Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 9:37

Huomenna lauantaina 18.11.2011 järjestetään lajiparlamentti jossa lajiryhmä esittelee vuoden 2012 linjauksiaan ja kerhojen edustajat antavat palautetta. Lajiparlamentissahan ei varsinaisia päätöksiä voida tehdä vaan lajiryhmä voi esittää hallitukselle asioita joka sitten päättää miten toimitaan. Joka tapauksessa esittäkää oman kerhon edustajille toiveita ja ideoita niin menee lajiryhmälle tietoon. Voi tähänkin jotain ideoita tai kommentteja laittaa, niin voin vaikka kertoa eteenpäin (siis ainoastaan mun mielestä hyvistä ideoista :lol: )

Re: Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 10:46

Olen antanut itseni ymmärtää, että lajiparlamentti on vain tiedotustilaisuus jossa kerhojen edustajilla on mahdollisuus sanoa mielipiteensä asioihin. Aikanaan RR-puolella noilla kokouksessa esitetyillä mielipiteillä ei kuulemma ollut hirveästi vaikutusta mihinkään, liekö sama tapa crossissa?

Tässä olisi muutama ehdotus:
1) MXC/B:hen aika-ajot, vain nopeimmalle ryhmälle jaetaan pisteitä
2) MX65 luokkaan A ja B -ryhmät ja nousupisteillä siirrytään B -> A. Pisteytys ja periaate sama kuin MXC/B -> C/A

Re: Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 12:09

Kyllä noilla keskusteluilla on ollut aikaisempina vuosina merkitystä esim. naiset meinattiin pudottaa liigasta jo vuosi sitten, mutta lajiparlamentin vastustuksesta johtuen lajiryhmä antoi vuoden lisäaikaa.

Veikkaan, että noita molempia tullaan kerhojen puolesta esittämään. C/B aika-ajojen suhteen on se ongelma, että sekä kansallisissa että junioriliigan kisoissa aikataulu on niin pitkä, että sinne ei ihan mielellään oteta lisää tavaraa. Periaatteessa kyllä olen asian puolesta.

Ideana on ollut pitää tuo MX65 aloitus/harrasteluokkana, ettei jo siellä polteta jengiä loppuun eli sijoituksia lasketaan ainoastaan liigakisoista. MX65 kuskit on vielä sen verran pihalla oman ajamisensa kanssa, että nousupisteiden jahtaaminen ympäri Suomea joka viikonloppu veren maku suussa auttaa ehkä yhden kuskin nousun MM-sarjaan 10 vuoden päästä, mutta lopettaa 40 muun kuskin harrastuksen ennen aikaisesti. Lähes lajissa kuin lajissa on olemassa ns. ikkuna joka kestää noin 10 vuotta eli crossissa se täysi satsaus pitäisi olla kohdillaan noin 15 vee. Jos huipulle oikeasti haluaa panostaa heti ihan junnusta on parempi ajaa noi muutamat liigakisat Suomessa ja sitten muuten ajaa kansainvälisiä kisoja.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 13:10

Syy miksi MX65 pitäisi laittaa kahteen ryhmään ei ole MM-kilpailuihin lähteminen, vaan turvallisuus.

MX65 kärjen vauhti on niin hyvää että sillä jo pärjäisi kivasti MXC/C:ssäkin ja vastaavasti hitaimmat ovat niin aloittelevia että eivät vaikeammalla radalla selviä edes kierrosta kaatumatta. Näin suuret tasoerot aiheuttavat turhia vaaratilanteita.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 13:58

Itse mietin tätä keltaisen lipun heilumista/heiluttamatta jättämistä... Itse asiassa olis parikin asiaa tuohon liittyen.

a) jos lippu heiluu, olisiko mahdotonta nostaa edellisellä lippupaikalla lippu pystyyn - siis paikoilleen? Jos lippumies ei uskalla mennä radalle, mutta hyppyrin päällä heiluu keltainen niin en näe ainakaan huonona vaihtoehtona että edellisellä paikalla ois jo lippu pystyssä. Kuskit valpastuisivat jo edellisellä paikalla keltaisen nähdessään.

tai

b) nollatoleranssi: keltainen lippu --> ohitus- ja hyppykielto. Ei tarvis länkyttää ja vääntää että heiluko vai eikö heilunut. Pulinat pois.
Sanotaan näin että kun itse on tullut joskus jotain vähän ajettuakin, ja nyt kun on tullut vähän älliä päähän iän myötä niin kyllä tuo lippumiesten ammattitaito on laidasta laitaan. Junnuna ei ollut niin väliä kun reikä päässä vedettiin mut nykyään kyllä hirvittää. Itse tulee käytyä katsomassa 1-2 kisaa vuodessa, ja aina tulee se tilanne että "Heiluta ny s##tana sitä lippua!!!"

Re: Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 15:48

Ite täysillä mukana tuon keltaisen lipun suhteen. Aina kun lippu on ylhäällä niin ei hypätä,ohiteta tai yms. Jos taas lippu sitten heiluu niin edellinen liputus piste nostaa lipun kanssa paikoilleen. mutta silti sama ohitus/yppy kielto koskee.

Ja en näe mitää ideaa tuossa 65 a/b jaottelussa, jos nuiden nopeus erojen mukaan pitäisi luokkia lisätä niin pitäisi sama tehä esim. mxj luokassa. Siellä hitaimmat myös elämänsä ekoissa kisoissa jääden 30< sekunita kärjelle kierroksella ja kärki taas vetää sm top10 vauhtia :roll:
Joten en näe ideassa mitään järkeä, tai olisihan ihan järkevä mutta toteutus aivan mahdoton.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 22:15

Asia ei enää oikeastaan mua enään koske, mutta on vaikea selittää esim. Sponsoreille että poika oli 3. ryhmän toinen.Siis c/b :ssä saattaa olla kolme voittajaa, eli mun mielestä oikea voittaja olisi kyllä saatava selville esim. aika-ajot ja b-finaali.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 22:17

mistä toi naama tuli!?

Re: Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 22:18

201262 kirjoitti:mistä toi naama tuli!?


kaksoispiste s : :s

Re: Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 22:53

En näe sitä nyt niin kauhean ongelmallisena... Ittellä tuli c/b kausien aikana ajettu sijoille väliltä viiminen ja 2 niin olisi luultavasti jääneet pohjosenkierrokset sun muut pidemmän matkan kisat ajamatta jos olisi jo tuolla tasolla ollut uhka karsiutua. ja toinen epätasapuolisuus tulee juuri siinä aika-ajossa ja sen ajossa. Tuolla tasolla ei meinannut riittää vielä reenit siihen että muisti kuinka rata menee, ja olisi pitänyt ajaa vielä aika-ajot siinä samassa? Oli aika-ajot kauheet suolaa vielä c/a:ssakin(ja edelleenkin :lol: )
Ja tuolla tasapuolisuudella painotan siihen että toisilla on vain taito ottaa itsestään se paras irti yksin ajaessa ja toisilla erässä sijoituksista kamppaillessa. Ja eikäs ne kisat siellä erissä ajeta?

Re: Motocrossin lajiparlamentti

18.11.2011 23:35

C/B jaottelusta, sponsseille vaan sanoo että poika oli kolmas (ryhmistä puhuminen vaan sekoittaa) ja pyytää samalla lisää rahaa :lol:

Toi edellisen lippumiehen lipun nostaminen on hyvä idea, pitänee ehdottaa huomenna.

MX65 luokassa tietysti nuo tasoerot on isot, mutta sitten pitäisi joka kisassa katsoa niitä sijoituksia ja siinä vaiheessa crossifaijoilta menee kaikki suhteellisuuden taju. Ongelma ei ole siis ne lapset vaan ne vanhemmat, joilla ei ole mitään suhteellisuuden tajua.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

19.11.2011 0:17

[^lollero^] kirjoitti:En näe sitä nyt niin kauhean ongelmallisena... Ittellä tuli c/b kausien aikana ajettu sijoille väliltä viiminen ja 2 niin olisi luultavasti jääneet pohjosenkierrokset sun muut pidemmän matkan kisat ajamatta jos olisi jo tuolla tasolla ollut uhka karsiutua.


Ei kisaajien tarvitse välttämättä karsiutua. C/B:ssä voisi olla eriä niin paljon kun osallistujia on. sijoitukset 1-40 menee nopeimmalle ryhmälle, 41-80 seuraavalle jne...

On aika omituista, että kilpalajissa arpaonni vaikuttaa erittäin oleellisesti siihen pääseekö pisteille vai ei.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

20.11.2011 22:40

Koskakohan on odotettavissa virallinen tiedote lajiparlamentissa käsitellyistä asioista?

Re: Motocrossin lajiparlamentti

21.11.2011 0:56

Ei tietoa, muistaakseni kokoontuvat vielä tällä viikolla eli varmaan viikon sisään on tulossa tiedotetta.

Ei mitään suuria muutoksia ole tulossa. Ennakkoliputus idea sai hyvän vastaanoton ja muutenkin liputusten noudattamiseen tullaan kiinnitämään vielä enemmän huomiota ja siitä myös kovemmat rangaistukset. Supercrossissa kiinnitetään lisää huomiota ratojen turvallisuuteen.

Re: Motocrossin lajiparlamentti

21.11.2011 23:15

Mielenkiintoista nähdä mitä päätöksiä lopulta saadaan...

Kiinnostaa myös tuo liputusrangaistus-osio. Toivottavasti saadaan kerhoille ohjeet kuinka liputuksen noudattamista tulee vahtia. Toivottavasti samalla saadaan yksiselitteiset rangaistukset jotta saadaan eri kisoihin samat periaatteet.

Tuosta superiratojen turvallisuuden lisäämisestä oli puhetta jossain lajiryhmän tiedotteessa jo aikaisemmin. Mielestäni ihan hyvä idea muuttaa ratoja enemmän lyhennetyiksi crossiradoiksi. Sitten kun kerhoilla rupeaa olemaan ratoja missä porukka pääsee hyvin harjoittelemaan superia niin sitten on hyvä ajankohta muuttaa radat lähemmäksi oikeata superirataa.