Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

4.12.2012 19:09

EDU96E kirjoitti:Mutta meinaankin tässä, että itselleni tulisi ajoa koko kaudessa ehkä 35-40h
Bilteman varusteet käy hyvin, joista osa jo löytyykin.
Polttoainetta menee tankillinen/ajokerta ja ajokertoja ehkä 25 tai alle vuodessa. Tankillinen maksaa öljyn kanssa ehkä 13-14e
2tahtipyörä olisi, jos se tuollainen isompi, niin noilla ajoilla ei välttämättä tartte edes ka. joka kausi mäntää vaihtaa, varsinkin kohtuu kevyellä enska-ajolla, eli 1,5kautta/mäntä, joka maksaa jotain 230e itse vaihdettuna tiivistsarjan kanssa.
Keulan huollot, takaiskarihuollot pari kertaa kaudessa.
Ilmanputsareita muutama ja pesua, sekä öljyämistä sitten useammin.
Parit renkaat, bilteman käy hyvin, eikä ole kalliita.

Nuo siis huomioiden kausi maksaisi, jos ajokkia ei lasketa n. 600-700e, mutta kamppeilla ajaa
useamman vuoden, jos ei hajoa.
Joskus joutuu tehdä koneremontinkin ja muuta, mutta tuskimpa nyt ihan joka vuosi, muutaman vuoden välein.

Pyöräksi jos ostaisi jonkun 90-luvunl lopun remontoidun, josta kuitit löytyisi.
Mitään uutta pyörää tuskin tarvitsen, jos käytte vilkaisemassa galleriaa, niin ymmärrätte :) Eli aika iäkkäitä pelejä kaikki.

Kaikki tarvittavat työkalut on, aikaa löytyy, hoonautukset saan lähes ilmaiseksi ja laakereitakin suhteilla :)

Ja ajo olisi todellakin kohtuu kevyttä enduroa, metsäpolkuja kierrellen.

kyllähän tuolla periaatteella voisi onnistuakkin, ainakin omasta mielestä luettelemasi huollot ovat riittäviä tuohon ajoon, kunhan vain löydät ikäisekseen hyväkuntoisen pyörän. Kannattaa tosin aina varautua pieniin lisäinvestointeihin, jos jotain hajoaa tai kuluu.

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

5.12.2012 0:43

wolvie kirjoitti:
mikulov kirjoitti:voihan se onnikin joskus potkia 8) .. ,tottahan se on mukavaa jos on rahaa mutta miksi luovuttaa jo etukäteen? ,ei nyt liity tähän asiaan mutta muistan yhdenkin crossarin joka vielä puomin takana narisi ettei tästä taaskaan mitään tule :lol: , perus suomalaista pessimismiä.


Mielestäni kyse ei ole siitä onko rahaa vaiko ei, vaan siitä ettei pidä lähteä liikkeelle täysin epärealististen odotusten kanssa.

Jos harrastaa ajamista ja ajo on montuilla, mettissä yms. ajoa, niin varmasti pääsee liikkeelle halvalla. Vielä jos käy säkä ja saa oikeasti toimivan pelin edullisesti niin loistava homma.

Motocrossin ongelma on se, että se koukuttaa ihan perhanan tehokkaasti. Motocrossissa on jotain sellaista joka saa monen nuoren miehen sanomaan että se on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

Motocrossissa on myös sellainen harrastus jossa asiat vain etenevät tiettyyn suuntaan. Eli käytännössä homma menee kalliimmaksi kokoajan.

Ensin ostetaan se edullinen mopo jolla harrastellaan mökillä. Rahaa ei pala juurikaan. Sitten kun ajaminen alkaa tuntua kivalta pitää tietenkin päästä oikealle radalle kokeilemaan. Ensin pari kertaa mennään kaverin kyydillä ja kohta pitää jo ostaa ikioma peräkärry.

Ensimmäisenä kesänä radalla käydään biltsun releissä ja ajetaan sillä vanhalla hyvällä pyörällä. Kesän aikana kuitenkin päästään kokeilemaan kaverin uudehkoa pyörää, joten talvella pitääkin tehdä sikana duunia että saa itselle kesäksi uudemman pyörän. Samalla kun pyörä vaihtuu uudemmaksi, niin biltsun tylsän näköiset releet vaihtuvat kivemman näköisiin ja taas palaa rahaa.

Toisena kesänä alla onkin jo se uudempi ja hienompi mopo ja päällä nätimmät releet. Ajoa tulee myös enemmän kuin ensimmäisenä kesänä ja vauhtikin rupeaa kasvamaan. Kuvioihin tulee pyöränhuollot, renkaitakin kuluu muutama sarja jne... Rahaa palaa. Kesän aikana huomataan kuinka kätevästi kaverit kuljettavat pyöriään pakussa, joten päätetään että kolmantena kesänä itselläkin on kärryn sijaan paku. Niin unohtamatta sitäkään että mopokin olisi kiva vaihtaan vielä pikkusen uudempaan.

Kolmantena kesänä kuvioihin tulee oman kerhon sarjojen ajaminen ja jossain vaiheessa kesää olisi varmaan kiva käydä kokeilemassa oikeatakin kisaa. Tämä on se kohta missä mopo yleensä lähtee kokonaan käsistä. Jos nyt ei ole varovainen muuttuu mukava harrastus mukavaksi kilpailutoiminnaksi. Treenin määrä lisääntyy, huoltokulut lisääntyvät, kisamatkat maksaa jne jne...

Motocrossissa yksi asia johtaa toiseen ja se kolmanteen ja jokaisessa vaiheessa kuluu rahaa.

Mielestäni kaikkien motocrossia harrastuksena miettivien olisi hyvä ymmärtää, että tähän oikeasti kuluu rahaa. Rahasumman määrä riippuu taloustilanteesta, mutta kaikilla menee jossain vaiheessa vain ja ainoastaan kaikki ns. vapaa raha.

En tarkoita että porukkaa pitäisi pelotella, mutta hyvä olisi olla tiedossa realiteetit.


Ehkä paras postaus motot.nettiin. ikinä. Itsellä asiat tän harrastuksen suhteen menny sanasta sanaan juurikin noin. Nyt viimeset pari vuotta menny aivan kaikki ja vähän ylikin tähän hommaan. Järkevää vai ei? No, enpä tiedä. Mutta päivääkään tai menetettyä euroakaan en kadu. Tai no, tietysti sitä ehkä pitäis tietynlaista itsehillintää opetella, vähemmälläkin pärjäis mutta on se vaa niin kivaa vetää överiks. :lol:

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

30.7.2013 23:51

wolvie kirjoitti: Wolvien pitkä tarina


Pakko myöntää, että oma harrastus on ajautunu tismalleen tuolla tavalla etiä päin. Ensiksi oli halvempaa peliä ja sitten pitiki saada uudempaa.

Nykyään mennäänki niin korkeissa kuluissa, ettei enään uskallakkaan laskea. Nykyään pitää saada kulkea, jokaisessa kisassa ja veren makusuussa pyrkiä sinne kärkeen( vaikka nyt ei vielä sielä ollakkaan) :lol: .
Pettymyksiä ja alamäkiä tässä lajissa tulee, mutta syystä tai toisesta se antaa hirveen lisä potkun perseelle ja tekee tästä entistäki hauskempaa.

Tilit näyttää 0 ja yhtäkään karkkipussin ostoa ei voi miettiä ilman " 2e kyllä saisin sen litran bensaa"

Ei kaduta rahan meno yhtään.

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

16.9.2013 17:53

Minkälaisia rahasummia olette saaneet uppoamaan koneremppoihin? Kaveri kertoi aika hurjan summan 450 jammun remontista....

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

16.9.2013 19:44

560e
Sis. Vaihteiston laakereita, Kiertokanki, Mäntä, Petarit, Tiivisteet.
Mopona piikkinen mx temmi vm 11. Kaikki orkkis osia.

