Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

9.5.2010 20:34

OA19 kirjoitti:En käyttäny viisatasella, piikkisellä on vähän pakko.

Jep, ne vaihteet käy vähiin aika nopsaa :D ja sitte ettei moottorijarruta yhtään niin pitää kytkintä käyttää aika paljon.

9.5.2010 20:49

mikseri100 kirjoitti:
OA19 kirjoitti:En käyttäny viisatasella, piikkisellä on vähän pakko.

Jep, ne vaihteet käy vähiin aika nopsaa :D ja sitte ettei moottorijarruta yhtään niin pitää kytkintä käyttää aika paljon.


No ite ainakin vaihdan raakana kun menee kytkimen kanssa sen verran aikaa, mutta oikeesti jos koittaa lujaa päästä niin täytyy luistattaa että sen saa pidettyä kokoajan siellä piikillä.

9.5.2010 22:09

Onko siitä oikeestaa mitää haittaa jos vaihtaa isommalle raakana mutta ku pienemmälle niin sii tulee enemmän haittaa?

9.5.2010 22:19

Itse käyttäisin ja käytän aina kytkintä. Mut vaihtaminen ilman kytkintä pitäis kai olla ihan ok kunhan ei oo kauhee kuorma koneel ku vaihtaa. Jotkuthan sanoo et olis parempi vaihtaa alaspäin ilman kytkintä ku ylöspäin, mut tiedä näistä. Kytkintä käyttäsin, jollei oo ihan kaamee hoppu ;)

9.5.2010 22:57

ihan miten parhaiten omaan ajotyyliin sopii, eine laatikot hajoa vaikka raakana vaihtaisit. Ite suosittelen alusta lähti opettelemaan ajamaan koko ajan yksi sormi kytkimellä, helpottaaa jatkossa paljon.

9.5.2010 23:07

Kyl se vaan kannattas käyttää kytkintä vaikka isommalle menee helposti ilmankin. Loppupeleistä kytkimen käyttöön kulunut aika on melko minimaalista verrattuna siihen mitä saa viettää tallissa kun laatikko poikii ;) Huonolla tuurilla tulee helpolla kalliita sekunteja

10.5.2010 1:27

Kytkimellä on myös tosi helppo vaihtaa niin, että vain lipasee vipua ja pitää kaasun auki koko ajan. (Tuskin mikään tervein tapa tämäkään.) Itse käytin lähes pelkästään tota tyyliä viimeset kolme vuotta ajoistani ja varmaan käyttäisin vieläkin, jos vaan olis pyörä ja aikaa. :D Jos sormet rupes vasurista väsymään tai oli jotain muuta ohjelmaa niin vaihtelin "normaalisti" kaasua helläämällä raakana.
Pedopaavi kirjoitti: Mut vaihtaminen ilman kytkintä pitäis kai olla ihan ok kunhan ei oo kauhee kuorma koneel ku vaihtaa.
Niimpä. Eihän se kaasu täysin auki tai kiinni vaihtaminen oo kovin helppoakaan, eli kun vaihtaa raakana on laatikolta oltava suurin osa rasituksesta pois joka tapauksessa (kaasun hölläys) tai sitte naukuu vaihteensiirtäjät tms.
Pedopaavi kirjoitti:Jotkuthan sanoo et olis parempi vaihtaa alaspäin ilman kytkintä ku ylöspäin, mut tiedä näistä.
Tätä en ollu ennen kuullukaan. Ainoo perustelu minkä voin tolle keksiä on se, että hyödyntäis (nelarin) moottorijarrun, mutta siltikään en oikein järkeväks nää tuota. Itse asiassa oon kuullut täysin päinvastasta pelkästään. Eli ylös ilman huolia hölläämällä raakana (mielellään tietty kytkimellä) ja aina alaspäin vaihdettaessa kytkimellä, ellei oo ihan pakko runtata ilman.

Ja tosiaan yks sormi kytkimellä (ainaki lähes)kokoajan ihan turvallisuus syistä. Välillä saattaa joutua runttaamaan tangosta niin, ettei edes huomaa ottaneensa sormen pois kytkimeltä. Voi säästyä monelta vahingolta jos yks sormi on kahvan päällä kokoajan.

12.5.2010 17:54

Asiasta pimeisiin puoliin. En tiiä onko tämä ennen täällä näytetty http://www.consumershero.com/archives/951

Kun klikkailee tuolt fatal car accidents niin näkee kuinka huonoon jamaan voi joutua liikeenteessä.

12.5.2010 18:38

Hyi hitto ku pitikin käyä kurkkimassa... :eek:

27.5.2010 18:06

Nyt alkaa olla pyörä valmiina kiteen enskakilpailuja varten. Vielä vaan mietin kun äänimerkki puuttuu niin kelpaako katsastuksessa polkupyörän -rinkutirinkuti- mallia oleva soittokello?

27.5.2010 18:25

JiiiPee kirjoitti:Nyt alkaa olla pyörä valmiina kiteen enskakilpailuja varten. Vielä vaan mietin kun äänimerkki puuttuu niin kelpaako katsastuksessa polkupyörän -rinkutirinkuti- mallia oleva soittokello?


Eipä sitä ole tähän mennessä vaadittu ollenkaan.

27.5.2010 18:28

JiiiPee kirjoitti:Nyt alkaa olla pyörä valmiina kiteen enskakilpailuja varten. Vielä vaan mietin kun äänimerkki puuttuu niin kelpaako katsastuksessa polkupyörän -rinkutirinkuti- mallia oleva soittokello?
ei vaadita äänimerkkiä mutta nopeusmittari pitää olla

28.5.2010 3:39

JiiiPee kirjoitti:Nyt alkaa olla pyörä valmiina kiteen enskakilpailuja varten. Vielä vaan mietin kun äänimerkki puuttuu niin kelpaako katsastuksessa polkupyörän -rinkutirinkuti- mallia oleva soittokello?

Kelpaa ilman

28.5.2010 7:19

coaster kirjoitti:
JiiiPee kirjoitti:Nyt alkaa olla pyörä valmiina kiteen enskakilpailuja varten. Vielä vaan mietin kun äänimerkki puuttuu niin kelpaako katsastuksessa polkupyörän -rinkutirinkuti- mallia oleva soittokello?

Kelpaa ilman


Joskus on huomautettu jos ei ole äänimerkkiä, kannattaa ostaa vaikka sellanen fillarin "kello" tai töötti autoon mukaan, maksaa sen pari euroa ja ei ainakaan sen takia jää kisa välistä jos jostain syystä sen väkisin vaativat

28.5.2010 7:22

Hieno homma, kiitos vastauksista.

Joskus on huomautettu jos ei ole äänimerkkiä, kannattaa ostaa vaikka sellanen fillarin "kello" tai töötti autoon mukaan, maksaa sen pari euroa ja ei ainakaan sen takia jää kisa välistä jos jostain syystä sen väkisin vaativat


Jos sitten vaikka siskon pyörästä ottaa kellon mukaan kaiken varalta. ;)