Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Ajopaikat

5.7.2014 15:52

Selvä homma. Kuulostaa ainakin hyvälle ja katoin tubesta pari ajopätkääkin. Enköhän mää sinne ens viikolla päräytä.

Re: Ajopaikat

16.7.2014 18:04

Onkohan nuo saanu ouluzonea vielä minkää malliseksi? Kehtaako sitä käydä edes kahtomassa :)

Re: Ajopaikat

17.7.2014 22:05

Onko pohjois-savon alueella jotain enskareittiä jossa sais päästellä?

Re: Ajopaikat

19.7.2014 12:13

Onkos Puumalan lähellä muita ratoja kuin Imatran motocross rata.

Re: Ajopaikat

27.7.2014 18:06

jos kiinnostaa nämä "laittomat" pk-seudun paikat niin suosittelen vantaa/espoo rajalta löytyvää "hrekkiä" sieltä löytyy enskapolkuja aina keimolanportille asti ja "rata" + keimolan päässä on toinen rata/enduropolku mikä kiertää koko aluetta ja on todella pitkä.

-osote: 60.301460, 24.811908 / tallimäentie, vantaa
-(videota hrekistä)
https://www.youtube.com/watch?v=-5njrgffF7I

Re: Ajopaikat

27.7.2014 21:21

Miksi pitää mennä pilaamaan harrastajien mainetta laittomille ajopaikoille kun laillisiakin on olemassa? Luvattomilla mailla ajelu ei ainakaan toimi hyvänä peeärränä muille enskailijoille. Yhtä fiksua kun pommittaminen tieliikenteessä :roll:

Re: Ajopaikat

28.7.2014 1:53

itsehän en aja enduroa vaan käyn omalla pyörälläni metsässä ajamassa koska sillä en oikealla radalla voi ajaa oisin muiden tukkeina ja ei ole ylimäärästä rahaa ostaa endurovanteita/pyörää :roll:

Re: Ajopaikat

28.7.2014 8:12

Lavangon supermotorata on hyvä treenipaikka, samoin EMK:n savipohjainen krossirata. Jälkimmäisessä pärjää hienosti motolla ja molemmissa saa ajaa laillisesti.

On aivan sama onko enskakuski vai ei, suurin osa ihmisistä ei osaa erotella mopoja ja enskapyöriä, saati supermoto kevaria. Ne on kaikki samassa kategoriassa ja kun yksi kusee altaaseen, kaikki uimarit kärsii siitä.

Metsässä rällääminen on hauskaa puuhaa ja se kehittää ajotaitoja mutta aina kannattaa selvittää onko siellä luvallista ajaa. Hoorekki on muinaisjäänne missä porukat käy ajamassa kun siellä on vuosikymmeniä sitten ollut radat, onhan se hieno paikka mutta valituksia tulee jatkuvasti siitä metsässä rälläämisestä. Alueella on paljon ulkoilijoita ja läheltäpititilanteita tulee tämän tästä,

Olisihan se loistavaa kun pk-seudulla olisi vastaava paikka mikä olisi luvallinen. Nuorisolla ei ole lompakkossa rahaa ratamaksuihin ja silloin ajot suuntautuu luvattomille maille. Onhan hoorekkiä yritetty saada luvalliseksi siinä onnistumatta ja niin kauan siellä porukat varmaankin ajelee kunnes sanktiot siellä ajamisesta tulee niin suureksi että ajot loppuu, tai alue rakennetaan muuhun käyttöön.

Asiasta ihan toiseen. Ihmettelen tätä kevareiden nykymuotia että kaikilla pitää olla supermotot, sitten ihmetellään kun niillä ei voi ajaa muualla kun sileillä paanoilla. Enska on paljon monikäyttöisempi ja oikealla rengasvalinnalla sillä tekee pikitiellä kaiken sen mitä motolla mutta on tarvittaessa metsäkelpoinen enskapyörä ;)

Re: Ajopaikat

28.7.2014 14:53

Aivan yhtähyvin noilla metsäpoluilla pääsee supermotoillakin, väittäisin että ainoastaan suo/muta enduropätkillä ei pääse. Esim. Josemoran lyhyen enskalenkin pääsis aivan varmasti supermotoillakin. Ja silloin kun ajo on 90% kadulla niin enskat ovat aika turhat verrattuna motoihin. Toki mikäli kadulla tulee vain siirtymät ajettua radalle niin sitten ymmärrän, mutta varmaan aika harva kevarikortin saanut ajelee vain sitten radalla :P

Riippuu aivan kuskista että millä pääsee ja minne ;)

Re: Ajopaikat

28.7.2014 17:57

Nyt voisi heittää kysymyksen ilmoille että miksi ihan perusharrastaja vaihtaa sitten rengasta useammin kun sukkia jos tollasella sileällä motorenkaallakin kerran pärjää?

