Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

22.12.2013 15:11

Lisää käyttökokemuksia ktm 150 sx mallista ois hyvä kuulla kun sellanen ois harkinnassa. Onko huoltovälit samaa luokkaa pikkisen kanssa? teho? moottorinluonne ja ajettavuus? vuosimallikohtaiset erot?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

27.12.2013 18:16

Pikkuhiljaa pitäis crossia rupee ettimään. Eli millanen pyörä sopis tälläselle 16 kesäselle 75kg painavalle lähemmäs 190 pitkälle jannulle?
Pyörä tulisi ihan crossiradalle ja aina välillä metsäpolkujen koluamiseen.
Taustoja on senverran että pienempänä oli 85 jolla radalla ajeltiin, mopo tietty ja nyt on piikkinen exc jolla on enskattu aika ahkerasti.

Mitä itse olen miettinyt on jokin pikkunelari. Isompikin pyörä houkuttelisi sillä 450 4t tai 250 2t ei jäisi enää pieneksi tehojensa puolesta. Tässä syksyllä pääsinkin testaamaan honda crf 450 ja tuntui ihan hyvälle pelille. Vääntöjä ja tehoja piikkiseen toki enemmän ja hitusen raskaampi viedä, mutta luulisin pärjääväni niitten kanssa.

Budjettia löytyy noin 3000 jonka luulis riittävän jo vähän uudempaan vehkeeseen. Mites noitten huollot? 250 ja 450 huollot taitaa kustantaa aika lähelle toisiaan loppujen lopuksi. Entäs 250 2t kannattaako harkita? Repii vähän eritavalla...
Lopullinen kysymys taitaa siis olla kumpi nyt 250 vai 450? Onko järkeä hypätä jo nyt näin alottelevana 450 selkään?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

27.12.2013 23:37

ViTSi kirjoitti:Pikkuhiljaa pitäis crossia rupee ettimään. Eli millanen pyörä sopis tälläselle 16 kesäselle 75kg painavalle lähemmäs 190 pitkälle jannulle?
Pyörä tulisi ihan crossiradalle ja aina välillä metsäpolkujen koluamiseen.
Taustoja on senverran että pienempänä oli 85 jolla radalla ajeltiin, mopo tietty ja nyt on piikkinen exc jolla on enskattu aika ahkerasti.

Mitä itse olen miettinyt on jokin pikkunelari. Isompikin pyörä houkuttelisi sillä 450 4t tai 250 2t ei jäisi enää pieneksi tehojensa puolesta. Tässä syksyllä pääsinkin testaamaan honda crf 450 ja tuntui ihan hyvälle pelille. Vääntöjä ja tehoja piikkiseen toki enemmän ja hitusen raskaampi viedä, mutta luulisin pärjääväni niitten kanssa.

Budjettia löytyy noin 3000 jonka luulis riittävän jo vähän uudempaan vehkeeseen. Mites noitten huollot? 250 ja 450 huollot taitaa kustantaa aika lähelle toisiaan loppujen lopuksi. Entäs 250 2t kannattaako harkita? Repii vähän eritavalla...
Lopullinen kysymys taitaa siis olla kumpi nyt 250 vai 450? Onko järkeä hypätä jo nyt näin alottelevana 450 selkään?

Jos budjettia on noinkinpaljon, kannattaa ainakin ruiskupyörä ostaa. Itse ostin piikin jälkeen juuri 250 nelarin ja on hyvä vaihtoehto ollut pääsi tosi nopeasti sinuiks pyörän kanssa!

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

28.12.2013 18:48

Pikkunelarissa vähän tiheämmät huoltovälit tietty kun isossa pyörässä. Mä oon mieluummin ostanut aina isommalla moottorilla jos täytynyt tehdä valinta kahden jonkun verran (100+ tuntia) ajetun välillä. Pikkunelaria pystyy harrastajakin rääkkäämään aika hyvin mutta nelipuolikkaalla aika harva kiertää pääosaa radasta kaasu selällään. Mielipidejuttujahan nää on. Hyvällä pidolla ollut ja mahdollisimman uusi peli nyt kannattaa joka tapauksessa koittaa löytää.

Jos ei puhuta uusista yamahoista, tai kotareista, jotka on suurelta osin mun mielestä ylihinnoiteltu vaihdokkeina, niin 250 2-tahtisiin joutuu todennäkösesti vaihtaan enemmän osaa (laakereita, iskareita laittaan/korjaan ym.) ennen kun pääsee ajaan koska ne alkaa olemaan sen verran paljon ajettuja.

