Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Muuta Keskustelua

14.10.2009 20:19

Uutta piti pistää tilalle.

Mites kun ajelee vähän aikaa niin alkaa oikean käden peukalo ja etusormi puutua ? iskareita säätämään vai tankoa ostelemaan ? mikä auttaisi ?

14.10.2009 21:25

Hanskat? Itselläni puutuu nimenomaan paksuilla hanskoilla peukalot ja etusormet myös muut sormet osittain. Crossihanskoilla (thor) ei puudu mikään vaan väsyy ensimmäisenä etusormet (kytkin ja jarru) jonka jälkeen puolet ajasta käytän 2 sormea kytkimellä leputtaakseni vasenta etusormea kun normaalisti 1 sormella painan sitä.

15.10.2009 21:30

olen koittanut foxia,progrippiä ja bilteman hanskoja, eikä ole auttanut mitään ?

15.10.2009 22:20

Hanskat, tangon asento väärä tai jotkut kamalat tupet. Olettaen ettei käsivarsi puudu, vain nuo kaksi sormea, eli ettet purista. Tangon asento voi olal johonkin ajotilanteeseen väärä, mutta johonkin optimi, eli sitä ei kannata ekana muuttaa, jos se ajossa toimii, vaan tuon takia. Mulla tupet on pakko olla sileät ja pehmeät, tai kämmenet puutuu. Verenkierto jotenkin häiriintyy, alkaa puutua, pistellä, lopulta palella. Pro Taper'llä on semmosta pehmosta nyppypintasta harmaata tuppea sopuhintaan (tais olal lk. 15e/pr), jossa niitä nyppyjä ei tarvi vuolal pois kun ovat niin pehmeet ja samalla ne vaimentaa kaiken tärinän pois. Ovat vaan hivenen liian paksut ohuimpien trial-hanskojen kanssakin -> Montesan tupet, parhaat, ihanimmat, täydelliset. Pehmeät = vaimentaa ja pitää, ei tarvi puristaa, ohuimmat mitä on olemassa, ei tarvi puristaa... maksaa 32e/pr.

15.10.2009 22:38

Noi Pro Taperin tupit on kyllä pirun hyvän tuntuset! Suosittelen!

15.10.2009 23:12

Itselläni ollut samaa puutumista aikaisemmin...Nyt kiinni ProTaper:n pehmeät tupit,sitten kädessä Thor:n hanskat joissa ei ole mitään saumoja kämmenpuolella. Ja tietysti tangon asennolla/taivutuksella on myös suuri merkitys siihen minkälaisen otteen siitä tangosta saa.

15.10.2009 23:37

Oon aika uus rossailia ja pitäis kysyä pari tyhmää kysymystä:

Käytättekö kytkintä vaihtaessa vaihteita vai laiatteko raakana sisään? Kun jotaki jenkkifoorumeja selailin niin olin lukevinaan että pyörä ei kärsi yhtään tuosta raakana vaihtamisesta, kunhan höllää kaasua.

Ja oonko jotenkin kummallinen jos käytän kytkintä koko kädellä, kuten esim mopolla ajaessa? Ei tunnu luontuvan oikeen mitenkään tuo yhdellä sormella vaihtaminen monien mopovuosien jälkeen.

15.10.2009 23:51

Ite vaihan aina kytkimen kanssa ja käytän kahella sormella.

15.10.2009 23:53

no oot kyllä aika kummalinen jos pystyt pelkällä peukalolla pitämää tangosta kiinni!
kannattee harjotella yhden sormen tekniikka!
mie lyön varmaa puolet vaihdoista kaasupohjassa ilman kytkintä isompaa ja loput sitte suunnillee kytkimellä lipauttamalla.. minusta se ei sillo mopo aikoinakaa oikee tuntunu luontevalta painaa koko kädellä kytkintä..

16.10.2009 0:14

No ei se kaasu kyllä TÄYSIN AUKI ole jos vaihde napsahtaa sisään... tai sit on kaasarin säädöt jo vallan pahasti pyllyllään. No se siitä nus nus, kyllä näiden PITÄÄ KESTÄÄ ylöspäin aina ilman kykää ja alaspäinkin ilman vetoja, kestihän Skaikin ja Shercon aski vielä kun uus. Ainakin ittellä tulee jarrupateissa ongelmia käyttää kykää ja kun nykysessä on tosi hyvä moottorijarrukin niin tulee usein "astuttua" vaihdepolkimelle pari pykälää alas. Tosin tää on aika lailla pyörästäkin kiinni, esim. SX85 ja RMZ:t en menis ihan tavan vuoks tuolleen alaspäin raiskaamaan, vaikka mopo kun mopo niin tuleehan sitä aina aika ajoin vahingossa siihen polkimelle astuttua.

