Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Huolto & korjaus

24.4.2014 21:06

Kyllä minulla ainakin on joskus vuotava kampuran stefa työntänyt painetta vaihdelaatikkoon niin, että vaihteistoöljyt tulevat ulos ylivuotoletkusta.

Olet varmaan huomannut, että vaseliinikin menettää ajan myötä voiteluominaisuuksiaan ja siitä tulee kuivaa "tönkköä". Eihän se rasva sieltä minnekkään häviä, mutta ei enää pahemmin auta tiivistämisessäkään.

Lohkojen välisen tiivisteen vuotaminen on todella harvinaista ja johtuu yleensä asennusvirheestä.

Mielestäni tuo on oireiltaan aika selkeä vuotava kytkinpuolen kampiakselin stefa...

Re: Huolto & korjaus

24.4.2014 21:22

Kyllä minulla ainakin on joskus vuotava kampuran stefa työntänyt painetta vaihdelaatikkoon niin, että vaihteistoöljyt tulevat ulos ylivuotoletkusta
.
hyvä tietää että nuonki voi käydä..itte niin vanhaksi en oo kyllä vaseliinia saanu että olis alkanu menettää notkeuttaan..tosiaan jos puhutaan useammasta vuodesta niin miksei se silloin voi pilaantuakin..
Lohkojen välisen tiivisteen vuotaminen on todella harvinaista ja johtuu yleensä asennusvirheestä.

sillä tuota epäilinki koska kone on juuri kasattu.se ei kauheeta virhettä tarvi että vuotaa.
Mielestäni tuo on oireiltaan aika selkeä vuotava kytkinpuolen kampiakselin stefa...

sehän ei selviä kun testerillä tai suoraan osat vaihtamalla..

Re: Huolto & korjaus

24.4.2014 22:09

Nyt kaivattais vinkkiä, husqvarna te ei pelitä! Eli 03 250 nelari kyseessä.

Eli kesken ajoreissun rupesi booaamaan hulluna yläkierroksilla, alle puolenkaasun toimi aivan normaalisti, kaasupohjassa sammui välillä. välillä pitkii kuin rajoittimeen kun reilummin yritti kaasua antaa. Käyntiinlähtö välillä nihkeää. Välillä paukkaa putkessa. Tiellä sain kiertämään normaalisti kun aikani kiihdytin.

Putsasin kaasarista suuttimet, sama jatkuu. Kokeilin myös puhtaalla putsarilla. Kokeiltu eri tulpilla.

Järki sanois että bensapuolella vika niin putsasin kaasarin perusteellisesti, kaasarinputsaus spreillä ja paineilmalla.

Ei lähde enää lainkaan käyntiin...Kipinä tulee, kokeiltu kahdella eri tulpalla ja ei apua. Nyt kun mopoa starttaa ja tulpan ottaa pois niin se on märkä (ihan siistin näköinen).
Kokeilumielessä suihkautettu pilottia, ei yritäkkään. Imukaulassa pikku pykimät ulkopuolella mutta sisältä ihan ehjä....
Venaväljykset ok, muutenkin tuntuis että on puristukset kunnossa kun puolipuristimella pyörii lujemmin startilla. Kokeiltu myös polkea.

Eli bensaa saa, kipinä tulee, puristus ok. Missä mättää? Voiko puola olla niin rikki että yläkierroksilla ei riitä kipuna ja nyt kemahti kokonaan ettei anna paineen alla kipinää. Voiko puolaa mitata ja jos voi niin miten? rautalanka ohjetta kiitos kun ei oo tuota sähömiehen vikaa...

Apuvaaaa! Hermo menee kun haluaa ajamaan...Hyvät ja huonot vihjeet kehiin. :D

Re: Huolto & korjaus

25.4.2014 0:40

Nonii nyt on rakennettu testeri. Nappasin printscr youtube linkistä minkä laitoit ja kävelin lvi alan liikkeeseen, mistä helepommalla :D Putki osat makso 18€,pumppu 50 centiä ja mittari 25€. Ei oikein löytyny mistään pienellä asteikoilla olevaa mittaria mut Kailateciltä löyty sit ja oli vähän "turhan" laadukas mut minkäs teet, en jaksanu lähtä kiertämään muita liikkeitä muutaman euron säästön takia.

Vielä en kerenny testata fekottimen toimintaa ku en kerenny käydä ostamassa kumia millä tukkia pakoaukon. Ajattelin Puuilosta hakea kannatinkumin, ne on semi halpoja ja saatavilla monessa eri koossa.

Varmaan vielä laitan tohon letkun väliin on/off hanan ettei paine pääse karkaamaan sitä kautta, vai onko ihan turhaa?

Kuva

Re: Huolto & korjaus

25.4.2014 7:13

Olisi viikonloppuna vaihtaa etupumppujen stefat suzukiin, jonka jälkeen pitäisi pumput rueta säätämään. Olisiko kenelläkään vinkkejä tuohon hommaan?