Toki sillä pystyy ajamaan mutta eihän se mikään nautinto voi olla ajaa metsässä...

Re: Ajopaikat

28.7.2014 18:55

No kyllähän sillä motorenkaalla pärjää jos satunnaisesti haluaa käydä asfaltin ulkopuolella, nyt puhutaankin hieman eri kohderyhmästä kuin perusharrastajasta joka vie sitten pyöränsä radalle trailerilla eikä aja kadulla suurinta osaa ajasta. 16v kevarikortin saaneilla kuitenkin sitä kuumotusta käydä ajamassa muuallakin kuin teillä joten hyvinhän ne motot palvelee näitä.

Re: Ajopaikat

28.7.2014 19:58

Me asutaan asfalttiviidakossa ja vanhemman eka mopo oli supermoto. Ei mennyt kauaa kun piti saada enskamopo alle kun sillä on niin paljon hauskempaa ajaa pikitien ulkopuolella. Nuorempi poika ei edes harkinnut motoa vaan suoraan enska alle, eikä kadu päätöstään.

Monella on mielikuvana että enduro on sitä perinteistä suomienskaa missä pyörää kuskataan peräkärryssä paikasta toiseen ja vedetään ihan tosissaan enduroa, pyörät on yleensä punakilpisiä. Sitten on valkokilpienskat joilla ajetaan seikkailua, matkaa, makkaranopaistoa, reenataan rossia ja sitä oikeeta enskaa joko kisailu tai kuntoilu mielessä. Jos sille päälle sattuu niin voi laittaa 21/18 motorenkaat vanteille ja lähteä motoradalle kiusaamaan motoja. Eli kaikkea mitä käytännössä tollasella pyörällä voi harrastaa, laidasta laitaan.

Mä olen ajanut molemmilla, moto on ihan hauska värkki pikitiellä ja soralla mutta kyllä sillä tulee suru puseroon mitä kapeammaksi ja huonommaksi latu muuttuu. Kuten jo aiemmin mainitsin, oikeilla renkailla enska on lähes moton veroinen pikitiellä, kuitenkin sillä pystyy samoilla renkailla ajaa selkeästi mielekkäämmin pikiteiden ulkopuolella kun motolla. Vaikka motoon laittaisi karkeammat renkaat niin siitä ei tule katunappuloilla olevan enskan veroinen silloin kun haetaan pyörältä monipuolisuutta. Rengaskoko on yksi taikasana ajettavuuteen pikiteiden ylkopuolella ja siinä enska vie moton 6-0, vaikka molemmissa olisi samalla kuviolla olevat renkaat.

Pojalla on ollut reilu vuoden 125 4t katuenska ja sillä on ajettu 11000km pikitietä, kuntoenskaa, makkaranpaistoa, krossia jne. Ei ole mikään ongelma ajaa isoja kilsoja enskoilla jos käyttää sopivia renkaita, rengaspaineita ja tasapainottaa renkaat. Motolla olisi ollut monta kertaa ongelmia samoilla reiteillä. Molemmilla pääsee samoihin paikkoihin ja enskalla pääsee sieltä suuremmalla varmuudella pois ;)

Mutta... ajopaikoista täällä piti keskustella eikä enska vs moto. Molemmat on hyviä pyöriä, paljon parempia kun puhdasveriset katupyörät sekalaisessa käytössä :D

Re: Ajopaikat

1.8.2014 4:39

Täytyykin sitten varmaan laittaa enskat alle ihan vaikka kokeilumielessä kun sellaset löytyy. Tähän asti ajanu vaan smotoilla.

Ja topicciin liittyen missä on Tampereen luvalliset/kunnolliset enskareitit? Pitääkö liittyä johonkin kerhoon? :roll:

Re: Ajopaikat

1.8.2014 9:12

http://www.kamoke.fi/

Paras noihin enskahommiin, löytyy kaks reittiä ainakin, en muista onko jäsenille vai ei mutta tietoa tuolta joka tapauksessa parhaiten varmaankin saa.

Re: Ajopaikat

1.8.2014 13:50

Tuli käytyä Toijalassa/Akaassa/whatever tuossa tiistaina vähän röpöttelemässä kahden kuukauden tauon jälkeen. Jollain kieroutuneella tavalla pidän siitä radasta, vaikka fo'fiddy sinne vähän turhan järeä kalusto onkin. Hauskaa oli, kuuma, pölytti, mut vedettiin kuitenkin. Muutamassa hyndessä on sellanen nokka et vois hypätä vaikka 40metriä, mutta hyppyjen pituus on noin 10m. :lol: