Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

20.8.2010 23:36

weeto269 kirjoitti:Mahtaako rovaniemel olla mitää "virallista" enduroreittii?

Oman käsitykseni mukaan tuolla mäntyvaarassa on siinä rossiradan lähistöllä jonkinmoinen enduroreitti. Varmaan nuo romkin enskapenat tietää kertoa lisää...

21.8.2010 0:41

Nyt on muuten Toijala hyvässä kunnossa. Kastelujärjestelmää ei löydy, joten pölyää jonkin verran, mutta muuten rata loistavassa kunnossa. Nyt rataa on lanattu useamman kerran viikossa, 2krt viikko on käyty treenaamassa, enkä muista millon viimeks olis ollu patilla. Huomattavasti parempaan suuntaan mennyt toi touhu ja rataa kehitetään kokoajan. Nyt lisätty myös pieni pätkä supercross tyylistä patikkoa, joka tosin hakee vielä lopullista muotoaan.

enska

23.8.2010 14:06

onko akaassa paikkoja ajeluun???

23.8.2010 14:32

Oisko toi just edellisessä viestissä mainittu Toijalan rata mitään?

23.8.2010 14:36

OA243 kirjoitti:Nyt on muuten Toijala hyvässä kunnossa. Kastelujärjestelmää ei löydy, joten pölyää jonkin verran, mutta muuten rata loistavassa kunnossa. Nyt rataa on lanattu useamman kerran viikossa, 2krt viikko on käyty treenaamassa, enkä muista millon viimeks olis ollu patilla. Huomattavasti parempaan suuntaan mennyt toi touhu ja rataa kehitetään kokoajan. Nyt lisätty myös pieni pätkä supercross tyylistä patikkoa, joka tosin hakee vielä lopullista muotoaan.

mielestäni crossiradan ei KUULU olla tasaiseksi lanattu, on jotenkin luonnon vastaista ;) , aikoinaan kun itse aloittelin harrastusta, ajettiin riihimäen suonummella ja karhissa AJAMALLA tehdyllä radalla, mitä nyt hieman lapiota käytimme. , ja erkylän lukkojen rataa ei tasattu kuin hieman kisoihin, kastelujärjestelmä olisi kyllä saanut olla.. , silloin 70-80 luvulla suomesta löytyi paljon kovia kuskeja mm-kisoihin, olivat tottuneet ajamaan kovaa raskailla radoilla.., nykykuskit ovat enemmän keskittyneet heittämään näyttäviä linkkuja kuin ajamaan erän loppuun täysillä :) ,onneksi on myös muutama poikkeus joukossa..

23.8.2010 14:42

70-80-luvulla löytyi Suomesta kovia kuskeja kun oli tarpeeksi massaa että sieltä löytyi muutama lahjakkuuskin. Jenkeissä junnut ajavat jotain 5 kiekan kisoja jatkuvasti huolletuilla radoilla ja kummasti vaan sieltä tulee pirun nopeita kuskeja. Varsinkin hyppyrit pitäisi pitää hyvässä kunnossa jos niistä on pakko tehdä supercross-jyrkkiä. Ei näy paljon Anaheimissakaan tuplanokkaa.

Itse olen tasan Mannisen veljesten Offroadprohon kirjoittaman artikkelin linjoilla. Äestä käyttöön niin radat olisivat sata kertaa parempia ajaa.
Viimeksi muokannut Anssi_L päivämäärä 23.8.2010 14:51, muokattu yhteensä 1 kerran

23.8.2010 14:50

Tää on just tää vanhan koulukunnan äijien mielipide. Se huoltamaton rata on melkosesti vaarallisempi, ja tosiaan jenkeistä tulee nopeita kuskeja, vaikka radat on siellä prepattu aina viimesen päälle. Toi offroadpron juttu oli helvetin hyvä, ajokaveri oli tuon lukenut ja käynyt traktorilla laittaan vähän sen mukaan radalle haastetta. Alko ilmestyä heti vähän haastavampaa pätkää, mutkiin oli laitettu sisälle hidasteita, jotta saadaan erilaisia linjoja ja turva-alueita levennetty pitkin kevättä. Pieni rytmipätkä löytyy ja nyt noi supercross patit. Tietty mitä enemmän radalle laitetaan esteitä sitä enemmän on huollettavaa, mutta mun mielestä mennään väärinpäin kun treenirata on helpompi kuin kisarata. Ei kulumisen osalta, vaan noiden teknisempien juttujen osalta. (stopparit, rytmisuorat yms.)

Edit: Ja niinkun Anssi sano niin toi äestys olis kova juttu, tuolla toijalan radalla vaan melko hankalaa kun sitä kiveä tulee oikeasti niin valtavat määrät esille.

Ja jos husse92 kysy paikkoja nimenomaan enskan ajeluun, niin siitä ratavarikolta lähtee enskapolku, en tiedä minne menee ja missä kunnossa on, mutta kyllä siellä aina välillä jotkut käy ajamassa, ja on käsittääkseni ihan luvallinen reitti.

