Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Husqvarna tc/te 450

24.5.2010 12:42

En löytänyt otsikon mukaisiin pyöriin omaa keskustelua joten tein tästä sellaisen. Korjatkaa jos olin puusilmä :)

Tuli hankittua 09 tc 450 Husse kuukausi sitten. Tarkoitus on ajella pääosin enskaa ja pyörähän on crossiversio. 11 tuntia sillä olen ajanut ja metsässä hitaassa puunkierrossa tulee HIKI! (todella raskas viedä) Isommalla ja jouheammalla paanalla taas menee kyllä hienosti. Vertailuna olen ajanut mm. 300TM 07 300 EXC 09ja Husaberg 450 2010. Näihin verrattuna Husse tuntuu työläältä metsässä.

Pyörässä on TE mallin sylinterinkansi ja jousitus on rakennettu n.70kg painoiselle (nopealle kuskille) crossiin. (itse olen 87kg ja hidas :D )Naksuja olen veivannut ja niistä ei apua asiaan saa riittävästi. Toisekseen tuntuu että geometria ei ihan aina osu kohdilleen kun tapeilla ajaessa ranteet puutuu todella nopeasti. Tangon korotuspaloja voisi koittaa josko auttaisi tähän vaivaan. (tai sitten ajoa lisää? ;) )

Antakaa vinkkiä miten kannattaa lähteä lähestymään tilannetta. Jouset vaihtoon vai pelkkä shimmitys? Kuinka crossirengastus soveltuu mielestänne metsään?

Ja muutenkin kaikki tieto on tervetullutta mitä pitää tehdä jos crossista lähtee tekemään endurokäyttöön paremmin soveltuvaa.

24.5.2010 16:48

Onnittelut oikean merkkisen pyörän hankinnasta! :D
Tai no makuasioitahan nää on...

Mutta aiheeseen...
Ekaksi, aiotko ajaa kilpaa (siis virallissa enskakilpailuissa)?
Jos aiot niin ainakin valot joudut rakentamaan ja ehkä myös paremman äänenvaimennuksen. Joutunet myös käytännössä takavanteen vaihtamaan tai pinnauttamaan 18" vannekehälle (19" sääntörenkaita on vielä aika heikosti saatavilla).
Jos et aio kisaa ajaa niin sitten noilla ei oo käytännössä väliä.

Muutenhan Hussella enska ja crossiversiot näyttää hyvin samoilta mutta aikaspaljon niissä kuitenkin on näkymätöntä eroa. Et kertonut koskeeko tuo työläs ajettavuus vain alustaa vai onko kone myös turhan äkkinäinen pienillä kierroksilla.
Iskarit on jokatapauksessa ihan erilaiset: Esim enskoissa 08-09 etupää on perus (yks kammioinen) 50mm Marzu Shiver kun taas crossissa oli jo vuonna 07 tuplakammioinen. Jossain vaiheessa crosseihin tais muuttua keulaksi Kayaba (olikohan vasta 2010?).
Anyway ennustan kyllä että shimmitykset menis molemmissa päissä uusiksi ainakin sisäänjouston puolesta. Herkyyttä pitäis saada lisää... Jouset voi ollakkin paremmin tontilla mutta siitäkin osaava iskarintekijä antaa paremmin oikeaan osuvan lausunnon.

Koneen puolesta kannattais varmaan kysellä MP-Racingistä onko vauhtipyörässä eroa eli onko enskassa painavampi, jos on niin sellainen rauhoittaa alakierros ryntäilyjä. Kattelin jopa varaosakirjasta mutta kun käämitys ja vp on niputettu samalle nrolle ja enskassa on aina eri käämitys valojen takia niin varmaa tietoa ei löytynyt. Syttyboxeissa ei tainnut kaasarivehkeissä olla eroa (eiks toi oo kaasarilla?) eikä itse asiassa kaasarin säädöissäkään täystehoisissa enskoissa.

