Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

23.11.2012 0:40

[quote="JayDaddy"]
En mä tiedä että onko oma liitto sen parempi, mutta selkeästi Liiton pitäisi keksiä tapa mitenkä saadaan jokaiselle kumisaapasrossarille myytyä jonkin sortin Moottoriliiton jäsenyys. Massat tuo rahaa, mutta ei ne kanna sitä ilman että ne saa jotain vastineeksi. Uhkailu ja kiristys on huonoja motivaattoreita.
Näin ollen pitäisi saada eroteltua kilpa- ja harrasteurheilu liiton sisällä. Perustaa sellainen toimiva elin, joka ajaa näiden harrastepenojen asiaa. Jos se ei Liiton sisältä lähde, niin sitten pitää hyväksyä se että se voi lähteä Liiton ulkopuolelta. Painetta tulee "kentältä", ja vaikka kaikkia ei voi miellyttää niin voisihan sitä edes yrittää. :)

Pari esimerkkiä mainitakseni: Itse olin pari kesää sitten Fifty Finlandin järjestemällä ajopäivällä Lahdessa. Meininki oli leppoisaa, porukkaa enemmän kun reilusti, vanhoja & uusia tuttuja - ajettiin vaan. Jätkät järjesti muistaakseni kolme noita ajopäiviä (Vantaa - Lahti - Tampere). Toinen esimerkki on nuo länsirannikon enskapenailut, Satakunta Enduro Cup. Kysyntää tuntuu tuollaiselle toiminnalle olevan, mutta Moottoriliitto ei joko osaa tai ei halua lähteä mukaan aktiivisesti tällaista tukemaan. Toisaalta myös Moottoriliitto on ajanut itsensä sen verran korkealle norsunluutorniin että sieltä jalkautuminen ruohonjuuritasolle ei enää helpolla onnistu (hylkimisreaktio).[quote="JayDaddy"]

Ongelmana on se että, miksi kumisaapasjaskan pitäisi maksaa liittoon joku maksu omasta harrasteajostaan? Mitä hyötyä hänelle siitä olisi? Ensin oman kerhon jäsenmaksu ja sit liittoon vielä joku harrastelisenssi, eli tuplamaksu? :s

Re: Motocrossin lajiparlamentti

23.11.2012 3:08

Yksi asia mikä olisi kiva "harrastajan silmistä", ottaa käyttöön lisenssi jolla saa ajaa VAIN Suomessa. Nykyisen kaikki lajit -lisessin hintaa tunnetusti nostaa siinä oleva vakuutus lentokuljetuksesta mistä tahansa. Huvittavaa vain on, että esim. jos ajaa Suomessa motocrossia/speedwaytä.. maksat saman verran lisenssistä kuin, että jos ajaa ammatikseen sarjakilpailuita ympäri Eurooppaa.

Toinen, tsekkasin tos päiväl tuon moottoriliitto.fi sivuilta löytyvän kausijutun 2011 vuodelta. Onko totta, että motocrossiakin tosissaan Suomessa ajaa puoli tusinaa kuljettajaa per luokka? Pikaisella vilkaisulla, todellakin niin vähän kuljettajia osallistui kaikkiin SM-osakilpailuihin.

Huvittavaa myös tuo Xracing.fi:n artikkeli, että tulevaisuudessa ei makseta enää MXON:n reissuja. Tarkoitetaanko tuolla polttoaineisiin ns. matkarahoja vai onko crossiporukan kuljettajien/mekaanikkojen hotellejakin maksettu liiton puolesta?! Liiton ukkelithan tunnetusti käy reissaamassa ympäriinsä. :D Olen itse mekanikkona ollut reissussa esim. Itävallassa MM-karsinnoissa ratalajien puolella. Ja hotellit yms. meni kyllä ihan kuljettajan omasta taskusta. Kilpailun järjestäjän kautta sai pienen alennuksen huoneista. Jonkin tasoista matkarahaa polttoaineisiin liitolta sai jälkikäteen anoen.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

23.11.2012 9:09

Bream kirjoitti:Yksi asia mikä olisi kiva "harrastajan silmistä", ottaa käyttöön lisenssi jolla saa ajaa VAIN Suomessa. Nykyisen kaikki lajit -lisessin hintaa tunnetusti nostaa siinä oleva vakuutus lentokuljetuksesta mistä tahansa. Huvittavaa vain on, että esim. jos ajaa Suomessa motocrossia/speedwaytä.. maksat saman verran lisenssistä kuin, että jos ajaa ammatikseen sarjakilpailuita ympäri Eurooppaa.


