Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

18.7.2010 21:57

Guuna#243 kirjoitti:Tuo kuumuus tuntuu olevan aika petollinen asia monellekin eri henkilölle. Mm. Tomachan yhtä kisaa/erää (mikälie osakilpailu oli) johti ties kuinka kauan, mutta n. 10 viimisen minuutin aikana romahti täysin. Maalin pääs sijoilla 10-15. Jälkeenpäin isänsä haastattelussa selvis, että kuumuus oli vaan vieny kaikki voimat.

Itellä oon ainakin huomannu, että pelkkä vesitankkaus ei välttämättä riitä. Kannattaa katella jtn urheilujuomaa, missä olis just noita suoloja ja mineraaleja mukana. Sitä kuitenkin tulee hikoiltua ihan tolkuttoman paljon.


Jep, itellä tuli toi tapaus myös mieleen. Näyttäs kans siltä että ikä auttaa tohon, vanhemmat kaverit tuntuis paremmin pärjäävän helteessä, tähän muistaakseni löyty joku ihan järkevän kuulonen selityskin. Urheilujuomat oli mukana ja en oikeestaan juurikaan vettä juonut, ei vaan tuntunut auttavan. Nyt vaan toivon mukaan löytyy se ongelma.
Viimeksi muokannut OA243 päivämäärä 18.7.2010 21:58, muokattu yhteensä 1 kerran

18.7.2010 21:57

Guuna#243 kirjoitti:Itellä oon ainakin huomannu, että pelkkä vesitankkaus ei välttämättä riitä. Kannattaa katella jtn urheilujuomaa, missä olis just noita suoloja ja mineraaleja mukana. Sitä kuitenkin tulee hikoiltua ihan tolkuttoman paljon.


Toi vettä väkevämpien ravinteiden käyttäminen on oikeastikkin hyvä ajatus. Missään nimessä ei kannata valmistautua ajoon luomalla energiajuomaa. Esimerkiksi purkillinen Gainomaxia tai jotain muuta vastaavaa palautusjuomaa. Näissä kun on nopeasti ja hitaasti imeytyvää energiaa ja erilaisia muitakin ravinteita joita menetetään hikoillessa.

Tämmönen erittäin lämmin keli on hyvä esimerkki sellaisesta kelistä jolloin peruskunnon merkitys kasvaa erittäin paljon. Kannattaa reenailla vaikka talvikaudella jotain sellaista lajia jossa mennään matalalla tai keski sykkeellä pitkiä aikoja (esim perinteisen tyylin hiihto). Tuo pitkäaikainen rasitus on tärkeätä myös siksi, että silloin elimistö oppii käyttämään elimistössä olevia rasvavarastoja energian tuottamiseen.

18.7.2010 22:13

wolvie kirjoitti:Hyvinkään rata on todella erikoinen tapaus. Ollaan lasten kanssa käyty siellä viimeisen kuukauden aikana varmaan kerran viikossa. Joka kerta rata on ollut ihan kauheassa kunnossa, kauheasti uria, pattia ja reikää ja hyppyrit pelkkää uraa.


Itse käyn faijan kanssa pari kertaa viikossa Hyvinkäällä vaikka aikaa menee keikassa tunti enemmän kuin Lavangossa. Lavangon radasta ei tunnu hyvää tulevan vaikka hinkattaisiin kaksi kertaa päivässä. Sujuvaa menoa ei pölyn tai kastelun aikaansaaman lällin peittämällä kivikovalla radalla saa kovin helposti aikaan ja lipoissa tulee aina kipeetä.

Hyvinkää taas on kiva ajaa melkein missä tahansa kunnossa kun pehmeämpi maapohja antaa vähän enemmän anteeksi plus rataa kastellaan joka päivä ja se huolletaan 2xviikossa (to(kai vähemmän) ja su(enemmän)) joten perjantaina ja maanantaina kun menee ajoissa niin pääsee ajelemaan sileällä.

Itse tuli virheenä maksettua Lavangon kausikortti (tosin kertamaksu taitaa olla niin suolainen että ei montaa kertaa tarvitse ajella) mutta Hyvinkään kausikortti ei rassaa yhtään.

Omana mielipiteenäni 65:llä ei ole mitään asiaa Hyvinkään isolle radalle paitsi ehkä pienille pyörille varattuina aikoina tai jos kuski todella osaa syöttää. Se on vaarallista kaikille osapuolille.