Re: Huolto & korjaus

25.4.2014 8:33

Nimetön kirjoitti:Nonii nyt on rakennettu testeri. Nappasin printscr youtube linkistä minkä laitoit ja kävelin lvi alan liikkeeseen, mistä helepommalla :D Putki osat makso 18€,pumppu 50 centiä ja mittari 25€. Ei oikein löytyny mistään pienellä asteikoilla olevaa mittaria mut Kailateciltä löyty sit ja oli vähän "turhan" laadukas mut minkäs teet, en jaksanu lähtä kiertämään muita liikkeitä muutaman euron säästön takia.

Vielä en kerenny testata fekottimen toimintaa ku en kerenny käydä ostamassa kumia millä tukkia pakoaukon. Ajattelin Puuilosta hakea kannatinkumin, ne on semi halpoja ja saatavilla monessa eri koossa.

Varmaan vielä laitan tohon letkun väliin on/off hanan ettei paine pääse karkaamaan sitä kautta, vai onko ihan turhaa?

Laita vaan.mulla on semmonen ratkaisu,et laitoin autonventtiilin letkun päähän letkuklemmarilla,ja siihen fillarin minipumpun.Sitte kun saa paineet alakertaan niin otan pumpun irti,ja testin jälkeen vapautan autonventtiilistä,ne ilmat mitä tulee.Jos läpät on kunnossa,niin ei pitäis kauheesti karata painetta niiden kautta.paineet olen vapauttanut testin jälkeen tulpanreiästä (koneen pyöräytys akk:hon) ettei mun vaikeasti kiinnitettävää kumitulppaa tartte ottaa pois (jos tekee testin vielä uusiksi.)

hyvännäköinen testeri!! tuolla säästä pirusti hermoja ja rahaa kun saa kokeiltua onko koneen tiivisteet tikissä.Testiä tehdessäkin kannattaa suihkia testerin liitokset ja kumitulppa saippualiemellä,niin etei se vaan vuoda ja sössi testituloksia.

Noita testipaineita ja aikoja kannattaa vielä googlettaa,en oo satavarma muistinko ne täysin oikein,ja ei oo manuaalia mistä luntata ..

Kuva

Re: Huolto & korjaus

25.4.2014 20:57

Laitoin itsekkin tubeles venttiilistä sen venttiiliosan letkunpäähän klemmarilla ja pyörän pumpulla sit painetta.

Nyt on kone paineistettu. Aluksi vuosi pakoaukosta ja itse aparaatin muutaman liitoksesta, nämä tukittua pääsi tutkimaan tarkemmin moottorin sielunelämää. Homma oli siinä vaiheessa selvä ku heitti saippualiuosta mangneeton puolen stefaan, vuotaa. Luultavasti vuotaa myös toisen puolen. Laitoin koneeseen max 0,5bar ja siitä se hitaasti mutta varmasti lähti tyhjenemään...

Mangneeton puolen stefaa ei voi vaihtaa purkamatta konetta,kytkinpuolesta en tiedä. Tässä vaiheessa tekisi mieli sanoa monta rumaa sanaa mutta jätän sanomatta.

Kiitos porukalle hyvistä vinkeistä ja avusta :).

Re: Huolto & korjaus

25.4.2014 21:16

vanahanaama kirjoitti:Nyt kaivattais vinkkiä, husqvarna te ei pelitä! Eli 03 250 nelari kyseessä.

Eli kesken ajoreissun rupesi booaamaan hulluna yläkierroksilla, alle puolenkaasun toimi aivan normaalisti, kaasupohjassa sammui välillä. välillä pitkii kuin rajoittimeen kun reilummin yritti kaasua antaa. Käyntiinlähtö välillä nihkeää. Välillä paukkaa putkessa. Tiellä sain kiertämään normaalisti kun aikani kiihdytin.

Putsasin kaasarista suuttimet, sama jatkuu. Kokeilin myös puhtaalla putsarilla. Kokeiltu eri tulpilla.

Järki sanois että bensapuolella vika niin putsasin kaasarin perusteellisesti, kaasarinputsaus spreillä ja paineilmalla.

Ei lähde enää lainkaan käyntiin...Kipinä tulee, kokeiltu kahdella eri tulpalla ja ei apua. Nyt kun mopoa starttaa ja tulpan ottaa pois niin se on märkä (ihan siistin näköinen).
Kokeilumielessä suihkautettu pilottia, ei yritäkkään. Imukaulassa pikku pykimät ulkopuolella mutta sisältä ihan ehjä....
Venaväljykset ok, muutenkin tuntuis että on puristukset kunnossa kun puolipuristimella pyörii lujemmin startilla. Kokeiltu myös polkea.

Eli bensaa saa, kipinä tulee, puristus ok. Missä mättää? Voiko puola olla niin rikki että yläkierroksilla ei riitä kipuna ja nyt kemahti kokonaan ettei anna paineen alla kipinää. Voiko puolaa mitata ja jos voi niin miten? rautalanka ohjetta kiitos kun ei oo tuota sähömiehen vikaa...