No nyt päästiin asiaan!
Tätä asiaa on tullut ihmeteltyä itsekkin. Esimerkiksi Norjassa ainakin muistaakseni on lisenssit erikseen kotimaan ja ulkomaitten kiertäjille. Yleensä nämä kärkimiehet taitaa saada sponssilisenssin vielä.
Veikkaan, että muitakin maita löytyy. Pitää ruveta tutkimaan.

E: Norjassa näin http://www.motorsportforbundet.no/portal/page/portal/motorsport/lisens_forsikring/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=156513

Tanskassa näin http://www.dmusport.dk/images/stories/dmu/downloads/licens.pdf

Manninen vois laittaa vähän asiaa eteenpäin niin saadaan vähän järkeä tähän meidänkin systeemiin.
Sulla kuitenkin on jo vähän vaikutusvaltaa liiton heppuihin ;)

Lupaan, että jos ens kaudelle tai sitä seuraavalle saatais halvempi lisenssi kotimaan harrastekuskeille niin maksan lisenssin ja oon viivalla.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

23.11.2012 12:26

Samaa mieltä lisenssiasiassa. Kansallinen lisenssi kehiin.

Meillä on työpaikan puolesta sairaskulu/tapaturmavakuutus, joka kattaa "kaiken mahdollisen kilpaurheilun". Mutta ei piisaa Moottoriliitolle, koska totta kai pitää olla vakuutus joka korvaa ambulanssilennot Austraaliasta, jos käy kotimaassa ajamassa pari cross countryä kesässä...

Re: Motocrossin lajiparlamentti

23.11.2012 14:03

2Skull kirjoitti:Samaa mieltä lisenssiasiassa. Kansallinen lisenssi kehiin.

Meillä on työpaikan puolesta sairaskulu/tapaturmavakuutus, joka kattaa "kaiken mahdollisen kilpaurheilun". Mutta ei piisaa Moottoriliitolle, koska totta kai pitää olla vakuutus joka korvaa ambulanssilennot Austraaliasta, jos käy kotimaassa ajamassa pari cross countryä kesässä...


Meikäläisen vakuutusyhtiössä mietittiin ja ihmeteltiin tuota ambulanssilentoa. Kun normaalissa matkavakuutuksessa australiasta suomeen riittää pienempi summa. Ilmeisesti CrossiKuskin kuljettaminen on kalliimpaa kuin jalkapalloilijan tai lomailijan.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

23.11.2012 19:19

Mites motocrossin puolella 2000-luvun alussa ollut kansallinen lisenssi toimi? Ratalajien puolella sil sai ajaa henkilökohtaisia ja 1-divisioonan sarjaotteluita. Mutta joukkue SM-sarja ja henkilökohtainen SM-kisa vaati sitten tuon kalliimman lisenssin. Se oli kuitenkin askel paremmassa suunnassa mielestäni ja HARRASTAJIA oli enemmän. Sitten oli tietenkin se toistakymmentä kaveria, jotka ajoi myös ulkomailla joten tuo ambulanssilento oli oikeutettu siinä kalliimmassa lisenssissä.
Viimeksi muokannut Bream päivämäärä 23.11.2012 20:04, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Motocrossin lajiparlamentti

23.11.2012 19:30

Jaa tuollainen on ollut. Miksi ihmeessä poistettu? Rahankiilto silmillä ilmeisesti :|
Juuri tuollaista lisenssiä pitäisi olla tarjolla.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

24.11.2012 14:54

Terveisiä lajiparlamentista:
- MX1 ja MX2 SM osakilpailua 8 kpl siten että la MX2 (+vet, MXD) ja su MX1 (C/A ja MXJ)
- MX-liiga kisoja 9 kpl
- Imatran motocrosshallissa on tarkoitus ajaa supercrossin talvisarjan kokeilukilpailu 26.1.2012. Luokat MX65, MXC/C, MXC/B, MXJ ja MXB
- ehdotus: Veteraanien alaikäraja 35 eli luokat MXV35, MXV45 ja MXV55
- ehdotus: MXC/B luokkaan aika-ajot
- valitettavasti aikaisemmasta poiketen supercrossin SM sarjaa ei ole suunniteltu siten, että kaikkien MM-sarjassa ajavien kuljettajien olisi mahdollista osallistua osakilpailuihin vaan esimerkiksi Turun SM osakilpailu 25.5.2013 on päällekkäin Meksikon MX1 ja MX2 MM-osakilpailun kanssa (vaikka siis esim. 11.5 olisi ollut MM-osakilpailuista taukoa) eli Harria ei nähdä Turussa :(

