Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Suzuki RM-Z

10.4.2014 13:22

Mitäs luokkaa tämmösen isomman(450) RM Zetan huoltokustannukset olisivat kaudessa?

Ajoa tulisi kauden aikana noin 50 tuntia. 60% sora-ja hiekkatietä, loput kevyehköä ajelua radalla, poluilla ja maastossa.

Öljyt on varmaan hyvä vaihtaa 5-10h välein, ilmansuodatimmen pesua ja öljyämistä sitten hieman useammin? Männällä menee +100h(??), venttiileillä hiukan pisempään kun yhdellä männällä???

Paljonko tämmönen kuluttaa?

Re: Suzuki RM-Z

2.6.2014 19:46

Terve, sattuisiko keltään löytyä ylimääräisenä Suzuki RM-Z 250 2010 ohjekirjaa, voisin olla kiinnostunu?? Tai onko jollain tietoa mistä sen voisi saada pdf-tiedostona??

Re: Suzuki RM-Z

17.6.2014 1:36

Eka kertaa ölyjä vaihtelin "uuteen" pyörään RM-Z450 06. Öljyillä pitäs olla ajettu alle 7h. Suodattimesta en tiä oliko vaihettu edellisellä öljyjen vaihtokerralla.
Nyt ku vaihoin suodattimen niin oli melkosesti metallisilppua suodattimessa. Tosi hienoa mujua niinku glitteriä, luultavasti alumiinia.
Ruukaako näissä kertyä paljo tota? En käytä kytkintä vaihteidenvaihdossa, liekkö vaikuttaa kovin tohon?!?!
vai onko joku laakeri antautumassa!=!?

Re: Suzuki RM-Z

17.6.2014 2:37

Jos vasta vaihettu osaa niin voi olla vähän metallia, jos ei ole niin ei sais olla yhtään.
Voi tosiaa olla laakeri menossa jos on semmosta jauhetta. Laatikko ei oikein tykkää jos paukuttelee vaihteita alaspäin ilman kytkintä, ylöspäin ei niin paljoa kuhan ei ole veto päällä.

Re: Suzuki RM-Z

17.6.2014 2:54

Vajaa 50h ajettu koneremontin jälkee missä vaihettu kampura ja kaikki yläkerran kuluvat osat. Eli ei ainakaan uutuuttaan mujua irtoile. Eikai se auta ku alkaa purkaan konetta. Mikähän noista ruukaa antautua ensimmäisenä kampuran päätylaakerit vai? Jos Kiertokangen alapää nii eikö mujun pitäs olla messingin väristä?

Re: Suzuki RM-Z

20.6.2014 0:42

Suomenpaskin kirjoitti:Laatikko ei oikein tykkää jos paukuttelee vaihteita alaspäin ilman kytkintä, ylöspäin ei niin paljoa kuhan ei ole veto päällä.


Alaspäin kun vaihtelee hidastaessa niin ei kummemmin syö laatikkoa, ylöspäin ei varmaan kukaan vaihda ilman vetoa, vähän hidastaa tuota kiihdyttämistä.... Ja ylöspäin vaihtaminen ilman kytkintä kyllä joka tapauksessa tekee enemmän tuhoa. Mä en oikein sitä edes ymmärrä kun yks vaihto joka ei mene perille ja jää hyppy hyppäämättä tai pahimmassa tapauksessa kunnon kaatuminen.

Re: Suzuki RM-Z

13.7.2014 22:57

Hei!

Tuossa haettiin tollanen -09 rm-z (ruisku). Juuri rempattu niinku nää tuntuu aina olevan. Niin saa vähän aikaa polkee että lähtee käyntii, ja yleensä ku paukahtaa putkessa nii sen jälkee lähtee käyntiin. Onko se normaalia? Ja vielä en ole ohjekirjaa saanut (kun se tulee postissa) niin mikä siinä oikeella tangossa sellanen vipu, se on kyseisessä pyörässä katkennut. Menee pienen tutkimuksen mukaan ruiskurunkoon.

Re: Suzuki RM-Z

14.7.2014 8:44

Venttiilin välyksistä kannattaa alottaa.

Re: Suzuki RM-Z

14.7.2014 17:51

Itsekkin saan jonkun 10 kertaa polkasta kunnolla ennenkuin käynnistyy. Kuumana sitten lähtee ensimmäisellä. Johtuisikohan öljyistä 10-40w (jäykät kylmänä?) vai että konerempan jälkeen vain 3 tuntia ajettu?