Apuvaaaa! Hermo menee kun haluaa ajamaan...Hyvät ja huonot vihjeet kehiin. :D


Eli pyörä lähteekin työntämällä varsin helposti käyntiin. Alle puolenkaasun toimii täysin, sen jälkeen paukkaa,booaa, röpisee yms.

-Johtosarjojen liittimet putsailtu kontakti spreillä
-Kun suihkuttaa kaasariin pilottia niin käynti ei muutu silloin kun pyörä booaa, eli luulis että polttoaineen saannissa ei ole vika vaan kipunassa! Eli kysymys kuuluu, voiko puola oireilla noin? Mikä muu virtapuolella vois tuon aiheuttaa?

Re: Huolto & korjaus

28.4.2014 17:54

Tulpanhattu ja johto, puolan maadotus?

Re: Huolto & korjaus

28.4.2014 23:45

Kawasaki Kx 250cc vuosimallia 1994. Eikö aukeakkin kytkimen mutteri ihan normaaliin suuntaan, eikä siinä ole mitään "pidikettä"? Mutterin päässä on kyllä pyöreä koroke mutta mielestäni se ei ole mikään mikä pidättelis mutskua...

En vittu ymmärrä kuin stna tiukkaan ne on siellä Canadassa ton mutterin kiristäny. En vielä uskaltanu kovin pitkällä (metrinen) jatkolla vääntää ja pulttipyssy(pieni) ei sano mitään. Haluan vielä varmistuksen ennenku kaivan hallilta esiin 1500nm pulttimopon...

Re: Huolto & korjaus

29.4.2014 7:34

Tuosta saattaisi olla apua kawan moottorin purkamisessa: http://www.keustermans.nl/Kawasaki_Kx50 ... Kx_500.pdf Kytkimen mutterissa yleensä ihan normaali kierre. Se on varmaan laitettu lukitteella kiinni, niin saattaa olla melko tiukassa. Korjatkaa paremmin tietävät, jos olen väärässä. Edellisestä kawasta omassa tallissa on aikaa jo yli 10-vuotta...

Re: Huolto & korjaus

29.4.2014 9:30

Nimetön kirjoitti:Laitoin itsekkin tubeles venttiilistä sen venttiiliosan letkunpäähän klemmarilla ja pyörän pumpulla sit painetta.

Nyt on kone paineistettu. Aluksi vuosi pakoaukosta ja itse aparaatin muutaman liitoksesta, nämä tukittua pääsi tutkimaan tarkemmin moottorin sielunelämää. Homma oli siinä vaiheessa selvä ku heitti saippualiuosta mangneeton puolen stefaan, vuotaa. Luultavasti vuotaa myös toisen puolen. Laitoin koneeseen max 0,5bar ja siitä se hitaasti mutta varmasti lähti tyhjenemään...

Mangneeton puolen stefaa ei voi vaihtaa purkamatta konetta,kytkinpuolesta en tiedä. Tässä vaiheessa tekisi mieli sanoa monta rumaa sanaa mutta jätän sanomatta.

Kiitos porukalle hyvistä vinkeistä ja avusta :).


son hyvä ettei kaikkien tarvi mennä neuvottomana perse edellä puuhun:)

Re: Huolto & korjaus

29.4.2014 14:58

Kiitos paljon JM82 linkistä! Oon yrittäny etsiäkkin kunnollista korjaus opusta mutta tuo on kyllä paras tähän mennessä.

Omaki epäilys on että siellä on jotku äkäset lukitteet. Täytyy toholla lämmittää ja ottaa pari metriä jatkoa avuksi, eiköhän se siitä aukea....

Re: Huolto & korjaus

29.4.2014 16:44

Tuossa mun uudemmassa kawassa oli kanssa ihan törkeen kovaa kiinni,mutta lähti se kun pulttipyssyllä puksutti tarpeeks kauan..ja on normaali kierre,näytti myös silta että siitä"huulesta"on pulttia puristettu tehtaalla kasaan ja se toimii lukituksena?

Re: Huolto & korjaus

29.4.2014 22:08

Jumalauta lähtihän se, voittaja fiilis! :lol:

Aluksi lämpöä nii pirusti et koko kytkin oli kuuma, sen jälkeen reilun metrin jatkolla nii paljon ku jakso vääntää. Ei se helpolla lähteny mut pienen taiston jälkeen anto periksi. En kyllä bongannu lukitetta osista (en nyt kovin tarkasti kattonu vielä). Huomasin myös ne puristus jäljet (3kpl).

Ohjekirjassa sanotaan että 98nm:iin kiristettäs toi mutteri.

Vielä pitää ihmetellä tota pakoaukonsäädintä. Ku mulla oli siellä lohkossa mihin ne tapit menee ku pytty laitetaan, nii öljyä. Täytetäänkö toi systeemi öljyllä joka voitelee osat.. Pytystä en vielä kerenny purkaa pakoaukon säädintä.

Oon kyllä ennenki purkanu Kawasakin moottorin mutta vuosimalli oli sillon vähän vanhempi ja tässä kaikki on vähän erinlaista.