Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

2t vs 4t "Ensipyörä"

23.3.2013 22:44

P#skamyrskyhän tästä varmaan tulee mutta yritetään nyt kumminkin.
Elikkäs oli ajatuksissa jos sitä jonkinlaista enskaa hommaisi vaikkapa kesällä. Tarkoitus olisi kattella jotain ~250 kuutioista. Piikkiä en halua, niitä kokeillut ja mielestäni rasittava ajaa koska ei sitä vääntöä nyt niin hirvittävästi ole. Kysymys siis kuuluukin, kannattaisiko KEVYEEN harrasteajoon (omissa mettissä enskailua, metsäautoteitä ja vähän soramonttuja) ostaa 2 vai 4 tahtinen. Nelarissa ilmeisesti kalliit korjaukset mutta ovatko nekään ongelma kevyessä ajossa? :eek: Ajokokemuksesta senverran että se rajoittuu noppelina omistamaani 50cc crossiin, mopoihin ja kavereiden piikkeihin.

PS. Joskus joku ehdotti että osta 450cc, halpoja käytettyinä, ei liikaa tehoa koska onhan niissä säädettävä kaasu. :) Taitavat kuitenkin olla kokemattomalle aivan liian tehokkaita sekä isoja ja painavia mörköjä :D Vaikka olenkin 186cm pitkä....
Sekavaa sepitystä mutta hyvät neuvot kalliit!

EDIT: Niin ja tosiaan käytetty kiikarissa, sanotaan nyt budjetiksi niinkin pieni kuin 3000€
Viimeksi muokannut Romo päivämäärä 24.3.2013 0:44, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

23.3.2013 23:27

Nelipuolikas todella lähtee kokemattomalla nopeesti lapasesta.
Kakspuolikas 2t vois olla sun valinta kyllä. Suht pitkät huoltovälit, luotettava, helpot ja halvat huollot(vrt.4t).

Ei jatkossa tehä uusia topiceja vaan kirjotellaan valmiiseen ketjuun! :)

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

23.3.2013 23:45

200exc on mukavan lepponen ja kevyt peli ajella. Varmaan alottelevalle parempi valinta kun puolikas.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

24.3.2013 0:33

Oman kokemuksen mukaan nelari on käytössä halvempi jos ei tule moottorin täysituhoa. Olen ajanut nyt reilu 10 vuotta nelareilla (ja kertaakaan ei ole tullut täysituhoa) ja huomattavasti vähemmällä säätämisellä ja remppaamisella on päässyt. Nelari vie vähemmän bensaa ja harrasteajossa riittää kun vaihtelee öljyjä noin 10 tunnin välein ja pitää ilmanputsarin puhtaana. Pikkuveli hankki 10 nelarivuoden jälkeen piikin vuosi sitten ja viime kesänä jäi ajot vähiin kun tuli niin paljon remppaa. Pyörät (ja varsinkin käytetyt) on kyllä yksilöitä eli jotkut hajoaa koko ajan ja jotkut kestää mitä vaan. Järkevintä on käydä koeajopäivillä testaamassa niin tietää mikä sopii käteen. Eikä noita nykycrossinelipuolikkaita kannata pelätä, ei ne ole mitään mörköjä, ainakin Honda on kevyt ja helppo ajaa.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

24.3.2013 2:20

Suosittelen Hondan crf 250x pärrää.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

24.3.2013 20:05

Lisätään nyt omakin mielipide.

Syksyllä päätin aloittaa oman motocrossi urani ja samanlailla tuumailin että mikä olisi se oikea vaihtoehto. Mitat 183/95kg joten tuumailin että piikkinen olisi pieni joten 250 2-t on oltava se oikea. No nyt on tallissa -08 250 rm.
Pyörä on hyvä mutta alottelijalle väittäisin sen olevan koneeltaan liian repivä. Näissäkin on tottakai merkkikohtaisia eroja ja menohaluja saa muokattua mutta jos nyt lähtisin uudelleen katsomaan itselleni pyörää niin se olisi joko 125 2t tai 250 nelari.

Eise teho ole kaikkikaikessa vaan se jaksaako sitä ajaa omaa vauhtiaan 5kierrosta vai 10. Ja ne jotka voi ajaa ees osan aikaa 250 2t pelillä torvi auki alkaa oleen jo oikeesti kokeneita kuskeja. Näin jälkikäteen viisastuneena. :)


EDIT: Niin ja kaikki edellämainittu on vain minun mielipiteeni ja nimenomaan crossikäytössä.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

25.3.2013 3:46

Suosittelen todellakin sitä 200-300cc kakstahtista. Saattaahan ne crossipyörät olla alkuun vähän repiviä mutta niitäkin saa helposti kesytettyä. 2t enskapyörät sitten ihan eri maata ja mun mielestä sopii harrastelijalle kuin nyrkki silmään helppoutensa ansiosta.
Omistin 300 kakstahdin kolmisen vuotta ja todella mukava pyörä käytökseltään, varsinkin ktm sopii myös aloittelijalle hyvin muunneltavuutensa ansiosta. Koeajoin myös 2013 250 ja 200 exc pyörät joista 200 tuntui sopivan erittäin hyvin harrastelijan käteen, ei liian väännötön mutta ei myöskään pyri kiskomaan liian voimakkaasti keskialueella.
Nelareista testattu 350 joka oli myöskin mainio peli mutta jostain syystä 2t tuntuu meikäläisen käteen sopivammalta, mielipide juttu siis.
Osaltaan tää mielipide perustuu siihen että nelari stumppaa kivikossa yms paikoissa todella herkästi ja kun onnistut kerran sen tulpan kastelee niin saat pahimmassa tapauksessa polkea jalkas hapoille että lähtee käyntiin.
Ite just hankkimassa Honda CR250 pärrää, tulee sekä crossi että enskakäyttöön. Uskoisin että siitäkin saa ihan mukavan laitteen myös enduroon vaikka repiskin tehdasasetuksilla liikaa, kuitenkin alustalla ja asenteella se suurin osuus loppujen lopuksi.
450 4t mun mielestä aika raskas ajaa voimansa takia. 2t vielä joustaa alhaalla mutta 450 potkii saman tien. Kokeillut sekä 450 hussea että 530 kotaria.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

26.3.2013 0:32

250 4t.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

26.3.2013 15:49

Katupuolella monesti , tai siis yleensä, porukka menee mentaliteetilla mitä enemmän tehoa sen parempi. No siellä se varmaan monesti toimiikin kun radassa ei ole hyppyreitä, jarrupatteja yms hauskaa joista sen laitteen saa hyvin helposti lähtemään lapasesta.

Meillä on ollut tallissa isoista pyöristä sekä 125cc 2T, että 250cc 4T. piikillä olen aina välillä kokeillut ja oikeastaan ainoa rata missä olen siitä edes pikkusen tykännyt on joutsa. Piikki ei tunnu meikäläisen alla yhtään hyvältä. Jotta sillä pystyisi tällänen 90 kiloinen ajamaan pitää sitä viedä isommalla kaasulla ja samaan aikaan taidot ei riitä siihen. Se vaatii aikalailla osaamista ja kokemusta että pystyy viedä piikkiä tehoalueella.

Puolikkaalla nelarilla taas tälläisen hitaasti liikkuvan pujottelukepin on erittäin mukava ajella. Ei ole ihan niin tarkkaa millä vaihteella ajaa, kaasuun reagointi on rauhallisempaa (kuskilla ja pyörällä) ja hitaasti ajaminen onnistuu kanssa.

Jos verrataan uutena ostettujen pyörien kuluja, niin harrastajalla se on oikeasti ihan se ja sama ostaako 2T vai 4T pyörän. Kummatkin kestää hyvin. Molemmissa kun pitää putsarin puhtaana ja oikein kiinnitettynä niin ne on ikiliikkujia.

Aloittelevalle ja osaamattomalle kuskille 4T on paljon helpompi. Putsaa putsarin ja vaihtaa öljyt säännöllisesti, kaataa bensaa tankkiin ja nauttii ajosta. 2T:n kanssa saa läträillä öljyä bensan sekaan ja leikkiä suuttimilla. Toki onhan tuo suuttimien kanssa leikkiminen ihan mielenkiintoistakin, paitsi silloin kun sulattaa koneen väärien suuttimien takia.

On muuten varsin kettumainen tunne kun pyörässä on _liikaa_ tehoa ja osaamaton kuski horjahtaa hyppyriin tullessaan ja kääntää kaasun vahingossa pohjaan. Nimimerkillä yksi tuttu kävi kokeilemassa crossia, onneksi oli hyvät releet päällä niin meni vaan kypärä rikki.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

26.3.2013 16:02

Noilla sun kriteereillä 300cc eurooppalainen enduro ( Ktm, GasGas, Hva, Tm)

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

8.4.2013 16:46

Piikillä sitä opetellaan ajamaan :D Sen verran oikukkaita vehkeitä kuitenkin. Tarvii vetää kokolailla kaasupohjassa, että siitä ajamisesta tulee jotain ja pääsee jonnekkin.
Mutta tosiaan jos tommosta rauhallista ajoa omaksi ilokseen ni iso enska 2-t on omaan makuun kyllä mahtavia vehkeitä ainakin mettässä. Itellä nyt 300 gasgas ja jaksaa mennä melkeempä millä vaihteella vaan :D Nelareista ei itellä niin kokemusta ni paha mennä mitään sanomaan.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

10.4.2013 12:01

Kyllä aloittelijalle kaikein helpoin on 4T250:n ja vielä neitinapilla eli sähköstarttilla varustettuna "aitona" enskana. Crossit on monesti vähän terävämpiä moottorin luonteeltaan ja sitä kautta hankalampia ajettavia / herkempiä stumppaamaan pahoissa/hitaissa paikoissa. Ja vaikkei 2504T olekkaan vaikea polkea käyntiin niin on se neitinappi kuitenkin juhlaa "ojanpohjalle" stumpauksen jälkeen.

Omaani joka kuinka ollakkaan olis myynnissa, tietenkin häpeämättömästi mainostan...

http://www.nettimoto.com/husqvarna/te/1477486

Mutta yhtä hyviä / helppoja olis esim KTM250EXC-F, Yamaha WR250F, yms.
Esim ajokaverilla on tuollainen WR250F ja se on myös tosi helppo peli ajaa, moottori, vääntää nätisti alhaalta. Tosin häviää varmaan huipputehossa crossimallille mutta anyway...

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

11.4.2013 22:16

M-Racer kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan nelari on käytössä halvempi jos ei tule moottorin täysituhoa. Olen ajanut nyt reilu 10 vuotta nelareilla (ja kertaakaan ei ole tullut täysituhoa) ja huomattavasti vähemmällä säätämisellä ja remppaamisella on päässyt. Nelari vie vähemmän bensaa ja harrasteajossa riittää kun vaihtelee öljyjä noin 10 tunnin välein ja pitää ilmanputsarin puhtaana. Pikkuveli hankki 10 nelarivuoden jälkeen piikin vuosi sitten ja viime kesänä jäi ajot vähiin kun tuli niin paljon remppaa. Pyörät (ja varsinkin käytetyt) on kyllä yksilöitä eli jotkut hajoaa koko ajan ja jotkut kestää mitä vaan. Järkevintä on käydä koeajopäivillä testaamassa niin tietää mikä sopii käteen. Eikä noita nykycrossinelipuolikkaita kannata pelätä, ei ne ole mitään mörköjä, ainakin Honda on kevyt ja helppo ajaa.


Ei siinä bensan kulutuksessa nyt niin kauheen suurta eroa ole. Molemissa 2t/4t on tärkeää pitää öljyt ja putsari puhtaana. Nelarin öljyn vaihdossa kannattaa olla jopa tarkempi kuin 2t:ssä. Ei tainnut olla se sun velipoikasi hankkima piikki uusi, vaan käytetty, joten ei ehkä ole mitenkään vertailukelpoinen kulutuksen keston suhteen, kun tuppaa noiden käytettyjen pyörien välillä olla melkoisia eroja. Eikös sinulla ne pyörät ole ollut aika vähäisellä käytöllä? Jos pyörällä ajetaan vain muutama kymmenen tuntia, niin ei se kulutuksen kesto oikeen tule noilla tunneilla vielä kunnolla esille.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

11.4.2013 23:14

wolvie kirjoitti:Aloittelevalle ja osaamattomalle kuskille 4T on paljon helpompi. Putsaa putsarin ja vaihtaa öljyt säännöllisesti, kaataa bensaa tankkiin ja nauttii ajosta. 2T:n kanssa saa läträillä öljyä bensan sekaan ja leikkiä suuttimilla. Toki onhan tuo suuttimien kanssa leikkiminen ihan mielenkiintoistakin, paitsi silloin kun sulattaa koneen väärien suuttimien takia.


