Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

16.1.2013 17:46

No nyt on luokkaa mitä ajaa :)
Hyvä muutos minunkin mielestä tiputtaa veteraanien ikärajaa.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

17.1.2013 9:27

Käykää lukemassa tämä kommentti, Kirjoittanut MBR, 16.01.2013, 17:30,
täältä: http://www.xracing.fi/motocross/uutiset ... -20130114/

Tuosta voi jo todeta ettei Suomesta niin hullua miestä löydykään kun tuohon lajipäällikön hommaan lähtee. Tätä kannattaa miettiä: "Kehittyäkseen laji tarvitsee ihmisiä joiden leipä on siitä kiinni". Aletaan olemaan kohta siinä pisteessä ettei meidän laji enää OTO-hommilla etene. Kertoo aika paljon että lajipäällikön paikka on vieläkin täyttämättä. Enkä oikeastaan ihmettele miksi tuo paikka on täyttämättä. Se on sellanen positio että kuraa tulee niskaan, niin tai näin. Kai tässä nykyisin pientä ihmistä potkitaan päähän ihan riittävästi muutenkin, tuskin kenenkään tarvitsee sitä tuolta lähteä vapaaehtoisesti hakemaan? :lol:

Esim. Supercrossin SM-sarja on tällä hetkellä siinä pisteessä että "seuraavalle tasolle" meneminen vaatii tuotteistamista ja kaupallistamista, koko päivä duunia mistä joku saa evästä pöytään.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

17.1.2013 12:06

Jep. Vuodesta 2009 saakka olen yrittänyt puskea tota hommaa siten, että perustettaisiin motocross lajipäällikön paikka, jonka tärkein tehtävä olisi ensin kerätä niin paljon sponssirahaa että sen palkka saadaan sillä katettua. Käsittääkseni moottoriliiton hallitus on sen aina kaatanut. ISDE:ä varten Moottoriliittoon otettiin yksi hahmo projektipäälliköksi, mutta epäonnistui isosti ja siinä varmasti tärkein tekijä oli se, että ks. henkilö ei ollut lajien parista, joten ei ollut tietoa miten hommaa hoidetaan.

Jossain vaiheessa yritin, että olisin alkanut pyörittää hommaa ulkopuolisena promoottorina ja maksanut jotain korvausta asiasta sitten liitolle, mutta ilmeisesti sekin kaatui sitten erinäisten tahojen vastustukseen. Tärkeää, että kuka tahansa sitä hommaa alkaisi hoitaa olisi itse kuljettaja tai muuten yrittäisi oikeasti edistää lajia ettei kävisi Luongot.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

17.1.2013 13:20

M-Racer kirjoitti:Jossain vaiheessa yritin, että olisin alkanut pyörittää hommaa ulkopuolisena promoottorina ja maksanut jotain korvausta asiasta sitten liitolle, mutta ilmeisesti sekin kaatui sitten erinäisten tahojen vastustukseen. Tärkeää, että kuka tahansa sitä hommaa alkaisi hoitaa olisi itse kuljettaja tai muuten yrittäisi oikeasti edistää lajia ettei kävisi Luongot.


Epäilen et Luongolla on samanlainen Napoleon-kompleksi kun "esikuvallaan" Bernie Ecclestonella. Luongo on nostanut lajin kyllä "oikealle" tasolle ulospäin, mutta liian kovalla hinnalla. Olisi mukava tietää että kuinka monta miljoonaa oravannahkaa äijjä vetää välistä. Homma on lähtenyt lapasesta, eikä se siitä muutu ennen kun joku tarjoaa kilpailevan, paremman vaihtoehdon.

