Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 2:08

OA243 kirjoitti:
pennywise] kirjoitti:Ei oo koskaan kolissu? No sen muistan varmasti ku kolisee ja kunnolla, viime kesänä 10 pv teholla ja 6 osastolla... on tää hienoo hommaa ku ei oo kunno varusteita


Ja silti et hommaa kunnon suojia? Mitä mä en tässä nyt ymmärrä?


Noh, en oo nähny tarvetta niille :D

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 10:35

Ite käytän race-face polvisuojia. Sellaset 60e perus polvarit. Ihan mukavat päällä ja tollee. Mutta mietin kyllä että jos oikeesti rysähtää niin mahtaakohan niistäkään mitää apua olla. Tollaset perus polvarit tykkää helposti luiskahtaa paikoiltaan ekassa maakosketuksessa ja sitten seuraavasta tuleekin jo suora isku suojaamattomaan polveen. Ja vaikka ne pysyisikin paikallaan niin onko noissa nyt sitten se suojaavuuskaan niin hyvä..? Lähinnä yritän virittää keskustelua polvisuojista että millasista pannuista ja polvareista jengillä on kokemusta. Että jos löytyis meikällekkin vaikka nykyistä paremmat. Mihinkään polvitukiin kun nyt ei ole varaa.. :s

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 16:22

pennywise] kirjoitti:Noh, en oo nähny tarvetta niille :D


Sama täällä. Luulin vilpittömästi, että pitkillä ajosaappailla pärjäisi, mutta pienen vahingon kautta opittiin toisin. On se kumma, kun yrittää tänne kirjoittaa rehellisiä ajokokemuksia uudella pyörällä ja suhteellisen tuoreena lajin harrastajana niin "saata-nan idiootiksi" nimitetään...

Mitä ovat yleisimmät suojat, joita ruukataan tämmösessä endurotyyppisessä ajossa käyttää?

Mukavasti tuo pyörä jaksaa kyllä vääntää. Ei "aivan" yhtä useasti sammua tupsahtele enää kankaita noustessa kuin entinen puolikas CR. :)

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 18:38

CRhonkkeli kirjoitti:
pennywise] kirjoitti:Noh, en oo nähny tarvetta niille :D


Sama täällä. Luulin vilpittömästi, että pitkillä ajosaappailla pärjäisi, mutta pienen vahingon kautta opittiin toisin. On se kumma, kun yrittää tänne kirjoittaa rehellisiä ajokokemuksia uudella pyörällä ja suhteellisen tuoreena lajin harrastajana niin "saata-nan idiootiksi" nimitetään...

Mitä ovat yleisimmät suojat, joita ruukataan tämmösessä endurotyyppisessä ajossa käyttää?

Mukavasti tuo pyörä jaksaa kyllä vääntää. Ei "aivan" yhtä useasti sammua tupsahtele enää kankaita noustessa kuin entinen puolikas CR. :)

Aivan "pakolliset "suojat on ajosaappaat,rintapanssari( tai suojapaita),kypärä,kyynärsuojat,polvisuojat(mielummin tuet).Eikä jonkin moinen niskatukikaan ole yhtään pahasta.
Ajosaappaista ainakin itse suosin sellaisia missä on nivel nilkassa,nyt on sidit ja on kyllä hyvät. popot.Maksoi muistaakseni jossain ale hässäkässä 270€
Enduro ajossa tulee kuitenkin jaloille osumaa aika paljon ja olisi niiden hyvä pitää vähän vettäkin

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 19:19

Yam66 kirjoitti:Ite käytän race-face polvisuojia. Sellaset 60e perus polvarit. Ihan mukavat päällä ja tollee. Mutta mietin kyllä että jos oikeesti rysähtää niin mahtaakohan niistäkään mitää apua olla. Tollaset perus polvarit tykkää helposti luiskahtaa paikoiltaan ekassa maakosketuksessa ja sitten seuraavasta tuleekin jo suora isku suojaamattomaan polveen. Ja vaikka ne pysyisikin paikallaan niin onko noissa nyt sitten se suojaavuuskaan niin hyvä..?


No, en ole vielä saanut polveen tälliä joka sattuisi. Polvarit ovat olleet suojista parhaasta (tai ainakin kalliimmasta) päästä. Alpinestarsin Bioniceissa oli sellaista lommoa että olisi varmasti tullut polveen kipeää. Nyt mulla on Thorin Forcet jotka pysyvät erittäin hyvin paikallaan ja joka tapauksessa luulen että ainakin krossissa eka tälli on se kovin. Minulla osumat polviin ovat lähinnä pientä kolinaa pyörään ja kovempia osumia stongaan kurveissa (pituus 193 cm, katsokaa MM:istä De Dyckeria, lisätkää sentin- pari pituutta ja ottaa vauhdista puolet pois niin voitte kuvitella miltä näyttää kun yritän ajaa krossia).

Itse en aja senttiäkään ilman saappaita, kypärää ja polvisuojia. Jalat olisivat ihan muusina ilman noita, ja päävammat ovat sen verran pahoja seurauksiltaan, että vaikka niitä tulee harvoin niin katson silti kypärän henk. koht. pakolliseksi. Käytännössä tietysti minulla on enemmänkin suojia päällä, eli Leatt, ajohousut,-paita,-hanskat,-lasit ja usein suojapaita jonka suojaavuus on mielestäni lähinnä jos pyörä tulee selkään tai itse lentää selälleen jonkun kiven päälle ja se, että siinä ovat paikallaan pysyvät kyynärsuojat. Hiekkaradalla treenatessa en välttämättä pidä edes harttareita, suojapaidasta puhumattakaan.

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 19:42

Niin siis Anssi meinaat että alpinestarsin bionicit ei ole hyvät polvarit? Mistäs noita thorrin suojia saa pk-seudulla? Itse oon käyttänyt polvareita,saappaita, housut&paita, kypärä, lasit hanskat ja sitte on alpinestarsin niskatuki. Mutta suojapaitaa tai harttareita en omista. Joskus olen yhden päivän koittanut tollasessa suojapaidassa ajaa mutta kun olo oli kuin sillä kuuluisalla michelin ukolla niin heivasin sen mäkeen. Harttareiden ostoa olen pitkään suunnitellu mutta lähinnä on mietityttänyt että mikä merkki/malli sopisi ton A-Star leatin kanssa yhteen. Kun ne alpinestarsin omat harttarit on niin kauhian hintaisia ja rumiakin vielä.

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 20:32

Bionicit olivat suojaavuudeltaan hyvät ja lommot vain merkkinä siitä, että ilman polvareita olisi tullut kipeää. Vaihdoin Thoreihin koska Bioniceissa oli sellainen niitti joka oli juuri aika terävän sääriluuni kohdalla ja kaivoi säären siitä kohdin verille.

Thorin syndejä löytyy ainakin http://www.mc-sport.fi/tuote/thor-force ... rd-pair/49

Suojapaita on tosiaan näillä keleillä järkyttävän kuuma ja tekeehän se menosta vähän kankeampaa. Suurin syy sen käyttämiseen on tosiaan tuo selkäni suojaaminen iskuilta. Siinä hommassa en luota harttareihin, eli yhtä hyvin voin sitten olla ilman. Suojapaitani on Troy Leen sellainen jossa on paikka Leattille. Sitä ei näköjään enää tehdä.

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 22:03

CRhonkkeli kirjoitti:
pennywise] kirjoitti:Noh, en oo nähny tarvetta niille :D


Sama täällä. Luulin vilpittömästi, että pitkillä ajosaappailla pärjäisi, mutta pienen vahingon kautta opittiin toisin. On se kumma, kun yrittää tänne kirjoittaa rehellisiä ajokokemuksia uudella pyörällä ja suhteellisen tuoreena lajin harrastajana niin "saata-nan idiootiksi" nimitetään...

Mitä ovat yleisimmät suojat, joita ruukataan tämmösessä endurotyyppisessä ajossa käyttää?

Mukavasti tuo pyörä jaksaa kyllä vääntää. Ei "aivan" yhtä useasti sammua tupsahtele enää kankaita noustessa kuin entinen puolikas CR. :)

Kuka sua on nimittäny "saata-nan idiootiksi"??!!!

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 22:18

Itellä saappaat, polvituet eka POD malli, munuasvyö, kevyt harttari "ufo reactor 2" , leatt ja kypärä. Viime kesänä kaaduin kivikkoon ja polvituki murtu tuhannen päreiks. Saattaa olla että olis ollu jalka huonossa kunnossa ilman tukea. PODit hommasin sen jälkeen kun eturistiside katkes ku oli pelkät perus evs läpykät jalassa. Saappaita käytän halppiksia koska mulla kuluu yhet saappaat kesässä loppuun
ja olis turhan kallista ostaa tech8:a joka vuosi. Ja toi ufon harttari on hyvä koska säädetty leatt pysyy
kiinni siinä ku liimattu...
Viimeksi muokannut oilburner päivämäärä 7.7.2012 22:35, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 22:25

Mistä kohdasta sulla kuluu saappaat? Pohjathan saa muutamalla kybällä vaihdettua.