Renkaista vielä:
Harrastus enskassa oon kyllä vältellyt noita FIM-sääntökumeja kun niissä (taka) nappulat on vain 13mm matalia niin ei niissä oikein oo pitoa kuin ihan ekalla ajokerralla. Takana oon käyttänyt esim Misukan S12:sta tai AC10:ä tai muita vastaavia yleis tai "pehmeenkelin" crossirenkaita. Jos ajomaastoissa on louhikkoa yms kovenpaa niin sitten esim M12 vois olla pidempi ikäinen.
Viimeksi muokannut Hsippe päivämäärä 30.3.2013 20:14, muokattu yhteensä 1 kerran

25.5.2010 9:24

Joo makuasioista ei voi kuin kiistellä ja huonosta mausta voi huomauttaa :lol:

Kisat ei toistaiseksi ainakaan kiinnosta. (poislukien kuntotapahtumat tms. vois jossakin vaiheessa kiinnostaakin)

Ajettavuus on ongelmana lähinnä alustan puolesta. Siihen ei pysty oikein luottamaan tietyntyyppisessä maastossa ja lisäksi tulee se raskaus sieltä esille. Moottori on äkäinen kyllä, mutta ei mahdoton ja ykkösvaihde hieman liian pitkä vaikeassa maastossa. (takarattaan vois vielä vaihtaa pari piikkiiä isommaksi) Mutta suurin ongelma on alusta... ja jotenkin tuo ajoasento pitää saada paremmaksi jotta saa rennommin seistyä tapeilla. Ostin jo korotuspalat tankoon.

Moottorissa on "valopää" kuulemma vakiona crossimallissa. Eli ilmeisemmin sama kuin TE mallissa. Ja kaasarilla tämä on. Jousituksen merkkiä en tiedä mikä on :s mutta sanomasi herkkyys kuulostaa hyvältä termiltä tai siis sen uupuminen. Sitä uupuu juuri hitaassa vauhdissa ja jousitus pelaa kyllä pehmeässä hiekassa ja crossiradalla taas todella hienosti. Pitäis osata ajaa siis lujempaa jotta pelit toimisi on todellinen syy. :D

Joku minulle mainitsi ison nelarin hyrrävoimista... vaikuttaako tämä kuinka paljon tähän kankeuteen? Jotenkin kavereiden 300cc kakstahdit kyllä tuntu tosi ketteriltä, mutta jousituksetkin on pehmeemmät ja tietty siis aitoja enskoja...

No pitänee varmaan viedä peli shimmitettäväksi ja katsoa miten muuttuu. Pitää vaan osata vähän kertoa mitä myös haluaa. Onneksi on noita muita päässyt testaamaan.

25.5.2010 10:10

OswaldK kirjoitti:Joku minulle mainitsi ison nelarin hyrrävoimista... vaikuttaako tämä kuinka paljon tähän kankeuteen? Jotenkin kavereiden 300cc kakstahdit kyllä tuntu tosi ketteriltä, mutta jousituksetkin on pehmeemmät ja tietty siis aitoja enskoja.

Vaikuttaa. Paino, hyrrävoima(elikkäs keskeiskiihtyvyys) ja moottorin "tunne" puskea mikä omasta mielestä tulee kaasunkäytöstä.

Nyt kun nelarilla ajellu jonkunverran niin oikein odottaa, että pääsee köykäsellä 2t:llä taas ajeleen.

25.5.2010 11:31

[quote="OswaldK"]

Ostin jo korotuspalat tankoon.

Kato tuliko pyörän mukana korotusholkit (ja pidemmät pultit) stongan kiinnikkeen ja T-kappaleen väliin?
Ainakin mulla tuli.

Moottorissa on "valopää" kuulemma vakiona crossimallissa. Eli ilmeisemmin sama kuin TE mallissa.

Jep, valo tai siis sähköpää on crossissakin mutta kuitenkin eri varaosa nro:lla kuin enskassa joten jotain eroa täytyy olla. Ja kun se käämitys ja vauhtipyörä on niputettu samalle numerolle niin ei voi päätellä onko eroa molemmissa vai vain toisessa.

Tuolta löytyy muuten manuskoja:
http://www.husqvarnaracingclub.cz/ohqv_manualy.html

25.5.2010 13:50

Kiitti linkistä.