23.8.2010 23:45

Tuo ratojen lanaaminen tuntuu olevan yksi motocross harrastuksen suurimmista "kiistakapuloista". Hirveän usein kuulee varikolla puolesta ja vastaan väittelyä.

Löytyykö täältä sellaista porukkaa jotka ajoiva 20-30 vuotta sitten? Ihan sillä kysyn, että heiltä varmaan voisi saada rehellisen mielipiteen siitä kummalla radalla he mieluiten ajavat, sillä 20-30 vuotta sitten 2-kertaa vuodessa lanatulla vaiko nykyisillä kerran viikossa lanatuilla?

Itse ajoin 70/80 -lukujen vaihteessa, mutta olin silloin niin nuori etten muista ratojen hoidosta mitään.

Itse tykkään sellaisesta radasta joka on pikkusen kulunut lanauksen jälkeen, varsinkin jos kyseessä on hiekkarata. Tykkään että on pikkasen uraa ja vallia johon nojata.

23.8.2010 23:48

mikulov kirjoitti: mielestäni crossiradan ei KUULU olla tasaiseksi lanattu


No eipä se kovin kauaa tasasena pysy, vaik sellane ihme ois käyny. Kun se traktori sinne radalle joskus satutaan saamaan, ni ei mua ainakaan haittaa vaik vetäis tasaseks. En kyllä usko et tossa mitään speedway rataa tarkotettiinkaan, vaan et ne suurimmat reiät ja jarru/kiihdytyspatit on tasattu.
Nykyään näiden ratamaksujen aikaan mua ainakin v¤¤¤ttaa maksaa jostain hoitamattomasta paskaradasta.

24.8.2010 0:18

maksan ratamaksun mukisematta kastellusta radasta, pölyä tuli muinoin imettyä aivan tarpeeksi. , eikä putsarin pesu ole mun mielipuuhaa. , ja kerran mm. laskin hyvinkään vanhalla radalla "sillan" alle viitosvaihteella pölypilveen.., oli vaan kaveri siellä ketjut sykkyrässä ja suoraan päin osuin, olisi voinut käydä pahastikin. , radan tasausta en kaipaa todellakaan, esim. karhin rata pidettiin 80-luvun loppupuolella niin sileänä että treenasin mieluummin hyvinkäällä, no, nää on makuasioita..

28.8.2010 14:57

Ei pettänyt urus eilenkään pattia , röykkyä ja uraa... Eipähän pölyttäny.. :s

29.8.2010 13:40

On niitä pattisia ratoja ainakin välillä hyvä käydä treenaamassa,kehittyy ajosilmä ja oppii hakemaan vähän uusia ajolinjoja..

29.8.2010 23:15

leppape1 kirjoitti:On niitä pattisia ratoja ainakin välillä hyvä käydä treenaamassa,kehittyy ajosilmä ja oppii hakemaan vähän uusia ajolinjoja..

joskus kumminkin tulee kisoissa eteen tilanne että rata on kulunut röykyille. , silloin täytyy olla "varastossa" ajokuntoa ja asennetta, jokainen kuski väsyy, toiset vaan enemmän. , sen olen oppinut että crossi on kuntolaji.

31.8.2010 23:13

Tänään oli Riihimäen Karhi lanattuja ja hienossa kunnossa. paljon porukkaa, mutta kiviä oli noussut taas pintaan niin perkeleesti...
mikulov kirjoitti:
leppape1 kirjoitti:On niitä pattisia ratoja ainakin välillä hyvä käydä treenaamassa,kehittyy ajosilmä ja oppii hakemaan vähän uusia ajolinjoja..

joskus kumminkin tulee kisoissa eteen tilanne että rata on kulunut röykyille. , silloin täytyy olla "varastossa" ajokuntoa ja asennetta, jokainen kuski väsyy, toiset vaan enemmän. , sen olen oppinut että crossi on kuntolaji.

Tämän päivän motocross ei ole enään niinkään kuntolaji vaan nopeuslaji, ja kyllähän tietty pitää olla hyvä kunto että pystyy ajamaan kovaa. "kunto haetaan lenkeilla ja salilla, ja vauhti kovavauhtisilla radoilla"

1.9.2010 7:50

[^lollero^] kirjoitti:Tänään oli Riihimäen Karhi lanattuja ja hienossa kunnossa. paljon porukkaa, mutta kiviä oli noussut taas pintaan niin perkeleesti...


Olivat viimeviikon alussa ajaneet radallepaljon uutta hiekkaa. Oli aika makeen pehmeä rata. Mä tykkäsin.

Ainut mikä ihmetytti oli ne isot kivet, joita uudenhiekan seasta kaivelin. Oli nimittäin melkein pään kokoisia kiviä seassa. En tiedä oliko tuo uusi hiekka mennyt siivilöinnin läpi vai ei, mutta nuo pään kokoiset kivet alkaa oleen jo tosi vaarallisia, varsinkin pienillä pyörillä ajaville.