Niin ja ei se ruisku mikään ehdoton ole, nyky nelitahteihin ei perus harrastaja vaihda suuttimia kuin kerran vuodessa. Ja kaikki noista pyöristähän on ihan ajettavia, ei se nelipuolikas alakierroksilla karkaa käsistä, kakspuolikas kakstahtinen taas ei ota samalla lailla pitoo kun nelarit. Ja tehon ulosanti kakspuolikkaassa kakstahtisessa on mun mielestä melkein lähempänä pikkunelaria kun piikkiä, niin paljon vääntöä tarjolla alhaallakin.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

29.12.2013 9:54

Melkein tekis mieli sanoa et jos ajat enskaa niin 2 tahti ja sit jos ajat crossia niin nelari...

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

29.12.2013 19:08

Melkein tekisi mieli kysyä perusteluja tälle väitteelle...

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

29.12.2013 19:46

Lähinnä moottorin luonteen takia,nelari on vaan niin paljon parempi ajaa radalla. Enskassa taas 2-tahtisen keveys ja yksinkertaisuus toimii paremmin ja nimen omaan valmiina enskana ei crossipyörästä rakennettuna. Joka pyörästä toki saa mieleisen ja jokaisella varmaan on oma mielipide asiasta. Ja itse ajan tällähetkellä 450 nelarilla enskaa mutta seuraava pyörä on luultavasti 250 tai 300 2-tahti enska

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

30.12.2013 23:32

Slyffe kirjoitti:Lisää käyttökokemuksia ktm 150 sx mallista ois hyvä kuulla kun sellanen ois harkinnassa. Onko huoltovälit samaa luokkaa pikkisen kanssa? teho? moottorinluonne ja ajettavuus? vuosimallikohtaiset erot?


Huoltovälit ovat käytännössä samaa luokkaa piikin kanssa. Moottorissa on enemmän tehoa kuin piikissä läpi kierrosalueen. Vanhemmat 150 SX moottorit ovat enemmän ylävireisempiä, kuin -13 ja -14 mallit.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

2.1.2014 13:41

Tarvis vaihdella tonne enskahommiin paremmin sopivaa mopoa, kiikarissa olis 250 EXC-F / 350 EXC-F öbaut 12-13 mallisia..

Ajot olisi 50/50 crossi/enska, riittääkö 250:ssa puhti etelän crossiradoille? 350:ssä on kehuttu pehmeesti tulevaa tehoa, se nappaisi. Kiloja ittellä 80+

E: valinta kohdistui 350.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

5.1.2014 18:03

emppu99 kirjoitti:Moikka!

Olen uusi täällä, ja krossailu kiinnostais.
Eli pyörän valinta edessä.Oikeastaan vain kaksi vaihtoehtoa enään on, 85 2t tai 150 4t.Olen siis -99 vuosimallia ja 162cm pitkä ja painan 55kg.

Hondaa ja YCF:ää olen katsellut mutta en oikein ole varma että kumpi olisi "se oikea" :D

http://www.nettimoto.com/honda/crf/1621497
pitäs olla aikas lailla sopiva

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

18.2.2014 9:21

Mites teillä on enska pyörä toiminut crossiradalla? Tai onko siitä vaikea saada toimiva?
Rupes himottaa enska ja täytys varmaan myydä crossi pois.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

20.2.2014 8:23

Enskalla kyllä pystyyn ajaan rossia, mutta onhan näis kumminki niin paljon pehmeempi alusta. Paljoa tarvi hyppyjä ylipitkiksi hyppiä :lol: .

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

20.2.2014 9:53

No iskarithan saa rakennettua ihan millaisiks haluaa, mulla pelas alkujoustosta herkkä crossialusta tosi hyvin enskassa ja sai kyllä täräytellä ihan rauhassa hyppyjä ylipitkäks. Luulisin et koneen luonne enemmän häiritsee kun se on sen verran rauhallisempi. Ainakin kaikissa enskoissa mitä mä oon ajanut. Mutta sekin on tietty muutettavissa. Jos rekisteröidyn pyörän haluaa. Muutenhan kannattais rakentaa crossista punakilpi.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

20.2.2014 17:16

Tuohon voi sanoa että todellakin pystyy! Toni Erikson kun päästi jämsän cc kisassa sitä kuplavolkkarin kokoista pattia ja rossirataa enskapyörällä niin veti kyllä jo tällaisen perus harrastajan sanattomaksi!

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

20.2.2014 22:48

Sittenhän on sama kun käytät iskareita jossakin ja teet siitä rossista sopivan pelin?
Mut perus tehas säädöil pystyy kyl vetään lujaa ja vieläkun osaava kuski. Iha perus harrastajal menee varmasti pahemman puuttees. Mut ei se nyt mitään yhtä nannaa ole ku rossipyöräl.
Jos mahdollista niin käy testaa, jonku tutun pyörää radalla. Siitä pohdi sitten ite mitä mieltä olet.

Eiks se niin oo et enska miehen pitäs sitä rossia osata ajaa niil vempula jousillaki. Vaikkein nii vakaata menoa välttämättä ole.