Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yamaha YZ

27.3.2015 22:22

Iltaa, onkos porukat tota powertuner mokkulaa käyttänyt millä kokemuksilla?

Mieluisa yllätys oli kun ostin aikoinaan ton mopon niin krääsälaatikossa makasi toi tuneri. Näyttää olevan hinnoissaan mokoma vehje.

Lähinnä motohommiin suunniteltu säädöiltään toi peli nykysellään, niin mielenkiintoista olisi kuulla kokemuksia tuon Tunerin mahdollisuuksista vaikuttaa ajoon +/ -

Mutta eipä tuota Tuneria tarvi pitkään aikaan, pitää totutella koko pyörään ennen sitä huolella.

Re: Yamaha YZ

5.4.2015 21:26

Terve. Nyt olis semmosta ongelmaa että ku tuli tuossa ostettua yz426f ja oli kone kasattu väärin ja sen takia jumissa,se ongelma kuitenki korjattu mutta pää ongelma on sitten se käynnistys ei lähe sitten millään käyntiin polkemalla mutta vetämällä lähtee suht helposti mutta kone käy todella kuumana alkukäyrä alkoi hehkumaan punaisena vain muutaman metrin ajon jälkeen. Oisko kellään mitään tietoa miks ?

Ite aattelin: imu vuotoa, kaasarin huonoja säätöjä,
(kävisi liian laihalla),venttiilen/nokkien ajoitusta

Re: Yamaha YZ

6.4.2015 1:05

426:ssa ei ole automaattista puolipuristinta vaan puolipuristin vivulla haetaan yläkuolokohta ja sitten poljetaan käymään(ja ilman kaasua).Alkukäyrän hehku on normaalia,se aiheuttaa vuodesta toiseen kummastusta uusien nelariharrastajien keskuudessa ;)

Re: Yamaha YZ

8.5.2015 21:45

Mikä vikana piikkisen kytkimessä, kun vaihdoin uudet levyt ja jouset, niin kytkin luistaa niin paljon ettei liikkeelle pääse. Vaijeri ei oo liian kireällä. Castrolin MTX 10w-40 öljyt sisässä. Pitäiskö olla levyillä jonkunlainen järjestys?

Re: Yamaha YZ

9.5.2015 16:05

Olihan uusia levyjä varmasti sama määrä kun vanhoja?

Re: Yamaha YZ

10.5.2015 11:45

Kyllä oli sama määrä. Vika oli physicin jousissa. Oli kyllä jäykemmät mitä nuo mitkä oli paikallaan, mutta ei puristanut kytkinpakkaa yhtään. Jouset siis hyppäsivät kytkinkannen läpi niin, että ne ottivat kytkinkruunuun (?). Ja ne sai repiä ruuvimeisselillä irti kytkimestä, kun juuttuivat kytkimeen kiinni. Nuilla edellisillä jousilla pelaa.

Re: Yamaha YZ

15.5.2015 20:01

Ei ole aiempaa kokemusta näistä isommista (250cc) 2-tahtisista, niin minkälaisiin ketjuihin sitä kannattaa sijoittaa? Pyörä siis pääosin enskakäytössä.

Heppoja ei paljoo semmosesta vm. -92 myllystä löydy.. niin mietin, että välttäiskö ihan jotkut perus DID/RK ketjut - eli n. 40-60€ hintaluokassa.

Sitten vaihtelee ~40h välein - ettei käy niin, että ketjut lentää magneetonkopan läpi täydestä vauhdista. :D


PS. Eiks näihin oikeasti mistään löydy ilmasia workshop manuaaleja (pdf tiedostona)?
Tartteisin resistanssiarvoja sytkäpuolelle.. kipinä kadoksissa ja vikaa selvittelemässä parhaillaan.

Re: Yamaha YZ

16.5.2015 16:23

Kunhan ovat o-rengas ketjut, niin ei tarvi tiukkailla vähän väliä. Ja ketjuohjuri kuntoon, mahdollinen alumiinihäkkyrä pois, jos vähänkin oikeaa enskaa ajaa. Tehoahan tuollaisessa puolikkaassa crossissa on ihan liikaa enskaan, ainakin itsellä olevassa 86 yz:ssa joka tehty enskaan.
Verrattuna vaikka omaan 09 300 kotariin. ;)
Viimeksi muokannut paapeli päivämäärä 17.5.2015 4:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha YZ

16.5.2015 17:31

Mites nuo o-rengasketjut sietää hiekkaa?
Ei kuitenkaan pitäis halvimpienkaan ketjujen katketa alle 40h ajettuina?

Sen verran halpa koko päristin, ettei kauheest viittis sijoittaa pelkkiin ketjuihin.

Ketjuohjurit on melko lopussa (~2-3mm pintaa).. pitänee ne uusia tässä, kun rahaa jostain löytyy vähän enemmän.

Se on kyllä totta, ettei noissa kovin tasainen tehoalue ole.. mutta kaikkeen sitä tottuu. ;)

Re: Yamaha YZ

19.5.2015 9:18

Olisko kellään ylimääräistä öljysäiliöä yamaha yz250f -09.
Ei kehtais alkaa värkkäämään uusia kierteitä ilmaruuville :roll:

Re: Yamaha YZ

21.5.2015 7:27

Mikähän vikana kun piikkinen pätkii yläkierroksilla? Sytytyspuolan resistanssin mittasin ja se oli tulpanhatusta ja rungosta mitattuna 12,8 kiloohmia. Kipinä näyttäs vähän heikolta. Tulppa vaihdettu. Jos jollakin on piikkisen sähköosia, voisin ostaa.

Re: Yamaha YZ

25.5.2015 20:06

Jotain sain aikaseks mittailtua tosta oman Yzetan myllyn sytkän osista..

Tulpanhattu = 4.8kΩ
Tulpanjohto = 0.7kΩ
Puola = 1.1kΩ
Tulpanhattu-Tulpanjohto-Puola -yhdistelmä = 8.99kΩ

Aikani sekoilin yleismittarin kanssa.. mut joo.
Ei ainakaan nuo arvot ole "hyviä.."

Edit. kipinä löytyi - pari johtoa vaihdoin + liittimet (puola/cdi).

Re: Yamaha YZ

1.6.2015 19:37

Elikkäs 98 vuoden kaksipuolikas YZ ei suostu yhteistyöhön tyhjäkäynnin kanssa. Sekä vakuosuuttimet että monesti suositellut pienemmän suuttimet testattu, ei vaikutusta. Käy hetken onnetonta tyhjäkäyntiä ja sammuu.

Purkasin pakoaukonsäätimen ja mielenkiintoista oli että tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi ja kierrokset nousivat kun avasi pa-säätimen öljyn tyhjennysruuvin tai otti koko kannen irti pyörän vasemmalta puolelta, tällöin siis pakokaasua pääsi vuotamaan jostain ohi. Ei vaan taida olla kovin tyylikästä että pakokaasua puskee hirveästi muualta kuin putken päästä joten pitäisi varmaan joku vähän asiallisempi ratkaisu keksiä. Muuten pa-säädin kyllä toimii.

Mihin tälläiset ongelmat oikein viittaavat? Kenellään ollut vastaavia?

Niin, ja pitäisikö siitä ryypyn nuppia saada myös pyöriteltyä eri suuntiin, itsellä ei ainakaan pyöri vaikka kaasarissa lukee siinä kohdalla nuolet sivuille ja idle adjust?

Re: Yamaha YZ

2.6.2015 7:31

Rokkijumalaz kirjoitti:Elikkäs 98 vuoden kaksipuolikas YZ ei suostu yhteistyöhön tyhjäkäynnin kanssa. Sekä vakuosuuttimet että monesti suositellut pienemmän suuttimet testattu, ei vaikutusta. Käy hetken onnetonta tyhjäkäyntiä ja sammuu.

Purkasin pakoaukonsäätimen ja mielenkiintoista oli että tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi ja kierrokset nousivat kun avasi pa-säätimen öljyn tyhjennysruuvin tai otti koko kannen irti pyörän vasemmalta puolelta, tällöin siis pakokaasua pääsi vuotamaan jostain ohi. Ei vaan taida olla kovin tyylikästä että pakokaasua puskee hirveästi muualta kuin putken päästä joten pitäisi varmaan joku vähän asiallisempi ratkaisu keksiä. Muuten pa-säädin kyllä toimii.

Mihin tälläiset ongelmat oikein viittaavat? Kenellään ollut vastaavia?

Niin, ja pitäisikö siitä ryypyn nuppia saada myös pyöriteltyä eri suuntiin, itsellä ei ainakaan pyöri vaikka kaasarissa lukee siinä kohdalla nuolet sivuille ja idle adjust?


Tuo pa säätimen kannen avaus huonontaa sylinterin täytöstä, koska pakokaasua/ bensa-ilmaseosta falskaa ohi pakoputken paisarin>>bensa-ilmaseosta pääsee karkaamaan normaalia enemmän joko suoraan pa kannen kautta ulkoilmaan tai huonontuneen pakoputken toiminnan seurauksena pakoputken kautta>> laittaa pyörän käymään laihemmalla seoksella>>kierrokset nousee..Näiden oireiden perusteella kuulostais että sun mopo käy huomattavan rikkaalla tyhjäkäyntiä.

Mitkä suuttimet ja mikä neula sulla kiinni? Mitkä on vakiot?

Ootko kattonu että änkkärin reikäputki on ehjä ja villat kunnossa. ilmansuodatin on tietysti pesty ja öljytty?? Tsekkaa kaasarin kohojen säätö,onko "float level" oikea, eihän bensanpinnan korkeutta säätelevä venttiili ole jumis??

Eihän sulla olisi sen mallinen luisti kaasarissa että ei käy sen takia tyhjäkäyntiä (pieni luistin leikkaus).Normiajossako pyörä toimii?

Ryypyn nuppia kai pitäis saada säädettyä...

Re: Yamaha YZ

2.6.2015 16:41

sklitva kirjoitti:
Rokkijumalaz kirjoitti:Elikkäs 98 vuoden kaksipuolikas YZ ei suostu yhteistyöhön tyhjäkäynnin kanssa. Sekä vakuosuuttimet että monesti suositellut pienemmän suuttimet testattu, ei vaikutusta. Käy hetken onnetonta tyhjäkäyntiä ja sammuu.

Purkasin pakoaukonsäätimen ja mielenkiintoista oli että tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi ja kierrokset nousivat kun avasi pa-säätimen öljyn tyhjennysruuvin tai otti koko kannen irti pyörän vasemmalta puolelta, tällöin siis pakokaasua pääsi vuotamaan jostain ohi. Ei vaan taida olla kovin tyylikästä että pakokaasua puskee hirveästi muualta kuin putken päästä joten pitäisi varmaan joku vähän asiallisempi ratkaisu keksiä. Muuten pa-säädin kyllä toimii.

Mihin tälläiset ongelmat oikein viittaavat? Kenellään ollut vastaavia?

Niin, ja pitäisikö siitä ryypyn nuppia saada myös pyöriteltyä eri suuntiin, itsellä ei ainakaan pyöri vaikka kaasarissa lukee siinä kohdalla nuolet sivuille ja idle adjust?


Tuo pa säätimen kannen avaus huonontaa sylinterin täytöstä, koska pakokaasua/ bensa-ilmaseosta falskaa ohi pakoputken paisarin>>bensa-ilmaseosta pääsee karkaamaan normaalia enemmän joko suoraan pa kannen kautta ulkoilmaan tai huonontuneen pakoputken toiminnan seurauksena pakoputken kautta>> laittaa pyörän käymään laihemmalla seoksella>>kierrokset nousee..Näiden oireiden perusteella kuulostais että sun mopo käy huomattavan rikkaalla tyhjäkäyntiä.

Mitkä suuttimet ja mikä neula sulla kiinni? Mitkä on vakiot?

Ootko kattonu että änkkärin reikäputki on ehjä ja villat kunnossa. ilmansuodatin on tietysti pesty ja öljytty?? Tsekkaa kaasarin kohojen säätö,onko "float level" oikea, eihän bensanpinnan korkeutta säätelevä venttiili ole jumis??

Eihän sulla olisi sen mallinen luisti kaasarissa että ei käy sen takia tyhjäkäyntiä (pieni luistin leikkaus).Normiajossako pyörä toimii?

Ryypyn nuppia kai pitäis saada säädettyä...


No tänään tuli sitten hukattua päivä taas tuon romun kanssa, villat vaihdettu, ilmanputsari pesty ja öljytty, läpät käännetty toisin päin niin ettei raota, kaasarin bensapinta säädetty ja kaasari pesty. Ei vaikutusta.

Kaasariin edellinen omistaja oli vaan keksinyt laittaa tiivistepinnoille moottorisilikoonia mitä näytti olevan vähän ympäriinsä pikkukanavissa. Parhaani mukaan poistin jäämät, toivottavasti ei mitään jäänyt.

Varmaan seuraavaksi pitäisi sitten se ryypyn nuppi uusia. Mistäköhän saisi halvalla?