Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

8.12.2009 21:56

Neula kirjoitti:Miksi pitää olla juuri vakio vaimennin? saat "teharin" vaimentimia luultavasti puolet halvemmalla ku orkkiksen.
Kukaan ei ole sanonut että haluisin mitään vakio vaimenninta. Mulle on iha sama mikä se on kunhan vaimentaa hyvin ja menee alkukäyrään kiinni.

8.12.2009 22:10

Märkä oli kyllä, ja vähän musta. Koho ei ollu jumissa, purin ja putsasin kaasarin. Kaikki viittaa kyl siihen että kyl se bensaa sais, mut sytytys ei oikeen pelitä..
Tosin hiukan oudolta vaikuttaa, kun katoin äsken tulppaa niin komeen kipinän antaa kyllä, muttakun kiinni laittaa ja polkee/työntää niin ei oikeen edes lupaa.
Niin ja laitoin suoraan tulpanreijästäkin bensaa, mutta ei.

EDIT. Putsasin kaasarin vielä uudestaan ja valutin tankista hiukan pensaa pois, niin nyt näytti pelaavan ihan normaalista. Täytyy vielä huomenna käydä kunnolla testiajamas, mut äsken vaikutti ainakin lupaavalta. Kai siel sit jotai paskaa jossain oli..

10.12.2009 23:43

dtkx kirjoitti:
samuli91 kirjoitti:
jappis kirjoitti:
Patrik87 kirjoitti:pitääkö tehdä jotain erikoita crossille ennen kun laittaa sen talvisäilytykseen (kylmä mutta kuiva varasto). ?

Talvisäilytykseen?? :eek:... Talvihan on ehdottomasti hauskinta aikaa ajaa ja harrastaa tätä lajia!! Älä hyvä mies nyt mihinkään vajaan vie pyörää vaan lähe piikkirenkaiden ostoon!!!


Tuntuu ettei piikeilläkään paljoa tekis. Maassa kun ei ole jäätä eikä lunta, vain routaista maata :s Mahtaakohan piikeillä olla pitoa metsäteillä tähän aikaan?

No kyllä sitä pitoa vielä löytyy ;) Tai no se ihan riippuu missä päin suomea asuu :)


On mulla etu piikkirengas ja metässä ei tarvi takapiikki ellei o jäätä ? Muuten ostaisin kyl taka piikki kans mutta kun ei o tarpeeks lunta :F ja jäällä en halu ajaa suolan takii... (kylmä paikka = en saa huudeltu suola pois).

Jos nyt sitten kuitenkin käy niin että ajan talvella niin pitääkö tehdä jotain kawalle sit ? Eri säädöt yms ?

15.12.2009 12:53

Patrik87 kirjoitti:
dtkx kirjoitti:
samuli91 kirjoitti:
jappis kirjoitti:
Patrik87 kirjoitti:pitääkö tehdä jotain erikoita crossille ennen kun laittaa sen talvisäilytykseen (kylmä mutta kuiva varasto). ?

Talvisäilytykseen?? :eek:... Talvihan on ehdottomasti hauskinta aikaa ajaa ja harrastaa tätä lajia!! Älä hyvä mies nyt mihinkään vajaan vie pyörää vaan lähe piikkirenkaiden ostoon!!!


Tuntuu ettei piikeilläkään paljoa tekis. Maassa kun ei ole jäätä eikä lunta, vain routaista maata :s Mahtaakohan piikeillä olla pitoa metsäteillä tähän aikaan?

No kyllä sitä pitoa vielä löytyy ;) Tai no se ihan riippuu missä päin suomea asuu :)


On mulla etu piikkirengas ja metässä ei tarvi takapiikki ellei o jäätä ? Muuten ostaisin kyl taka piikki kans mutta kun ei o tarpeeks lunta :F ja jäällä en halu ajaa suolan takii... (kylmä paikka = en saa huudeltu suola pois).

Jos nyt sitten kuitenkin käy niin että ajan talvella niin pitääkö tehdä jotain kawalle sit ? Eri säädöt yms ?


no ainakin syyläri pitää peittää puolee välii alhaalta ylös molemmilta puolilta ja isompi pääsuutin parinumeroo sit en oo varma tarviiko termostaattia talveks ei se kallis oo 48€ mut jos joku osais kertoo et pitääkö laittaa? ja pyörähän oli crf 250

