Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: kytkimen käyttö

29.7.2011 20:03

mäkin painan kytkintä kahella kun ei jaksa yhel painaa vaikka on toi BSE

Re: kytkimen käyttö

18.10.2011 21:09

Etusormi on aina kytkimellä, ei koskaan pidä tangosta kiinni vaan on siinä kahvan päällä. Isompaa pykälää vaihtaessa kytkintä vähän mutta kaasu usein pohjassa.

Re: kytkimen käyttö

18.10.2011 22:20

Etusormella käytän, joskus en silläkään jos on semmonen paikka ja kädet on lopussa, mutta paras mahdollinen olisi pitää sormea kytkimellä. Oma vauhti on niin hidas vielä että vaihdan raakana molempiin suuntiin enkä ole huomannut mitään ihmeellistä. Jos vauhtia olisi tai tekisi täyskaasu kiihdytyksiä silloin pitäisi hipaista kytkimellä jotta vaihde menee paremmin sisään ? Taitaa kytkimen käyttö riippua pyörästäkin jonkun verran kun 125cc ja 250cc tarvitsee enemmän kuin taas 250cc ja 450cc. Olen aika uusi lajin parissa joten korjatkaa toki :)

Re: kytkimen käyttö

18.10.2011 23:22

JerQ68 kirjoitti:Etusormella käytän, joskus en silläkään jos on semmonen paikka ja kädet on lopussa, mutta paras mahdollinen olisi pitää sormea kytkimellä. Oma vauhti on niin hidas vielä että vaihdan raakana molempiin suuntiin enkä ole huomannut mitään ihmeellistä. Jos vauhtia olisi tai tekisi täyskaasu kiihdytyksiä silloin pitäisi hipaista kytkimellä jotta vaihde menee paremmin sisään ? Taitaa kytkimen käyttö riippua pyörästäkin jonkun verran kun 125cc ja 250cc tarvitsee enemmän kuin taas 250cc ja 450cc. Olen aika uusi lajin parissa joten korjatkaa toki :)

No vauhdilla ei ole tämän kanssa juurikaan tekemistä, suosittelisin kyllä lipauttaan ees vähäsen kytkintä aina kun vaihtaa varsinkin kun vaan harrastus käytöstä kyse. Varsinkin ylöspäin vaihtaessa olisi hyvä käyttää kytkintä. Eikä siinä pahemmin veto katkea, ku vaan ihan silleen nopee, et ei tarvii pahemmin mitään kaasua tietenkään päästää... :lol:

Re: kytkimen käyttö

19.10.2011 7:30

eikös tuo ollut niin että alaspäinvaihtaessa sitä kytkintä olisi hyvä painauttaa ja ylöspäin ei niin pakollista

Re: kytkimen käyttö

19.10.2011 11:02

FOX22 kirjoitti:eikös tuo ollut niin että alaspäinvaihtaessa sitä kytkintä olisi hyvä painauttaa ja ylöspäin ei niin pakollista


Oman järjen mukaan tuntuis siltä että alaspäin vaihtaessa mielummin ilman kytkintä. Koska ylöspäin vaihtaessa useemmin on se veto päällä. Alaspäin vaihto tilanteissa kun yleensä tullaan rullaamalla niin silloin ei vaihteiston rattaat kuormitu niin paljon.

Re: kytkimen käyttö

19.10.2011 12:18

mites ku mulla on toi kx80 ja kuitenki aika vanha ni kehtaako sillä pahemin olla käyttämättä kytkinta vaihtaessa??

Re: kytkimen käyttö

19.10.2011 16:10

Perus sääntönä kyllä sanoisi että käytä "aina" kytkintä vaihtaessa. Et siinä mitään ajallisesti/vauhdillisesti tai varsinkaan kilpailu sijoituksia menetä. Ja jos olet harrastelia niin varsinkaan näillä asioilla ei ole merkitystä.

En todellakaan väitä että aivan jokaisessa vaihdossa tulee itsekkään kytkintä käytettyä. Mutta vaihteet menevät tällöin paremmin sisään ja rattaat eivät pyöristy/kulu niin helposti.Tämä pätee siis enempi 4-t pyöriin mutta tuli siitä piikistäkin jokunen ratas rikottua.

Itse huomasin kun aloin pikkunelarilla harjoitella ekan kerran lähtöjä niin ei millään meinannut mennä vaihde sisään 3-4 välissä, vaikka joka vaihdossa livauttikin kytkintä. Siitä reenaamalla vähäsen enemmän kytkintä niin ai tarvitse vedon katketa missään vaiheessa suoraa.

