Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Muuta Keskustelua

3.8.2012 23:46

Faija vaihtoi KTM 450 SX-F:ään (2013) ja nyt pitäisi saada tietoon onko siinä sama jalkatappien kiinnitys kuin KTM:issä on ollut yli kymmenen vuotta (koska eihän niillä vakioilla aja vanha erkkikään). Onko kenelläkään kokemusta?

Re: Muuta Keskustelua

4.8.2012 0:02

Anssi_L kirjoitti:Faija vaihtoi KTM 450 SX-F:ään (2013) ja nyt pitäisi saada tietoon onko siinä sama jalkatappien kiinnitys kuin KTM:issä on ollut yli kymmenen vuotta (koska eihän niillä vakioilla aja vanha erkkikään). Onko kenelläkään kokemusta?

Kerros vähä pyörästä mitä oot mieltä? Minkälainen ajettava muihin 450cc verrattuna, koneen luonne yms.

Re: Muuta Keskustelua

4.8.2012 0:07

__mikke__ kirjoitti:
Anssi_L kirjoitti:Faija vaihtoi KTM 450 SX-F:ään (2013) ja nyt pitäisi saada tietoon onko siinä sama jalkatappien kiinnitys kuin KTM:issä on ollut yli kymmenen vuotta (koska eihän niillä vakioilla aja vanha erkkikään). Onko kenelläkään kokemusta?

Kerros vähä pyörästä mitä oot mieltä? Minkälainen ajettava muihin 450cc verrattuna, koneen luonne yms.


http://www.youtube.com/watch?v=BsCgOqoP ... ture=g-u-u

Re: Muuta Keskustelua

4.8.2012 23:25

Peltsii| kirjoitti:Onkohan Hauholla tänävuonna sänkicrossia ?


Varmasti on.

Kuuntele puskaradiota tarkasti kun viljat on puitu ;)

Re: Muuta Keskustelua

6.8.2012 19:16

__mikke__ kirjoitti:
Anssi_L kirjoitti:Faija vaihtoi KTM 450 SX-F:ään (2013) ja nyt pitäisi saada tietoon onko siinä sama jalkatappien kiinnitys kuin KTM:issä on ollut yli kymmenen vuotta (koska eihän niillä vakioilla aja vanha erkkikään). Onko kenelläkään kokemusta?

Kerros vähä pyörästä mitä oot mieltä? Minkälainen ajettava muihin 450cc verrattuna, koneen luonne yms.


No tänään kokeilin tasaiseksi lanatulla Hyvinkään radalla ekaa kertaa. Ergonomiassa yllärinä on se, että pyörä on tosi korkea, satulan kuoppa ainakin yhtä korkealla kuin omassa YZ450F -08:ssa.

Kone oli enskamainen, vakioänkkäristä (Akra tuloillaan) kuuluu lähinnä hiljaista tuhinaa. Mitään ylläriä tai säväyttävää ei löytynyt, kaasuun vastaaminen on kuin sähkömoottorilla. Tehoja tietty nelipuokissa piisaa. Ai niin, ja moottori muistutti paljon enemmän faijan edellistä pyörää, eli YZ450F -10:ä kuin omaani, johtuen aika satavarmasti ruiskusta. Yamaha kuitenkin tärähti kaasua avatessa aivan eri lailla (liikaa).

Nelivaihteinen loota vaati totuttelua. Omassa pyörässä ei tulisi mieleenkään vaihtaa kakkoselta pienempään kuin varikolla, nyt huomasin muutamassa tiukemmassa kohdassa että oli ykkönen silmässä.

Takajousi menisi minulla (92 kg) heti vaihtoon, sag 20/100 shortseissa ja lenkkareissa. Faijalle (75kg) saattaa olla ok, mutta luulen että siinä tapauksessa etupää on taas turhan kova, omassa kevyessä testiajelussani se tuntui nimittäin ihan hyvältä.

Tuossa pikkukokeilussa en kiinnittänyt mitään huomiota pyörän painoon/tuntumaan. Kurveihin se tuntui kallistuvan kuin itsestään, osasyynä varmasti se, että stonga oli alempana kuin omassa pyörässäni(josta heti poistinkin korotuspalat(oman stongani taivutuskin on korkea), jonka jälkeen Yamahakin tuntui taittuvan paremmin).

Re: Muuta Keskustelua

6.8.2012 21:03

Omalla pyörällä kans kerran kokeilin koropaloja (192cm). Huomasin kyllä ihan saman. Ei taittunut mutkiin ja suorilla väsytti käsiä kun ei päässyt stongan päälle tarpeeksi. Kertaan se jäi, tankokin on kyllä rc high twinwall että korkea jo itsessään.

Re: Muuta Keskustelua

6.8.2012 22:39

Tangoista puheen ollen niin minkälaisilla porukka täällä oikeen ajelee? Ite oon ajanu viimeset 6 vuotta 78cm leveellä renhal 608:lla ja nyt uusista tangonkiinnikkeistä johtuen pitäis saada matalampi tanko.
Mitä tässä on galluppia tehny ja internet maailmaa tutkinu niin tuntuu että suurin osa enska ja crossi kuskeista ajaa twinwall 996 tai 999 tangoilla.