Re: Motocrossin lajiparlamentti

24.11.2012 21:03

jos tulee mxv55 luokka niin hankin sen nelarin :D

Re: Motocrossin lajiparlamentti

24.11.2012 21:22

mikulov kirjoitti:jos tulee mxv55 luokka niin hankin sen nelarin :D



Intoa voi hiukan vesittää ehdotuksessa mainittu MXV45 & MXV55 luokan ajaminen samassa lähdössä.
JOS vetsku luokkia halutaan rukata niin oikeampi asia olisi lisätä MXV60 omat palkinnot, senverran hatunnoston arvoista on ajaa kisaa yli kuuskymppisenä.
Pidetään edelleen vetskuluokka oikeena ikämiesten kisana ja pidetään aloitusikäraja edelleen neljässä kympissä.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

24.11.2012 22:02

"Pidetään edelleen vetskuluokka oikeena ikämiesten kisana ja pidetään aloitusikäraja edelleen neljässä kympissä."

Samaa mieltä!! Nyt mxv40 on sopivan leppoisa luokka aikuisiällä aloittaneillekin rossareille, vaikka siellä viiden kärki johonkin eteneekin. Se vaan, että itsekin tiedän omasta ikäluokastani (35v)todella monia "lopettaneita" kuskeja jotka oikeasti menevät vielä niin kovaa, että yli neljäkybäsillä vetskuilla pyörisi kypärä päässä. Eikös se Pirinenkin näytä jo ihan veteraanilta (ainakin vauhdiltaan)??

Re: Motocrossin lajiparlamentti

24.11.2012 23:42

Siis palkinnot jaetaan noista luokista erikseen vaikka starttaisivat yhdessä. En kyllä ymmärrä tota palkintojen jahtausta tai taktikointia, itse fillistelen vaan kun pääsee ajamaan ja kisaamaan...hyvä kisa on hyvä kisa vaikka ajettaisiin sijasta 24. Perus A-luokan crossari heivaa totisen kisaamisen viimeistään 35 vee (ei Kovalainen) ja on hyvä, että on mahdollista siirtyä suoraan harrastelemaan ilman, että tarvii 5 vuotta kaivaa munia kotona. Veteraanikuskeille (ja muillekin) suosittelisin kääntämään sitä kahvaa jos ei palkinnoille muuten pääse.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

25.11.2012 2:54

..ei tässä todellakaan tosikkomaisesti kilpailla eikä sitäkään vähää treenata.. ,ensi kauden vetskusarjan yritän ajaa, joko vm.-86 isolla kotarilla tai -03 mallin 250 hussella, semmoiset sattuu olemaan tallissa. ,yhtä nopeitahan ne ovat kuin uudet 4-puolikkaat ;) . ,eikös nuo a-luokan crossaritkin useimmat "vaan" harrastele, enduropuolella jotkut jopa saavat palkkaa kisailustaan.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

25.11.2012 13:35

zeizei125 kirjoitti:Ongelmana on se että, miksi kumisaapasjaskan pitäisi maksaa liittoon joku maksu omasta harrasteajostaan? Mitä hyötyä hänelle siitä olisi? Ensin oman kerhon jäsenmaksu ja sit liittoon vielä joku harrastelisenssi, eli tuplamaksu? :s


Tämähän se onkin se main point. Miten se onnistuu? Kuten kirjoitin, rahalle pitää saada vastinetta. En mä tarkoita et maksetaan joku lisenssi ja that's it.
Tuosta kun mä vähän jalostan sun kommenttia. Mietitäänpä: mä maksan kerhoon jäsenmaksun. Okei - sillä mä saan oman kerhon palvelut, mitä ne sitten onkaan. Tämä on ihan OK, mutta se on pirun paikallinen paikallinen palvelu. Voisin kuvitella että harrastajat olisivat kiinnostuneita harrastamaan "yli rajojen" isommalla porukalla. Onko siinä sitten Moottoriliitolla roolia vai pitäiskö tuo "ulkoistaa" niin se on sitten taas toinen asia. Tässä maassa on kohtalaisen vaikea toimia ilman Moottoriliiton suostumusta ja hyväksyntää. :)

Mitä tulee itse lajiparlamenttiin... tervehdin muutoksia ilolla. Onko tämä veteraanien 35v jotain harmonisointia muita maita vasten, vai mistä tämä muutos tulee? Sinällään ihan OK muutos, koska tuossa iässä ei enää niin tosissaan kahvaa väännetä, ja MXB:ssä on aika nuorta kohmottajaa seassa. Ei välttämättä sekään ihan se optiimaalinen luokka "aikuisharrastajalle" ole, oli se nopeus sitten mitä tahansa.