16.12.2009 15:42

Terve

Ostin projekti/entisöintipyöräksi taannoin ko. pyörän ja kävin koneen täysin läpi. Pyörä ei ollut ajokunnossa ostohetkellä.
Koneeseen vaihdoin runkolaakerit, stefat, tiivisteet, mäntäsarjan ja vaihteensiirtohaarukat. Myös ilmanputsarille uusi vaahtomuovi jonka käsittelin asianmukaisella aineella ohjeiden mukaan.
Pyörä lähti käyntiin ensimmäisen kerran n. 20min suostuttelun jälkeen mutta nykyään riittää viisikin minuuttia :) Ensimmäisillä käynnistelyillä kone kuulosti siltä miltä pitikin, kierroksia tuntui ottavan mitä vähän varovasti antoi.
Sitten päivää myöhemmin aloin paremmalla aikaa säätää pyörää lisää ja tarkoitus oli lähteä ajamaan. Pyörässä ilmeni kuitenkin sen verran käyntiongelmia ettei ajamaan päässyt. Alakierroksilla ok, joskin kaasukahvasta pitää hieman antaa kaasua että pysyy käynnissä. Mutta kun vähänkin antaa kaasua niin kone yskii/tussahtelee ja hyytyy. Pakoputkesta pöllähtää tällöin kunnon pilvi (yskäisee selvästi pakoputken puolelle kun putki hypähtää kiinnitysjousien varassa aina kun tussahtaa). Jos pyörällä lähtee liikkeelle niin pintakaasulla pääsee eteenpäin mutta vähänkin lisää kaasua niin alkaa nykiä ja yskiä kunnolla. Mikä oli muuttunut päivän aikana? Ainut mikä tuli mieleen niin ilmanputsari oli käsitelty 30min ennen ensimmäistä käynnistystä. Vaahtomuovin katselin aineella märäksi jonka jälkeen puristin liiat pois. Voisiko se olla tukkeutunut liian tiiviiksi tuossa yhden päivän aikana?
Mistähän kannattaisi lähteä tutkimaan asiaa? Seoksia olen sen verran koittanut säätää että neulaa siirtänyt laidasta laitaan, ei suurta vaikutusta. Pakokaasut on suhteellisen sankkaa ja harmaata. Putkesta tiputtelee myös jonkin verran mustaa 2-tahtia. Kaasuttimen säätöruuvilla ei ole merkitystä.
Saako liian vähän/paljon? Sähköpuoli? Tulppa on uusi B8E S. Suuttimen kokoa en nyt muista tarkkaan.
Mites nuo kipinän ajoitukset, että jos jollain kierrosalueella ajoitus on hyvä niin voiko se olla huono jollain toisella kierrosalueella?
Kone käy alakierroksilla todella nätisti, ei värise ylimääräisiä ja käyntiäänet ovat terveet. Pyörää pääsen säätämään/tutkimaan seuraavan kerran tulevana viikonloppuna joten vinkkejä tarvitaan :roll:
Niin ja pyörähän oli siis KX125 '85
Viimeksi muokannut KaMiKaXe päivämäärä 16.12.2009 16:17, muokattu yhteensä 1 kerran

16.12.2009 15:57

KaMiKaXe kirjoitti: Pyörää pääsen säätämään/tutkimaan seuraavan kerran tulevana viikonloppuna joten vinkkejä tarvitaan :roll:


Ilmeisesti vanha pyörä mitä tuon lukotetun topicin huomasin. Tietysti nyt lähiaikoina reippaasti kylmennyt ilma aiheuttaa tuota jos säätöjä ei ole muutettu.

Eli siis varaa nippu suuttimia mukaasi. Jos tiedät vakio suuttimeen koon niin siitä korkeampi lukuja. Eiköhän se niiden vaihtelulla LUULISI käyvän.. Myös kun omaan piikkiseen kawaani tulppaa hain niin suositeltiin 9-arvoista, se kun sopisi paremmin hieman korkeampi kierroksia ottavaan peliin. Myyjä myös mainitti että tulpan tulisi olla B9ER eikä ES. Kuulemma mopoihin vaihtavat noita ES-päätteisiä, crosseihin ER :)

Vähän epämäärästä kuulopuhetta tuli mainittua mutta toivottavasti saat käxäsi pelaamaan :)

16.12.2009 16:21

Tietysti nyt lähiaikoina reippaasti kylmennyt ilma aiheuttaa tuota jos säätöjä ei ole muutettu.


Pyörää kokeiltu ainoastaan nollakeleillä, eli ei vielä näillä kovemmilla pakkasilla.

Myyjä myös mainitti että tulpan tulisi olla B9ER eikä ES


Joo, korjaus. Vanha tulppa oli tuo B8E S mutta myyjä antoi uuden jossa oli tuo ER. Pitää lähteä erikokoisilla suuttimilla kokeilemaan ensin mihin suuntaan homma menee.

16.12.2009 17:25

KaMiKaXe ootko kokeillut uutta tulppaa ensimmäisen käynnistyskerran jälkeen? 2T pyörät rikkovat todella helposti tulpan jos niitä käytetään pitkään matalilla kierroksilla, varsinkin jos säädöt ovat vähänkin rikkaalla. Vääränkokoiset suuttimet eivät aiheuta yleensä noin rajuja käyntihäiriöitä joista kerroit.

Rikkoutunut äänenvaimentimen reikäputki/tukossa oleva äänenvaimennin voisi ehkä myös aiheuttaa jotain tuon suuntaisia käyntiongelmia. Kokeile vaikka käyttää pyörää ilman vaimenninta niin näet onko sillä mitään vaikutusta käyntiin.