Vois itekki kokeilla tommosta jos vaikka lähtis vähän sekunteja kierrosajoista :)

Re: Muuta Keskustelua

6.8.2012 23:08

ajeltu 1 vuos tuoll twinwall 922, vakio levynen, ihan vähän pumppujen linjasta eteen päin käännetty,renthalin vähä korottavat kiinnikkeet jotka ovat etummaisessa paikassa. Kuskin pituus yllä.

Seisoen asento on todella agressiivinen pakostakin. Tyytyväinen kyllä ollut tähän mennessä. Alkaa oleen rajoilla noilla kiinnikkeillä että haittaako jo mutka ajoa korkeus, mutta jostain on karsittava.

Muuta Keskustelua

6.8.2012 23:11

Mulla on 673-Fatbar, eli trial-taivutuksella (aika lailla suorin ja korkein).

e: no ei se näköjään ihan korkeimpia ole, mutta niin suora että on levein (82 cm). Tykkään myös niistä KTM-taivutuksista jotka ovat aika suoria.

Re: Muuta Keskustelua

6.8.2012 23:56

Onko kukaan kokeillut kaventaa tankoa? Muistaakseni Semics sanoi lyhentävänsä aina ohjaustangostaan 5mm molemmista päistä tai jotain vastaavaa, puristuksen saa käden ulko-osaan jossa ilmeisesti vähentäisi käsien puutumista? Ainakin Roczen ajaa myös kavennetuilla tangoilla. Kun raaskis ostaa toisen tangon niin olisin jo kokeillut.

Re: Muuta Keskustelua

7.8.2012 0:05

Käsittääkseni stongat tehdään pääasiassa samanpituisista aihioista, jolloin enemmän väännellyt stongat ovat valmiiksi kapeampia. Tuosta näkee että useamman sentinkin eroja on jo vakiona:

http://www.renthal.com/File/product2d.a ... &bikedate=

Mulla käsi menee jo nyt pari senttiä yli stongan pään, vaikka käytössä on tosiaan tuo kaikkein levein Fatbar.

Re: Muuta Keskustelua

7.8.2012 9:05

Itse olen kaventanut omaa tankoa niin, että seisaaltaan ajaessa kyynerpäät ovat samassa tai aavistuksen leveemmällä kun kämmenet tangossa. Jolloin iskareiden yli tuleva pumppaavat iskut tulee paremmassa ja luonnollisemmassa kulmassa käsien lihaksille. Vertaa esim punnertamista kapeemmalta ja leveämmältä. Tietenkin jokaisen pitää katsoa vähä omaa ruumiinrakennettaan et missä menee. Itselläni on aika kapeat hartiat ni ei ole järkeä kovin leveällä tangolla ajella. Riskinä tietenkin kavennetussa tangossa on "tank slap":n riskin kasvaminen.

Re: Muuta Keskustelua

7.8.2012 11:22

Itsellä on ollu monta vuotta tuo kavennus mielessä mut ei oo saanu aikasekseksi (ellei stigaa lasketa :D )
Tulee pidettyä kiinni iha kahvan juuresta ja käytettyä täten vipujakin ihan juuresta nii sormien nahkat siinä pitemmän päälle on kovilla.
Tietääkö joku mikä vastais parhaiten tota yamahan orkkis taivutusta?
Taivutus on ihan huippu mut alkuperäisenä maksaa muistaakseni kolmattasataa :eek:
Raiserit on muistaakseni iha tehtaan asennossa ja tanko +0,5

Re: Muuta Keskustelua

7.8.2012 11:32

Renthalilta löytyy Yamaha-tangot, en tiedä miten vastaavat orkkista:
http://www.renthal.com/File/product2d.a ... &tabtype=5

Ainakin omassa Jammussa oli vakiona Pro Taper ja nekin myyvät YZ High-stongaa:
http://www.protaper.com/products/handlebars/contour

Re: Muuta Keskustelua

7.8.2012 18:28

Joskus tuli mietittyä tota tangon kaventamista koska eihän se voi olla niin että "one size fits all" ?!?
Väittävät jotkut että punnerrustestillä selviäis oma optimaalinen leveys mutta itellä ainakin menis turhan kapeeks. Ameriikassa jotkut gncc/enduro kuskit ajaa jopa 29 tuumasilla (73,66cm) mikä on jo pirun kapee mut niillähän onki ohjausiskari melkein joka jätkällä.
Monet vetomiehet lyhentää sen 5mm päistä mutta koska olen astetta kovempi jätkä mutta pätkä (173cm) ja otin suoraan sentin. En kyllä huomannu eroa röykyissä mihin luulin sen eniten vaikuttavan koska punnerrusasento on parempi muuten kuin että jarrupateissa lähti "tänksläpperit" herkemmin. Mutta sitten taas ajoasennosta tuli rennompi ja pyörän päällä liikkuminen oli luontevampaa.
Nyt oon ajanu niin monta vuotta tolla tangolla että kavennan kyllä seuraavankin. Pitäis vaan kokeilla sellasta missä on enempi taivutusta...