Liitolla voi olla hivenen samaa vikaa: ei ole kilpailua, ei nähdä tarvetta muuttaa mitään vaan "mennään tällä kun aina ollaan menty". Nyt revitään yksittäisten henkilöiden selkänahasta. Sitten kun kamelin selkä katkeaa ni toivotaan että vielä jostain saadaan uusi kurmuutettava tilalle. Ehkä nyt on tullut lajipäällikön kanssa raja vastaan. En tiedä, mutta eihän tämä hyvältä nyt näytä.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

17.1.2013 13:45

JayDaddy kirjoitti:Liitolla voi olla hivenen samaa vikaa: ei ole kilpailua, ei nähdä tarvetta muuttaa mitään vaan "mennään tällä kun aina ollaan menty". Nyt revitään yksittäisten henkilöiden selkänahasta. Sitten kun kamelin selkä katkeaa ni toivotaan että vielä jostain saadaan uusi kurmuutettava tilalle. Ehkä nyt on tullut lajipäällikön kanssa raja vastaan. En tiedä, mutta eihän tämä hyvältä nyt näytä.


Mutta eikös tuo lajiryhmä ole juuri se keino millä saadaan ilmaista työvoimaa liitolle? Kaverit tekevät töitä rakkaudesta lajiin, suurella sydämellä, eikä tuo juurikaan kuluja liitolle.

Jos meillä oikeasti haluttaisiin saada suomicrossia kehitettyä, niin tarvittaisiin pari sarja joilla olisi ikiomat promoottorit. Nämä promoottorit saisivat rahaa vain ja ainoastaan jos homma rokkaa. Olisi ainakin motivaatio kohdallaan hommata sponsseja.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

17.1.2013 16:14

wolvie kirjoitti:Mutta eikös tuo lajiryhmä ole juuri se keino millä saadaan ilmaista työvoimaa liitolle? Kaverit tekevät töitä rakkaudesta lajiin, suurella sydämellä, eikä tuo juurikaan kuluja liitolle.


Näin on, mutta kuten nyt on nähty - ei ole lajipäälliköksi ruuhkaa. Ilmeisesti rakkaus lajiin ei enää riitäkään? Lajiryhmässä on tässä parina viimisenä vuotena ovet käyneet vähän joka suuntaan. M-Racer viittasi "erinäisten tahojen vastustukseen" (promoottori -asiassa), samoin lajiryhmän syksyinen "purkaus" kertoo siitä ettei sielä talon sisälläkään olla aina ihan samaan hiileen puhaltamassa, tai ei ainakaan jaeta samoja näkemyksiä. Mun mielestä tuo kaikki kertoo siitä et järjestelmä tällaisenaan alkaa tulemaan tiensä päähän.

Arvostan kyllä jokaista joka viitsii tuollaiseen hommaan ilmaiseksi lähteä, mutta jos nyt on jo vaikeuksia saada lajipäällikköä niin mitä tapahtuu jos (kun?) nykyinen lajiryhmä nostaa kytkintä? En usko et sinnekään ihan hirveästi on halukkaita. Tonikin sen tietää. :)
http://www.mtv3.fi/urheilu/hiihtolajit/ ... n-aika-ohi

Kumpi on sitten parempi ratkaisu, koittaa tehdä nollabudjetilla euroa vai eurolla kahta. "Spend money to make money". Toki se euro pitää ensin olla hallussa, vaikka se olisikin sitten pankin.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

17.1.2013 21:37

JayDaddy kirjoitti:Näin on, mutta kuten nyt on nähty - ei ole lajipäälliköksi ruuhkaa. Ilmeisesti rakkaus lajiin ei enää riitäkään? Lajiryhmässä on tässä parina viimisenä vuotena ovet käyneet vähän joka suuntaan. M-Racer viittasi "erinäisten tahojen vastustukseen" (promoottori -asiassa), samoin lajiryhmän syksyinen "purkaus" kertoo siitä ettei sielä talon sisälläkään olla aina ihan samaan hiileen puhaltamassa, tai ei ainakaan jaeta samoja näkemyksiä.