Jos ei käynti parane vieläkään on todennäköisesti kyse jostain muusta sähköpuolen ongelmasta. Aloittaisin silloin vian etsimisen vaihtamalla ensiksi tulpanhatun ja sitten puolan. Jos ongelma ei vieläkään katoa vika saattaa olla sytytyksen ohjausboxissa tai magneetossa.

Jos saat jostain hankittua tuollaisen korjaamokäsikirjan, löytyy sieltä ohjeet esim. kuinka saat yleismittarilla tarkistettua onko sytytyksen ohjausyksikkö kunnossa. http://www.autorepairmanuals.biz/site/5 ... 0892879602 Itselläni oli joskus tuollainen opus, kun omistin kawan piikin.

18.12.2009 19:39

Dodi tuli oma kawa purettua aivan täysin osiin tuossa hetki sitten. Tarkoituksena tsekata vaihteisto, laakerit yms. Saada ainakin tuo pomppiva 4-vaihde toimimaan, kaippa vaihderatas pyöristynyt. Linkun- ja emäputken ohjauslaakerit oli kans aika huonos hapes, nekin uusittavien listalle. Kicksi löi lähiaikoina hieman tyhjää. Ajan patinaa siis sielläki..

Mäntä ajettu sen vajaa 40h ja kunto oli ihan mainio. Ei liiemmin suurta kulumaa tai palojälkeä ja tiivis oli! Mrenkaat kans timmit. Vähän huomasin klappia männän sivuttaissuunnassa. Tämä siis normaalia, että männän kuuluu hieman heilua sivuttain? Eihän se kuitenkaa sylkäs minnekkään pääse heilumaan. :roll:

20.12.2009 12:43

Tsekkaa & mittaa myös vaihteensiirtohaarukat, ne voi olla myös kuluneet ja aiheuttaa vaihteen hyppimistä. Kuluma tarvitsee tietääkseni olla vain millin satasia kun alkaa jo oireilla. Eli nuo pitäisi mitata mikrometrillä. Omassa projektissa hyppi edellisen omistajan mukaan kolmosvaihde joten vaihdoin varaosakoneesta kaikki haarukat ja muutaman muun osan varmuuden vuoksi. Rattaat oli kuitenkin priimakunnossa.

PS.Sain muutes nyt oman pyörän pelittämään, vika löytyi sähköpuolelta. Jostain syystä staattoria kiinnipitävät ruuvit olivat löystyneet ja näihin kytketyt maadoitus(?)johdot yhdistivät välillä ja välillä ei.
Nyt käy ja kukkuu hienosti 8)
Vielä kun jaksaisi pari pienempää ongelmaa laittaa kuntoon niin alkais olla projekti hyvällä mallilla. esim kytkinkopan tiiviste vuotaa aikalailla.

21.12.2009 0:41

Kiitti vastauksesta! :) Eipä tullu tuo mieleen. Pitäis kai Motomasterilta käydä nappaas purettu alakerta, suht halvalla kun purkucrosseista niitä saa. Niis vaan voi helpolla tulla ostettua sika säkissä :s Uutena vaan vaihteiston rattaiden yms hinnat on aika mansikoita..

kawaski kx 250 v.92

26.12.2009 19:19

mulla olis sellanen kysymys viisaammilt ihmisilt,
kuuluuko kawan käynnistyspolkimen palautusjousta vääntää paikalleen?
eli pyöräyttää kierroksen ympäri ku sen pistää paikalleen tai kuuluuko
sen pistää vaan siihen paikalleen ja lyödä kasaan.

mulla on vaan se ongelma että en tiedä että onko jousu kuolehtunut,
että pitääkö ostaa uusi.

jos sitä liikaa joutuu vääntämään niin sekin tuntuu aika oudolt.

vastailkaa ihmeesse jos teillä olis apua tähän minun ongelmaan. :D

26.12.2009 19:26

mulla olis taas sellanen kysymys kuin, tossa kawassa kiksi liukuu puolet kiksin liikeradasta ja sitte alkaa pyörittään konetta, missä vika. pyörähän on kawasaki kx80 vm.1993

27.12.2009 13:29

^^kx^^ kirjoitti:mulla olis taas sellanen kysymys kuin, tossa kawassa kiksi liukuu puolet kiksin liikeradasta ja sitte alkaa pyörittään konetta, missä vika. pyörähän on kawasaki kx80 vm.1993


Mulla sama vika. Joskus täysin kylmänä löi parit kerrat täysin tyhjääkin. Kone on pöydällä paloina ja en kyllä kicksin rattaistossa huomannu liki ollenkaan kulumaa..

27.12.2009 15:24

kyllä sen käymään saa mutta ihmettelen sitä, kun ostin tuon kx:än niin siinä tuli vara alakerta mukaan, ja kone joka oli paikallaan kun ostin niin siitä meni laakerit. nyt kun on vara alakerta paikallaan niin siinä kiksi liukuu alas. jos nyt tosta tekstistä saa selvää. :lol: