Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Ajopaikat

10.7.2013 11:48

Itse kävin eilen Sipoossa, ja omasta mielestäni pöytähyppyrit on tehty hyvin. Vaikka jättäisi just "pahimpaan kohtaan" vajaaksi, niin seuraavan kerran osuu maahan reilusti alamäen puolella (ei tasaisella). Tuplat ja alamäkiportaan jätin hyppäämättä, ne ovat vähän riskialttiita jos ei ole täysin varma osumistarkkuudesta alastuloon (varsinkin jos virhe tuppaa olemaan lyhyeksi jättämisen puolella, kuten minulla).

Tämä tietty vuosien Lavanko-kärsimysten kokemuksella. Sielläkin tosin ovat alastulot nyt hyvässä kuosissa turvallisuuden suhteen.

Re: Ajopaikat

11.7.2013 11:13

Kävin eilen pitkästä aikaa Kurikan radalla ajamassa. Siellä jos missä, pöytähyppyrit ovat suorastaan vaarallisia. Korkealle heittävät nokat yhdistettynä lyhyisiin jyrkkiin alastuloihin ei ole hyvä yhdistelmä. Typerästi tehdyt hyppyrit pilaavat tehokkaasti muuten mukavan radan.

Re: Ajopaikat

11.7.2013 12:54

Noi Sipoon hyndet on mun mielestä hyvän muotoisia, nokat heittäviä ja alamäet sitten niiden mukaan. Jos alamäkee alkaa höyläämään loivemmaksi niin sillon pitäisi ottaa myös heittoa pois. Ei ole järkeä heittää taivaisiin ja sitten tipahtaa "tasaselle". Alamäki kuluu patille/reiälle/jollekin jos se ei ole oikeassa suhteessa ylämäen kanssa.

Se mikä noissa Sipoon hyppyreissä ihmetyttää niin korkeus. Olis mukava kuulla vaikkapa Ratamörssäri M-Racerin näkemys. Esim. se porrashynde... Mitäköhän se lähtö on korkea? Varmaan 3m? Pirun korkea se on hypyn pituuteen verrattuna. Myös ne pöydät on luonnottoman korkeita niiden pituuteen nähden.

IMO: Suomessa tehdään (usein) liian korkeita hyppyreitä. Niissä on sitä kautta mittasuhteet pielessä. Kai se on sitten joku semmonen et jos ei muuten oikein tiedä et miten se hyppyri pitäisi rakentaa ni tehdään siitä kerrostalon kokoinen. :lol:

Re: Ajopaikat

11.7.2013 18:14

Nokian rata oli tänään kyllä positiivinen yllätys, ei ollu tullu aikasemmin mentyä ku kuullu joltain että rata ois muka kesken tai jotain.. Tosi hyvä rata tällaselle suht alottelijalle, hyppiinkin pääsi jopa alastuloihin asti kun löytyy myös pienempääkin hyppyriä. Taitaa tulla vakkarirata tästä kun ihan vierestä löytyy :)

Re: Ajopaikat

11.7.2013 20:00

JM82 kirjoitti:Kävin eilen pitkästä aikaa Kurikan radalla ajamassa. Siellä jos missä, pöytähyppyrit ovat suorastaan vaarallisia. Korkealle heittävät nokat yhdistettynä lyhyisiin jyrkkiin alastuloihin ei ole hyvä yhdistelmä. Typerästi tehdyt hyppyrit pilaavat tehokkaasti muuten mukavan radan.

olen samaa mieltä, ja mikähän kuningasajatus nuo laatikon malliset tekemällä tehdyt hyppyrit yleensä on? ,muistelen kaiholla esim. ruskeasannan ja erkylän lukkojen vauhtihyppyreitä joista vetomiehet leiskauttivat ohituksia mm- ja sm-kisojen kärkisijoista väännettäessä, maailma muuttuu eikä aina hyvään suuntaan..

Re: Ajopaikat

13.7.2013 19:49

Videoiden perusteella toi sipoon rata on kyllä taas niin pro meiningillä tehty, viittiikö tonne edes mennä jos on yhtä tuplaa ja lavangossakin isommat pöydät jää (vielä) puoleen väliin. Lopputulos on varmaan se että ei siellä alottelija saa vauhtia kasvamaan kun pitää jarrutella ja rullata tuplista yli, kuitenkin mutkat on selkeitä ja nopean näkösiä. Vaikea sanoa, gopro videot tuppaa yleensä vääristelemään mittasuhteita.

Re: Ajopaikat

14.7.2013 2:21

Eiks siellä ollu se yks kunnon rytmisuora ja muuten ihan perussettiä? Treenaahan tuolla crossihallissakin enskapenat, miksei Sipooseen vois lähtee.

mikulov kirjoitti:
JM82 kirjoitti:Kävin eilen pitkästä aikaa Kurikan radalla ajamassa. Siellä jos missä, pöytähyppyrit ovat suorastaan vaarallisia. Korkealle heittävät nokat yhdistettynä lyhyisiin jyrkkiin alastuloihin ei ole hyvä yhdistelmä. Typerästi tehdyt hyppyrit pilaavat tehokkaasti muuten mukavan radan.

olen samaa mieltä, ja mikähän kuningasajatus nuo laatikon malliset tekemällä tehdyt hyppyrit yleensä on? ,muistelen kaiholla esim. ruskeasannan ja erkylän lukkojen vauhtihyppyreitä joista vetomiehet leiskauttivat ohituksia mm- ja sm-kisojen kärkisijoista väännettäessä, maailma muuttuu eikä aina hyvään suuntaan..


Jämsän heittäsin tähän laatikkohyppyrilistaan. Tänä vuonna en oo ajanukaan mut itsee häiritsi todella paljon ne kerrat mitä siellä tullu käytyä. Käännetty radan kiertosuunta ja jätetty hypyt ennalleen.

Re: Ajopaikat

14.7.2013 10:39

_Jre_ kirjoitti:Videoiden perusteella toi sipoon rata on kyllä taas niin pro meiningillä tehty, viittiikö tonne edes mennä jos on yhtä tuplaa ja lavangossakin isommat pöydät jää (vielä) puoleen väliin. Lopputulos on varmaan se että ei siellä alottelija saa vauhtia kasvamaan kun pitää jarrutella ja rullata tuplista yli, kuitenkin mutkat on selkeitä ja nopean näkösiä. Vaikea sanoa, gopro videot tuppaa yleensä vääristelemään mittasuhteita.


Kaveri, joka ei hyppää ensimmäistäkään hyppyriä yli (oikein missään radalla), totesi ettei tuo Sipoo ole häntä varten. Mun mielestä se on todella tylsä rata jos ei niitä hyppyreitä hyppää. En tiiä sitten että jos se ois vähän raffimmassa kunnossa, mutta ainakin laitettuna se ei tarjoa yhtään mitään.

Re: Ajopaikat

14.7.2013 14:04

Noniin sitä mä vähän aavistelin. Ei sillä etteikö huvittas hyppiä, päinvastoin. Ja kyllä noi pöydät uskaltas varmaan vetää, mutta tuplia en lähtis tällä kokemuksella yrittämään.
Tietysti jos ne pöydät on sellasia kun lavangon neljäs pöytä, eli jyrkästi heittävä ja lyhyt, niin voi olla ettei niistäkään tuu mitään.

Re: Ajopaikat

14.7.2013 21:11

eikös se ole ihan hyväkin että noi radat/hyppyrit on erilaisia? ei saa tietenkään vaarallisia olla mutta se matalakin hyppyri voi olla paha jos siihen vetää yli taitojensa. Jämsän radasta olen OA243 kanssa vähän eri mieltä, muutosten jälkeen siellä on ihan makeita hyppyreitä näin enskamiehellekkin.

Re: Ajopaikat

17.7.2013 18:26

Lavangon sx-rata oli äsken kasteltu ja huippukunnossa (mitä nyt tuffblockejen sijasta meillä käytetään pään kokoisia kiviä). Kävin siinä ohimennen keräämässä 2 kottikärryllistä em. kiviä ja venailin että tulisko sinne joku ajamaan. Rata aukes viideltä, kuudelta ei vielä ollut ketään. Ei vissiin kiinnosta?

Tästä vois joku filosofi, psykologi tai muu puoskari tehdä tutkimuksen. Miksi suomalainen mies haluaa mennä yksin metsään?

Re: Ajopaikat

18.7.2013 12:32

onko kukaan käyny lapissa enduroa ajelemassa, kiinnostais ittee lähtee sinne vähän pitemmille ja haastavimmille reiteille kun mitä keskisuomesta löyty..

lähinnä kiinnostais kuusamo-ruka alueen tai kittilä-ylläs-levi alueen reitit että mitä löytyy vai löytyykö

Re: Ajopaikat

18.7.2013 13:08

Mikäs Supercoss rata on Hyvinkään motarin vieressä etelään päin Nurmijärven kohdalla. KTM kontti varikolla ja hyvän näköinen rata.

Re: Ajopaikat

18.7.2013 18:00

Se on yksityinen rata, Racingbiken omistuksessa ja käytössä.

Re: Ajopaikat

19.7.2013 9:56

Tota on tullu ihmeteltyä monesti ohi ajaessa, no nyt selvis.
Lavangon sx rata, ei tosiaan varmaan kovin moni sitä tule käyttämään kun kattoo tota yleistä tasoa lavangossa, hyvin paljon hitaita harrastajia kuten meikäläinen. Ei tulis mieleenkään lähtee pilaamaan nokkia kun yhteenkään hyppyyn ei riitä uskallus eikä taidot vielä pitkään aikaan.