Läträillä öljyjen kanssa? Vaikka tekisi hiitaaastiii, niin menisiköhän tuohon "läträilyyn" jopa 30sekuntia aikaa. Purkki kaapista, purkista kippoon, kiposta jerryyn= valmista!
siis vau, aivan älyttömän vaikeaa "läträystä". Ei kannata suurennella näitä 2t "haittapuolia".

Leikkiä suuttimilla?? Minusta tuntuu että juuri sellaiset joiden ei oikeasti vauhdin ja taitojensa puolesta tarvitsisi pyöräänsä säätää, ropaavat juuri eniten niitä vehkeitään. Hyvänä esimerkkinä tälläkin foorumilla ja endurokisoissa vaikuttanut Sherco kuljettaja.. Kun kokematon ja tietämätön alkaa omin päin tuunamaan säätöjä, niin päin persettä menee ja ongelmat alkavat. Ensin täytyy totutella pyörän luonteeseen ja saada vauhti sellaiselle tasolle että on järkevää alkaa hakemaan "oikeita" kaasarin säätöjä. Sitten kun se tuppi rupeaa pysymään enemmän siellä auki asennossa, voidaan alkaa vaihtaa neulaa, suuttimia, etc.. Joten turha pelotella harrastelijoita joillakin suutin sulkeisilla, se on tarpeetonta. Käytetystä pyörästä ne voi tarkastaa ja mahdollisesti vaihtaa. Kisakuskeilta, netistä, tai muilta alan ammattilaisilta saa tarvittaessa neuvoja, eikä tarvitse niitä moottoreita sulatella. Tietysti kantapään kautta opittu tieto on myös sallittua :D

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

12.4.2013 11:56

zeizei125 kirjoitti:
wolvie kirjoitti:Aloittelevalle ja osaamattomalle kuskille 4T on paljon helpompi. Putsaa putsarin ja vaihtaa öljyt säännöllisesti, kaataa bensaa tankkiin ja nauttii ajosta. 2T:n kanssa saa läträillä öljyä bensan sekaan ja leikkiä suuttimilla. Toki onhan tuo suuttimien kanssa leikkiminen ihan mielenkiintoistakin, paitsi silloin kun sulattaa koneen väärien suuttimien takia.


Läträillä öljyjen kanssa? Vaikka tekisi hiitaaastiii, niin menisiköhän tuohon "läträilyyn" jopa 30sekuntia aikaa. Purkki kaapista, purkista kippoon, kiposta jerryyn= valmista!
siis vau, aivan älyttömän vaikeaa "läträystä". Ei kannata suurennella näitä 2t "haittapuolia".


2T:llä pitää ensin hommata sitä 2T öljyä ja huolehtia että sitä on aina mukana. Ja kun seuraa näitä mototin keskusteluja niin ei se tunnu se öljyn valintakaan olevan mitään helppo.

Tuohon öljyn kanssa läträämiseen kannattaa luoda systeemi jota kokoajan noudattaa. 99% tapauksista laitan aina ensin öljyn. Bensaa ei kannuun mene jos siellä ei ole öljyä. Joskus tuosta joutuu joustamaan jolloin laitan jeesusteipillä kannuun merkinnän öljy puuttuu.

Talvella ollaan käytetty paljon Aspenin bensaa ja ostettu sitä 25l kannuissa joten joutunut pikkusen muuttamaan toimintatapaa. Kun kannu tulee talliin laitan sinne välittömästi öljyt sisään ja piirrän tussilla 3% merkin muutamana kertaan kannun päälle.

Aina välillä kun muisti pettää ja mietityttää niin tulee laskettua kannusta bensaa pikkusen johonkin läpinäkyvään purkkiin niin että voi tarkistaa väristä että siellä varmasti on öljyt seassa.

Noin homma menee pojan ja tytön pyörien kanssa. Mun pyörä taas on 4T, joten kun kannussa on tilaa ja käyn hakemassa lasten pyöriin bensaa niin tankkaan samalla omaan kannuun kanssa. Bensaa kannuun eikä tarvitse miettiä oliko siellä öljyä vai ei.

Hiukan väittäisin asian olevan helpompaa 4T maailmassa.