Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: 4T vs. 2T

4.2.2013 21:43

[^lollero^] kirjoitti:Katu ajo on katuajoa ja pitäisi kaikki ns.kilpapyörät kieltää lailla tuolla kadulla...


Nyt ollaan kyllä tosiaan samoilla linjoilla! :)

Re: 4T vs. 2T

4.2.2013 21:51

[^lollero^] kirjoitti:
mantsapoika kirjoitti:
Pattes798 kirjoitti:80h on ihan järkyttävä ajomäärä männälle puolikkaassa koneessa, joten ei mikään ihme, että on puristukset hävinny.
riippuu taas sitä että mitä ja miten ajetaan. Tiedän yhden 250 rm suzukin millä enska käytössä ajettiin männällä 180h,mikä on kyllä jo hullua mutta silti kesti sen


Pointti ei yleensäkkään ole kuinka kauan kestää vaan kuinka kauan puristuksia löytyy.
Mmakkee kirjoitti:Tiedän piikkisen kotarin jolla katuajossa 200h männällä.

Katu ajo on katuajoa ja pitäisi kaikki ns.kilpapyörät kieltää lailla tuolla kadulla...
Puristuksia oli ainakin vielä sen verran tallessa että lähti hyvin käymään,lähinnä pointtina se ettei niitä mäntiä aina 20h välein tarvi vaihtaa. Tietenkin riippuu ajosta ja huollosta...Itse ajelin 300 kotarilla sen noin 100h enskaa
Noista kisaenskoista tiellä olen kanssa samaa mieltä!

Re: 4T vs. 2T

4.2.2013 21:52

Nyt tää alkaa menee ohi aiheen, mutta mikäs niissä kilpapyörissä kadulla nyt niin kamalasti ärsyttää verrattuna ''oikeisiin'' katupyöriin?

Mun mielestä on just loistavia jos nyt ei just satu keskellä asfalttihelvettiä asumaan niin pääsee sentään eteenpäinki. :roll:

Re: 4T vs. 2T

4.2.2013 22:54

Itsehän kilvellisellä enskalla pääsen ajamaan suoraan ajopaikalle, eli en tarvitse mitään kuorma-autoa viedäkseni pyörät ja samalla sitten menen myös kouluun, niin säästän toisen pyörän ja sen vakuutukset.

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 17:02

.
Mmakkee kirjoitti:Tiedän piikkisen kotarin jolla katuajossa 200h männällä.

Katu ajo on katuajoa ja pitäisi kaikki ns.kilpapyörät kieltää lailla tuolla kadulla...[/quote]

Perusteluja ? :D

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 19:21

Helvetin kallista, ykskään niistä jonneista ei osaa liikennesääntöjä (tai noudata niitä) ja sitten enemmistö linkittää ne pellet oikeisiin kuskeihin. Muun muassa nää asiat häiritsee itseä. Lisäks siinä on tietty se isi maksaa-factor, minkä hehkuttamista mä en ymmärrä ollenkaan mutta annetaan nyt sen olla. Vähän sama ku ajais formula-autolla kadulla, typerää, kallista ja epäkäytännöllistä. Tähän näiden "kapinoivien bombereiden" ilmiöön yleensä myös liittyy se että ostetaan talveks mopoauto ja vedetään kässärikäännöksiä ja fiilistellään korin räminää kun basso huutaa.

Ja mä oon tästä joskus koittanu jopa ihan kysellä niiltä jätkiltä että mikä tossa touhussa on pointtina mutta kun ainoo mitä sieltä vastataan on että "osaatko keulia sillä crossipyörälläs takalokarille" niin se on vähän sama kun puhuis seinälle. Nähnyt kyllä onneks pari näitä crossipyörän päällä radalla ja sit on ollu aika hiljaista. Mutta ihan miten vaan, jokanen tavallaan...

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 19:47

Nehän on laittomia kaikki, ja oikeasti joku kisaenduro, esim exc on aivan järkyttävä laite ajaa maantiellä. Ja vaikka poliisi ei saa pyörää koeajaa, se voidaan takavarikoida tehonmittausta varten, ja henkilövahinkoja vaatineessa onnettomudessa pyörä tutkitaan takuu varmasti. Ja vakuutusyhtiö perii ainakin osan korvauksista takaisin.

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 19:58

Mmakkee kirjoitti:Perusteluja ? :D

Tohon hyvä perustelu on se että ollaan suomessa ja täällä löytyy aina joku joka haluaa kieltää lailla kaiken mikä ei itseään kiinnosta. Musta ne katuajelut oli parhaimmillaan ihan yhtä hienoja hetkiä kun spoorinkin puolella vietetyt hetket vaikka pyörä oli sama. Kuten joku tossa jo edellä mainitsi, näppärästi pääsi pyörällä kulkemaan radalle ja takas kun ei ollu siihen aikaan sitä autoa saati sitten kärryä.
Vaikkakin näissä OA:n kommenteissa on aistittavissa pientä provoa enkä ota niitä turhan vakavasti, täytyy silti sanoa että typerää yleistämistä vaikka kaikki tutut katupenat oliskin näitä kyseisiä idiootteja.
Siinä oon ihan samaa mieltä että noi muoveja vaille eloksoidut exc mopot ja niillä kikkailut aiheuttaa lähinnä myötähäpeää. Itsekin joskus harjottelin päivät pitkät keulimaan mutta loppu siitä hommasta aika äkkiä kiinnostus kun enskahommiin siirryin. Rupes vähän hahmottumaan mikä on oikeesti vaativaa.