Kurre on kyllä tässä ideassa ainakin periaatteessa ollut mukana, mutta hallituksessa homma on kaatunut. Sinänsä ymmärrettävää, koska siellä ei tällä hetkellä ole enää yhtään crossityyppiä (Heikkisen Erkki piti puolensa edellisessä hallituksessa) ja luonnollisesti rr/speedway ym. tyypit ei ole liian innokkaita antamaan crossille yhtään rahaa tai edes eri vapauksia kokeilla uutta. Nyt pitäisi saada hallitukseen joku pätevä crossihahmo joka pystyy taivuttelemaan hallituksen näihin muutosehdotuksiin.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

22.1.2013 9:45

Noniin, en tunne ko. pumpun toimintaa, mutta ainakin ensituntumalta napsahtaa positiiviseksi uutiseksi. :)
Finmotorace Oy supercrossin SM-sarjan promoottoriksi

Re: Motocrossin lajiparlamentti

23.1.2013 15:54

Valmennuksen kehittämiskyselyn tulokset

Tuossa ei ole vielä niiden vapaiden kysymysten vastauksia (julkaistaan myöhemmin). Itseäni ainakin kiinnostaa ajatukset mitä niihin on kirjailtu.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

31.1.2013 12:49

JayDaddy kirjoitti:Noniin, en tunne ko. pumpun toimintaa, mutta ainakin ensituntumalta napsahtaa positiiviseksi uutiseksi. :)
Finmotorace Oy supercrossin SM-sarjan promoottoriksi


Jopas on hullua keskustelua tuon aiheen tiimoilta. Whaaaat? :eek:

Re: Motocrossin lajiparlamentti

31.1.2013 13:14

Noh kun asiasta ei mitään ns. varmaa tiedä niin viitti sitten puhuakkaan. Mutta mitä tossa vähän tutkin niin fonectan mukaan liikevaihto 0,2-0,4milj. € ja toimitus johtajakin selvisi Kurreksi. Ja huhukertoo että tämäkin osakeyhtiö aikas kuralla. Joten tilanne luultavasti sama kuin edellisinä vuosiana, seurat ottaa riskin ja liitto kuorii kermat.

Mutta kuulostaahan se pajon paremmalta kun on oikein promoottori. But anyways aika näyttää.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

31.1.2013 21:55

Enpä minäkään tuosta tarkemmin tiedä, mutta ilmeisesti ovat tuon turskansa tehneet ISDE2011 proggiksella.

Lisäksi, kuten olen aiemmin todennut... hommat on siinä pisteessä ettei talkoilla tuo SX-sarja tuosta juurikaan enempää nouse niin on hyvä saada taustalle jokin taho joka hommaa puskee eteenpäin. Tosin, olen kyllä sitä mieltä että vaikka tekijät ovat tätä samaa vanhaa kaartia kun on tehnyt SX-sarjaa muutenkin niin kyllähän se vähän erikoiselta tuntuu. Jos ja kun tuollaisen hommaan ottaa, tulosta saa tehdä, mutta myös vastuuta pitää olla. Kieltämättä jostain olin rivien välistä lukevinani sellaista et tässä nyt ollaan vähän niinku kallispalkkaisena konsulttina mukana - ilman sen suurempaa riskiä.

No, aika tosiaan näyttää mitä tuosta tulee. Onko muutakin kun hieno lehdistötiedote. :)

E: Lähinnä muuten otin kantaa tuohon keskusteluun ja sen tasoon. Mä en kyllä haluaisi olla (enkä muuten olekaan) missään tuollaisessa mukana kun ei tule kun p#sk## saavista niskaan. Teet niin tai näin, tai olet kokonaan tekemättä. Kyllä pitää olla rakkaus lajiin jollain ihan toisella tasolla kun mulla. Aika äkkiä palaisi käpy ja toteaisin: "Tehkää ite sitten!" :lol:

Re: Motocrossin lajiparlamentti

31.1.2013 23:00

JayDaddy kirjoitti:E: Lähinnä muuten otin kantaa tuohon keskusteluun ja sen tasoon. Mä en kyllä haluaisi olla (enkä muuten olekaan) missään tuollaisessa mukana kun ei tule kun p#sk## saavista niskaan. Teet niin tai näin, tai olet kokonaan tekemättä. Kyllä pitää olla rakkaus lajiin jollain ihan toisella tasolla kun mulla. Aika äkkiä palaisi käpy ja toteaisin: "Tehkää ite sitten!" :lol:

Pitää miettiä kuka saa paskaa niskaa. Esimerkiksi edellistä eronnutta mx lajiryhmään sekä Konttista en ole kuullut kenenkään moittivan. Suurin tuska ulottuu vuosikymmenien päähän. Ennen Kurrea moottoriliiton johdossa oli henkilö, mikä veti asioita eri suuntaan kuin kenttä. Tämän takia Kurreen kohdistui valtavat toiveet uudistaa moottoriliiton arvot ja suunta. Ikävä kyllä, Kurre ei ole ollut sellainen johtaja, mitä kehä 3:n ulkopuolella oleva kenttä on toivonut.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

1.2.2013 0:01

Epäilen että Konttinen & CO pääsevät helpommalla kun pysyvät poissa foorumeilta eivätkä ota mitenkään kantaan näihin keskusteluihin. Toisaalta taas Konttisen rooli (valmennuspäällikkö) on myös sellainen että siinä on erilaiset fokukset. Enpä usko että tästä maasta semmosta kaveria löytyy kun kyseenalaistaisi Konttisen valmennustaidot ja/tai miten hän on tehtävistään suoriutunut. Suurin osa porukasta ei pysty edes arvioimaan, koska ovat sen verran kaukana tuosta alueesta.

Yksisuuntainen lehtijuttu siellä, toinen täällä. Eiköhän sitä palautetta tulisi enemmän jos "päättäjät" jalkautuisivat näille erinäisille palstoille kommentoimaan. Se, olisiko siitä mitään hyötyä ja jos olisi, niin mikä se olisi, en tiedä. En epäile etteivätkö he noita/näitä lukisi, mutta pysyvät kuitenkin poissa. Onhan nettidebatti usein loputon suo, ja osa jengistä on sillä omalla agendallaan liikenteessä joka tapauksessa. MBR / M-Racer ottaa sitten nämä "vuosikymmenien päähän ulottuvat tuskat" vastaan koko porukan puolesta. :lol:

Tässä vielä Xracing.fi sivulta Aaltosen Miskan haastattelusta pieni pätkä:
Miltä alkuaika lajiryhmässä on tuntunut?

Minut on yllättänyt negatiivisen palautteen määrä. Jostain syystä muutamilla takametsästä huutelijoilla on sellainen luulo, että siellä ollaan tavoittelemassa omaa etua. Tosiasia on se, että kaikki ryhmässä olijat tekevät työtä ilmaiseksi lajin eteen, koska haluavat motocrossille parasta. Iso osa omasta sydämmestäni kuuluu motocrossille ja haluan lajille pelkää hyvää.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

1.2.2013 1:29

Pakko sen verran sanoa tuosta edellisen lajiryhmän toiminnasta, että ryhmän toimintaan tutustuneena en hirveästi lähtisi hehkuttamaan eli lajipäällikkö teki käytännössä yksin sitä hommaa ja toisaalta esim. juuri markkinoinnin kehittämiseen ei ollut tarvittavia valmiuksia. Tämä uusin lajiryhmä taas ei tunnu hirveästi saavan mitään aikaan eli mielipiteitä löytyy, mutta esim. tiedottamiseen, sääntöjen tekemiseen tms. ei taida oikein löytyä aikaa tai intoa (tai sitten ne hoitaa hommaa tosi salassa). Nyt pitäisi löytää se lajipäällikkö tekemään ne hommat :lol: