Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

kytkimen käyttö

28.7.2011 13:06

monellako sormella käyttätte kytkintä??
Neljällä, kahel vai yhel sormel??

Re: kytkimen käyttö

28.7.2011 13:40

mopedi poika kirjoitti:monellako sormella käyttätte kytkintä??
Neljällä, kahel vai yhel sormel??


Kolmella.

Tekeekö ketkään sitä että mutkassa laittaisivat menemään kytkinpommilla. Eli siis keräis kytkimellä kierrokset mutkassa ja ampuis eteenpäin?

Re: kytkimen käyttö

28.7.2011 13:50

Kahdella.

Mä ajan niin hiljaa ettei mutkissa tarvii kytkimellä leikkiä. Jos on väärä vaihde niin aina on aikaa vaihtaa sopivammalle :D

Re: kytkimen käyttö

28.7.2011 13:56

mopedi poika kirjoitti:monellako sormella käyttätte kytkintä??
Neljällä, kahel vai yhel sormel??

Itse koen ajamisen todella vaikeaksi enempää kuin yhtä sormea käytettäessä. Kiinni pitämisestä tulee hankalaa.
Eli siis keräis kytkimellä kierrokset mutkassa ja ampuis eteenpäin?

Piikillä on vaikea ajaa muuten :)

Re: kytkimen käyttö

28.7.2011 14:00

koko ajan yksisormi kytkimellä kun ajan, kurveissa en ns kerää kierroksia kytkimellä, vaan ehkä vähän näpäytän vaan jos pyörä ei muuten herää, tarkotushan on pitää ne kierrokset ylhäällä kurviin tultaessakin, ainakin piikillä ajaessa.

Re: kytkimen käyttö

28.7.2011 15:33

Mä käytän kytkintä kahel.
Mutkissa lasken kaasun vähäks aikaa pois ja sen jälkeen kerralla pohjaan, niin lähtee kivasti luisuun.

Re: kytkimen käyttö

28.7.2011 17:12

mopedi poika kirjoitti:Mä käytän kytkintä kahel.
Mutkissa lasken kaasun vähäks aikaa pois ja sen jälkeen kerralla pohjaan, niin lähtee kivasti luisuun.

:D tuo ajotapa ja motocrossin ajo ei kyllä liity mitenkään toisiinsa, muttan onhan tuo varmaan hauskaa..

Re: kytkimen käyttö

28.7.2011 20:05

Sillä kytkinpommilla saa hienosti kaiken vauhdin tapettua ja vallitkin kulutettua loppuun. Yks sormi kokoajan kytkimellä, piikillä mutkissa ideana pitää tosiaan kierrokset oikeella alueella/hillitä menoo. Yks sormi on aika mukava olla kokoajan kytkimellä niin ehtii hypyissäkin tappaa keulimisen heti vetämällä kahvasta ja näpäyttämällä takajarrua. (jota toki normaaliolosuhteissa ei pitäis tarvita tehdä, venyttäessä tai jos lähtö erikoinen ym.)

Re: kytkimen käyttö

28.7.2011 21:10

Ja muutenkin kun on yksi sormi kytkimellä ajo tuntuu varmemmalta, hypyissäkin pyörää helpompi hallita kun voi helposti näpäyttää kytkintä esim kun pitää saada keula tippumaan jarrua painauttamalla

Re: kytkimen käyttö

28.7.2011 23:58

Mites kytkimen käyttö jarrutuksessa? Poljetteko raakana pienempää sisään, näpäytys kytkimellä vaihdon ajaksi vai vedättekö kytkimen sisään koko jarrutuksen ajaksi?

Re: kytkimen käyttö

29.7.2011 0:40

Hermanni Hiiri kirjoitti:Mites kytkimen käyttö jarrutuksessa? Poljetteko raakana pienempää sisään, näpäytys kytkimellä vaihdon ajaksi vai vedättekö kytkimen sisään koko jarrutuksen ajaksi?


No mulla ainaki on kytkin pohjassa koko jarrutuksen. Saa lyödä pienempää sisään surutta. Ja muuteski menee noi jarrutukset aina takajarru pohjassa.... :s Isommalle vaihtaessahan ei vissiin tartteis kytkintä edes käyttää?

Re: kytkimen käyttö

29.7.2011 11:09

Hermanni Hiiri kirjoitti:Mites kytkimen käyttö jarrutuksessa? Poljetteko raakana pienempää sisään, näpäytys kytkimellä vaihdon ajaksi vai vedättekö kytkimen sisään koko jarrutuksen ajaksi?



Jos on kovasti jarrupattia tai muuta niin yhdellä sormella kytkintä "puoliksi" eli vähän veto päällä ja kaasua sopivasti ja jarrua samalla :lol: Omasta mielestä paras tapa, voi vetää täysillä päin patteja vaikka jarruttaakin. Ilman tota kaasua ei tulis mitää muutaku sairaslomaa..

Re: kytkimen käyttö

29.7.2011 12:10

Olen ymmärtänyt, että kytkintä ei saisi jarrutuksissa käyttää, mutta itsellänikin tällainen paha tapa on... Aina kun käytän takajarrua, eli siis käytännössä joka jarrutuksessa koska pyrin aina käyttämään kumpaakin jarrua, niin tulee sitä kytkintä vedettyä. Kuten myös vaihtaessa, sekä ylös, että alaspäin vaihdoissa. Ja lisäksi vielä kytkimen lipsuttelu mutkissa. Ihan liikaa tulee käytettyä ja tämä varmaan osaltaan aiheuttaa käsien puutumista, joka on mulla ikuisena ongelmana.

Pyöränä mulla puolikas 2t. Vaikka tässä ei juuri moottorijarrua ole mitä voisi hyödyntää, niin kytkin pohjassa jarruttelu lienee silti väärä ajotekniikka? Vai miten on?

Re: kytkimen käyttö

29.7.2011 12:48

välzy kirjoitti:
mopedi poika kirjoitti:Mä käytän kytkintä kahel.
Mutkissa lasken kaasun vähäks aikaa pois ja sen jälkeen kerralla pohjaan, niin lähtee kivasti luisuun.

:D tuo ajotapa ja motocrossin ajo ei kyllä liity mitenkään toisiinsa, muttan onhan tuo varmaan hauskaa..


ei liitykkään mut on se hauskaa jos välillä haluu leikkiä pyöräl

Re: kytkimen käyttö

29.7.2011 19:12

mites ku mulla on tuo vanhempi kawa ja radalle ois tarkotus lähtee ekaa kertaa (aikasemmin metsäreiteillä) ja ku kytkintä käytän ni kahella sormella ajan mutta yks sormi ois parempim mutta ei jaksa kytkintä vetää yhellä ku niin raskas... oisko se kytkimen keventäjä mitä 24mxästä saa hyvä idea? mitä muuta hyviä vinkkejä ajotapaan liittyen ois teillä alottelialle? :)