Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
30.12.2010 0:58
Noniin, nyt olisi sitten pakettiauton osto edessä. Budjetti olisi max. 7000€. Eli aika pieni
Tarkotus olisi käyttää pakua joka käytössä, eli se olis ainoo auto. Haussa olisi sen kokoinen että siihen pystyisi rakentaan lisäpenkit etupenkkien taakse ja taakse jäisi tila johonka mahtuisi 2 ehkä 3 pyörää. Lähinnä neuvoa vaatisin että mihinkä merkkeihin uskaltaa sotkeentua. Transit ja Sprintteri ollut hakusessa. Onko 02 vuoden transitille 300 tkm jo paljon? Riippuu mihinkä tässä asutun, mutta työmatkakin saattaa olla jopa 160km edestakaisin. Laittakaa kokemuksianne ja muuta vastaavaa vinkkiä mitä ei kannata harkita ja mitkä merkit hyviä. Saa tottakai tarjota omaa ajokkiaan jos haluaa
30.12.2010 8:58
rintteri/lt on mun mielestä parhaat vaihtoehdot, saa helposti rakennettua lisä penkit (3+4)
maxi ducato on liian lyhyt jos meinaa tehdä asiallisen jatko ohjaamon. Itse unohtaisin transitit ja ducatot kokonaan. Eihän tuo 300tkm ole välttämättä paljon mutta ehkä vois myös kattoa saksasta kun kuorkki tulis ilman veroja
. Tuohon hintaluokkaan pitäisi irrota jo ihan ok aihio.
30.12.2010 9:38
Meikäläisen suositus on sprintteri (luonnollisesti koska itsellä on sprintteri...).
Toki sprintterissäkin vaikuttaa todella paljon se minkä pituisena sen ottaa. Meillä on tuo toiseksipisin ja toiseksi korkein, eli ~7m pitkä, ~2,4m korkea. Meillä tavaratilan pituus on ~3,2m ja loput matkustamolle ja ohjaamolle. Sisäkorkeutta tulee 1,9m.
Mahtuu tämmönen persjalkainen hyvin seisomaan selkä suorana sisällä releitä vaihdellessa.
Ainut isompi ongelma sprintterissä on tuo koko. Ei ole kovinkaan mukava ajella hesan keskustassa ja parkkiruutujen löytäminen on välillä lievästi haasteellista.
Kaveri haki muutama kuukausi sitten Eestistä 200tkm ajetun sprintterin eikä ollut pahan hintainen.
Jos harkitset auton saamista matkailuautoksi, niin kannattaa huomioida auton sisäkorkeus. Matkailuaiton sisäkorkeus on laissa määritetty 1,9m.
30.12.2010 10:08
Jos nimenomaan pakettiauton osto on mielessä, niin lisäistuimet saa unohtaa. Kuorma-autoon onnistuu vielä, eli jos kortti riittää niin yli 3500kg auto hankintaan ja rakentelemaan. Tai sitten valmiiksi rakennettu paku, jossa lisäistuimet. Myös verot ovat huokeampia kuorma-autossa.
30.12.2010 11:30
Sanotaan näin että tuollainen pitkä Sprintteri on soiva valinta, mutta jos ja kun sillä on tarkoitus ajaa kaikki ajot niin itse en sellaista valitsisi. Tuo "puolipitkä" ois meikäläisen valinta siihen hommaan. Tietty budjetin mukaan. Itsellä ollut pari vuotta "vanhan mallin" Ducato Maxi. Siinä on sellainen perustavaalaatua oleva vika, että sivuovi ei ala heti etuoven takaa. Siinä on se ~40cm pala mikä aiheuttaa omat ongelmansa tuon väliohjaamon kanssa. Samoin tuossa on sen verran iso väliohjaamo että pyörä pitää laittaa vinoon kyytiin, joten mitään 2-3 pyörää sinne ei mahdu. No - nyt on sekin hävinnyt pihasta ja tilalla on Soccer Mom auto.
Olenko nähnyt unta, vai muuttuuko vuoden vaihteessa taas jotkut pykälät? Jostain kuulin (hevosmiehiltä?) että kaikki lisäpenkit pitää olla törmäystestattuja? Voi olla ihan huuhaata... kertokoon ken tietää faktat. Tuollainen asettaa sitten omat "haasteensa" jos uutta alkaa väsäämään.
30.12.2010 11:34
JayDaddy kirjoitti:Olenko nähnyt unta, vai muuttuuko vuoden vaihteessa taas jotkut pykälät? Jostain kuulin (hevosmiehiltä?) että kaikki lisäpenkit pitää olla törmäystestattuja? Voi olla ihan huuhaata... kertokoon ken tietää faktat. Tuollainen asettaa sitten omat "haasteensa" jos uutta alkaa väsäämään.
Asuntoautossa penkkien on pitän ytolla hyväksyttyjä jo hyvän aikaa. Esimerkiksi riihimäestä Autokalvolta saa ostettua VTT:n testaama ja hyväksytty lisäpenkki. Ei ole kauhean pahan hintainen. Tai no, kyllä se tuossa 7ke budjetissa vie aika kivan siivun.
Viimeksi muokannut wolvie päivämäärä 30.12.2010 11:44, muokattu yhteensä 1 kerran
30.12.2010 11:43
JayDaddy kirjoitti:Sanotaan näin että tuollainen pitkä Sprintteri on soiva valinta, mutta jos ja kun sillä on tarkoitus ajaa kaikki ajot niin itse en sellaista valitsisi. Tuo "puolipitkä" ois meikäläisen valinta siihen hommaan..
Pitää vielä tähän kommentoida.
Jos halutaan oikeasti jatko-ohjaamo ja tilaa pyörille ja jatko-ohjaamolle niin pitkä sprintteri. Jos taas halutaan hyvä paku jolla voidaan kuskata 1-2 pyörää ja joka mahtuu esim kaupunkiin, niin sitten valitsisin hiacen. Hiace on uskomattoman luotettava härveli ja mahtuu jokapaikkaan, mutta jatko-ohjaamon saa hiacen kanssa unohtaa.
Toisaalta, mihin käyttöön se jatko-ohjaamo halutaan, onko tarvetta saada kyytiin enemmän kuin kolme henkilöä vai haetaanko majoitustilaa?
Jos jatko-ohjaamo tarvitaan ihan vain lisäpenkeille niin silloin se ei tarvii paljoa tilaa jolloin ei välttämättä tarvita niin kauhean pitkää autoa.
30.12.2010 12:05
Näinhän se menee. Jos sinne pitää saada sängyt, mikrot, keittimet, yms. härpäkkeet niin ei tuollaisella puolipitkällä mitään tee. Puolipitkä menee jatko-ohjaamolla, siis et siellä on lisäpenkki ja that's about it, mutta mitään sen suurempaa sinne ei kannata suunnitella.
Toisaalta, jos et aja kisaa niin aika harva harrastelija tuollaista kuljetusautoa "kaikilla herkuilla" kaipaa.
30.12.2010 14:16
Kiitoksia vastauksista! Joo eli en aja kisaa, ei tarvi mikään motorhome olla. Tarkotus olisi tehdä lisäpenkit sitä varten että ajettaisiin kimppakyytejä töihin ja kyydissä olisi 4(?) ihmistä. Kunhan siellä mahtuu istuun. Tilat pyörille olisi että sinne mahtuisi 2 pyörää, saahan sitä sitten peräkärryn tarvittaessa. Mahdollisimman lyhyt, joka täyttää kuitenkin noi vaatimukset. Eli ei mitään täyspitkiä sprinttereitä. Tuo wolkkarin lt näytti aika fiksulta peliltä, varmatoimisia kuten mersut?
30.12.2010 16:10
Tuo Maxi ducatojen yms ongelma, eli se liukuovi ei ala heti etuovesta ei haittaa niin paljon, jos on tehty jatko-ohjaamo selkä menosuuntaan niinkuin omassa ducatossa -98. On muuten myynnissä 3000e...
30.12.2010 16:37
Itse en ole kokenut pitkää mallia missään kaupungissa ongelmaksi.
Onko kellään kuvia omista rakennetuista LT/Sprinter/ducato?
30.12.2010 16:58
Jay_|P kirjoitti:Kiitoksia vastauksista! Joo eli en aja kisaa, ei tarvi mikään motorhome olla. Tarkotus olisi tehdä lisäpenkit sitä varten että ajettaisiin kimppakyytejä töihin ja kyydissä olisi 4(?) ihmistä. Kunhan siellä mahtuu istuun. Tilat pyörille olisi että sinne mahtuisi 2 pyörää, saahan sitä sitten peräkärryn tarvittaessa. Mahdollisimman lyhyt, joka täyttää kuitenkin noi vaatimukset. Eli ei mitään täyspitkiä sprinttereitä. Tuo wolkkarin lt näytti aika fiksulta peliltä, varmatoimisia kuten mersut?
Eikös se ole aikalailla sama peli mitä mersu?
30.12.2010 18:21
Huomasin vaan tossa syksyllä,et kiva on vaihdella märkiä ajokamppeita lämpösessä autossa.Pyörähän kulkee vaikka kärrissä,mut kyl jatkettu ohjaamo webastolla on just näitten varusteitten takia miellyttävä.Itsellä on just se ongelma,kun on kärry ja farmari auto,niin tilaa ei ole varusteitten vaihtoon.