Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

18.4.2014 20:40

kannattaisko miun ennemmin hommata 125cc vai 250cc 2-tahti crossi?
4-tahtinen ei ole vaihtoehto huoltamisen monimutkaisuuden ja hinnan vuoksi.

vaihtoehtona olis siis Suzuki RM 125 / 250, '06 tai uudempi.

tällä hetkellä oon löytänyt nettimotosta '08 125cc Rämän, kone remontoitu, kuitit löytyy.
myös muutakin osaa oli vaihdettu..
ulkonäöltään erittäin siis, vaikka crosseissa ei kannatakkaan sitä ulkonäköä aina katsoa, silti huomaan, ettei rungossa tai muuallakaan näy suurempia vaurioita, korkeintaan naarmuja. putkessa taas on lommoja pari kpl.

toinen minkä löysin, on sitten '07 250cc Rämä. Siitäkin kone remontoitu ja kuitit löytyy.
hintaa tosin on pari sataa euroa enemmän, mutta varmasti saan tingittyä tuonkin eron umpeen.

olen n. 184cm pitkä, painoa on n. 73kg ja ikää kohta 16 vuotta.

kokemusta löytyy enskaamisesta 70cc derbillä(p*ska alusta) ja pystyn viemään pyörän rajoille. tollasella härvelillä kun vetää 90-100km/h mutkittelevaa soratietä, jolla on mukavia melko syviä kuoppia ja 'hyppyreitä', niin kyllä se alusta (ja kuski) joutuu melko koville. :)

oikeista crosseista ei ole ollenkaan kokemusta.

motocrossin aloittaminen on poltellut todella kovasti jo vuoden ajan.

pyörän ostaminen olis mahdollista ((ehkä)) kesäkuussa tai mahdollisesti jo aiemmin.
riippuen rahatilanteesta, ja mihin suuntaan se nyt on menossa.

minkä verran teillä yleensä kuluu rahaa pyörän huoltoon yms.?

itseltäni löytyy kokemusta 2-tahtisten huoltamisesta jo melko paljon. 2 mopoon tehnyt onnistuneesti koneremontin (tietenkin pienien ongelmien kera), joten huoltojen puolesta ei ole mitään muuta ongelmaa, kuin (mahdollisesti) raha. ;)

pitänee varmaan mainita, että pyörä tulisi sitten myöhemmin myös supermotoiluun,
lähinnä karting radalla. silloin saattais olla 250cc parempi alaväännön takia?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

19.4.2014 20:51

no se riippuu siitä kuinka paljon ajat sitä smotoa, 125cc pyörällä smoto on vähän turhaa. tottakai siinä saisi vähän harjoitusta. tähän väliin on pakko sanoa että nämä motocross-pyörät on ihan eri kamppeita kuin 70cc derbi...... ihan omalta kannalta suosittelisin noin isolle miehelle 250cc jos ranteessa riittää paukkua ja pitää malttia ajamisessa aluksi. ne huollot riippuu ihan kuinka usein huollat sitä. 40-60h 250 2t:llä männänvaihtoväli ja männänvaihto maksaa noin 170€ tiivisteineen. öljyt 10h ja tottakai ilmanputsaria pestä joka toisen ajokerran jälkeen. yllättäviä kuluja näissä ihan aina tulee siihen täytyy henkisesti varautua :D kannattaa katsoa että tekniikka on kunnossa. muista sellainen sääntö että ostaa ennemmin kosmeettisesti rujon näköisen mutta teknisesti todella paljon rempatun mitä mopojonnen crossipyörän minkä ulkonäöstä pidetty huolta ja tekniikkapuoleen ei ole vilkaistukkaan.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

19.4.2014 21:39

joo, tiedän kyllä, että motocross pyörät ovat ihan eri kastissa, kuin joku viri-derbi. ;)

supermotoa ajaisin varmasti melko usein, joten varmaankin se on jo aika ratkaiseva tekijä pyörän valinnassa. kuitenkin tykkään ajaa silti enskaa/motocrossia.

jos ei ihan rajoille vie sitä pyörää, niin varmaankin männällä ajaa sen 60-80h?
siis supermotoa ja motocrossia. tuskin ihan aloittelijana vedän sellaisella 250cc:lla samalla tavalla, kuin jotkut kokeneemmat/ammattilaiset. :D

mut pitää alkaa hankkimaan rahoja kasaan, niin voisin lähteä kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ('06-'08 250cc RM).

mut kiitos hyvästä vastauksesta! :)

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

20.4.2014 11:55

kyllä se on ehdoton se 60h. siitä enemmän ajamalla riskeeraa sitä pyörää. ennemmin kannattaa vaihtaa se mäntä siinä 60h kohdalla. halvemmaksi tulee vaihtaa mäntä mitä pinnoittaa uudelleen sylinteri plus mäntä....

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

21.4.2014 11:34

No jos sä haluat pyörän joka sopii supermotoon niin 250cc 4-tahti tai 450cc 4-tahti. Ehkä jollekin pikkuradalle just ja just 250cc 4-tahti riittäis. Et sä siitä 2-tahdista saa luonteeltaan sellaista että sillä olis kiva supermotoa ajaa ja 450cc:n kanssa sun ei pahemmin tarvis huoltojakaan tehdä jos vauhti ei oo huikeeta. En tiedä mistä huoltoaseman pöydästä oot noi nelarien huolto kauhujutut kuullu mutta eipä se kyllä mitään kauhean monimutkaista hommaa ole. Venttiilikoneisto ylös ja nokkaketju pois ja ohhoh, meillähän on kakstahtinen! 8o Ota nyt nekin harkintaan. Ei muutu rahantarvekaan kummemmin koska ei nykyään hyvää 2-tahtia saa juurikaan halvemmalla kun hyvää 450cc:tä.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

21.4.2014 17:18

no, nelareiden huoltolaskua kasvattaa myös muut hajonneet osat, esim. jos nokka-akseli hajoaa, se on melko kallis osa ja samalla saattaa hajota paljon muutakin..
ja noista paljon ajetuista nelareista ei välttämättä paljoa voi tietää, miten niitä on kohdeltu. eli tuon takia hieman välttelen noita kireämpiä nelareita, koska ei ole varaa laittaa ihan mahdottomia summia yhteen pyörään ja sen huoltoon. :roll:

en oo ite koskaan avannut mitään 4-tahtisen konetta, mut oon ollut mukana esim. nokka-akselin asentamisessa (autoon) yms., mut silti se vain tuntuu paljon monimutkaisemmalta, kuin 2-tahtinen. enemmän liikkuvia osia, enemmän voi mennä vikaan... vai miten se nyt menikään?

mut pidetään mielessä noi nelarit kans.. jos sitä vaik kävis koeajamassa jotain, niin ois paljon helpompi päättää, että minkälaisen crossin/supermoton ostaa.

itse vain oon enemmän 2-tahti miehiä.. pidän erityisesti niiden keveydestä yhdistettynä raakaan tehoon.. ja sitten tietysti ne huollot. ;)

@littlehondacr-rider no, joo.. totta, parempi vaihtaa ajoissa, kuin katua myöhemmin.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

21.4.2014 19:05

Koskaan en oo kuullut että keltään olis nokka-akseli hajonnut. Ketju jos menee poikki niin sitten on kusessa mutta sen vaihtaa samalla kun männänkin niin se kestää. Ja tällä hetkellä katellut että saa -07 kakstahdista maksaa melkein saman kun -10 nelarista, laskee sit siitä kumpi on todennäkösesti enemmän ajettu... Mitä nyt joutunut autoja räpläämään niin kyllä se monimutkasemmalta tuntuu jo ihan siks että niitä ei oo suunniteltu muutaman tunnin välein huollettavaks ja sylinterejä tuppaa oleen enemmän. Mutta nelitahtipyörästä selviää kyllä tyhmempikin kaveri.

Ja molempia ajaneena ihan mopohan se 250cc 2-tahti on 450cc 4-tahtiin verrattuna, painossakaan ei paljoa voita. Mutta sama se mulle on minkä laitat, suosittelen vaan kokeilemaan sitä nelariakin varsinkin kun sulla ei ilmeisesti niistä kokemusta löydy.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

21.4.2014 21:07

no joo.. itsekkin huomasin vasta, että saa jonkun '06-'07 CRF 450:sen suunnilleen samalla hinnalla, kuin RM250:sen.

ja ei tosiaan ole kokemusta yli 125cc nelari enskoista.
ja sekin

lähinnä tolla nelarin huoltojen monimutkaisuudella tarkoitin sitä, että siihen huoltoon kuluu enemmän aikaa ja vaivaa, kuin 2-tahtisen.. ainakin siis ensikertalaiselta, mut varmasti kokeneempi kaveri kasaa 4t koneen (ainakin lähes) yhtä nopeasti, kuin 2-tahtisen.

pakko kyl myöntää, etten ole pahemmin vertaillut noita nelareita, jostain syystä..
'07 Honda CRF450:sen kuivapainoksi ilmoitetaan 99,1kg! eli ei paha ollenkaan..
250cc rämä painaa (muistaakseni) 94kg (kuivana).

mites sitten, onks noi 450cc nelarit huoltovapaampia, kuin 250cc vajaatahtiset?
muistaakseni ei ollut kovin suurta eroa.. männävaihto tais olla jotain 60-80h luokkaa? ("kisakäytössä")

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

21.4.2014 21:27

Tämän lajin parissa joutuu näkemään vaivaa ja käyttämään aikaa jo muutenkin niin paljon, ettei se nelarin tekniikan opetteleminen niin hirveä vaiva ole. Ei se oikeasti ole mitään rakettitiedettä. Hyvällä huoltomanuaalilla pääsee todella pitkälle.

Onhan kaksitahtinen tavallaan huoltovapaampi, koska siinä on vähemmän liikkuvia osia. Männällä ajaa kuitenkin vähemmän, joten konetta joutuu aukomaan sen puolesta suhteellisen tiuhaan. Tästä asiasta on käyty harrasta vääntöä ja käsittääkseni on päädytty siihen, ettei kumpikaan moottorityyppi ole tässä suhteessa toista merkittävästi parempi.

Tehojen puolesta on aivan se ja sama kumman ostaa. Ummikolle kun sitä tehoa on taitoihin nähden joka tapauksessa liikaa.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

22.4.2014 14:49

Itekkin oon tuommosia 250 2t RM:iä ja 450RMZ:toja katsellut kevyehköön harrasteajoon mökille ja koittanut lueskella netistä ym. mielipiteitä näistä 4t ja 2t eroista huolloissa.

Yleisesti 04 ja 05 vuoden nelari kawoja ja suskeja on neuvottu välttämään venaongelmien vuoksi.

Venttiilit vaikuttaakin olevan semmonen nelarien ikävä juttu. Niitä kun on pyörästä riippuen 4-5kpl ja ne kun joutuu uusimaan, niin monta sataahan siinä menee.
mitä nelarien männänvaihtoon tulee, niin esimerkiksi aprilia S/R XV550 männänvaihtosuositus kisakäytössä on ilmeisesti 80h. Kuulostaa melko tiheältä...


Nelareissa taas on se hyvä puoli, että ei taida olla niin herkkiä seoksenmuutoksille. Kuuleman mukaan 2t pelejä voi joutua säätelemään jopa päivittäinkin, ellei useamminkin.
Vetoalue on myös tasaisen voimakas nelarissa, 2t:tä vaivaa aina pienehkö hengettömyys alhaalta, ellei sitten puhuta 300cc tai isommista.

2t peliin joutuu sekottelemaan öljyjä pensan sekaan, mutta kompensoituu nelaria harvemmilla moottoriöljyvaihdoilla ja sillä, että ei tarvitse käyttää niin laadukkaita öljyjä.
Olettekos 2t miehet huomioineet, että esim. Teboilin 2T BIKEllä ja Castrollin täyssynteettisellä 2t öljyllä on samat laatuluokitukset? Suomenmaalla Bikeä saa 4l lähes samaan hintaan, kuin litran Castrollia...

Toisaalta taas... Kilvellinen olisi ihan mukava. Suskeja ei taida pahemmin kilvellisenä saada, eli se olisi sitten joko Husse, Kotari tai GG. Sitten taas tullaan siihen, että jotta saisin käytettyä valkokilvellisen tuoman hyödyn, joudun ajella pyörää 75km suuntaansa ja siinä vaiheessa nelari ehkä olisi mukavampi...
Valkokilpisillä(hiukan uudemmilla, kisapeleilla) nelareilla vaan on hintaa pirusti ja 6-7tkm kilometrimäärä vuodessa aiheuttaa melkoiset huoltokustannukset.

Sen oon oppinut Detsin jälkeen, että en vanhaa pyörää osta käyttöpeliksi, ainakaan suhteellisen perusteellisesti sitä syynäämättä. Tuossakin olisi voinut välttää ison rempan vain laakerit uusimalla :lol:

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

22.4.2014 17:26

http://www.imk.fi/fi/liity/
Jollet jo olekin jäsen.
Varmasti löytyisi kerhosta porukkaa, jotka neuvovat, ja antavat tyypätä eri pyöriä.
Viimeksi muokannut paapeli päivämäärä 22.4.2014 19:30, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

22.4.2014 19:28

Mites hussen crossit? Noin yleisesti osien saatavuus yms. verrattuna näihin yleisempiin? Näyttäis olevan edullisia uusia ylivuotisia 250/4t ja 125/2t tarjolla.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

22.4.2014 19:39

Meneekö uusiin Husqvarnoihin KTM:n osat peräti suoraan kiinni? Eikös kyseessä ole pitkälti yksi ja sama pyörä pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

24.4.2014 11:47

Erot kotareihin taitavat olla hyvin pieniä. Husqvarnoissa kotarista poikkeavia osia ovat muovinen takarunko, WP 4cs keula ja linkut enskaversioissa. Muut erot ovat lähinnä kosmeettisia. Moottorit ovat käsittääkseni täysin samoja.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

24.4.2014 12:30

Lähinnä noita vanhempia (italian husseja) meinasin. 2013 vuotisia ois tarjolla muutama hyvään hintaan, niissä ei taida olla KTM:n kanssa yhteistä?