Joo eiköhän jatketa kohtapuoliin aiheesta, joka nyt ei asiapitoisuudellaan sen enempää häikäise.

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 20:01

Allekirjotan kaiken OA:n sanoman! Ja painavin syin tämä linkitys "oikeisiin kuskeihin" ja liikenne käyttäytyminen. Ja tämä kuljetus pointti. Tässä en näe mitään ongelmaa. So what jos pystyy kuljettamaan pyörän harjoitus paikalle. Tällöin jää kaikki varaosat,työkalut ja bensat etc ottamatta mukaan. Ja yleensä tää ajopaikoille ajo tarkoittaa luvattomia reittejä näillä "kevari" kuskeilla. Ja myös paljon olen kaveri piiristä kuullut sanottavaa kuinka ostetaan kisa piikki ja ruvetaan harrastaan enduro ja rossailua...paskan vitut! jätkät käyny tasan 2 kertaa oikeilla reiteillä ja tämän jälkeen rällätty luvattomilla paikoilla tennarit jalassa ja keulittu kadulla. Jos kaikki kevari pojat ajelis oikeasti näillä 11kW nelarimopoilla niin säästyis monet ajopaikat meiltä tosissaa ajavilta harrastajilta.

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 20:41

Kuka ihan oikeasti pitää tollasta endurokunnossa olevaa pyörää hyvänä ajaa tiellä? Joku crossista tehty pyörä vielä niin ei kyllä voi olla huonompaa pyörää pikitielle. Ei kai niitä lailla tarvi kieltää mutta silti

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 20:50

Kuka nyt oikeesti ajaa jollain piikillä enskaa kun uudessa kolmepuokissa nelarissa on niin mukavan pehmeä tehoalue. Fiiliksen ja oman mieltymyksen vuoksi yllättävän moni ;)

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 21:13

Mulla on ollut jokunen pyörä 15 vuoden aikana ja ne ainakin on ollut kaikki paskoja ajaa tiellä,ihan sama onko ollut 2 tai 4 tahtia. Kuutiot on vaihdellut 200-525

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 21:29

Ostakaa skootterit niin on mukava ajaa kadulla

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 21:33

Minulla ei ole tarvetta ajaa noilla tiellä muutakun kisoissa siirtymät mutta edelleen kenestä siltä tuntuu niin antaa palaa vaan

Re: 4T vs. 2T

7.2.2013 23:41

_Jre_ kirjoitti:
Mmakkee kirjoitti:Perusteluja ? :D

Vaikkakin näissä OA:n kommenteissa on aistittavissa pientä provoa enkä ota niitä turhan vakavasti, täytyy silti sanoa että typerää yleistämistä vaikka kaikki tutut katupenat oliskin näitä kyseisiä idiootteja.
.


Toivoin että joku ois lämmenny mutta ei sitten. :x Nojoo mutta allaolevien kans samoilla linjoilla, piti nyt sitä provoo heittää sinne vähän sekaan. Mutta tosiaan useamman kaverin tiedän lähipiiristä ja niillä kotareilla jotenkin ajaa aina ne juntit. Näin se on mun kaveripiirissä ja sosiaalisessa mediassa hyvin pitkälti mutta kyllähän sinne massan joukkoon muutama fiksukin mahtuu, ei siinä mitään. Ja tähän ei nyt missään tapauksessa saa sekottaa siirtymiä tai treenaamaan ajavia, kaikilla ei oo pihassa pakettiautoo ja valkokilpinen on hyvä siinä, mä puhun 100% katukäytöstä. 300cc on taas eri asia jo hyvin pitkälti kuskien iänkin puolesta.

Mutta tosta kikkailustahan ollaan samoilla linjoilla. Väitän että jokainen supermoto kotari on siihen kikkailuun ostettu. Jos ei niin kyllä siihen vähintään kaverit painostaa väkisin. Eikä siinäkään vielä mitään niin kauan kun ollaan illalla tyhjällä parkkipaikalla mutta kun tehdään sitä tiellä vaikkei muutenkaan ymmärretä liikennettä ja sitten ollaan kylän kuninkaita niin se touhu menee överiks.

En nyt edes valehtele, olin yks ilta kesällä kaupungilla kun oli käsi kipsissä, ja siinä kuulin illan aikana että kaks kaveria oli kahden tunnin sisällä toisistaan vetäny pelit kyljelleen, nopeutta omien sanojen mukaan toistasataa, kuitenkin nyt vahinkojen perusteella varmasti yli 60km/h nopeudesta puhutaan. Toisen keissin näin videolta, oli hyvin lähellä ettei mennyt pyörä tappavalla nopeudella väkijoukkoon ja toinen pässi oli osunut kääntyvään mopoilijaan. Molemmat selvis käytännössä vammoitta mutta ihoo jäi jonkun verran katuun.

Kolmas tapaus oli 2010 kesällä kun yks puolituttu väisti rusakkoo metsätiellä, toista sataa vauhtia, sisäsiä vammoja (selvis ilman pysyviä vammoja) ja pyörä kahtia. Valokuvasta nähty, ei mitään kuulopuheita.

Hyvin pitkälti tälläsistä tapauksista tulee tää mun provosoiva tyyli. Kyllä noilla jossain vaiheessa pahasti sattuu kun lyödään 5hp viriderbin jälkeen 35hp piikki alle.