Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: 4T vs. 2T

7.8.2012 0:55

Tää aihe pitäisi lukita.

Re: 4T vs. 2T

7.8.2012 8:52

OA243 kirjoitti:Tää aihe pitäisi lukita.
Aika lailla samaa mieltä...

Re: 4T vs. 2T

7.8.2012 11:15

jesse juu kirjoitti:Oon samaa mieltää et traktori äänet kuluu pellolle ;)

Mä olen kanssa samaa mieltä :lol:

Re: 4T vs. 2T

7.8.2012 18:32

Eihän tätä saa lukita!! Muuten ei saada tietää totuutta!!!!

Re: 4T vs. 2T

7.8.2012 19:20

jo kirjoitti:
EDU96E kirjoitti:Tai sitten vain heräät todellisuuteen ja tajuat ettet ole mikään kilpakuski, eikä kaiken tarvitse olla 100% priimaa? Perus harrastelijat pärjäilee kyllä millä vaan markkinoilla olevalla crossilla/endurolla, jos suunnilleen mitat täsmää ja kunhan varaosia löytyy+ huolto pelaa. Ei se niin justiinsa ole.. :lol:


En tiedä millä pyörällä olet ajanut ei ainakaan profiilin pyörillä ole mitään väliä. Mutta jos ajat oikealla crossipyörällä ja haluat päästä kovaa muuallakin kuin tiellä, niin tässä lajissa kaiken kyllä pitää olla priimaa ja juurikin kohdillaan tai vauhti kärsii. Jos ajaa montulla rinteitä ylös niin se nyt onnistuu ilman jarrujakin.

Olisihan se hienoo jos pääsisi helpommalla, mutta mittaa on sen verran että tarvii olla korkeampi jakkara ja matalemmat jalkatapit ennen kuin jaksaa edes alkaa ajamaan radalla. Kyllä sitä miettii että olisin nyt edes 10cm lyhyempi..


Juu, mutta onko se niin tärkeää tavalliselle harrastajalle se 3sek ero? Eikö voi nautiskella ajosta, pienemmällä riskillä, kun ensin käyttää pyörään ja oheistarvikkeisiin 10 000e ja loukkaantumisen jälkeen kuntouttaa sitä selkää ja haaveilla että pääsisi joidenkin vuosien päästä vähän ajamaan? Mieti sitä. Kyllä sitä 190cm kuski ajelee vaikka 800milliä korkealla jakkaralla jos niikseen tulee :)

Juu ei tartte lukita topiikkejä, pitää nyt vähä väittelyy kestää!!? nelari rules, mut on 2tahtiki iha jees...

Re: 4T vs. 2T

7.8.2012 20:11

Joo o, 190 senttinen kaveri ajelee 800 millin penkillä juurikin siellä montulla. Silloinhan siitä ajamisesta voi vasta nauttia kun pyörässä on säädöt mieltymysten mukaan?
Viimeksi muokannut FMF päivämäärä 7.8.2012 20:17, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: 4T vs. 2T

7.8.2012 20:14

Vastausta edulle

nyt puhutaan kahdesta eri asiasta. jos ajelee huvikseen montulla ja pellolla tai metsäteitä perse penkissä ei kalustolla ole mitään merkitystä.

mutta jos puhutaan harrastamisesta eli käy 2-3krt viikossa radalla ajamassa ja yrittää kehittää omaa vauhtia tai kuntoa, niin niillä pienillä asioilla on todellakin väliä ja kyllä sen huomaisit jos itse yrittäisit täysiä ja tietäisit että liian löysän alustan takia et voisi hyppiä hyppyjä yli.
Ajamisen ilo menee siinä piloille.

Kukaan ei puhunut 10k rahoista. Jos pistät huollattaa alustan 100e ja mahd pystyy vaihtamaan jouset oikean jäykkyisiin käytettyihin 0e,tanko 100e. Siinä on suurimmat kulut. Alustaa nyt sitten voi shimmittää kun vauhti alkaa jäämään siitä kiinni.

Ja tottakai pitää ensin hommata ensin halpa pyörä ja varusteet, että tietää onko oikea laji. Mutta sanoit että ei harrastajan tarvitse näistä asioista välittää, mutta harrastaja voi kuitenkin olla vaikka olisi 30v kokemus takana. Tällöin ei paljo tee mieli katsella pyörää joka ei sovi oikein käteen.

Ja miksi loukkaantumiset piti ottaa mukaan? Hyvällä kalustolla sitä paremmin on turvassa kuin romulla ja kumisaappailla.