Itse olen päättänyt käyttää koon 45 Sidi Crossfirejä vaikka oikeampi koko olisi ehkä jalkaterän osalta 46, mutta neljäkutoset menevät sen verran ruttuun nilkkaa taivuttaessa että raapivat jalkaa. Alpparit muuten hyvät mutta tässä koossa sellaiset pellekengät että ei meinaa mahtua vaihdetta vaihtamaan.

Re: Muuta Keskustelua

7.7.2012 23:11

oilburner kirjoitti:Kuka sua on nimittäny "saata-nan idiootiksi"??!!!


Minä. Jos ajaa ilman polvisuojia on idiootti. Mul on kans ollu kaatumisia missä menny mm. polvarit, niskatuet ja kypärät paskaks. Polvarit on vielä niin perus suojat ja halvimmat 10€. On vittumainen nilkuttaa loppuelämä sen takia ettei nähny tarvetta tai ettei ajatellu. Ärsyttää vaan kun jengiä halvaantuu ja teloo pahasti itteensä, fiksuja suojia käyttäviä kavereita ja sitten joku ajelee ilman suojia.

Re: Muuta Keskustelua

8.7.2012 8:35

Anssi_L kirjoitti:Mistä kohdasta sulla kuluu saappaat? Pohjathan saa muutamalla kybällä vaihdettua.

Itse olen päättänyt käyttää koon 45 Sidi Crossfirejä vaikka oikeampi koko olisi ehkä jalkaterän osalta 46, mutta neljäkutoset menevät sen verran ruttuun nilkkaa taivuttaessa että raapivat jalkaa. Alpparit muuten hyvät mutta tässä koossa sellaiset pellekengät että ei meinaa mahtua vaihdetta vaihtamaan.
Taitaa olla ainakin meidän isojalkaisten ongelma noi alppinestarit,mullakin on 45-46 ja ne on kyllä ihan karmeet ainakin uutena.Sidit toimii heti uudesta alkaen ja toinen hyvä merkki on TCX mistä olen tykännyt mutta sidit pitää paremmin vettä.
Itse en enää osta muita saappaita kun sellaset missä on se nivelletty nilkkaosa

Re: Muuta Keskustelua

8.7.2012 11:28

mantsapoika kirjoitti:
Anssi_L kirjoitti:Mistä kohdasta sulla kuluu saappaat? Pohjathan saa muutamalla kybällä vaihdettua.

Itse olen päättänyt käyttää koon 45 Sidi Crossfirejä vaikka oikeampi koko olisi ehkä jalkaterän osalta 46, mutta neljäkutoset menevät sen verran ruttuun nilkkaa taivuttaessa että raapivat jalkaa. Alpparit muuten hyvät mutta tässä koossa sellaiset pellekengät että ei meinaa mahtua vaihdetta vaihtamaan.
Taitaa olla ainakin meidän isojalkaisten ongelma noi alppinestarit,mullakin on 45-46 ja ne on kyllä ihan karmeet ainakin uutena.Sidit toimii heti uudesta alkaen ja toinen hyvä merkki on TCX mistä olen tykännyt mutta sidit pitää paremmin vettä.
Itse en enää osta muita saappaita kun sellaset missä on se nivelletty nilkkaosa


Tähän ei voi olla kuin samaa mieltä :) Testasin ajaa tech10 mutta eihän siitä mitään tullu. Paluu tuttuun ja turvalliseen sidin crossfire srs:ään ja taas oli helppoo ja hauskaa. Sideille vielä iso plussa vaihdettavasta pohjasta.

Re: Muuta Keskustelua

8.7.2012 13:04

Täytyy kyllä itekkin kommentoida, 47 kengännumerolla Alpinestarssit oli kyllä ihan mahottomat, jätin suosiolla kauppaan, nyt toiset Gaernen Sg10:t menossa, ite ainakin tykkään paljon. Paremmat ainakin omaan lättäjalkaan kuin sidit. :) Vähän on ahdasta polkimien kanssa, kawassa vaihoin jopa pidemmän vaihepolkimen sekä kavensin

Re: Muuta Keskustelua

12.7.2012 16:07

Kuka tunnustaa pokanneensa Viivin? ;)