18.7.2010 22:23

Anssi_L kirjoitti:Omana mielipiteenäni 65:llä ei ole mitään asiaa Hyvinkään isolle radalle paitsi ehkä pienille pyörille varattuina aikoina tai jos kuski todella osaa syöttää. Se on vaarallista kaikille osapuolille.


Juu ei tuonne hyvinkään radalle ole todellakaan mitään asiaa 65cc pyörällä silloin kun siellä on isot ajamassa. Me ollaan oltu vain junnuvuoroilla ajelemassa.

Hyvinkään rata on hyvä esimerkki junnujen harjoittelumahdollisuuksista. Rata-alueelta löytyy kaksi junnurataa, toinen on helppo ja toinen todella helppo, kummallakaan radalla ei ole tokaa kesää 65cc pyörällä ajavalle mitään haastetta. Eli jos haluaa oppia ajamista on pakko siirtyä isolle radalle, joka taas on junnuratojen jälkeen todella vaikea. Onneksi hyvinkään radalla on reilusti oikaisukohtia, jolloin kerralla ei tarvitse opetella koko rataa vaan saa keskittyä yhteen osa-alueeseen kerrallaan.

Hyvinkäällä on myös se hyvä puoli, että junnuvuorolla vanhemmat saa mennä radalle peesailemaan ja vahtimaan omia lapsiaan. Muuten todella hyvä idea, mutta mä en oikeen tahdo pysyä enään meidän lasten vauhdissa mukana :D

On oikeasti aika haastava homma yrittää löytää aloitteleville kuskeille sellaisia ratoja joissa heidän olisi turvallista, mielekästä ja riittävän haasteellista ajaa. Meillä ajot alkoivat viimekesänä lavangossa mini ja väliradalla, josta siirryttiin Kolmperän isolle radalle, sieltä takaisin Lavankoon väliradalle ja nyt tänäkesänä ollaan ajettu lavangon väliradalla ja isolla radalla sekä Hyvinkään ja siuntion isoilla radoilla.

18.7.2010 23:01

wolvie kirjoitti:
Guuna#243 kirjoitti:Itellä oon ainakin huomannu, että pelkkä vesitankkaus ei välttämättä riitä. Kannattaa katella jtn urheilujuomaa, missä olis just noita suoloja ja mineraaleja mukana. Sitä kuitenkin tulee hikoiltua ihan tolkuttoman paljon.


Toi vettä väkevämpien ravinteiden käyttäminen on oikeastikkin hyvä ajatus. Missään nimessä ei kannata valmistautua ajoon luomalla energiajuomaa. Esimerkiksi purkillinen Gainomaxia tai jotain muuta vastaavaa palautusjuomaa. Näissä kun on nopeasti ja hitaasti imeytyvää energiaa ja erilaisia muitakin ravinteita joita menetetään hikoillessa.

Tämmönen erittäin lämmin keli on hyvä esimerkki sellaisesta kelistä jolloin peruskunnon merkitys kasvaa erittäin paljon. Kannattaa reenailla vaikka talvikaudella jotain sellaista lajia jossa mennään matalalla tai keski sykkeellä pitkiä aikoja (esim perinteisen tyylin hiihto). Tuo pitkäaikainen rasitus on tärkeätä myös siksi, että silloin elimistö oppii käyttämään elimistössä olevia rasvavarastoja energian tuottamiseen.
olen samaa mieltä.. ,ja itse "tankkaan" nestettä jo vuorokautta ennen, kisapäivänä coctailia vichy/appelsiinituoremehu 50/50.

19.7.2010 10:26

Tuota tankkauspuolta rupesin tuossa miettimään. Juotteko siis ennen ajosessiota muuta kuin vettä? Omaa viikko-ohjelmaa rupesin miettimään, että josko olisi syytä rueta kokeilemaan ainakin jotain palautusjuomaa. Viikossa tulee n.4-5 kertaa harrastettua palloilulajeja (kesäisin salibandy ja jalkapallo, talvisin jääkiekko ja salibandy.) Lauantaisin, tai sunnuntaisin olen sitten aina käynyt pyörähtämässä crossiradalla. Hikoilen muutenkin todella rankasti jo pienen kuntoilun jälkeen ja lähes joka aamu on jalat todella soosissa. Paino-ongelmia ei ole, pituutta 176cm ja painoa n.73kg.
Tähän asti siis menty ihan normaali ruokavaliolla, sekä treenien jälkeen banaania tms.
Lähinnä siis kiinnostaa tuo juomapuoli ennen ja jälkeen suoritusten, niin ajon kuin muun kuntoilun.