Ei ole korotuspalat tallessa, mutta ostin Biltemasta sellaisen sarjan ja tsekkaan sopisko se. Kuulemma alkuperäinenkään ei paljoa maksa, mutta tossa Biltsun sarjassa on useampi eri vaihtoehto korkeudelle.

Jep, valo tai siis sähköpää on crossissakin mutta kuitenkin eri varaosa nro:lla kuin enskassa joten jotain eroa täytyy olla. Ja kun se käämitys ja vauhtipyörä on niputettu samalle numerolle niin ei voi päätellä onko eroa molemmissa vai vain toisessa.


OK eli eroja siis on. No valot on jokatapauksessa helppo tuohon laittaa jos haluaa. (kuulemma reilu 50w tulee, niin saa sillä jonkun tuikun palamaan eteen ja ledin taaksi) Moottorin luonnetta voidaan laimentaa ylimääräisellä vaimentajalla/kuristajalla änkän päähän. Kuulemma kuristaa sen verran että poistaa sitä äkäisyyttä ja samalla miedontaa ääniäkin. Mene ja tiedä... vois olla kokeilemisen arvoinen.

25.5.2010 16:40

No jos se kuristin on seeger renkaalla siihen änärin persiiseen tuleva pieni putkenpätkä ns db-killeri niin ei sillä ainakaan 250:ssä ole vaikutusta juurikaan muuhun kuin ääniin.
No vääräleuka vois sanoa ettei puolikas juurikaan ryntäile ja niinhän se kyllä onkin.
Anyway ääniä se putkenpätkä kyllä suitsii mukavasti ja ymmärtäisin että 450:senkin pitäis just kelvata kisoihin sen kanssa (ainakin jos villat onpöntössä hyvät).

25.5.2010 22:18

Mul on tollai 450te katuräppäily käytössä. Joutuu aika paljon kaupungis hissuttelee, ni tuntuu että kerää liikaa lämpöä turhan usein. Pitäskö joku flekti hommata syyläriin vai onks noi korkeet lämmöt ihan normaalia? Onko noissa katu smr flektejä?

26.5.2010 8:02

Keittääkö oikein?
Jos vaan lämpenee muttei keitä niin eipä juuri haittaa.
Tosin ainakin 08:sta eteenpäin on motoissa ja enskoissa oikeanpuoleisen kennon alareunassa flekti.

26.5.2010 14:05

Otsikon vois muuttaa Husqvarna tc/te niin sais kaikki Hussen nelari kurapyörät sen alle. Onko kokemuksia kellään tosta 310:stä? Aika huonosti näyttää saavan tarvike osia :s

26.5.2010 14:36

enskapena kirjoitti:Otsikon vois muuttaa Husqvarna tc/te niin sais kaikki Hussen nelari kurapyörät sen alle. Onko kokemuksia kellään tosta 310:stä? Aika huonosti näyttää saavan tarvike osia :s


Pitäisköhän vielä laittaa kaikki kuutiotkin (510/450/310/250) kun suht samaa kauraa ne kumminkin on

310:n tarvikeosista, samat osat siihen käy kuin -09 250:een (pl mäntä & sylinteri)...

26.5.2010 15:43

Tarkoitin Husseihin yleensä, tarvikeosien saanti näyttää olevan huononlaista. 310:stä kyselin käyttökokemuksia, pyörä kun on ruvennut kiinnostamaan aika lailla 8)

26.5.2010 18:06

Kulutusoisa saa ihan hyvin, mutta erikoisemmat tarvikeosat vähän huonosti, alkuperäisosienkaan hinnat ei oo pahoja ja saatavuus ainaki omalle kohalle ihan hyvä.

11.7.2010 21:25

:idea:
Viimeksi muokannut jusux päivämäärä 20.7.2010 23:05, muokattu yhteensä 1 kerran

12.7.2010 10:20

jusux kirjoitti:Miten paljon pitäs varata rahaa 250te vm06 160h huoltoon eli siihen tarvii huoltotaulukon mukaan:

Venttiilit
nokkaketju+laahurit
mäntä
kiertokanki
runkolaakeri

Onko vielä muuta? :roll:
toiminta tonni!