Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: kytkimen käyttö

21.4.2012 23:58

Yam66 kirjoitti:Mites porukka jos ilmassa joutuu jarrua painamaan. Niin painatteko samalla kytkintäkin vai polkasetteko vaan jarrua ja toivotte ettei sammu?


Kumpi tuntuis varmemmalta vaihtoehdolta?

Re: kytkimen käyttö

22.4.2012 10:15

OA243 kirjoitti:
Yam66 kirjoitti:Mites porukka jos ilmassa joutuu jarrua painamaan. Niin painatteko samalla kytkintäkin vai polkasetteko vaan jarrua ja toivotte ettei sammu?


Kumpi tuntuis varmemmalta vaihtoehdolta?


Itse en oo kytkintä käyttänyt. Mut mun polkasut onkin ollu sellasia näpäytyksiä vain. Mutta lähinnä mietin että miten isot pojat tekee jos joutuu vaikka venyttäessä kunnolla painamaan jarrua. Tosin vetomiehillehän ei oo mikään ongelma painaa kytkintä. Itse kun vaan en ole tottunut ajamaan sormi kytkimellä ja jos hyppy lähtee pystyssä niin en mä siinä enää kytkintäkään löydä.

Re: kytkimen käyttö

22.4.2012 16:29

Yam66 kirjoitti:
OA243 kirjoitti:
Yam66 kirjoitti:Mites porukka jos ilmassa joutuu jarrua painamaan. Niin painatteko samalla kytkintäkin vai polkasetteko vaan jarrua ja toivotte ettei sammu?


Kumpi tuntuis varmemmalta vaihtoehdolta?


Itse en oo kytkintä käyttänyt. Mut mun polkasut onkin ollu sellasia näpäytyksiä vain. Mutta lähinnä mietin että miten isot pojat tekee jos joutuu vaikka venyttäessä kunnolla painamaan jarrua. Tosin vetomiehillehän ei oo mikään ongelma painaa kytkintä. Itse kun vaan en ole tottunut ajamaan sormi kytkimellä ja jos hyppy lähtee pystyssä niin en mä siinä enää kytkintäkään löydä.


No siis ei sitä riskiä oikein voi ottaa että se kone stumppaa ilmassa, melkein varmat pannut kovemmista vauhdeista varsinkin. Sormi kytkimellä kokoajan, vetää vaan sit ilmassa vivusta ja antaa jarrua jos meinaa karata keula pystyyn. Ton oppii kyllä tosi äkkiä ja tulee sit ihan selkäytimestä.

Re: kytkimen käyttö

22.4.2012 18:39

mites ku näis vangois vehkeis on nii jäykkä toi kytkin ettei kehtaa ees unelmoida et yhel sormel jaksais vetää??? kahel sormel liian huono ote tangosta(ilmalennossa ainakin). En siis saanu selvää tuosta aikasemmasta viestistä että kehtaako sitä jarrua lyödä ilmanki kytkintä ja ei haittaa vaikka sammuukin ilmalenossa?? Tietysti kun maalaisjärjellä ajatellaan ni ei kait ole moottorille hirvee hyväks jos sammuttelee ja taas käyntiin vähä välii? Pitäs varmaa päivittää tuoreempaan malliin??? :D Ja ihan btw kun ajatellaan fysiikan lakeja niin mihinhän se perustuu että kun ilmassa takarengas pyörii ja kun se jarrulla pysäytetään ni taka pää nousee??? ja sit taas toisinpäin kun lyödään kaasua nii perä laskee? :nörtti:
Viimeksi muokannut KxRider päivämäärä 22.4.2012 19:03, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: kytkimen käyttö

22.4.2012 19:01

KxRider kirjoitti:mites ku näis vangois vehkeis on nii jäykkä toi kytkin ettei kehtaa ees unelmoida et yhel sormel jaksais vetää??? kahel sormel liian huono ote tangosta(ilmalennossa ainakin). Pitäs varmaa päivittää tuoreempaan malliin??? :D
vaijeriin vaan öljyä ja jos ei se auta niin sitten löysemmät jouset kytkimeen

Re: kytkimen käyttö

22.4.2012 19:35

KxRider kirjoitti: Ja ihan btw kun ajatellaan fysiikan lakeja niin mihinhän se perustuu että kun ilmassa takarengas pyörii ja kun se jarrulla pysäytetään ni taka pää nousee??? ja sit taas toisinpäin kun lyödään kaasua nii perä laskee? :nörtti:


kait sitä kutsutaan keskipakovoimaksi. kyllä sitä kytkintä kannattee tai oikestaan pitääkin painaa kun takarengas halutaan pysäyttää ilmassa.