19.7.2010 10:41

Usein treenatessa palautusjuoma on varmaan tehokkain lisäravinne. Jos hikoilee ihan sikana niin urheilujuoma on suorituksen aikana/niiden välissä parempaa kamaa kuin pelkkä vesi, koska se imeytyy paremmin ja pitää suolatasapainon paremmassa kuosissa.

Tietysti täytyy pitää huolta että kehon energiavarastot ovat kunnossa ennen treenausta/kisaa ja että nesteytys on kunnossa.

Mitään uuttaa ruokavaliota tai lisäravinteita ei kannata kokeilla ekaa kertaa vasta siinä tärkeässä kisassa. Lähinnä joku ei sovi jollekin ja kama ei imeydykään tai muuten vain saa aikaan vatsavaivoja.

19.7.2010 11:27

On oikeasti aika haastava homma yrittää löytää aloitteleville kuskeille sellaisia ratoja joissa heidän olisi turvallista, mielekästä ja riittävän haasteellista ajaa. Meillä ajot alkoivat viimekesänä lavangossa mini ja väliradalla, josta siirryttiin Kolmperän isolle radalle, sieltä takaisin Lavankoon väliradalle ja nyt tänäkesänä ollaan ajettu lavangon väliradalla ja isolla radalla sekä Hyvinkään ja siuntion isoilla radoilla.


En oikein ymmärrä mistä teillä on oikein kysymys jos ei löydy tarpeeksi haastavaa rataa 65 kuskeille. Miksi esim. Lavangon pikkurata ei ole 65kuskille haastava? Joko pojat tulee kurviin sisään tapeilla seisten ja etujarrua käyttäen? Onko ajotekniikka hiottu viimesen päälle kuntoon? Meneekö kaikki hypyt yli ym..Onko nämä motocrossin yleiset "haasteet" jo hallussa?

Ja millä mittaat turvallisuuden? Jos poika menee haastavassa hypyssä nurin ja satuttaa, onko rata silloin vaarallinen? Vai oliko syy kenties kuskin ajotaidoissa. Mielestäni Hyvinkään tai Lavangon miniradat ovat ihan turvallisia paikkoja ajaa jos kuskilla riittää malttia ajotaitoihiinsa nähden.

Hyvinkään iso rata on haastava ja fyysisesti vaativa jopa A-luokan kuskille ja sellainen sen pitää ollakin. Turha pohtia sitä rataa 65 kuskien kannalta ollenkaan. Silloin ollaan metsässä.

19.7.2010 11:35

Anssi_L kirjoitti:Usein treenatessa palautusjuoma on varmaan tehokkain lisäravinne. Jos hikoilee ihan sikana niin urheilujuoma on suorituksen aikana/niiden välissä parempaa kamaa kuin pelkkä vesi, koska se imeytyy paremmin ja pitää suolatasapainon paremmassa kuosissa.

Tietysti täytyy pitää huolta että kehon energiavarastot ovat kunnossa ennen treenausta/kisaa ja että nesteytys on kunnossa.

Mitään uuttaa ruokavaliota tai lisäravinteita ei kannata kokeilla ekaa kertaa vasta siinä tärkeässä kisassa. Lähinnä joku ei sovi jollekin ja kama ei imeydykään tai muuten vain saa aikaan vatsavaivoja.


Olisko heittää jotain kelpoja tuote-esimerkkejä kehiin?

19.7.2010 11:50

No näille kaikille löytyy paljonkin korvaavia tuotteita, mutta itsellä on urheilujuomana Gatorade (jauhetta vihreässä purkissa) ja palautusjuomana Gainomaxin tetroissa myytävä litku.

Tankkaus on hoitunut ihan perinteisellä kanapasta-kaurapuuro-banaani-linjalla mutta joskus olen heittänyt huiviin myös Dexalin Heavyä.

Kisapäivänä saatan syödä pari leipää, mutta lähinnä vedän jonkinlaisia energiapatukoita (Dexal/Gutzy/Gainomax mitä nyt sattuu lähikaupasta löytymään). Palautukseen en suosittele Gutzyn Recovery-patukoita, hirveätä jöötiä.

19.7.2010 12:36

Kiitos paljon Anssi_L vinkeistä. Pyörähdin tuossa paikallisessa luontaistuote putiikissa ja mukaan tarttui Gutzy Sports Drink suorituksen aikaiseen nesteytykseen, sekä Leader After palautusjuoma. Kovin ovat mielestäni tyyriitä nuo Gainomaxin palautusjuomapakkaukset (250ml) kun reilua kahta euroa olivat vailla per purkki.

19.7.2010 12:54

highfive kirjoitti:En oikein ymmärrä mistä teillä on oikein kysymys jos ei löydy tarpeeksi haastavaa rataa 65 kuskeille. Miksi esim. Lavangon pikkurata ei ole 65kuskille haastava? Joko pojat tulee kurviin sisään tapeilla seisten ja etujarrua käyttäen? Onko ajotekniikka hiottu viimesen päälle kuntoon? Meneekö kaikki hypyt yli ym..Onko nämä motocrossin yleiset "haasteet" jo hallussa?


Haastavuudella tarkoitan sitä, että eri vaiheessa oppimista tarvitaan erilaisia ratoja. Yksi hyvä keino tappaa lapsen into on viedä lapsi liian vaikealle radalle jolloin ajaminen ei ole enään hauskaa. Näin meinasi käydä meillä viimekesänä, kun lavangon väliradalle ajettiin S-mutkaan pehmeätä hiekkaa. Rata meni nuorimmalle niin vaikeaksi että hän oli kokoajan nurin eikä halunnut siellä ajaa. Tuolloin siirryimme Kolmperään jossa rata oli helpompi ja ajaminen oli taas mukavaa. Välillä toki kävimme myös lavangossa opettelemassa tuota vaikeata kohtaa. Tänävuonna taasen tuo kohta ei ole enään ollut pojan mielestä ollenkaan vaikea, menee mutkan nelosella hyvällä kaasulla... Ei se täydellisesti mene, mutta alkaa jo luistamaan ihan kivasti. Olisikohan väliradalla yksi hyppyri mistä ei hyppää yli.

highfive kirjoitti:Ja millä mittaat turvallisuuden? Jos poika menee haastavassa hypyssä nurin ja satuttaa, onko rata silloin vaarallinen? Vai oliko syy kenties kuskin ajotaidoissa. Mielestäni Hyvinkään tai Lavangon miniradat ovat ihan turvallisia paikkoja ajaa jos kuskilla riittää malttia ajotaitoihiinsa nähden.


Ikävä kyllä tähän lajiin kuuluu kaatumiset ja aina välillä sattuukin. Se että lapsi kaatuu haastavassa paikassa ei ole ongelma. Ongelma on siinä kun rata on ala-arvoisessa kunnossa. Jos hyppyrit on pelkkää uraa, niin se on pienipyöräiselle kuskille oikeasti todella vaikea paikka ajaa.

Komperän rata on mielestäni hyvä esimerkki oikeasti vaarallisesta radasta. Siellä vauhdit nousevat huonommallakin kuskilla koviksi ja pinta on kivikovaa savea. Siellä kun kaatuu niin aina sattuu. Tämä on yksi syy miksi emme enään käy kolmperässä. Onneksi kolmperässä ovat tehneet uutta mutka-hässäkkää radan keskelle, sillä on saatu rataan pikkasen lisää teknistä vaativuutta.

Hyvinkäällä kun kaatuu, niin pehmeän hiekan ansiosta harvoin sattuu pahasti.

Turvallisuuteen vaikuttaa myös se miten hyppyrit on tehty, hyvä esimerkki jälleen lavangon maalipöytä.

highfive kirjoitti:Hyvinkään iso rata on haastava ja fyysisesti vaativa jopa A-luokan kuskille ja sellainen sen pitää ollakin. Turha pohtia sitä rataa 65 kuskien kannalta ollenkaan. Silloin ollaan metsässä.


Ongelmana ei ole mielestäni se että hyvinkään (ja monen monen muun paikan) iso rata on haastava, vaan se että haastavuus ero pikkuradan ja ison radan välillä on niin valtava. Jos verrataan hyvinkään isoa rataa ja junnuratoja, niin ne on oikeasti ihan eri planeetalta.

Tuskin on tarkoituksena, että hyvinkään moottorikerhon junnut siirtyvät junnuradalta lavangon väliradalle, sieltä lavangon isolle radalle ja sitten vasta hyvinkään isolle radalle?

19.7.2010 13:01

h0m3r kirjoitti:Kiitos paljon Anssi_L vinkeistä. Pyörähdin tuossa paikallisessa luontaistuote putiikissa ja mukaan tarttui Gutzy Sports Drink suorituksen aikaiseen nesteytykseen, sekä Leader After palautusjuoma. Kovin ovat mielestäni tyyriitä nuo Gainomaxin palautusjuomapakkaukset (250ml) kun reilua kahta euroa olivat vailla per purkki.


Seuraavalla kerralla ei välttämättä kannata käydä luontaistuotekaupassa, vaan jossain "oikeassa" urheiluravinnekaupassa. Esimerkiksi go4fit:n verkkokaupasta 2kg extreme recovery -pönttö lähtee 29.90e ja siitä saa 33 annosta.

Itse aikanaan kun treenasin aktiivisesti (en crossia), niin käytin pääasiassa tuota extreme recoveryä vastaavaa tuotetta ja välillä gainomaxia. Gainomaxin etu on sen kätevyys, tölkki laukkuun ja menoksi eikä tarvitse sekotella. Ganomaxia saa melkein kaikista ruokakaupoistakin, eli saatavuus on taattua.

19.7.2010 13:55

wolvie kirjoitti:
h0m3r kirjoitti:Kiitos paljon Anssi_L vinkeistä. Pyörähdin tuossa paikallisessa luontaistuote putiikissa ja mukaan tarttui Gutzy Sports Drink suorituksen aikaiseen nesteytykseen, sekä Leader After palautusjuoma. Kovin ovat mielestäni tyyriitä nuo Gainomaxin palautusjuomapakkaukset (250ml) kun reilua kahta euroa olivat vailla per purkki.


Seuraavalla kerralla ei välttämättä kannata käydä luontaistuotekaupassa, vaan jossain "oikeassa" urheiluravinnekaupassa. Esimerkiksi go4fit:n verkkokaupasta 2kg extreme recovery -pönttö lähtee 29.90e ja siitä saa 33 annosta.

Itse aikanaan kun treenasin aktiivisesti (en crossia), niin käytin pääasiassa tuota extreme recoveryä vastaavaa tuotetta ja välillä gainomaxia. Gainomaxin etu on sen kätevyys, tölkki laukkuun ja menoksi eikä tarvitse sekotella. Ganomaxia saa melkein kaikista ruokakaupoistakin, eli saatavuus on taattua.


Eipä viitsi 2kg:n pussukkaa ostaa jos vaikka maku ei miellytä. Todellinen hinta tuolle 2kg:n pöntölle on 39,15€, eikä 29.90€.

19.7.2010 15:27

volvie: Ihan ok pohdintaa, kolmperästä olen jopa samaa mieltä, mutta joku tossa teidän hommassa mua ihmetyttää..toi sama tarina taitaa löytyä joltain muultakin foorumilta.

Olen seuraillut aika paljon monien junnujen ajamista vuosien varrella. Päällimmäisenä mulla on mielessä junnujen ajamisesta se, kuinka pojat jaksaa jauhaa vaikka kahdeksikkoa tai vastaavaa iltaan asti jos ei bensa lopu. Ei väliä onko se tasamaalla tai ei. Tylsää ei tunnu olevan koskaan.

Outoa, että ajokerta on pilalla yhden pehmeän kurvin vuoksi ja outoa, että jo 65cc ikäsenä ollaan niin vaativia ajopaikkojen suhteen. (ei uria, ei pehmeätä, ei isoja hyppyjä, ei kovaa vauhtia, ei liian helppoa) Junnujen tasoerot ovat kuitenkin niin suuria, että optimirataa jokaiselle on mahdoton tehdä. Eikö ollutkin hienoa loppujen lopuksi kun se pehmeä kurvi alkoikin sujua?

Olen itse tottakai lapsien turvallisuuden puolella, mutta pk-seudun radat eivät ole mielestäni mitenkään vaarallisia vaikka ratojen huollossa välillä lipsutaankin. Kaikki nuo mistä olet maininnut kuuluu kuitenkin olennaisena osana tähän lajiin johon olet lapsesi tutustuttanut. Tuliko se yllätyksenä että radat eivät ole aina lanattuja ja niillä pitäisi silti osata ajaa? Se ei ole crossia jos se on aina helppoa.