Offtopiciksi menee, mutta menköön.

Re: 4T vs. 2T

9.8.2012 13:33

hieman offtopic. jos loukkaantumisia pelkää ni pitää ehkä jättää pyörähommat pois kokonaan. Ja mennä vaikka naisten kympille hölkkäilemään.

Re: 4T vs. 2T

20.8.2012 13:06

pecu_83 kirjoitti:
M-Racer kirjoitti: ...ne kaverit jotka on vaihtaneet takaisin kaksitahtiin ovat selkeästi menettäneet vauhtia samassa hetkessä. Mutta ei kai harrastajalle se vauhti ole kaikki kaikessa :roll:


Mä hommasin 2t koska mulla ei ikinä ole ollut semmosta ja vielä kaikenlisäksi 125cc, koska ajattelin että se voisi olla hauska! :D Kunhan saan piikin säätöihin ja olen vähän opetellut ajamaan niin ajattelin ottaa molemmat pyörät radalle ja kellottaa peräkkäin kierrosaikoja niin näkee kuinka paljon pyörä vaikuttaa. Itse veikkaan että omat kierrosajat ei juuri muutu 125cc vs 450cc.


Eilen vihdoin pääsin ensimmäisen kerran kokeilemaan uutta hankintaa. Mentiin Hyvinkäälle veljen ja parin kaverin kanssa. Meillä oli melko hyvin koko motocrossin kirjo edustettuna: 125 2t, 250 2t, 250 4t ja 450 4t.

Kyllä se nelari oli nopeempi. Ite kellotin piikillä 2:22 ja 450 2:20. Pikkuveli kellotti 250f 2:17 ja mun piikillä 2:18. Sinänsä se ei ollut niin surullista, koska mulla ei ole pitkään aikaan ollut niin hauskaa crossipyörän selässä! Vähäisistä ajotunneista huolimatta piikillä jakso temuta kerralla sen 20 min putkeen kun 450 temuaminen jäi 3 kierrokseen :D

Loppujen lopuksi tuo ero pyörien välillä on melko olematon, crossi on siitä hieno laji, että se on 90% kuski ja 10% pyörä. Kaikilla on se oma taso, eikä eri pyörä sitä paljoa muuta.

PS. Remes veti piikillä 2:00, joten kyllä tollakin kerkeää :D

Re: 4T vs. 2T

20.8.2012 13:23

Joo, piikillä ja 150:llä ajo on helvetin hauskaa kunhan pääsee vain vähän jyvälle hommasta, paitsi jos on pehmeä keli.

Re: 4T vs. 2T

20.8.2012 13:31

Näinhän se on, mutta jengi voisi muistaa että mikä on "hauskaa" perustuu ihan pelkästään jokaisen henkilökohtaiseen mielipiteeseen. Vaikka jotkut sitä yrittää väittää ei ole mikään universaali totuus, että 2t:llä olisi jotenkin hauskempaa ajaa. Ainakin meikäläisestä on kaikkein hauskinta ja rennointa ajaa omalla 450cc nelarilla ;)

Re: 4T vs. 2T

20.8.2012 18:28

Ei se tietenkään ole universaali totuus. Ajoin vuosikausia aikoinaan piikeillä, eikä se silloin mitenkään erityiseltä tuntunut. Sittemmin ollut useempi 250 2t ja 450 4t ja vaihtelu näidenkin välillä ollut virkistävää, piikkiä testasin vuosien jälkeen ja tuntu pirun makeelta - innostuin ajamaan yhden kisankin sillä.3 kautta ajoin 450 ja sen jälkeen paluu 2t 250 oli virkistävää. Kaikissa pyörissä on puolensa ja vaihtelu virkistää :)

Re: 4T vs. 2T

5.10.2012 18:52

Löytyisiköhän jostan sellainen tehon tai väännönmittaus-lappu, jossa näkyisi esim. 250cc 2t-pyörän ja 450cc 4t-pyörän arvot?

Yleinen uskomus on, että 4t-mopot vääntää enemmän ja alempaa, mutta onko se todella näin?

Re: 4T vs. 2T

5.10.2012 19:27

Ilman muuta 450:ssä on enemmän tehoa ja vääntöä. Kyllä sen perstuntumallakin huomaa selvästi.

Re: 4T vs. 2T

5.10.2012 20:00

Haluaisin kuitenkin faktaa tästä.

Eli teho ja vääntökäyrät rinnakkain ja tehot sekä väännöt esim. 1000, 2000, 3000 kierroksella jne.