Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Pyörän Valinta

15.1.2013 22:51

ViTSi kirjoitti:Mulla olisi nyt mahdollisuus ostaa yz 250 2t niin täältä nyt vähän kyselisin että olisiko kannattava ostos. Alunperin oli siis tarkoitus ostaa piikkinen crossi mutta tuli niin houkutteleva tarjous isommasta pyörästä että sitä harkitsisin sitten. Eli kai varsinainen kysymys on että onko tuo liian iso pyörä kumminkin minulle kun ikää on vasta sen 15. Fyysisesti ei olisi ongelmaa kun kokoa riittää sen päälle 185cm kumminkin.

Kokemusta on sen verran että 85cc oon ajellu radalla pari vuotta taakseppäin mutta sitten jäi crossilla ajaminen siihen kun jäi liian pieneksi ja ei sitä ole viellä saatu myytyä niin ei isompaa ole voitu hankkia. Sitten tietenkin mopolla päristellyt ympäri ämpäri...

Pyörä tulisi crossi radalle ja tarvittaessa myös vähän enduron puolelle ja muuhun ylimääräiseen montulla päristelyyn.

Kiitoksia jo vastauksista :)


Tottakai se on kannattava ostos jos on kunnossa jne. Vähän aikaa tosin sinulla voi mennä tehojen totutteluun, jos tehokkain peli on ollut sinulla 85cc. Ja tosiaan enska polulla pieni kaasun lipsahdus voi olla se törmäys puuhun, joten sen tehopiikin kanssa aloittelijan, kuin kokeneemmankin kannattaa varoa.Muuten kyllä järkevä peli, et kasva siitä ulos, toisinkuin piikistä ja huoltoja ei tarvitse tehdä yhtä usein.

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 0:05

ViTSi kirjoitti:Mulla olisi nyt mahdollisuus ostaa yz 250 2t niin täältä nyt vähän kyselisin että olisiko kannattava ostos. Alunperin oli siis tarkoitus ostaa piikkinen crossi mutta tuli niin houkutteleva tarjous isommasta pyörästä että sitä harkitsisin sitten. Eli kai varsinainen kysymys on että onko tuo liian iso pyörä kumminkin minulle kun ikää on vasta sen 15. Fyysisesti ei olisi ongelmaa kun kokoa riittää sen päälle 185cm kumminkin.

Kokemusta on sen verran että 85cc oon ajellu radalla pari vuotta taakseppäin mutta sitten jäi crossilla ajaminen siihen kun jäi liian pieneksi ja ei sitä ole viellä saatu myytyä niin ei isompaa ole voitu hankkia. Sitten tietenkin mopolla päristellyt ympäri ämpäri...

Pyörä tulisi crossi radalle ja tarvittaessa myös vähän enduron puolelle ja muuhun ylimääräiseen montulla päristelyyn.

Kiitoksia jo vastauksista :)
itsellä on ollut 14v cr250r 2001 ja kyllä niihin tehoihin tottuu ottaa rauhallisesti...... radalla voi ottaa aika paljon kunnon päälle kun on noin iso. pituus ei ole ongelma. itse olen 181cm

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 11:42

Miten näissä 250 2t menee oikeen huollot? Eli millon pitää mäntiä vaihella ja millon pitää sitten alakerta kurkata.
Ilmeisesti männällä voi ajella ihan normi harraste ajossa sen 80h ja sitten toisen männänvaihon yhteydessä (eli jonkin 150h kohalla hitusen päälle) olis hyvä avata koko kone ja vaihella sieltä kampiakselit laakerit sun muut tarvittavat vai oonko nyt saanut jotain ihan omaa tietoa :D
Jos joku voisi vähän selventää näitä asioita mulle.

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 12:08

Itse vaihan männä joskus 50h kohdalla ja alakerran avaan 100h kohdilla.

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 19:40

Mutta eikös enska-ajossa pääse paljon, taino ei kovin paljon, kauemminkin yhellä männällä ja alakerran avaamisella? :)

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 19:54

Pääsee, nuilla 250-300cc 2t pyörillä päästellään kadulla kuulemma jopa 150tuntia männällä, niin ite lähtisin harrastekäytössä/perus enskailussa varmaan jossain 80-100h kohilla availemaan yläkertaa. Kunnon krossivingutus nyt on tietysti eri asia.

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 19:56

Riippuu ihan ajotyylistä ja nopeudesta. Useimmat kuskit ei vedä kytkintä pohjaan ainaku löysää kaasua ni tulee paljon mottorijarrua, milloin osat kuluu enemmän tottakai kun vähemmällä voitelulla menee.
Ja tietenki sitte jos vauhtia on hyvin ni kierrokset tapissa vedätys kuluttaa tietenkin taas enemmän sitä mottoria.

Ite luulisin että vaihan kotariin nyt 50h kohalla männän tai sitte sinnittelen päitsiin asti ja just ennen päitsii uus sisään.

Piikkiseen siis.

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 20:25

Mmakkee kirjoitti:Riippuu ihan ajotyylistä ja nopeudesta. Useimmat kuskit ei vedä kytkintä pohjaan ainaku löysää kaasua ni tulee paljon mottorijarrua, milloin osat kuluu enemmän tottakai kun vähemmällä voitelulla menee.
Ja tietenki sitte jos vauhtia on hyvin ni kierrokset tapissa vedätys kuluttaa tietenkin taas enemmän sitä mottoria.

