kaupat ota se. Missään nimessä kumpikaan ei ole mikään "tappokone", 300 todella mielyttävä ja helppo ajaa. Jos haluat lisää paukkua, sitten SX kansi ja sytkäboksi, sitten ne rupee olee hätäsiä.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

6.11.2014 13:29

Jees, kiitokset molemmille! Lähinnä oon piikkisessä kyllästynyt siihen et kokoajan pitää ajaa korkeilla kierroksilla tai sit kytkimellä luistatella. Ja se ei oo kovinkaan hauskaa jossain hitaassa ja teknisessä osassa rataa/metsää. Onko sit noilla 250 ja 300 paljonkin eroa? Pääsispä sitä kokeilee molempia.. ;)

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

6.11.2014 20:29

Onko miten iso ero exc 200 ja exc 250? Tekis mieli päivittää tuommoseen six dayssiin missä on nelikammiokeula

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

7.11.2014 0:17

Ainakin ennen 200 ja 300 oli kesympiä kuin 125 ja 200, siis siinä mielessä, että lisäkuutiot oli käytetty alavääntöön ja helpompaan ajettavuuteen eikä huipputehoihin.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

11.11.2014 21:13

En yhtään tiedä pitäiskö ostaa 250 nelari vai 125 2-tahti kun kemmukorttiin on vuosi enää niin kehtaako ostaa nelaria koska ne ovat paljon kalliimpia ja jos jotakin hajoaa tai joutuu huoltamaan se maksaa enemmän kun 2 tahdin huolto. Ja näin myös yhden huolletun rm 125:en jota kokeiltu kerran huollon jälkeen ja sen hinta oli 1250€ Kokemusta on vähän yli vuosi kasivitosella rata-ajosta ja pienimuotoisesta enskailusta, ja on tultu kokeiltua 250 2 tahtia ja 450 nelariakin 8)

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

23.11.2014 21:25

Kolme-neljä vuotta ajettu piikillä ja vaatisi pikkuhiljaa jotain isompaa. 250 4T olisi varmaan luonnollinen siirtymä, mutta ei hirveästi houkuttele kalliiden remppojen yms. takia ja ei sitä tehoakaan hirveästi enempää ole. Tämän takia olenkin miettinyt 250 2T. Mietityttää onko 250 2T paljonkin raskaampi ajaa kuin 250 4T. Kevyempi kuitenkin kuin 450 4T? 350 4T voisi olla kanssa hyvä kompromissi?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

25.11.2014 18:53

250 2-tahtinen on raskaampi ajaa kun 450cc 4-tahtinen ja ihan hitosti raskaampi ajaa kun 250cc 4-tahtinen. Se tehoalue on niin kapea ja pyörät kehittyny muutoin kun moottorin osaltakin. Rempatkin on vähän kyseenalaisia kun 2-tahtisia aika vähän uutena on ja käytetty on aina arvoitus. Mä en pikkunelariin tehny yhtään isoa remppaa, pari venttiiliä vaihdoin (nekin satuin saamaan muutaman tunnin käytetystä testimoottorista tms.), männän ja ketjun kahteen kertaan ja oisinko venttiilin välykset säätänyt kertaalleen. Alakerta käytettiin auki muttei muistaakseni vaihdettu oikein mitään. Pyörän ostin 70h ajettuna ja myin 135h ajettuna (Yamaha YZ250F -09). Kaverille meni ja toimi senkin jälkeen.

350cc:tä en oo ajanu kun ensimmäistä versioo mutta mulla nyt ei oo kotareista koskaan mitään hyvää sanottavaa niin jätän kommentoimatta. Ei vaan toimi omalle ajotyylille.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

26.11.2014 13:24

Juttuja olen kuullut tälläkin foorumilla, että nykypäivän 250 2T:ssä on tasainen tehokäyrä ja vastaa enemmän 250 4T moottorin ominaisuuksia.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

26.11.2014 14:09

Kun noita pyöräsuosituksia kyselee, niin kannattaisi vähän valottaa, millaista ajoa harrastaa ja mitkä ovat omat tavoitteet. Jos ajaa naapurin sorakuopalla ja marjastajien seassa poluilla niin ei ole hirveästi varmaan väliä millä pyörällä päästelee, mutta jos tavoite on vaikka motocrossin A-sarjaan niin kannattaa ehkä valita joku pyörä joka oikeasti antaa eväitä menestyä.