Re: kytkimen käyttö

22.4.2012 19:50

Itse pidän aina yhtä tai kahta sormea kytkimellä, ja olen siitä on oikeestaan silloinkin hyötyä jos menee iso vaihde silmässä hyppyristä niin ilmassa kun alkaa kaasuttaa ni saa nopsemmin takasen pyörii :lol:

Re: kytkimen käyttö

22.4.2012 22:57

Huhhuh, taas käyty pitkästä aikaa enduroo ihan tosissaan ajamassa. Pahitteeks vaan huomasin että kädet väsyy liikaa, pakko koko ajan pitää kaks sormee kytkimellä mutta koko ajan joutuu pysähtyy ku rasittaa niitä likaa...

Re: kytkimen käyttö

27.4.2012 10:50

Yksi sormi riittää ku on nestekytkin :D ja ilmassa ehdottomasti jos painat jarrulla alas nii kytkin pohjaan!!

Re: kytkimen käyttö

27.4.2012 13:03

KxRider kirjoitti:Ja ihan btw kun ajatellaan fysiikan lakeja niin mihinhän se perustuu että kun ilmassa takarengas pyörii ja kun se jarrulla pysäytetään ni taka pää nousee???


Jarruttaessa: Takapyörässä on liike-energiaa. Kun takapyörän pysäyttää jarrulla, siirtyy tuo liike-energia koko moottoripyörään ja alkaa pyörittää sitä. Takapyörä on kuitenkin niin paljon kevyempi kuin koko paketti ettei tästä yleensä seuraa mitään etuperinvoltteja. Takapyörä nousee vain suhteessa muuhun osaan pyörästä.

Kaasuttaessa: Tämän voi selittää joku joka sen osaa paremmin. Tilanne on monimutkaisempi koska muutetaan polttoaineen sisältämää energiaa liike-energiaksi ja liike-energian osaltakin homma toimii eri lailla. Jotenkin liittyy kuitenkin siihen että takapyörällä on sen verran massaa että sitä kiihdyttäessä se kampeaa loppua moposta toiseen suuntaan.

e: Ja totta hitossa kytkin vedetään sisään jos jarrua painetaan ilmassa. Jos kone sammuu niin häviää mahdollisuus nostaa nokkaa antamalla hanaa ja laskeutumisesta tulee ainakin isommalla pyörällä töksähtävä.

Re: kytkimen käyttö

1.5.2012 19:54

Entäs jos ajaa sormi kytkinvivulla niin mitä sormea käytätte?

Re: kytkimen käyttö

1.5.2012 20:00

Keskari. Etusormea käyttämällä sais kylläkin paremman otteen tangosta, mutta se väsyy nopeammin ja on lyhyempi.

Re: kytkimen käyttö

1.5.2012 20:18

Etusormet kahvoille. Ajoreeniä vaan niin paljon, että jaksaa. Kyllä sitä vaijerikytkintäkin jaksaa ihan hyvin käyttää yhdellä sormella..

Re: kytkimen käyttö

1.5.2012 21:33

Aina molemmat etusormet kahvoilla.

Re: kytkimen käyttö

2.5.2012 4:54

Nestekytkin on kyllä kova juttu verrattaen vaijeriin monessaki asiassa. Esim. Ei vaijerin vaihtoa ikinä, tuntuma ja herkkyys ihan omaa luokkaa myös, eikä tarvi olla säätämässä. Mukavinta kuitenki kun voit painaa sen pohjaan ihan millä sormella vain. Itselläki löytyy yamahasta nestekytkin enkä sitä kyllä vaijeriin tule vaihtamaan vasta kun myyn pyörän. :)