Ite luulisin että vaihan kotariin nyt 50h kohalla männän tai sitte sinnittelen päitsiin asti ja just ennen päitsii uus sisään.

Piikkiseen siis.
Moottorijarrulla on minimaalinen (lue:olematon) merkitys voitelulle... Kunhan on öljyä tarpeeks seokses, its good to go. :lol:

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 21:01

Nojoo, riippuu miten kovilta kierroksilta sitä harrastaa :)
Seosta tulee vain tyhjäkäynnin verran ja kierroksia rutkasti enemmän kuin tyhjäkäynti niin ilman voiteluahan se käytännössä on silloin

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 22:13

Mmakkee kirjoitti:Nojoo, riippuu miten kovilta kierroksilta sitä harrastaa :)
Seosta tulee vain tyhjäkäynnin verran ja kierroksia rutkasti enemmän kuin tyhjäkäynti niin ilman voiteluahan se käytännössä on silloin
joo mut ei :lol: Mieti nyt kuin minimaalisesti tavallaan sitä öljyä on siinä vaiheessa kun bensa ja ilma on "sekoitettuna", ei se öljy mitä siinä on ni mitään voitele, kyllä se öljy on sinne kertynyt pidemmältä aikaa ajoa, eli ei todellakaan normaalissa ajamisessa, pitkätkään moottorijarrutukset vaikuta mitään :lol:

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 22:56

ei se öljy mitään keräänny, palaa bensan mukana. ,road racingissa 2-tahtisilla on erityisesti varottava kyseistä tilannetta, mutkaan mennessä pitkän suoran jälkeen on hyvä vetää kytkimestä ja antaa kaasua( eli voitelua) sopivasti ettei leikkaa kiinni.

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 23:07

Vähän sitä öljyä onkin siellä. Mutta se voitelu on tärkeä ja kovassa lämpötilassa veivin laakeri ku pyörii kuitenki hyvää vauhtia kokoajan ni se ei kauaa kestä kuivana pyöriä ku rikkoo öljykalvon ja ku öljykalvo on rikki ni siinä onki jo sitte koneremontin ainekset kattilassa :)

Re: Pyörän Valinta

16.1.2013 23:33

ei kyllä todellakaan kannata rossirata jarrutuksia pitempiä vetää moottorijarrulla. eipä siinä kauaa menee kun öljyä on liian vähän ja lämpötilat nousee.

Re: Pyörän Valinta

17.1.2013 17:42

ilexxx kirjoitti:
Mmakkee kirjoitti:Nojoo, riippuu miten kovilta kierroksilta sitä harrastaa :)
Seosta tulee vain tyhjäkäynnin verran ja kierroksia rutkasti enemmän kuin tyhjäkäynti niin ilman voiteluahan se käytännössä on silloin
joo mut ei :lol: Mieti nyt kuin minimaalisesti tavallaan sitä öljyä on siinä vaiheessa kun bensa ja ilma on "sekoitettuna", ei se öljy mitä siinä on ni mitään voitele, kyllä se öljy on sinne kertynyt pidemmältä aikaa ajoa, eli ei todellakaan normaalissa ajamisessa, pitkätkään moottorijarrutukset vaikuta mitään :lol:


kyllä se moottorijarrutus aika koville ottaa moottorissa ja kannattaa kuitenkin koittaa hirveen kovia moottorijarrutuksia välttää. Mietitkö sitä ku jarrutat moottorijarrulla ja sulla on kaasu ylhäällä, sillon sieltä ei juurikaan mene sitä bensaa läpi ja kone käy laihalla. Jos hirveesti noita moottorijarrutuksia tekee ni kyllä on männn käyttöikäkin lyhyempi. Ainakin ite sitä vähän tihumpaan vaihtaisin.

Re: Pyörän Valinta

17.1.2013 17:43

^^jünther^^ kirjoitti:
ilexxx kirjoitti:
Mmakkee kirjoitti:Nojoo, riippuu miten kovilta kierroksilta sitä harrastaa :)
Seosta tulee vain tyhjäkäynnin verran ja kierroksia rutkasti enemmän kuin tyhjäkäynti niin ilman voiteluahan se käytännössä on silloin
joo mut ei :lol: Mieti nyt kuin minimaalisesti tavallaan sitä öljyä on siinä vaiheessa kun bensa ja ilma on "sekoitettuna", ei se öljy mitä siinä on ni mitään voitele, kyllä se öljy on sinne kertynyt pidemmältä aikaa ajoa, eli ei todellakaan normaalissa ajamisessa, pitkätkään moottorijarrutukset vaikuta mitään :lol:


kyllä se moottorijarrutus aika koville ottaa moottorissa ja kannattaa kuitenkin koittaa hirveen kovia moottorijarrutuksia välttää. Mietitkö sitä ku jarrutat moottorijarrulla ja sulla on kaasu ylhäällä, sillon sieltä ei juurikaan mene sitä bensaa läpi ja kone käy laihalla. Jos hirveesti noita moottorijarrutuksia tekee ni kyllä on männn käyttöikäkin lyhyempi. Ainakin ite sitä vähän tihumpaan vaihtaisin.

- Mmakkehan tuossa on koittanut sitä selostaakkin :D