C/B muutos (aika-ajot) on tervetullut, ja valmistaa jätkiä hienosti C/A luokkaan. Itse myös fanitan näitä MX2/MX1 "superviikonloppuja". Supercrossille (Turun kilpailulle) buuuu, mutta oliko tämä enemmänkin sitten halliyhtiön (oletus: samoilla mestoilla vedetään) vai minkä sanelema päivämäärä? En tiedä taustoja.

E: heitetään tähän vielä linkki MP-Maailman puolelta. Siellä on assulla ihan oma työryhmänsä, joka vastaa SM-sarjan kehittämisestä. http://www.mpmaailma.fi/uutinen/rrn-sm- ... -muutoksia

Re: Motocrossin lajiparlamentti

25.11.2012 17:32

JayDaddy kirjoitti: Voisin kuvitella että harrastajat olisivat kiinnostuneita harrastamaan "yli rajojen" isommalla porukalla.

Kyllä siitä oli tuolla puhetta, että esim. "aluelliset sarjacrossit" olisi mahdollista sillä harrastelisenssillä jatkossa. En oikein saanut siinä kohti selvää mikä se lopullinen linjaus oli, mutta eiköhän se tiedoteta jotenkin.

JayDaddy kirjoitti:Onko tämä veteraanien 35v jotain harmonisointia muita maita vasten, vai mistä tämä muutos tulee? Sinällään ihan OK muutos, koska tuossa iässä ei enää niin tosissaan kahvaa väännetä, ja MXB:ssä on aika nuorta kohmottajaa seassa. Ei välttämättä sekään ihan se optiimaalinen luokka "aikuisharrastajalle" ole, oli se nopeus sitten mitä tahansa.
No yleisesti toi veteraanihomma alkaa muissa lajeissa 35 vuodesta joten siitä se on lähtöisin. Yritettiin laittaa tuota ehdotusta läpi jo 2009 lajiryhmästä alkaen mutta veteraanien puolella nousee aina hirveä haloo jos joku nuorempi on tulossa ajamaan. Toi on mun mielestä tosi hyvä homma, sillä A-luokan kuskit jotka heivaavat tosissaan ajamisen yleensä juuri siinä 35 vuoden kohdilla joutuvat muuten lopettamaan kilvanajamisen pariksi vuodeksi jos eivät halua MXA:ssa kurvailla ja sitten kun pääsevät pudottautumaan MXB:hen joutuvat varomaan etteivät aja liian kovaa ja päädy takaisin A-luokkaan. Nyt voivat suoraan vaihtaa veteraaneihin. Ainoa huono puoli tossa uudistuksessa on, että meikäläisen numero oli jo varattu veteraaneissa eli joudun ajamaan MXB:ssä ja veteraaneissa eri numerolla ja se saattaa hämätä faneja :lol:

JayDaddy kirjoitti: Supercrossille (Turun kilpailulle) buuuu, mutta oliko tämä enemmänkin sitten halliyhtiön (oletus: samoilla mestoilla vedetään) vai minkä sanelema päivämäärä? En tiedä taustoja.
Turun moottorikerhon oma päätös ja mun mielestä TODELLA huono päätös. Perusteluna on, että rata ei ehdi kuivua siihen 11.5 mennessä. Suomen kesä on yleensä vähäluminen eli on ihan sama milloin se kisa on niin vettä voi tulla (vrt. 2011), mutta se että Harrin ei ole mahdollista olla ajamassa siellä on tosi perseestä. Tollasella toiminnalla vesitetään koko Supercrossin SM sarjan idea siitä, että oikeasti Suomen parhailla kuskeilla (jopa semmoisilla jotka ajaa ammatikseen) on mahdollisuus kisata mestaruudesta ja yleisölle on jotain nähtävää. Motocrossin harrastajille on jo MX1 ja MX2 luokka jossa voi ajaa kavereiden kanssa.