Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

KTM EXC 300

3.6.2012 19:33

Moro.

Pitkästä aikaa tällä foorumilla. :D Husse on vaihtunu kotkaan ja nyt onki muutama kyssäri ko. pyörästä.

Siis, kyseessä 300 exc -07, jolla ajettu n. 120h. Kone käytetty auki edellisen omistajan toimesta, ja mäntä vaihettu ja tiivisteitä ynm.

Nyt ku on tullu ajettua pyörällä sellaset 10h, niin havaittu muutama ihmetyksen aihe mitä ei oo aikasemmissa pyörissä ollu:

Vettä katoaa, ei savua valkosta lämpösenä, mutta kylmänä tietysti tupruttaa aika rajusti 2t tyyliin. Mutta, vettä ei katoa hirveästi. Jos pinnan täyttää sentin pari kennon ylitte, niin seuraavalla kerralla pintaa ei näy. Pitää kallistaa vähän, jolloin näkyy. Pari kertaa kävi niin kuumana hitaassa spoorissa ajettaessa, että ruikkas oikeen kunnolla vettä pihalle ylivuotoletkusta. Sillon olin kyllä täyttäny vettä turhan täyteen, mutta sitä jatku pari kertaa senkin jälkeen vaikkei vettä hirveitä ollukkaan. Outoa on se, että joskus sitä vettä menee kevyessäkin ajossa, ja joskus ei. Onko normaalia?

Toinen juttu, nyt on säädöt sääjetty manuaalin mukaan, ja vedättäessä toimii hyvin. Mutta, jos ajaa tasasella maalla kevyesti rullaten, kone pitää röpöttävää ääntä. Jotenki isommasti mitä 2t yleensä. Jos kaasua avaa enemmän, niin röpötys häviää ja kone vetää normaalisti. Pitäskö neulaa laskea pykälän vaikka manuaali on erimieltä?

Kolmas juttu, mitä öljyä ootte käyttäny? Ongelmana se että kun kytkin pohjassa, ja konetta kierrättää vaihe päällä niin se pyrkii vääntämään eteenpäin. Pitäskö kytkintä säätää vai onko öljykysymys? Tällä hetkellä koppasin vaan auton moottoriöljyä laatikkoon, kun äkkiä piti saada ja mitään muuta ei ollu.

Pyörä tosin ollut vasta vähän aikaa, joten ei ole pyörän "tavat" tulleet tutuiksi. :roll:

Re: KTM EXC 300

3.6.2012 19:54

häviääkö vedet ihan kokonaan näkyvistä siitä lisäys aukos(millä nimellä nyt kukin kutsuukaan). Jos jonku verran häviää voi se johtua siitä, että kone käynyt lämpimänä ja pukannut ylimääräiset pois. Ilmeisesti ollut onglemiä näissä 300 lämpöjen kanssa muillakin.Oletko tarkastanut öljyjen värin? onko harmaata?. Tosin 2t kannatteepi aina katsoaki onko nestettä ennen ajoa.Jos röpötys ei haittaa en koskisi. Tosin voit kokeilla neulaa laske pykälällä. Motulin 4t 10w-40 menty. 4l päniköitä ostanut ku halvalla saapi. Kunhan öljyssä on kytkimen lisäaineet pitäisi toimia.

Re: KTM EXC 300

3.6.2012 20:00

Joo siis häviää niin, että ei näy lisäys aukon korkista, pinta laskee kennon sisälle. Mutta sitä ei tunnu tosiaan häviävän paljoa. Joskus pinta ei tipu, ja joskus niin että tosissaan joutuu pyörää kallistamaan että pinta tulee näkyviin. Oon aatellu sitäkin, että aika vähän aikaa on tuosta kun se ruikkas oikeen kunnolla nestettä pihalle, jotta olisko vaan ilmalukkoja järjestelmässä joita se sitten pikkuhiljaa itekseen ilmailee... :roll:

Öljyn väri on ihan hyvä, ei oo mitenkään niin valkosta ettäkö menis nesteet sekasin. Ainut on tuo, että jos se polttaa kannentiivisteen välistä sitä nestettä. Mutta ajattelis että eikö tuossa tapauksessa (jossa siis kannentiiviste falskais pytyyn) kone savuais valkosta koko ajan?

Re: KTM EXC 300

3.6.2012 20:09

Tuskin siellä niin paljoa ilmaa on, että ihan vedet häviäisi näkyvistä. Kyllähän sen pitäisi savuttaa valkoista savua ja tulpan värikin saattaa olla hieman harmaan värinen. Tiivisteethän ei paljoa maksa, joten äkkiä vaihtaa. Epäilen kummiskin sitä, että liian kuumana pääsee käymään ja "sylkäisee" ylimääräiset ulos. Jos rahaa löytyy ylimääräistä suosittelen flektin ostamista.

Re: KTM EXC 300

3.6.2012 20:19

Se poistoputki tiputtaa veden suoraan putken päälle, että jos se ruikkasis ylitte niin savua nousis heti. Mutta mitään ei näy. Ja viimesiltään ajo on ollu tosi kevyttä ja nopeaa, että ei pitäis kuumanakaan käydä... :roll:

Re: KTM EXC 300

3.6.2012 20:24

Tuli vain mieleen, etteihän siellä liian iso mäntä ole sisällä?Tämän takia lämpiäisi joskus? Oletko tarkastanut kaikki liitokset? Jostakin sen on pakko melkeenpä vuotaa. Ainakaa itellä ei tule enään mitään mieleen. Kokeile vielä ilmata hyvin järjestelmä.

Re: KTM EXC 300

3.6.2012 20:31

Saattaa olla että jostain vois vähän vuotaa, hankala vaan seurata kun pyörä aina ajon jälkeen märkä. :D

Sillon ku kävi kuumana, niin ajo oli tosi raskasta. Sillon oli vielä hanki keli, ja metässä alko painumaan, että joutu tosi hiljaa ajamaan ja suurilla kiekoilla. Pitkän matkaa tosi raskasta ajoa, koneelle nimittäin. Sitten alko vettä puskemaan. Ja sitä vettäkin oli tosin turhan paljon, ennenku lenkille lähettiin niin täytin aivan piripintaan, ku aattelin jotta näkee että katoaako sitä vettä. Mutta pihallehhan ne tuli.

Re: KTM EXC 300

3.6.2012 20:52

Mä veikkaan että sun pyörän kannentiiviste vuotaa. Sylinteristä pääsee painetta vuotavan kannentiivisteen kautta jäähdytysjärjestelmään ja vesi tulee ylivuotoletkusta ulos. Harvemmin 2T vehkeissä käy niin, että vesi pääsisi sylinteriin ja saisi pakokaasun muuttumaan valkoiseksi.

Re: KTM EXC 300

3.6.2012 21:14

Mutta sehän siinä onki ku sitä vettä ei ylivuotoletkusta tuu :D Tuon yhen kerran jälkeen, ja sillon kone oli kuuma. Vettä lisätty nyt moneen kertaan sen jäläkeen.

Re: KTM EXC 300

3.6.2012 23:27

Käsittääkseni aika yleistä ollu mitä nyt ulkomaalasia foorumeita selaillu. Monet sitä mieltä että 300exc tarvii flektin varsinkin harrastekäytössä jos vauhdit ei ole kovin suuria. Meikäläisellä ei ole kyllä mitään ongelmia ollut kuumenemisen kanssa, kuumenee se kyllä mutta ei sentään ruiki mitään ulos.
Konerempan tehneenä täytyy sanoa että niin moni asia voi mennä pieleen jos ei osaa tehdä.. Kannen tiivisteistä sen verran että toinen (en muista kumpi) on orkkis sarjassa tehty liian pieneksi, ja näin ollen äärimmäisen v-mäinen laittaa paikalleen. Tuppaa aina pomppaamaan pois urasta juuri kun ottaa sormen päältä pois että sais kannen paikalleen. Tässä siis voinut hyvinkin käydä moka että jäänyt väliin jotenkin pahasti joten kato se ihmeessä, tosin saat varautua tuntien taisteluun sen jälkeen :D
Ja tosiaan 2t:ssä ei paljon pyttyyn missään välissä alipainetta synny, yleensä se pyrkii työntämään nesteet ulospäin.

Re: KTM EXC 300

4.6.2012 8:13

omassa 250 sx katos nesteet kans ja syy löyty jäähdyttäjän korkista, uusin korkin ja nesteet rupes pysymään. kannentiivistettkin kerkesin vaihtaa mut ei apua ollu.

Re: KTM EXC 300

4.6.2012 17:49

Eikös noissa kottaraisissa ole termostaatti? Siinähän on yksi vika mahdollisuus..itsellä kanssa joskus auttoi 200 toi korkin vaihto.

Re: KTM EXC 300

4.6.2012 18:40

Se vois tuo flekti auttaa joo...

Eli meinaatteko että jos kannentiiviste on menny, niin vesimäärän ei pitäis vähetä? 8o

Nimittäin ku korkin aukasee ja kattoo vedenpintaa kone käynnissä, niin muistuttaa lähinnä perunakattilaa, mutta kun tuo peijakas tärisee niin kovasti että ei oikeen erota onko se ilmakuplaa vai tärinästä johtuvaa poreilua...

Sitte olis muuten kyssäri tuohon sytytyksen säätöön nähden. Kun ilmeisesti -08 on tullu vasta tehtaalta kahdella käyrällä? Mutta silti tässä on nappi, josta pitäis se syttyboksi saada "väännölle", eli ymmärtääkseni -07 on ollu jo valmius sille vaihdolle, mutta katkasija puuttuu? No, tässä kuitenki on tuo systeemi, mutta omaan käteen ei tunnu mitään eroa kummassa asennossa sitte onki. Eli miten sen voi tietää onko käyrä nyt kumpi? Ja mainittakoon, että pakoaukonsäätimen jousi on se kaikista raskain, eli veto on tasaisin(?).

Re: KTM EXC 300

4.6.2012 21:37

Normaalisti ei kyllä pitäs kuplia, vedenpinta tärisee kyllä ja pitäs ihan hyvin erottaa kiehumisesta. Mulla ei ainakaan tee kuplan kuplaa vaikka selvästi on vedet liikkeessä.

Sama juttu itellä ton syttykäyrän kanssa, en huomaa sitten mitään eroa niissä asennoissa, muut kyllä väittävät että huomaa..

Re: KTM EXC 300

4.6.2012 21:43

Olisiko vinkkiä CDI kytkimelle (on/off), olen yrittänyt perata nettikauppoja lävitte, muttei sopivaa kytkintä ole sattunut kohdalle. Plussaa olisi, jos kytkin olisi tankokiinnityksellä.

Röpötys voi johtua, jos kannentiiviste falskaa pienissäkin määrin. Tosin kannattaa tarkistaa suuttimet ja neula ensin. Ittellä on 40/170 suuttimet N8RW neula 4 pykälässä, pitää pientä törinää rullatessa, mutta ei tuolla ajeta tyhjäkäynnillä :-)