Re: Suzuki RM-Z

15.7.2014 0:37

Noni! Tänään kävin ajelemassa montulla. Lähti toisesta polkasusta käyntii. Sitten ajelin puolitoista tuntia. Sitten yhtäkkiä sammui, poljin tuntui jännältä. Tuntui jotenkin jäykältä. Sitten se lähti käyntiin ja ajoin n.40 metriä ja sitten se sammui taas. Ja poljin tuntui samanlaiselta. Mikä siihen tuli? Ja kyseessä siis 250 kun unohdin viimeksi kertoa.

Re: Suzuki RM-Z

15.7.2014 22:16

Hmm...-09 mallinen pikkusuzuki ei ole ruisku, vasta -10 ruutalla.
Samanmoisia kiksin hetkellisiä "jäykistymisiä" käynnistyksen yhteydessä ollut itselläkin -09 pikkunelarissa. Moottorin olen muutamaan otteeseen purkanut vuosien saatossa, laakeroinut kokonaisuudessaan vaihteistoa myöden muun huollon yhteydessä ja kasaillut kuvallisen manuskan kanssa "varmistellen" mitään kiksiin liittyen ihmeellistä löytämättä.
Pari viikkoa takaperin käynnistysyrityksessä oikeanpuoleinen keskilohko halki, kytkinkruunun takana olevasta rattaasta muutama hammas poikki ja väliin, ynnä muuta mukavaa, moottorin purkuinto laantui jo tässä vaiheessa ja samanlaisia tapauksia löytyi googlettamalla. Osanumero vaihtunut lohkoissa jossain kohdin ja uudet lohkot vahvistettu kahdella palkkivalulla halkeamalinjan yli...jne. :x

Uuden lohkoparin hinta 800e netto plus muut romut :itku:

Re: Suzuki RM-Z

18.8.2014 8:28

Tarttis vähän apua suitsan etupään kanssa. Minkäs on vakio jousien jäykkyys keulassa? Mistä tunnistaa jousen jäykkyyden?
Ja jos joltain sattuu löytymään ylimääräsenä vakio jouset, niin voisin olla kiinnostunut.

Pyörä, Suzuki RM-Z 205 -10, keula showa

Re: Suzuki RM-Z

18.8.2014 17:43

Moro! En tiiä kuuluuko tänne, mutta kysyn kuitenki. Oisin hankkimassa kyseistä rossia (http://www.nettimoto.com/suzuki/rm-z/1704150) Rm-z 250 -09, myyjä ei muuta osannu sanoa, ku männän vaihto alkaa olee lähellä. Eli huoltohistoriasta ei sen suuremmin tietoa. Onko nuo miten varmoja pelejä? ja mitähän kaikkia tuosa männän vaihdon yhteydessä kannattaa muuta vaihtaa, ku tiivisteet tietty ja tarkastaa välykset sun muut? :)

Re: Suzuki RM-Z

18.8.2014 17:46

[quote="ju-rm-125"]Moro! En tiiä kuuluuko tänne, mutta kysyn kuitenki. Oisin hankkimassa kyseistä rossia (http://www.nettimoto.com/suzuki/rm-z/1704150) Rm-z 250 -09, myyjä ei muuta osannu sanoa, ku männän vaihto alkaa olee lähellä. Eli huoltohistoriasta ei sen suuremmin tietoa. Onko nuo miten varmoja pelejä? ja mitähän kaikkia tuosa männän vaihdon yhteydessä kannattaa muuta vaihtaa, ku tiivisteet tietty ja tarkastaa välykset sun muut? :) Vai kannattaako laittaa suoraan 450cc? itellä tosiaa tuo piikkine rm ollu ja nelaria nyt kiinnostais testata

Re: Suzuki RM-Z

18.8.2014 19:39

No sieltähän voi olla kaikki ihan loppu. Kannattais varmaan lohkot ottaa erilleen ja vaihtaa kaikki laakerit, kuluneet vaihteiden rattaat ja siirtäjät, kytkinlevyt/kruunu jos tarvetta, kampiakseli, kiertokanki, kaikki tiivisteet, mäntä, sylinteri jos tarvetta, venttiilit vaihtaa ja kansi koneistaa jos tarvetta. Tai sit vois ostaa pyörän joka ei oo ylihinnoiteltu ja jonka huoltohistoriasta on jotain tietoa. Suosittelen vahvasti jälkimmäistä.