Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

24.2.2014 10:01

Uskaltaako tuommosen 2000-luvun alun kakspuolikkaan 2t:n ostaa? Onko kaikki ihan täysiä pommeja, toki riippuu vähän miten sitä on huollettu ja mitä sille on tehty, mutta noin yleisesti ottaen..?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

24.2.2014 12:13

Maekine kirjoitti:Uskaltaako tuommosen 2000-luvun alun kakspuolikkaan 2t:n ostaa? Onko kaikki ihan täysiä pommeja, toki riippuu vähän miten sitä on huollettu ja mitä sille on tehty, mutta noin yleisesti ottaen..?
Ei se ikä siinä tosissaan kaikkea merkkaa,2v vanha pyöräkin voi olla jo ihan loppu..sehän siinä on ettei tollasesta 2000 luvun alun pyörästä kannata kovin paljoa maksaa,melkein sen 1000€ saa varata remppaan heti. Sitten siitä tulee jo mahdollisesti hyvä pyörä

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

24.2.2014 14:37

Kaikki uusiks niin sit laulaa. Jos reilun tonnin maksaa pyörästä ostaessa niin alle kolmella tonnilla saa ajokelposen pelin.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

24.2.2014 19:33

Ja sekin pitää muistaa että jos 1500€ pyörään laittaa 2000€ rahaa niin se on edelleen se 1500€ pyörä. Mutta jos itselle rakentaa niin silloin se on jotenkin perusteltua. Äkkiä vaan rahaa palaa jos vaikka koneen,iskarit ja linkunlaakerit laittaa niin se toiminta tonni on vaihtanut omistajaa...toki noi on yleensä laitettava 3000€ pyöräänkin

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

25.2.2014 20:23

Toi on halpojen enskojen/krossien kirous ja siunaus. Kirous sellaiselle joka ajattelee ostavansa halvalla harrastepyörän mutta siunaus sellaiselle joka on tekemässä siitä itelleen käyttöpyörää.

Monesti halvemmat ja toisinaan kalliimmat pelit on ajettu isomman remontin limitille ja joskus jopa yli siitä, pelkästään siitä syystä ettei haluta laittaa pyörään rahaa kiinni. Tarkkana saa olla kun ostaa käytettyä vehjestä, varsinkin jos sen huoltohistoria on epämääräinen.

Se mikä on hauska huomata enduropyörissä. Monesti kun katsoo valkokilpisiä pyöriä niin paljon ajetut pelkästään katukäytössä olleet pyörät on selkeästi kalliimpia kun entiset harraste enskapenan pyörät, varsinkin piikeissä erot on selkeät. Molemmissa kategorioissa on suuria eroja pyörien kunnoissa ja huolloissa, noista mielummin ottaisin huolletun enskapenan rupisilla katteilla olevan, kuin paljon ajetun ja hinkatun mutta pienmmällä huollolla olleen katuenskan.

Yksilöitä löytyy aina, molempiin suuntiin. Fakta vaan on se että halvat pyörät on pelkkiä aihioita joista saa hyviä ja luotettavia käyttöpyöriä kun niihin ensin sijoittaa x-summan rahaa. Kurapyörä foorumilla on vuosien aikana ollut joitain projekteja missä on ostettu vanhempaa mallia oleva enska ja siitä yhdistelty/rakennettu käyttöpyörä.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

6.3.2014 23:06

Tässä olen vähän harkinnut husqun ostoa joten saa laittaa mielipiteitä jos joltain löytyy, eli husqvarna cr125 2010-2011 :)

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

9.3.2014 23:27

Murska Arska kirjoitti:Molemmissa kategorioissa on suuria eroja pyörien kunnoissa ja huolloissa, noista mielummin ottaisin huolletun enskapenan rupisilla katteilla olevan, kuin paljon ajetun ja hinkatun mutta pienmmällä huollolla olleen katuenskan.
.


Tätä komppaan itse täysin. Suurin osa enska kuskeista pitää tekniikasta hyvän huolen, mutta pyörän ulkonäkö on se sivuseikka, kun taas katupyörät on hienoja ulkoapäin, mutta eivät läheskään tekniikaltaan niin huollettuja. Mieluummin mä vaihdan muovit, kun remppaan konetta. ;)

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

10.3.2014 0:45

Eli olen enskapeliä ettimässä, krossia takana nyt aikalailla se kymmenen vuotta (olen 14) ja etsin enduropyörää, mutta 2t ei ole edes harkinnassa isäni takia, ja pidän itsekkin enemmän 4t pyöristä, eli olisiko tappolaite tämmöselle 175cm kaverille tuo 250 4t? Ps. En ole mistään heiveröisimmästä päästä fyysisesti. Ja jos löytyy miltään valmistajalta pienempää 4t enskaa niin kertokaa ihmeessä.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

10.3.2014 19:07

250 4t olis sulle varmasti ihan jepa.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

12.3.2014 22:04

kyllä aika varmasti on sopiva pyörä. itsekkin olen 175 ja 250 4 tahti aika lailla paras ratkaisu. tosin itsellä 125 2t kun sopii käteen paremmin

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

12.3.2014 23:44

powerwheelie kirjoitti:Eli olen enskapeliä ettimässä, krossia takana nyt aikalailla se kymmenen vuotta (olen 14) ja etsin enduropyörää, mutta 2t ei ole edes harkinnassa isäni takia, ja pidän itsekkin enemmän 4t pyöristä, eli olisiko tappolaite tämmöselle 175cm kaverille tuo 250 4t? Ps. En ole mistään heiveröisimmästä päästä fyysisesti. Ja jos löytyy miltään valmistajalta pienempää 4t enskaa niin kertokaa ihmeessä.


No välillä saattaa olla hankala polkea käyntiin jossain mäessä tms. Mutta uusimmissa 4t enskoissahan tahtoo olla sähköstartti?
Itellä ekana kurapyöränä -10 crf250 eikä tehoja ainakaa näi talvella ole liikaa ;) . Pituutta n 184 ja painoa n. 65kg.
Enskoissa vielä rauhallisempi moottori niin ei todellakaan ole tappovehje, kuhan iskarit on edes suunnilleen sopivasti säädetty.

Ktm freeridehän (350cc 4t) on pykälän matalempi pyörä, moottori on säyseämpi, huipputehoa on vähemmän mitä 250 krosseissa, joten huoltovälien pitäisä olla paljon pitemmät.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

17.3.2014 12:44

Morjesta! Kiinnostus ois kova ostaa tollanen täyskokonen krossipyörä ja kotarin SX on kiinnostavimpia laitteita. Aikaisempaa kokemusta on hussen WRrästä ja pitbikeistä. Harrastus on ihan alkutaipaleella, joten pyöräänkään ei ole sijoittaa kuin viime kesän palkka (max 2000e). Tarkoituksena olisi käydä ajamassa hieman enskaa, mutta pääosin krossiradalla. Olen katsellut vm 2002-2006 pyöriä. Työkalut löytyy ja ne myöskin pysyvä kädessä.

Millaisia tyyppivikoja noissa vanhemmissa kotareissa on? Kertokaa mitä kannattaa ottaa huomioon kun lähtee katsomaan laitetta? Ideana itsellä ollut, että osaa n. 1500e maksavan pyörän ja jättää se 500e suosiolla remonttiin mitä kuitenkin tulee heti. Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta koskien näitä vanhempia pyöriä! :)

Ylipäätään kaikkia tuon hinta- ja ikäluokan pyöriä saa ehdotella mutta kotari/husa/husse on ennalta tuttuja ja hyväks todettuja laitteita :D

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

24.3.2014 16:14

Ktm sx125 kannattaa hommata 2004-2005 ja siitä uudempaa kun runko muuttui täysin ja tämän myötä myöskin ajettavuus. itse en myöskään etsisi husqvarnalta 2006 vanhempaa pyörää, toki nämähän on vain makuasioita ja kannattaa kuunnella muidenkin mielipiteitä! honda cr125 2003 ja siitä ylöspäin on myös ajettavuudeltaan parempi kuin vanhemmat mallit kun runko muuttui täysin. yamaha yz125 jos satut katselemaan niin 2005 ylöspäin. ja tosiaan kannattaa katsella hyvin remontoitu pyörä ja remonteistä olisi hyvä löytyä kuitit! jos kuitteja ei ole nii raakasti vain kantta auki, ei ole kauhean iso homma. ja onnea pyörän etsintään! 8)

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

28.3.2014 22:12

Paljonko pidätte sopivana maksaa yleisesti ottaen 2006...2008 250cc 2T rossista, mikä ois toimiva, huollettu ja muuten kunnossa..?
Toki vaikuttaa merkki ja kunto/isommat rempat, mutta mitä voisi pitää yleisesti sopivana hintaluokkana?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

29.3.2014 11:42

2000€. Jos on kaikki rakennettu uusilla osilla niin ehkä 2500€. Tämä minun mielipiteeni.