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

16.9.2013 20:08

Yli 1000e meni itsellä jammun 450 viime kesänä joutu uusimaan männän.kiertokangen.staattorin.vauhtipyörän.laakerit.öljypumpun.nokkaketjun ym. Esimerkki yamahan varaosien suomihinnoista tasapainoakselin kaksi laakeria 230e :D

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

16.9.2013 20:43

jerp81 kirjoitti:Yli 1000e meni itsellä jammun 450 viime kesänä joutu uusimaan männän.kiertokangen.staattorin.vauhtipyörän.laakerit.öljypumpun.nokkaketjun ym. Esimerkki yamahan varaosien suomihinnoista tasapainoakselin kaksi laakeria 230e :D
voiko pitää paikkansa et jammuun olis venttiilit,nokkaketju,mäntä,laakereita ja vaihteistonrataspari reilusti yli tonnin?

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

16.9.2013 20:48

mantsapoika kirjoitti:
jerp81 kirjoitti:Yli 1000e meni itsellä jammun 450 viime kesänä joutu uusimaan männän.kiertokangen.staattorin.vauhtipyörän.laakerit.öljypumpun.nokkaketjun ym. Esimerkki yamahan varaosien suomihinnoista tasapainoakselin kaksi laakeria 230e :D
voiko pitää paikkansa et jammuun olis venttiilit,nokkaketju,mäntä,laakereita ja vaihteistonrataspari reilusti yli tonnin?


Voi, voi olla vaikka 1.5-2k euroo. Ite en ymmärräkkää miks ihmiset tekee 2k pyöriin tommosia remontteja.

24mx hintoja 2006 450 yammuun.
Nokkaketju 65e
Venttiilit pako/imu yht 300e(teräs)
Mäntä n 200e
Laakereita ? jopa kevyesti yli 100e jos esim runkolaakerit
vaitestonrataspari voi olla joku 150e+ helposti.
täyd tiiviste sarja 80e
noh nuista tulis n 900-1000e

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

16.9.2013 21:38

Rupesin tuossa eräänä päivänä parin kaverin kanssa jutustelemaan treenaamisesta ja kisaamisesta. Eräs kaveri oli kovasti sitä mieltä että kisaaminen on pirun kallista koska kaikkialle on pitkä matka. Tuosta sitten keskustelu rupesikin etenemään ja ruvettiin laskeskelemaan paljonko noihin kisareissuihin menee rahaa.

Esimerkiksi kun lähdemme helsingistä vaikkapa kuopioon kisoihin, niin paljonko siinä palaa rahaa. Dieseliä menee tankillinen molempiin suuntiin (vaunu perässä ja pikkusen raskaalla kaasujalalla), eli pyöreästi satku suuntaansa. Kisabensoihin menee jerrykannullinen, eli 30€. Ruokaa, juomaa ja muuta tarpeellista muutamalle hengelle, taas meni satanen. Eli käytännössä ihan helposti menee se 300-500€ per kisa.

Nyt kun noita kisaviikonloppuja on 10kpl, niin summa onkin 3000-5000€.

Eikä se treenaaminenkaan yhtään sen edullisemmaksi tule, eli voidaan helposti laskea että jokaikinen viikonloppu kun lähdetään kesällä johonkin treenaamaan niin rahaa menee se 300-500€. Sitäpaitsi treeniviikonloppuisin ei yksi jerryllinen mopon bensaa riitä mihinkään. Välillä tuntuu agrekin vievän jo jerryllisen viikonlopun aikana...

Mitäpäs jos kisat olisivatkin enemmän asemoitu sen mukaan missä valtaosa väestöstä asustelee. Se tarkoittaisi että kahden tankillisen sijaan yksi riittäisi, säästyisi jo satku per kisareissu rahaa, eli 20-30% per reissu.

Jotta sellaista ääneen miettimistä tänään....

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

16.9.2013 22:00

Marsus89 kirjoitti:
mantsapoika kirjoitti:
jerp81 kirjoitti:Yli 1000e meni itsellä jammun 450 viime kesänä joutu uusimaan männän.kiertokangen.staattorin.vauhtipyörän.laakerit.öljypumpun.nokkaketjun ym. Esimerkki yamahan varaosien suomihinnoista tasapainoakselin kaksi laakeria 230e :D
voiko pitää paikkansa et jammuun olis venttiilit,nokkaketju,mäntä,laakereita ja vaihteistonrataspari reilusti yli tonnin?


Voi, voi olla vaikka 1.5-2k euroo. Ite en ymmärräkkää miks ihmiset tekee 2k pyöriin tommosia remontteja.

24mx hintoja 2006 450 yammuun.
Nokkaketju 65e
Venttiilit pako/imu yht 300e(teräs)
Mäntä n 200e
Laakereita ? jopa kevyesti yli 100e jos esim runkolaakerit
vaitestonrataspari voi olla joku 150e+ helposti.
täyd tiiviste sarja 80e
noh nuista tulis n 900-1000e

Oma pyörä oli vm. 2011 nii kuntoonhan se oli laitettava ja kyllä sitä rahaa palaa yllättävän helposti!!! staattori ja vauhtipyörä maksoi yhteensä yli 400e mäntä/kanki 300e kiertokangen vaihto/tasapainotus 62e nokkaketju 70e tiivisteet jne jne. Vieläki v...ttaa pommin varma moottori :D

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

16.9.2013 22:12

wolvie kirjoitti:Rupesin tuossa eräänä päivänä parin kaverin kanssa jutustelemaan treenaamisesta ja kisaamisesta. Eräs kaveri oli kovasti sitä mieltä että kisaaminen on pirun kallista koska kaikkialle on pitkä matka. Tuosta sitten keskustelu rupesikin etenemään ja ruvettiin laskeskelemaan paljonko noihin kisareissuihin menee rahaa.

Esimerkiksi kun lähdemme helsingistä vaikkapa kuopioon kisoihin, niin paljonko siinä palaa rahaa. Dieseliä menee tankillinen molempiin suuntiin (vaunu perässä ja pikkusen raskaalla kaasujalalla), eli pyöreästi satku suuntaansa. Kisabensoihin menee jerrykannullinen, eli 30€. Ruokaa, juomaa ja muuta tarpeellista muutamalle hengelle, taas meni satanen. Eli käytännössä ihan helposti menee se 300-500€ per kisa.

Nyt kun noita kisaviikonloppuja on 10kpl, niin summa onkin 3000-5000€.

Eikä se treenaaminenkaan yhtään sen edullisemmaksi tule, eli voidaan helposti laskea että jokaikinen viikonloppu kun lähdetään kesällä johonkin treenaamaan niin rahaa menee se 300-500€. Sitäpaitsi treeniviikonloppuisin ei yksi jerryllinen mopon bensaa riitä mihinkään. Välillä tuntuu agrekin vievän jo jerryllisen viikonlopun aikana...

Mitäpäs jos kisat olisivatkin enemmän asemoitu sen mukaan missä valtaosa väestöstä asustelee. Se tarkoittaisi että kahden tankillisen sijaan yksi riittäisi, säästyisi jo satku per kisareissu rahaa, eli 20-30% per reissu.

Jotta sellaista ääneen miettimistä tänään....


Mitäpä jos pääkaupunki seudun kuskit ajaisi omat kisansa siellä pääkaupunki seudulla ja myö muut sitten ajeltas kisat kuopiossa. Niin ei tarviis teidän ajaa pitkiä matkoja 8o

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

17.9.2013 8:25

Marsus89 kirjoitti:
wolvie kirjoitti:Esimerkiksi kun lähdemme helsingistä vaikkapa kuopioon kisoihin, niin paljonko siinä palaa rahaa. Dieseliä menee tankillinen molempiin suuntiin (vaunu perässä ja pikkusen raskaalla kaasujalalla), eli pyöreästi satku suuntaansa. Kisabensoihin menee jerrykannullinen, eli 30€. Ruokaa, juomaa ja muuta tarpeellista muutamalle hengelle, taas meni satanen. Eli käytännössä ihan helposti menee se 300-500€ per kisa.


Mitäpä jos pääkaupunki seudun kuskit ajaisi omat kisansa siellä pääkaupunki seudulla ja myö muut sitten ajeltas kisat kuopiossa. Niin ei tarviis teidän ajaa pitkiä matkoja 8o


Kuopio nyt vain oli esimerkki, ei kannata siitä harmistua. Ihan mielellään me kuopiossa viikonloppuna kävimme ja ennen kisaa ihan vain treenaamassa. Siellä on yksi suomen hienoimmista radoista ja meille tuli vielä kauden paras liigakisatuloskin Kuopiosta.

Mutta oikeasti, loppukaudesta 400km päässä oleva kilpailu karsii osallistujia. Itse tiedän 10+ kuskia jotka päättivät olla lähtemättä, koska kisoihin on niin pitkä matka.

Kuopion lähellähän on hienoja ratoja, entäpä jos savolaiset löisivät fiksut päät yhteen ja järjestäisivät kolmen kisan kimaran. kaksi viikonloppua ja välissä arkikisa. Saisi yhdellä reissulla monta kisaa eikä tarvitsisi edestakaisin reissailla. Tokihan se tarkoittaisi että kisa pitäisi olla kesällä jolloin valtaosa kuskeista ja vanhemmista on kesälomalla.

Toisaalta, kun katsoo riksun kisan osanottajaluetteloa niin ei sielläkään mikään osallistujaryntäys ole vaikka matkaa helsingistä ei ole kuin tunti.

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

17.9.2013 10:48

Juu tuskinpa Suomessa kannattaa mihinkään paikallisiin liigakisoihin alkaa sarjacrosseja lukuunottamatta, mutta fiksuahan tuo olis jos kisoja järkättäisiin samalla suunnalla peräkanaa niin olisi ainakin mahdollisuus käydä samalla kerralla hommat alta pois. Ja niin kuin jossain topicissa on jo puhuttukin niin pienempi määrä kisoja toisi aika paljon säästöä jengille.

Tuohon koneremonttiasiaan voin kertoa, että vuosia sitten meni noin 1000€ Hussen piikin koneeseen kun uusittiin mäntä, kiertari, kampuran laakerit, kytkinkori ja -levyt, plus tiivisteet ja työt.

Itse otsikon aiheeseen voin nyt todeta, että tämän vuoden ajohin meni 1896,76€ ja tunteja tuli vaivaiset 17h 45min, kun kantapää oli heinäkuun rikki. Hintaa ajotunnille tuli siis 106,86€. Tässä hinnassa on pyörän ostohinta vähennettynä myyntihinnalla. Ilman pysyvien tavaroiden kuten ajolasien ja vaatteiden hintaa ajotunnille tuli hinnaksi 82,58€.

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

25.9.2013 12:56

Tulipa tuossa laskeskeltua pyörän ylläpitokustannuksia, niin vähän päälle 60€ tuli ajotunnille huolto ja korjauskuluja. Pyörän hinnan aleneman kanssa noin 90€/h ja bensat mukaan niin kyllä se 100€/h menee heittämällä rikki. Siihen tulee vielä kisareissujen ylimääräiset kustanukset erikseen päälle.

Tänä kesänä ei oo paljoa mennyt, kun on ajoa tullut se melkein 1h :D

Re: Paljonko rahaa palaa yhdessä kaudessa?

25.9.2013 15:52

Paljonko porukalla sitten palaa rahaa ajotuntia kohden höntsäendurossa/-crossissa, mikäli eivät kisaa? Järjettömiä lukuja porukalla, ei saatana ole halpa harrastus tämän ketjun perusteella :D

Itsellä ajo on höntsäenduroa/hiekkateiden koluamista eikä kuljetuskustannuksia ajopaikoille tule, pyöränä vanha -00 250cc RM. Osaiskohan joku laskea suuntaa-antavaa rahamäärää per ajotunti, itse en näin aloittelijana osaa enkä uskalla :D

Pyörän ostohintaa ja ajokamoja ei tarvitse tuohon laskea.
Viimeksi muokannut -JeSu- päivämäärä 25.9.2013 16:21, muokattu yhteensä 1 kerran