16.10.2009 1:33

1 sormella käytän kytkintä, ei ainakaa mun voimilla pidetä stongasta kiinni 2 sormella ja peukalolla... No joo, oon aika uus näissä touhuissa mutta pidän normiajossa kokoajan 1 sormea kytkimellä ja jos tulee tiheä patikko niin se yksinkin sormi palaa takas stongaan. Kytkimellä vaihdan vaihteet paitsi jos on kova kiirus.

16.10.2009 9:03

505:n kytkin ei muuten oo ihan yhden sormen kytkin. :D Ite isommalle vaihtaessa en käytä, paitsi jos kiihdytyksessä on kaasu pohjassa niin eihän ne vaihteet mene päälle ilman kytkintä. Alaspäin vaihdan yleensä kytkimen kanssa paitsi isoimmissa jarrupateissa, kun ei pysy käsi tangolla kun joutuu käyttään kahdella sormella kytkintä. Ja jos on vaikka jarruhyppyreitä ennen mutkaa niin polkasen yleensä ilmassa yhden vaihteen alaspäin raakana valmiiks siihen mutkaan.

16.10.2009 16:37

hanskoja on tosiaan tullut kokeiltua ja vaihdoin alkuperäisen tangon pro taperiin ja samoin tupet samaan malliin, juurikin nuo 15e/pari, kai se täytyy kokeilla tuota tangon vaihtoa tai nyt aluksi ainakin erillaista kulmaa sille.

16.10.2009 17:47

Enemmän ajoa/rutiinia siihen ajoon = rennompaa ajoa, vähemmän puristusta, tatsi kohdallaan ;) Näin itselläni. Olettaen, että muut asiat on kunnossa, juurikin ne mitä aikaisemmin jo mainittiinkin.

16.10.2009 22:19

No kirjailenpa tänne, kun ei ole enää tunnuksiakana muistissa sinne www.kolumbus.fi/sivutie osoitteeseen, pienen ohjeen stongan valinnasta. Jotenkin niin huolestuttavan hukassa tunnut olleen stongaa ostaessasi ja lie kuinka moni muu semmosen satasen pistääkään jonkun "stewart" tmv. myyntinimen pohjalta.

Stongan valinta:
Nosta pyörä pukilel ja aseta se niin, että molemmat renkaat on yhtä kaukana lattiasta, esim. lankut pyörien alla. Nouse jalkatapeille seisomaan, ruoto suoraksi. Ojenna kädet eteen kohti stongaa. Stongana pitää ensinnäkin ylettyö niin, että pystyt pitämään painon KOKONAAN tapeilla koukistamatta jakoja ja kyyristymättä. Asennon pitää olla rento, seiso siinä 5min. ja jos alkaa selkä tai mikään muu paikka ryytyä, stonga on väärässä paikassa. Sitten katsot käsievarsiesi asentoa, onko kyynärpäät siellä missä ne luonnostaan olisivat? Kynärpäiden ylhäällä pitäminen anta tukea ohjauksen vatkaamista vastaan, eli pyörä on vakaimmillaan kyynärpäät ylhäällä paino hieman takana. Kyynärpäiden vienti ulos vahvistaa efektiä. Mutta näin et voi ajaa esim. kivikossa rennosti halliten pyörää kaikissa tilanteissa. Riippuu siis siitäkin mitä ajat, mutta pyörän päällä on päästävä liikkumana koko se alue minkä kropan ja raajojen puolesta pystyy kämmenet silti tuppeja vasten koko leveydeltään. Ensin pistät siis stongan semmoseen korkeuteen, että voit olla rennosti paino kokonaan tapeilla, pisemmän päälle toki selkä ryytyy (huomioi kiihtyvyys, siis hieman eteen nojaamienn ok noin paikallaan). Sen jälkeen käännät sen niin, että paino käsillä kevyesti eteen nojaten on koko kämmenen leveydellä. Ellei onnistu, vähempi taivutusta ja paino siirtyy kohden kämmenen sisäsyrjiä, enempi ja päinvastoin. Ellei rentoa asentoa löydy nykysellä stongalla, pistä ylös missä asennossa ongelma ei ole kynärpäissä vaan kämmenessä ja paljnko pitäisi kääntää jotta olisi hyvä. Tähän kaikkeen riittää kun vaikka millä tilapäisvirityksellä asettelet stongan sopivaan korkeusteen, loppu on matikkaa ja kataloogien mittatulukoiden selaamista.
Muista myös se, että kahvat tuli olla kokolailla vaatasossa, muuten sun paino makaa joka jarrussa peukalon hankasella, eikä kämmenellä, kuten pitäisi.