250 2t on esim. harrastepelinä motocrossissa aika kiva, jos on tottunut 2-tahtisilla ajamaan. Jos ei, eikä kurapyörät ole muutenkaan kovin tuttuja niin ehkä kannattaa valita joku toinen malli.

Jos iso 2-tahti kiinnostaa niin tässä vähän varikolta kuultuja mielipiteitä malleista...
- KTM: Uudet mallit saavat samat muutokset kuin 4-tahtisetkin, eli on ihan moderni pyörä. Moottori melko rauhallinen ja hyvin säädettävä.
- Yamaha: Aika lailla sama pyörä vuodesta 2006, mutta kuitenkin yhä ihan kuranttia tekniikkaa. 2014 sai vähän päivitetyn ulkoasun. Moottorin luonne vähän rauhallisempi kuin muissa japanilaisissa.
- Suzuki: Valmistus lopetettu 2008, käytettyjä hyvin saatavilla. Moottori aika äkkipikainen, saa rauhoitettua vauhtipyörän painolla. Näppärä, pienen tuntuinen ajaa, kääntyy mutkiin.
- Kawasakia ja Hondaa näkee radalla harvemmin, ehkä syystä? Valmistus lopetettu joskus 2007 molemmilla.
- TM on myös kuulemma kiva. Varaosien saatavuus vähän arveluttaa.

Eurooppalaisten valmistajien tarjoamat 250-300-kuutioiset enduropyörät ois kuulemma kivoja ja helppoja ajaa. Mulla ei niistä kokemusta ole niin en voi kommentoida.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

26.11.2014 15:35

Juu elikkä motocrossia ajelen ja tavoite on B-sarja. Budjetti pyörälle 4-5k€. Mahdollisimman uusi ja vähän ajettu, jotta mahdollisimman vähän remontteja tulisi. Ajomäärä tavoite 100h/vuosi. Enduro 250 2-tahdit myös kiinnostaisi, mutta iskarinvaihdot yms. ei. :)

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

29.11.2014 15:28

Jos on tarkotus kilpaa ajaa niin nelitahtinen. Ihan turha niille kavereille on tasotusta antaa. On se nykyaikainen 250cc 2-tahtinen ihan eri laite kuin nykyaikainen 250cc 4-tahtinen, näin molempia ajaneena. 2-tahtisista KTM on selkeesti pehmeempi kun Suzuki mutta ihan hitosti repivämpi kun 4-tahtinen. En tiedä sitten mitä tällä foorumilla on juteltu ja millä pohjalla mutta mä oon viimeaikoina ajanut kahdella erilaisella 2-tahtisella (vakio ja alhaalta paremmin lähtevä) ja kahdella eri nelitahtisella (vakio ja alhaalta lähtevä) ja on siinä nyt painavammalla vauhtipyörällä ja vääntöputkella varustetulla 2-tahtisella valovuosi matkaa jo ihan vakio nelitahtisen alavääntöön. Voihan sen 2-tahtisen ostaa mutta paha mieli todennäkösesti tulee jos sen jälkeen nelaria kokeilee. Jos puhutaan siitä että ois tarkoitus ajaa kisaa eikä ihan vaan harrastefiilistellä. Onhan siinä 2-tahdissa sellasta makeeta oldschool meininkiä mutta en mä ottais kisakäyttöön pyörää jolla tulee kierrosaikaan 1-3sek lisää ja jolla jaksan ajaa puolet siitä mitä nelarilla.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

29.11.2014 15:59

250 2t hakkaa 250 4t:n kyllä läpi koko alueen. Sen kertoo dynokin aika selvästi: http://img116.imageshack.us/img116/8247/rmz450rmz250rm250model2zf7.jpg
Vaikka olis kuinka salamasanteri niin kyllä se vituttaa lähteä kisaan sillä fiiliksellä, että ekassa kurvissa todennäköisesti on kymmenen viimesen joukossa. 450 4t ja 250 2t vetää aika helposti keulille siellä B luokan startissa. Eli jos mitenkään jaksaa roikkua erän verran ison pyörän sarvissa kiinni, niin ehdottomasti semmonen.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

29.11.2014 21:09

Hakkaa tyhjää kun teho tulee ulos epätasasesti, kyllä se pikkunelari mun mielestäni on (varsinkin harrastajalle) mutkasta ulos nopeempi. Ja jos yhtään osaa startata niin ei B:ssä kyllä mitenkään päädy 10 viimesen joukkoon.