Normaali ajossa käytän kytkintä pelkällä etusormella, ja sitten kun erä mittaa alkaa väsyttää ja tulee pelko stumppaamisista niin ns. tarkempiin kohtiin kytkin haltuun 2sormellakun 1 ei jaksa enää vetää :lol:

Re: kytkimen käyttö

19.10.2011 16:55

tosiaan alaspäin ilman kytkintä ja ylöspäin kytkimellä. Niinkun jo ylenpänä sanottu ylöspäin vaihettaessa kytkinta koska on veto päällä ja alaspäin vaihettaessa ilman kytkintä koska tällöin "veto" pysyy päällä ja pyörä on vakaampi mutkaan tultaessa/mutkassa. Tottakai mutkasta riippuen/maaperästä riippuen pitää kytkintä käyttää väillä alaspäinkin vaihdettaessa.

Re: kytkimen käyttö

19.10.2011 17:59

jo kirjoitti:tosiaan alaspäin ilman kytkintä ja ylöspäin kytkimellä.


Hassua, pari vuosikymmentä sitten ajelin juuri päinvastoin 2T piikillä. Tosin se vaati vähän harjoittelua, jos lähdössä lähti vaikka ykkösellä, mutta kyllä se laatikko imaisi oikealla kierrosalueella vaihteen sisään nätisti eikä ketjut löystyneen yhtään ;)

Re: kytkimen käyttö

19.10.2011 19:46

ylöspäin vaihtaessa ilman kytkintä ei vaihteiden kytkeytyminen ole "varmaa" jossei kytkentöjä ole muokattu. kyllä ne vaihteet silmään menee jos löysää kaasusta vaihtaessa ettei ole liikaa momenttia rattailla, mutta tarkoitushan on kuitenkin ajaa kaasu pohjassa.

ja jarruttaessahan momentit lootassa on tarpeeksi pieniä nii vaihteet vaihtuu alaspäin helposti ja kuluttamatta. kytkimelle ei ole käyttöä muutakun jos takapyörä on tarkotus lukita tai sillon kun se on vaarana. Tämä siis mutkaan tultaessa ja jarruttaessa.

Jos kytkintä pitää koko jarrutuksen ajan pohjassa ja takarengas lukossa tai lähes lukossa alkaa perä pakkaamaan ja on ajaminenkin yhtä helvettiä.

Re: kytkimen käyttö

19.10.2011 20:00

hmm.. otetaas tähän nyt vielä tällanen kytkimen käyttöopas by Stephane "RonRon" Roncada:

Shift faster without using your clutch

A dirt bike clutch is there for 4 reasons:

1.To shift from neutral to 1st (or 2nd) gear and get you going from a dead stop.
2.To keep the bike from stalling under heavy braking.
3.To keep the bike from stalling while in the air, by pulling the clutch in and twisting the throttle a few times.
4.To launch the bike out of a corner.

Those 4 reason above are the only time you should really be using your clutch! You don’t have to use it while shifting – up or down – it will only slow you down. Your bike will shift up and down just fine without using the clutch, although shifting up is harder then shifting down, since your engine is under heavy load when accelerating.


Ja täältä voi sitten lueskella lisää:
http://blog.ronronmx.com/shift-faster-w ... ur-clutch/

Re: kytkimen käyttö

19.10.2011 20:48

MC obeesi kirjoitti:hmm.. otetaas tähän nyt vielä tällanen kytkimen käyttöopas by Stephane "RonRon" Roncada:

Shift faster without using your clutch

A dirt bike clutch is there for 4 reasons:

1.To shift from neutral to 1st (or 2nd) gear and get you going from a dead stop.
2.To keep the bike from stalling under heavy braking.
3.To keep the bike from stalling while in the air, by pulling the clutch in and twisting the throttle a few times.
4.To launch the bike out of a corner.

Those 4 reason above are the only time you should really be using your clutch! You don’t have to use it while shifting – up or down – it will only slow you down. Your bike will shift up and down just fine without using the clutch, although shifting up is harder then shifting down, since your engine is under heavy load when accelerating.


Ja täältä voi sitten lueskella lisää:
http://blog.ronronmx.com/shift-faster-w ... ur-clutch/


Eipä tuossa tekstissä omaani muuta eroavaa ole kuin että sanoo ettei tarvi vaihdettaessa ollenkaan. Mutta ei ainakaan omilla pyörillä kaasu pohjassa ole niin varmaa ollut että jättäisin kytkimen käyttämättä.

Re: kytkimen käyttö

21.4.2012 23:24

Kannattaako kytkintä käyttää siis pelkästää ylöspäin vaihdettaessa eli kuluttaako se paljon rattaita jos ei vaihda alaspäin kytkimen kanssa? Kyseessä siis ktm 250 sx-f 2011

Re: kytkimen käyttö

21.4.2012 23:37

Mites porukka jos ilmassa joutuu jarrua painamaan. Niin painatteko samalla kytkintäkin vai polkasetteko vaan jarrua ja toivotte ettei sammu?