Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

17.1.2009 20:58

Jaze kirjoitti:
jappis kirjoitti:
PKS kirjoitti:niin ja kyllä ne piikkisen äänet on niin ihanat kun on osaava kuski puikoissa :D


On sekin musiikkia korville, kun joku vetomies antaa ihan tosissaan kenkää tollaselle isolle nelkulle!!


Traktorien äänet kuuluu pellolle ei radalle. :D


vai traktorit... eiköhän noi noitapillit (60-125cc) sinne pellolle joutas! :P

18.1.2009 1:49

Johan se alko mistä niinvarmaanjoo varoitti.

18.1.2009 10:16

Deegan| kirjoitti:Johan se alko mistä niinvarmaanjoo varoitti.

pikku vinoilu on aina paikallaan! ei kannata ottaa vakavasti! hyviä pyöriä noi kaikki on kuullosti sit traktorilta tai noitapilliltä!

19.1.2009 14:59

Itse aloitin harrastuksen vasta "vanhalla" iällä eli viime vuonna 24 vanhana. Ihan pentuna olen jonkin verran ajellut 50cc Italjetilla ja 80cc Suzuki DS:llä, mutta ne ajot loppu jo 7 vuotiaana. Itsellä ei ole siis vankkaa 2T pohjaa (teininä ajelin yhden talven enskaa 125cc CZ ryssäpyörällä). Olen kyllä päässyt ajamaan kavereiden monenlaisilla härveleillä, mutta kyllä 450cc 4T pyörä tuntu heti käteen parhaalta. Iso nelari on todella helppo ajaa ja sen ominaisuudet riittää vaikka kuinka pitkälle kun kuski kehittyy. Pari kertaa olen nyt vähän enemmän vauhtia saaneena ajanut 250cc 2T pyörällä, mutta ei se vingutus vaan ole mun juttu :D Myöskään pikkunelari ei nappaa kun ei siinä vaan oo runtua tarpeeks. Nyt omassa pyörässä on vielä 490cc bigbore kitti ja moottori on kyllä todella mahtava ajaa! ;)

19.1.2009 22:57

Miksi täällä aina lukitaan kaikki kun saadaan keskustelua aikaiseksi? :) Älkää nyt vielä ainakaan tätä lukitko, kunnei täällä (vielä) mitään sotaa ole pystyssä.

Itse ajan sekalaista ajoa metsässä, välillä ihan umpimetsässä ilman mitään reittejä, välillä polkuja pitkin ja välillä metsäautoteillä. Talvisin myös järvenjäällä. Itseasiassa vähän kaikkialla missä endurolla pääsee.

Pidän 2-tahdista, sillä vaikeissa paikoissa - varsinkin väsyneenä - 2-tahti on alakierroksilla erittäin pehmeä, mutta kone kyllä vetää eteenpäin. Kone ei myöskään missään tilanteissa stumppaa yhtäkkiä. Sitten taas metsäautoteillä ja sorateillä sitä tehoakin löytyy niin paljon, että pääsee oikeasti kovaa jos tahtoo. En tarkoita kovalla nopeutta, kovaa ajaminen on laaja käsite mikä riippuu monesta asiasta. Haittapuolina 2-tahdissa on kulutus ja se vinguttaminen myös.

Nelitahdista tykkään enduroajossa myös, mutta ainakin itselleni nelitahti sopeutuu lähinnä nopeille poluille (vauhtia yli 5kmh :P ). Ojien sun muiden monttujen yli pääsee nelitahdilla helposti, kun vain vääntää pari milliä kaasukahvaa siten, että keula nousee ilmaan. Pidemmän päälle 4-tahdin äänet ovat miellyttävämmät ja myös se että tehoa on saatavilla heti, eikä 5000rpm päästä on plussaa. Itse en ainakaan kisavireistä nelitahtia heti ole ostamassa huollon tarpeen takia, joten siitä ääni helposti huollettavalle 2-tahdille.

Toiset tykkää toiset ei, makuasioita...

19.1.2009 23:44

Tästä aiheesta oli OP:n vanhalla keskustelupalstalla joskus kovaa vääntöä. Harmi kun en löytänyt ko. aihetta tähän hätään. Anyway, vajaatahtisella ajavat tietysti puolustelevat omia mopojaan ja toisinpäin, mutta sitten kun tahtien määrä muuttuu niin myös mielipide muuttuu ;)
Ja me kaikki tiedämme kumpaan suuntaan se muutos on... vai? Iskeekö 2-t ryminällä takaisin noiden ylisuurten piikkisten ansiosta?

19.1.2009 23:55

Iskeekö 2-t ryminällä takaisin noiden ylisuurten piikkisten ansiosta?

Ei välttämättä ryminällä mutta voisin arvailla että 2-tahtisia tulee lisää halvempien käyttökustannuksien takia... Tiedä sitten.

20.1.2009 8:45

Wankel sen pitää olla :lol: :lol: :lol:

Melko hauskaa tämä keskustelu 4-tahtien huolloista ja niiden kalleudesta näin "vanhemman kaartin" ja välillä jäähdyttelytaukoa pitänee harrastajan silmin.

