Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Huolto & korjaus

8.8.2012 17:44

Laitoin tuossa 250 2-t crossiin lohkot yhteen ja mietin tuota kampiakselin keskitystä lohkoihin nähden. Eli kuinka tarkkaa se on? Pitääkö rakotulkilla mitata välys ja paukuttaa keskelle vai riittääkö että siinä on rakoa ja pyörii vapaasti? Sain paukutettua kampuran kumivasaralla melkein keskelle, mutta kovin kauheasti sitä ei viittis hakata.

Re: Huolto & korjaus

8.8.2012 19:49

mikä pyörä? ei sitä keskitetä vaan kytkimen puolella vedetään pultilla laakeriin kiinni.

Re: Huolto & korjaus

8.8.2012 20:23

jo kirjoitti:mikä pyörä? ei sitä keskitetä vaan kytkimen puolella vedetään pultilla laakeriin kiinni.


Pyörä on KX250. Olen siis jo asentanut kampiakselin yms. sekä lohkot pultannu kiinni. Korjausopas vaan neuvoo katsomaan silmämääräisesti että limppujen ja lohkon väliin jää yhtä paljon tilaa kummallakin puolella. Ja jos ei ole niin naputella varovasti keskelle. Kysymys kuuluukin että kuinka tarkkaa tämä sit on? Ajattelin että lämmetessään vois ottaa johonki kiinni, mutta tuskin nyt kuitenkaan?

Re: Huolto & korjaus

8.8.2012 21:29

jaa a, enpä ole kx:iä availlu että enpä mene sanomaan. Mutta kyllä ohjekirjan mukaan ku laittaa nii hyvä tulee jokatapauksessa.

ei räjäytyskuvissa tosiaan olekaan tuolla honda,ktm yms tyylillä että toiseen laakeriin.

Re: Huolto & korjaus

8.8.2012 21:35

Kellään tietoa mistä sais semmosia pinna-avaimia jossa on momentti avain? Ite en löytänyt ainakaan näin nopealla googletuksella.

Re: Huolto & korjaus

8.8.2012 22:04

http://www.ebay.com/itm/Tusk-Spoke-Torq ... 79&vxp=mtr

en sitten vertaillu hintoja mutta sieltä niitä löytyy esimerkiksi, mutta eipä tuo momenttiavain nyt hirveän hyödyllinen ole.

Re: Huolto & korjaus

9.8.2012 8:33

Kysytäämpä täälläkin:

Mikähän mahtaisi vikana olla kun ei tyhjäkäynti pysy ollenkaan ruodussa 426 WR:ssä :( Ennen toimi hyvin mutta sitten avasin kaasarin pohjan, katoin mikä suutin on kiinni ja nyt sitten kierrokset leijuu tyhjäkäynnilla ylösalas. Tyhjäkäynnin ja tyhjäkäynnin seosruuvia oon yrittänyt pyöritellä jokasuuntaan.

Kylmän koneen ryypyn kun iskee päälle niin alkaa kone huutamaan niinkuin imuvuoto olisi :s Sekin ilmaantui sen jälkeen kun kaasarin pohjan avasin.

Ja nyt pyörä käy muutenkin laihalla kun rauhallisella matka-ajolla putki hehkuu punahehkussa melkein änkän liitokseen asti.

Muuten kasasin samalla tavalla mutta pohjan laitoin kolmella ruuvilla vaan kun yksi hävisi. Tuskin vaikuttaa kun ei kuitenkaan bensaakaan vuoda välistä.

Re: Huolto & korjaus

9.8.2012 16:54

Koitappas laittaa kaasarin pohja kunnolla kiini ja/tai uus tiiviste sinne väliin.
Ootko tarkistanu bensaletkut ettei oo halkeemia?

Re: Huolto & korjaus

9.8.2012 20:21

HegeX_ kirjoitti:Koitappas laittaa kaasarin pohja kunnolla kiini ja/tai uus tiiviste sinne väliin.
Ootko tarkistanu bensaletkut ettei oo halkeemia?


Voiko tuollaista tehdä jos ei ole pohja kunnolla kiinni? Eipä tuossa ole kuin yksi bensaletku :D Ja se ei ainakaan vuoda.
Omituista kyllä kun ei millään saa säätöihin. Seosruuvia ja tyhjäkäyntiä nyt jo monta päivää yrittänyt pyöritellä. Ja aina kun laittaa kylmän koneen ryypyn päälle niin alkaa kone huutamaan. Ei väliä onko kuuma tai kylmä kone :s

Kylmänä kun käynnistää niin hetken toimii aika hyvin mutta heti kun lämpenee niin ei enää pelitä.

Onko mitään ehdotusta mikä ois? Suuttimet on putsattu

E: NYT TOIMII! Tuossa piti seosruuvia avata kolmisen kierrosta niin nyt tasottui :)

Re: Huolto & korjaus

10.8.2012 23:36

Hyvä et sait kuntoon! Vaikkei vuotaskaan pohjasta tai letkust ulospäin ni ilmaa voipi vetää välistä... ;)

Re: Huolto & korjaus

11.8.2012 22:26

Heittäkääs ehdotuksia jollekin laadukkaalle momenttiavaimelle/setille, jolla vääntelis kotarista pultit oikeille momenteille. Tähän mennessä näppituntumalla väännetty..

Pyörä siis KTM exc300 -12.

Re: Huolto & korjaus

14.8.2012 16:23

kertokaas nyt joku että miten kun 400 yz ostin tässä ja valot on mutta edellinen omistaja niitä ei jännitteen tasaajan läpi saanut tehtyä ja muutenkin oli tehty pätkä johtoa ja apiko-liitin tyyliin. niin mitenkä toi jännitteen tasaaja tms onkaan nii pitää kytkee? koska jos sitä ei ole niin magneetostahan tulee mitä sattuu lukemaa valoille (0-30v) mittasin ja tohon jos lampun laittaa ilman sitä niin sehän palaa heti? nii jelppikääs nyt.. :)

Re: Huolto & korjaus

14.8.2012 21:13

tupez kirjoitti:kertokaas nyt joku että miten kun 400 yz ostin tässä ja valot on mutta edellinen omistaja niitä ei jännitteen tasaajan läpi saanut tehtyä ja muutenkin oli tehty pätkä johtoa ja apiko-liitin tyyliin. niin mitenkä toi jännitteen tasaaja tms onkaan nii pitää kytkee? koska jos sitä ei ole niin magneetostahan tulee mitä sattuu lukemaa valoille (0-30v) mittasin ja tohon jos lampun laittaa ilman sitä niin sehän palaa heti? nii jelppikääs nyt.. :)

siten kolmenapanen puoliaalto jännitesäädin asentaa että kytkee sisään valo käämi pää toinen (keltanen) sisää jännitesäädin ja toine pää (musta) jäännisäätime maahan jännitesäätimen ulostulosta virta sitten valoille jos valovirtakäämi ns. kelluvaa mallia niin sitten tulla yleensä ulos kaksi keltasta piuhaa (valokäämi kummatki päät) silloin toinen keltanen maihi tai pitää olla koko aalto tasa suuntaaja

Ktm 450 sx-f

19.8.2012 22:05

Kävi itelle tällänen paska mäihä-

Ostin tossa käytetyn kurapyörän ktm 450 sxf -07, pyörän piti olla viimisen päälle kunnossa ja siltä se myös tuntui ja näytti. Kerkesin noin 2-3 h ajelemaan kunnes kone löikiinni ajosta, mitään varottelematta.

pyörää sen verran purkasin että venttiilikopan aukasin. pakoputken otin pois ja sieltä löyty venttiili lautanen ja silpua. Eli onko mäntä päässyt osumaan venttiiliin? vai voiko olla vaan kulumaa? mistä ei myyjäkään voinut tietää ja nyt sattui katkeamaan? mitä muita mahdollisia syitä tähän voisi olla ?

mites nyt kannattaa lähteä etenemään? tommoset nelari koneet on itelle uus tuttavuus, mutta ruuvaus taustaa on (eipeukalokeskelläkämmentä).

Ottaako ammattiliikkeet minkä verran tälläsestä koneremontista ?

Onko muilla käynyt? mitä kaikkea mennyt uusiksi? paljon tullut kustantamaan?

Re: Ktm 450 sx-f

19.8.2012 22:35

Dappis kirjoitti:Kävi itelle tällänen paska mäihä-

Ostin tossa käytetyn kurapyörän ktm 450 sxf -07, pyörän piti olla viimisen päälle kunnossa ja siltä se myös tuntui ja näytti. Kerkesin noin 2-3 h ajelemaan kunnes kone löikiinni ajosta, mitään varottelematta.

pyörää sen verran purkasin että venttiilikopan aukasin. pakoputken otin pois ja sieltä löyty venttiili lautanen ja silpua. Eli onko mäntä päässyt osumaan venttiiliin? vai voiko olla vaan kulumaa? mistä ei myyjäkään voinut tietää ja nyt sattui katkeamaan? mitä muita mahdollisia syitä tähän voisi olla ?

mites nyt kannattaa lähteä etenemään? tommoset nelari koneet on itelle uus tuttavuus, mutta ruuvaus taustaa on (eipeukalokeskelläkämmentä).

Ottaako ammattiliikkeet minkä verran tälläsestä koneremontista ?

Onko muilla käynyt? mitä kaikkea mennyt uusiksi? paljon tullut kustantamaan?

Yleensä venttiilivaurio aiheuttaa niin suuren laskun, että on hyvin kyseenalaista alkaa korjailemaan 5 vuotta vanhaa pyörää. Korjauksen hinta lähelle 1500€. Yleensä uusiksi menee:
- Kansi
- Kaikki venttiilit
- Mäntä
- Sylinteri
- Kampiakseli (vähintään kiertokanki)
- Kannen hilppeitä kuten nostajat ja tiivisteet

Kannen korjaus ei yleensä kannattaavaa. Kannen korjaus maksaa lähelle uuden hintaa. Pyörä osina eteenpäin on yleensä halvin tapa hoitaa ton ikäisen pyörän korjaus.

Itse on tullut "pelastettua" noita venttiilivaurioisia nelareita. Sinun vaurion aiheuttajaa on paha arvailla, mutta jokaisessa korjaamassani pyörässä venttiilivaurio on aiheutunut tee se itse asentajasta. Syynä on ollut:
- Uudet venttiilit kuluneisiin seeteihin -> Uusi venttiili katki muutaman tunnin jälkeen
- Titaaniventtiileiden tilanne teräs venat, mutta vakio venttiilijouset -> Venttiili hyppää rajoittajalla -> Venttiili mäntään kiinni
- Liian tiukalle kiristetyt nokkapukit -> Nokka jumiin ja ventiilit solmuun
- Liikaa tiivistesilikonia kasauksessa -> Öljysihti tukkoon -> Nokka jumiin ja ventiilit solmuun

Nelarin moottorin korjaus ei ole rakettitiedettä, mutta asentajan virhe aiheuttaa aina suuren vahingon. Korjaus onnistuu perehtymällä valmistajan service manuaaliin ja olemalla huolellinen. Manuaalin toleransseja ja momentteja on syytä noudattaa.