Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

9.4.2019 10:16

Ehdottomasti täysikokoinen pyörä sinun kokoiselle kaverille. Piikki tai 250cc nelitahtinen lienevät sinulle sopivia pyöriä

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

31.5.2019 16:54

kotaripoika1 kirjoitti:Millainen crossipyörä olisi hyvä 80+ kiloselle ja 169+cm pitkälleja 13 vuotiaalle jätkälle?
ajokokemus on parin kesän ajelua 110cc kiinan mönkijällä ja suzuki pv:llä.
ktm 125sx 2 tahtia olen katsellut että olisiko se hyvä minulle kun ajokokemukseni on niin pieni vai pitäisikö minun hankia joku 85cc 2 tahti crossi.


Itse aikalailla samoilla spekseillä, mutta ikää 30 vuotta. Ite ajellut 10 vuotta sitten hussen 125cc piikillä(rajoitetulla) ja nyt crossipyörää/enduroa siis myöksin katselen.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

24.2.2020 1:41

Poika 12v olisi aloittamassa crossia niin millaista pyörää tässä olisi viisasta katsella. 65-85cc 2T suositellaan, mutta myös 125cc 4T kehutaan. Joku sanoo että uusi 125cc kiinanpyyörä on halpa keino selvittää onko laji kohdillaan. Miten nuo kiinanpyörät on, onko mainettaan parempia? Onko viisaampaa ostaa 3,5K uusi 125cc 4T vai saman hintainen 85cc 2T tai vastaava?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

6.7.2020 19:29

Hei, olis pyörän hankinta eessä ja haluisin kysyä että kumpi kannattais hommata 125cc 2t VAI 85cc 2t (iso renkainen).
Ikää mulla on 14v, pituutta 174cm ja painoo +80kg.
Kokemusta kakspyöräsistä on sen verran että mankilla ajettu joku 1v ja kiinan 110cc minicrossilla joku 2v.
Perustelujen kans mielellään vastaukset. 8)

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

7.7.2020 5:04

Tuon kokoisena ei todellakaan kannata ostaa kasivitosta, loppuu tila ihan täysin, kun kassari on kuitenkin oikeasti aika pieni, eikä todellakaan tarkoitettu enää aikuisen kokoiselle kuljettajalle eli suoraan piikkisen sarviin vain. Omasta kokemuksesta voin puhua, kun joskus taannoin ajoin yhden kisakauden kassarilla loppuun, kun alkoi olemaan se 170cm pituutta, niin eihän siinä ollut enää mitään järkeä. Ajaminen oli tosi tukalaa kyyristelyä, vaikka paljon yritettiinkin tehdä tilaa "ohjaamoon". Tankoa jouduttiin korottamaan useita senttejä, penkkiä samoten ja jalkatappeja laskettiin alemmas, että ajoasennosta sai millään tasolla edes etäisesti siedettävän. Seuraavalle kaudelle sitten siirryttiin piikkiseen ja alkoi ajaminen olla jo ihan eri tasolla, niin ajotekniikan kuin tulostenkin osalta.

Osta siis vaan suoraa se piikkinen. Voimaahan siellä sitten on paljon enemmän kuin missään kiinavehkeissä, että järki päässä kun lähdet ensimmäisiä kertoja semmoisella ajamaan ja opettelemaan.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

16.2.2021 13:21

Millainen pyörä olisi järkevin aloittelijalle? Ikää on jo 35 vuotta ja olen ajellut jonkin verran minicrosseilla ja katupyörillä, mutta crossiradalla en ole koskaan käynyt. Nyt harrastuksen aloittaminen on alkanut kiinnostamaan, joten millaista pyörää kannattaisi harkita 3000-5000€ hintaluokassa?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

23.8.2021 15:55

Morjesta, alkanu polttelemaan crossin hankinta perus harraste käyttöön eli monttuajoon, mehtäteille, mehtään, poluille ja ehkä satunnaisia kertoja ihan radalle.
Kokemusta ei ole kuin mankista, minicrosseista ja kavereiden mopoista. Mikä olisi hyvä pyörä tämmöselle kokemattomalle kuskille ei ole väliä onko 2-tahti vaiko 4-tahti.
Ikää on 15 vuotta, pituutta ~181cm ja paino siellä 82-84kg.
Pyörän tulisi olla kohtuu hintainen, mutta kuitenkin sellainen joka toimii. En ole mitenkään merkkiuskollinen, mutta haluaisin kuulla kokemuksia eri merkeistä ja minkä merkkisiin pyöriin saa helposti osia ja halvalla. Kiinan crossit ei ole vaihtoehto.
Vastaukset mieluiten perustellen kiitos! ;)

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

27.8.2021 8:16

250 nelitahtinen on crossipyöristä helpoin ajettava aloittelijalle ja tehot riittää silti kovempaankin menoon. Myös 250-300 2T enduromallit ovat moottoriluonteeltaan säyseitä ja pehmeä jousitus toimii hitaassakin vauhdissa

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

27.8.2021 20:40

Miten usein 250 nelaireita sitten pitää huoltaa ja paljon se kustantaa? Mitä konerempassa kannattaa uusia jne?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

19.5.2022 18:00

Tekeekö 125cc tai 250cc 1000-1500€ crossilla mitään, jos ostaisi satunnaiseen metsässä ajoon?