Yhenksäkyt luvun alussa se oli vielä toisinpäin. Ostettiin nelareita kun niihin ei tarvinnut tehdä remppaa. Nokka-ketjun kun vaihtoi aina joskus ja vielä senkin kun teetti liikkeessä niin ei tarvinnut muutakun vaihdella öljyä ja ilmanputsareita. Ei tarvinnut olla vaihtelemassa kokoaika mäntää tai laakereita, niinkuin 2-tahdeissa piti/pitää tehdä. ;)

Mutta sitähän se tehon ja sen myötä korkeiden kierrosten tavoittelu teettää. Pitää olla kevyitä venttiilejä, mäntiä, kampiakseleitä, korkeita puristuksia. Pyörivät massat pitää saada kuriin, mutta samalla se tarkoittaa että materiaalit kallistuvat tai heikkenevät. :paha:

Onneksi nykyisellä pyörällä ei tarvitse tehdä muutakuin ajaa ja vaihdella öljyjä ja ilmanputsareita. Jos nyt jostain ihmeen syystä kone kalahtaisi niin sekään ei ole mikään mahdoton kustannus ja remontti. Helpoimmillaan se on vain niin, että nostaa uuden koneen(ovh:590€) rikkoituneen tilalle ;)

20.1.2009 10:31

Toni I kirjoitti:Onneksi nykyisellä pyörällä ei tarvitse tehdä muutakuin ajaa ja vaihdella öljyjä ja ilmanputsareita. Jos nyt jostain ihmeen syystä kone kalahtaisi niin sekään ei ole mikään mahdoton kustannus ja remontti. Helpoimmillaan se on vain niin, että nostaa uuden koneen(ovh:590€) rikkoituneen tilalle ;)

Joo ei tule kalliiksi ton shinen koneremppa! Mulla kyllä on melkoiset ennakkoluulot kyseistä pyörää kohtaan, mutta pitäis päästä kokeileen tommoista joskus jos vaikka mieli muuttuis. Millainen pyörä toi on ajaa jousituksilta ja muilta ajo-ominaisuuksilta noihin kalliimman hintaluokan pyöriin verrattuna?? tehoja se ei hirveitä taida ainakaan puskea!?

20.1.2009 14:01

Kumpi näistä on "parempi" metässä? Jos nyt 125 2-t ja 230-250 4-t mietitään. Vai onko pitkälti kuskin mieltymyksistä kiinni?

20.1.2009 14:14

Ranpo kirjoitti:Kumpi näistä on "parempi" metässä? Jos nyt 125 2-t ja 230-250 4-t mietitään. Vai onko pitkälti kuskin mieltymyksistä kiinni?

Mun mielestä toi 250 4t on hiukan mukavempi, mutta mielipide asia..

20.1.2009 15:54

Domizz kirjoitti:
Ranpo kirjoitti:Kumpi näistä on "parempi" metässä? Jos nyt 125 2-t ja 230-250 4-t mietitään. Vai onko pitkälti kuskin mieltymyksistä kiinni?

Mun mielestä toi 250 4t on hiukan mukavempi, mutta mielipide asia..


Kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoonpersseessä..

20.1.2009 16:01

pecu_83 kirjoitti:Itse aloitin harrastuksen vasta "vanhalla" iällä eli viime vuonna 24 vanhana. Ihan pentuna olen jonkin verran ajellut 50cc Italjetilla ja 80cc Suzuki DS:llä, mutta ne ajot loppu jo 7 vuotiaana. Itsellä ei ole siis vankkaa 2T pohjaa (teininä ajelin yhden talven enskaa 125cc CZ ryssäpyörällä). Olen kyllä päässyt ajamaan kavereiden monenlaisilla härveleillä, mutta kyllä 450cc 4T pyörä tuntu heti käteen parhaalta. Iso nelari on todella helppo ajaa ja sen ominaisuudet riittää vaikka kuinka pitkälle kun kuski kehittyy. Pari kertaa olen nyt vähän enemmän vauhtia saaneena ajanut 250cc 2T pyörällä, mutta ei se vingutus vaan ole mun juttu :D Myöskään pikkunelari ei nappaa kun ei siinä vaan oo runtua tarpeeks. Nyt omassa pyörässä on vielä 490cc bigbore kitti ja moottori on kyllä todella mahtava ajaa! ;)

Onko isokin ero tolla bigbore kitillä, onko hintansa veronen ?

20.1.2009 16:39

jappis kirjoitti:Joo ei tule kalliiksi ton shinen koneremppa! Mulla kyllä on melkoiset ennakkoluulot kyseistä pyörää kohtaan, mutta pitäis päästä kokeileen tommoista joskus jos vaikka mieli muuttuis. Millainen pyörä toi on ajaa jousituksilta ja muilta ajo-ominaisuuksilta noihin kalliimman hintaluokan pyöriin verrattuna?? tehoja se ei hirveitä taida ainakaan puskea!?

Samoista paikoista sillä mennään mistä neljäkertaa kalliimmillakin pyörillä. Joskus jopa helpompi ajaa kuin länsipelit lempeän koneensa takia :roll:

Jousituksesta puuttuu tänäpäivänä uusimmista vehkeistä löytyvät hitaan ja nopea alueen säädöt. Perus paluu ja sisäänvaimennuksen säädöt löytyvät molemmista päistä.

Tehoa ei 230cc irtoa kuin n.20hp, mutta eihän sitä teholla ajeta :idea:

Uudesta 250cc mallista irtoaa 31hp ja 300cc 36hp. 450cc uutuus merkin/mallin minkä ensiesittelemme MP-messuilla irtoaa jo 43-45hp. Näissä uutuusmalleissa kokonaiset koneet maksavat jonkunverran enemmän verrattuna 230cc. Mutta esim. 450cc kansi maksaa reilusti alle 200€.

Tervetuloa testaamaan ja tekemään hintalaatusuhde vertailua ;)

anteeksi OT.....

20.1.2009 19:45

Rupee pikkuhiljaa menee yli tää Tonin mainostaminen lähes jokasessa topicissa :s kunnon crossien ja kiinankilkuttimien ero on sama ku yöllä ja päivällä, ja kokemusta on noista 250 kiinalaisista enskoista ja ei ne kyllä minnekään liiku, kamalia härpättimiä ajaa :s
Sori myöskin OT :D